کد خبر: ۶۱۵۵

حکیم مهر - برای نخستین بار در خاورمیانه، کلنگ خط تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی در استان آذربایجان شرقی شهرستان مرند به زمین زده شد.

رئیس مؤسسه رازی با اعلام این مطلب گفت : خط تولید این واکسن با همکاری سازمان بهداشت جهانی کار خود را آغاز کرد.

دکتر عبدالحسین دلیمی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی این سایت، سازمان بهداشت جهانی علاوه بر ارائه تکنولوژی تولید، مبلغ 500 هزار دلار کمک مالی کرده و پیشاپیش نیز 30 درصد واکسن تولیدی را خریداری کرده است.

دلیمی ادامه داد: قابلیت تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی در این مرکز سالانه دو میلیون دز خواهد بود که علاوه بر پوشش داخلی، مازاد آن به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتخاب منطقه مرند برای تولید این نوع واکسن به دلیل وجود شرایط آب و هوایی مناسب و زیرساختهای مورد نظر است، بنابراین تولید این محصول در خاورمیانه منحصر به فرد خواهد شد.

مجلس دو میلیارد تومان اعتبار برای خط تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی اختصاص داد

این مقام مسئول یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 90 نیز مبلغ دو میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی این خط تولید قرار داده که امیدواریم در سالهای آینده این اعتبار افزایش یابد.

دلیمی تاکید کرد: با توجه به آنکه مقدار واکسن مورد نیاز در سالهای مختلف متفاوت است، پیش بینی شده تا واکسنهای تولیدشده در این مرکز، از استانداردهای جهانی برخوردار باشد و قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشد.

وی درباره هزینه های تولید این نوع واکسن در داخل کشور اظهار داشت: با توجه به آنکه واردات واکسن آنفلوآنزای انسانی با قیمت بالایی انجام می شود، تولید این واکسن در کشور می تواند با هزینه های نصف یا کمتر از قیمت بازار انجام شود و بدین ترتیب از خروج مقدار زیادی از کشور جلوگیری می کند.

دلیمی در پایان گفت: پیش بینی می شود که خط تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی تا دو سال آینده راه اندازی شود و سالانه دو میلیون دز واکسن را تولید کند.

 

 

نظر شما
ادامه