کد خبر: ۶۱۱۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بردسیر، آذربایجان شرقی، انار، جم، خراسان شمالی و گلستان

 

رئیس شبکه دامپزشکی بردسیر خبر داد:
مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب مالت در بردسیر


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: شیوع تب مالت در سطح شهرستان بردسیر مشاهده می‌شود و فاز جدید واکسیناسیون دا‌م‌ها علیه بیماری تب مالت در این شهرستان انجام می‌شود.

مهدی رادمهر اظهار داشت: به دلیل داشتن بافت ویژه از نظر پرورش دام و اینکه همچنان پرورش دام در شهرستان به ویژه شهر بردسیر به شکل سنتی اداره می‌شود، شیوع تب مالت در سطح شهرستان بردسیر مشاهده می‌شود.
وی افزود: با توجه به این گستردگی سال جاری طرح واکسیناسیون تب مالت را در بین دام‌های سبک واجدالشرایط در شهر بردسیر شروع شده و به روستاها ختم می‌شود.
رادمهر بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 2 هزار و 515 رأس گاو و 21 هزار و 430 رأس گوسفند در 18 روستای شهرستان بردسیر علیه بیماری تب مالت واکسینه شده است.
وی بیان داشت: این تعداد به صورت هدفمند و در واحد‌هایی که گزارش‌هایی از وقوع بیماری دامی یا انسانی داشته‌اند، انجام گرفته است.
رادمهر تصریح کرد: بیماری تب مالت از بیماری‌های مشترک انسان و دام است که سالانه تعداد قابل توجهی از مردم به علت مصرف مواد لبنی غیربهداشتی و تماس حفاظت نشده با دام‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: شهرستان‌های غربی استان کرمان بیشتر درگیر این بیماری هستند و در بردسیر نیز بخش کوه‌پنج بیشترین آمار مبتلا را دارد.
رادمهر خاطرنشان کرد: دامپزشکی به عنوان خط مقدم کنترل این بیماری با واکسیناسیون دام‌ها سطح ایمنی را در جمعیت دامی افزایش می‌دهد.
وی اذعان کرد: اما باید در بین مردم نیز فرهنگ استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه نهادینه شود تا به سمت جامعه‌ای سالم و مبرا از بیماری تب مالت پیش برویم.

 

--------------------------------------

 

حضور اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در نهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور تبریز


مسوول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از حضور این اداره کل در نهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته در تبریز خبر داد.

داود قاسم زاده با اشاره به اینکه این نمایشگاه از اول تا چهارم تیر ماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تبریز برپا می شود، گفت: با توجه به نقش نمایشگاه های بازرگانی در توسعه اقتصادی کشور، اداره کل دامپزشکی استان تصمیم به حضور در این نمایشگاه گرفته است.
وی به نامگذاری سال 2011 میلادی به نام سال جهانی دامپزشکی و نقش مهم و تاثیرگذار دامپزشکی در حفظ و حراست از صنعت دام و دامپروری و ارتقای بهداشت عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه بستر مناسبی برای تبادل اطلاعات با متخصصین و کارشناسان این حوزه و افزایش اطلاعات عمومی از خدمات این اداره کل می باشد.
قاسم زاده از عموم مردم، متخصصان، بهره‌برداران، تولید کنندگان و اصحاب رسانه دعوت کرد در این نمایشگاه حضور یافته و در جریان فعالیت ها و توانمندی های اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی قرار بگیرند.
نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته امسال در مساحتی بیش از هفت هزار و 500 متر مربع از اول تا چهارم تیر در تبریز برگزار می شود.

 

---------------------------------------

 

به منظور مقابله با بیماریهای مشترک ذبح دام باید در کشتارگاه انجام شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: شهروندان برای جلوگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام، تبکریمه کنگو و آلودگیهای محیطی باید دام خود در کشتارگاه ذبح کنند.
 احمد رضایی نسب در حاشیه بازدید فرماندار شهرستان انار از کشتارگاه این شهرستان اظهار داشت: در راستای کنترل بهداشتی مراکز عرضه فرآوردههای خام دامی و جلوگیری از عرضه آنها خارج از چرخه توزیع بهداشتی یک باب فروشگاه مرغ و ماهی که دارای تکرار تخلفات بهداشتی و حمل غیرمجاز گوشت مرغ بود، پلمپ و تعطیل شد.
وی افزود: با نظارت و بازرسی بهداشتی از این فروشگاه مقدار 233 کیلوگرم گوشت مرغ و 11 کیلوگرم جگر مرغ که به صورت غیربهداشتی حمل شده بود و غیرقابل مصرف تشخیص داده شد، ضبط و معدوم شد.
رضایینسب تصریح کرد: عموم مردم شهرستان انار برای جلوگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام، تب کریمه کنگو و آلودگیهای محیطی باید دام خود در کشتارگاه ذبح کنند.
در این بازدید گزارشی از اقدامات انجام شده در مورد ساماندهی، رعایت مسائل بهداشتی کشتارگاه و همچنین کارهای در دست اقدام برای ارتقا سلامت گوشتهای استحصالی که در سطح شهرستان عرضه میشود، ارائه شد.
در این بازدید فرماندار شهرستان انار بر همکاری مسئولان برای حفظ و تأمین بهداشت و سلامت مردم تأکید کرد و از تمام افراد خواست، طبق دستورالعملهای مربوطه مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

---------------------------------------

 

افزایش 53 درصدی تعداد بازدید از مراکز فروش و عرضه فراورده های خام دامی در شهرستان جم استان بوشهر


شبکه دامپزشکی جم اعلام کرد : با توجه به توسعه شهری و افزایش جمعیت انسانی در چند سال اخیر در شهرستان جم و همچنین وجود شرکتهای گاز و پتروشیمی وزارت نفت در این شهرستان، مراکز عرضه و فروش و سردخانه های نگهداری فراورده های خام دامی در این شهرستان افزایش یافته است و در پی آن بازدیدهای بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان جم در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش 53 درصدی را نشان میدهد به طوری که در سه ماهه نخست سال جاری 988 مورد بازدیدنظارت بهداشتی بر 305 تن فرآورده خام دامی در شهرستان جم به عمل آمده است.

 

----------------------------------------

 

12هزار لیتر شربت ضد انگل به دامهای خراسان شمالی خورانده شد
 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 12 هزار لیتر شربت ضد انگل داخلی به دامهای روستاییان مناطق دور افتاده و عشایر این استان خورانده شد.
دکتر 'حمید رمضانی' اظهار داشت: علاوه بر این، 9 هزار لیتر سم برای مبارزه با بیماریهای انگلی خارجی دامها در اختیار روستاییان و عشایر قرار گرفته است.
وی گفت: در اجرای مبارزه با بیماریهای ضد انگلی داخلی و خارجی 700هزار راس دام روستاییان دورافتاده وعشایر استان مبلغ 900 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
رمضانی افزود: طرح مبارزه با بیماریهای ضد انگل داخلی و خارجی دامهای روستاییان مناطق محروم و دور افتاده و عشایر هر سال در فصل بهار از سوی این اداره کل انجام می شود.
وی گفت : اجرای طرح مبارزه با بیماریهای ضد انگلی دام در خراسان شمالی در فصل بهار از 15اردیبهشت ماه سال جاری به مدت یکماه با اعزام گروههای فنی این اداره کل انجام شده است.
استان خراسان شمالی بیش از دو میلیون راس دام سبک و سنگین دارد.

 

---------------------------------------

 

16 مرکز، طرح واکسیناسیون تب برفکی را در گلستان اجرا می کنند
 
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامپزشکی گلستان گفت: 16 مرکز مایه کوبی طرح همزمان واکسیناسیون تب برفکی را در استان اجرا می کنند.
محمد نیرومند در حاشیه اجرای این طرح افزود: این طرح از 28 خرداد ماه در مناطق مختلف استان اجرا شده است.
وی اظهار داشت: واکسیناسیون تب برفکی بمنظور افزایش سد ایمنی در جمعیت گاوی استان با تجهیز اکیپهای عملیاتی درحال انجام است.
وی عنوان کرد: این گروهها متشکل از نیروهای دولتی و با عقد قرارداد با 16 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی بمدت 20 روز کاری در سطح تمام واحد های اپیدمیو لوژیک استان اجرا می شود.
نیرومند بیان داشت: تعداد 12 اکیپ در 12 شبکه دامپزشکی شهرستان نیز این عملیات را برای حسن اجرای طرح نظارت خواهند کرد.گلستان 3.8 میلیون واحد دامی دارد. 

 

نظر شما
ادامه