کد خبر: ۶۲۱۷۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
از سوی سازمان دامپزشکی کشور:
مدیران ارشد ستادی سازمان و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها، نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادارات کل حفاظت محیط زیست و معاونین بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان‌ها در این وبینار حضور داشتند ...
 

حکیم مهر: وبینار «بررسی فرآیند رصد و پایش، تشخیص، مهار و مختومه کردن رخدادهای آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان‌های درگیر و پیشگیری در سایر استان‌ها» با حضور مدیران ارشد ستادی سازمان و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها به همراه نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادارات کل حفاظت محیط زیست و معاونین بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» رئیس سازمان دامپزشکی امروز دوشنبه 29 دی 99 در وبینار بررسی فرآیند رصد و پایش، مهار، تشخیص و مختومه‌سازی رخدادهای آنفلوآنزای فوقحاد پرندگان گفت: سازمان دامپزشکی کشور از مردادماه سال جاری برای ارتقای سطح هوشیاری به کرّات از طریق رسانه‌ها و مکاتبات رسمی اعلام و پیشبینی کرده بود که موج ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بیماری وسیعترین و شدید‌ترین امواج بیماری آنفلوانزای فوقحاد در دو دهه اخیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیرو این هشدارها، آمادگی لازم جهت پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور نیز بوجود آمده بود و در این رابطه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت نیز با تمام امکانات موازی با سازمان آمادگی لازم را به وجود آورده بودند، افزود: برنامه ملی ما در 4 نسخه مختلف شامل استان‌های شمالی، استان‌های متراکم و پرخطر، مناطق خاص واقع در اطراف تالاب‌ها و برکه‌ها و سدها و سایر قسمت‌های کشور تدوین و عملیاتی شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: کانون‌های بیماری مذکور در استان خراسان جنوبی برای ما حاوی درس‌های فراوانی است.

وی در همین ارتباط از مدیران کل دامپزشکی استان‌هایی چون مازندران و مرکزی به دلیل هماهنگی عالی بین محیط زیست و دامپزشکی در رصد و پایش بیماری تشکر کرد و افزود: در این میان جا دارد به طور ویژه از مدیریت استاندار محترم استان مرکزی در کنترل و مهار  بیماری در استان مرکزی که میتواند به عنوان یک نسخه موفق در برنامه‌های کنترل بیماری ذکر گردد، تقدیر نمود.

ماکنعلی با گوشزد کردن اهمیت اجرای محدودیت‌های تردد افراد، وسایل درون محدوده درگیری با بیماری، تصریح کرد: معنا و مفهوم ابتلای 5 واحد مرغداری گوشتی در استان خراسان جنوبی به آنفلوآنزای پرندگان (با توجه به نسبت احتمال یک شصتوپنجم تا یکصدم درگیری واحد گوشتی به بیماری نسبت به واحدهای تخمگذار) این است که به دلیل پنهانکاری، یک انفجار ویروسی وحشتناک رخ داده است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی بر اساس اطلاعات موجود تاخیر در فاصله گزارش‌دهی و مداخله واحد مرغ تخمگذار واقع در این استان موجب بروز مشکل در فرآیند مداخله سریع و تاثیرگذار شد، افزود: هر چه فاصله بین گزارش‌دهی و مداخله بیشتر باشد، کارآیی سیستم رصد و پایش  پایین‌تر خواهد آمد و هر چه این فاصله کوتاه‌تر باشد، این کارآیی بیشتر خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به اهمیت بحث گزارش‌گیری و گزارش‌دهی و تشخیص عالی سازمان دامپزشکی کشور افزود: در نمونه استان مرکزی در کمتر از 6 ساعت در روز جمعه نمونهها آزمایش و بیماری تائید گردید.

وی با تاکید بر اینکه بحث رصد و پایش «بر مبنای تلفن» که از 31 مرداد به ادارات کل دامپزشکی اعلام شده است، بایستی جدی گرفته شود، تصریح کرد: این یک اصل است که هنگام ورود به یک مزرعه مرغ مادر یا تخمگذار از 14 روز قبل از آن نباید از هیچ فارمی بازدید شده باشد؛ کما اینکه با وجود گرفتن دوش و تعویض لباس و رعایت موازین امنیت زیستی، در صورت جابجایی از یک فارم آلوده به یک فارم پاک، احتمال انتقال ویروس وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید دوباره بر اینکه افراد شرکتکننده در عملیات مهار تحت هیچ شرایطی نباید در عملیات رصد و پایش سایر فارم‌ها فعالیت داشته باشند، اظهار امیدواری کرد موج بیماری  ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در کشور با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استانداری‌ها به خوبی مدیریت و پشت سر گذاشته شود.

وی همچنین اظهار داشت این هفته رخداد خراسان جنوبی مهار خواهد شد.

«دکتر سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در حاشیه این وبینار که اداره آن را نیز به عهده داشت، در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ما اظهار کرد: این وبینار به دنبال وقوع مواردی از رخدادهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از 28 آبان 99 به بعد که دوره جدید بیماری در کشور محسوب می‌شود، برگزار گردید.

وی با بیان اینکه تاکنون 26 کانون در 6 استان کشور شامل مرکزی، مازندران، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی و کرمانشاه گزارش شده است ، تصریح کرد: خوشبختانه در 5 استان از این استان‌ها کانون‌ها صرفاً محدود به حیاتوحش و طیور بومی بوده و فقط در خراسان جنوبی مواردی از ابتلای واحدهای صنعتی مشاهده شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه جلسه وبیناری امروز با حضور همکاران ادارات کل دامپزشکی استان‌ها و همچنین همکاران ستاد سازمان دامپزشکی کشور برگزار شده است، گفت: در این جلسه آنچه در این مدت انجام شده مرور گردیده و تمهیدات لازم برای پیشگیری از گسترش بیماری اندیشیده خواهد شد.

لازم به ذکر است در این جلسه برابر هماهنگی به عمل آمده، به غیر از مدیران کل مربوطه در ستاد سازمان، همکارانی از معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، همکاران سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت بهبود تولیدات دامی نیز حضور داشتند و نظرات سازمانی خود را در ارتباط با بیماری اعلام نمودند .

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
4
4
سلام و ادب چند نکته را باید در نظر بگیرید

اول اینکه به نظر می‌رسد دفتر طیوری دیگر باقی نمانده چرا که فقط یک کارشناس و مدیر کل دفتر حضور یافته اند

دوم اینکه گزارشات آماری بیماری هنوز بصورت جدول مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و هنوز سازمان دامپزشکی از سیستم های مختلفی که هزینه های گسترش آنرا به گزاف پرداخته است استفاده ای نمی کند

سوم اینکه نفس گزارش خبری نوشتن از جلسه به این مهمی نه برای عموم جذابیتی دارد و نه برای بهره‌برداران حرفی برای گفتن دارد به عبارتی این خبر برای این است که مثلاً ما جلسه فلان را برگزار کردیم ....متاسفانه سازمان دامپزشکی به دلیل عدم توانایی مدیریت فنی بر برخی دفاتر پشتیبانی خود مثل فن آوری اطلاعات فاقد راههای ارتباطی موثر با همکاران و بهره برداران است عزیزان و بزرگواران بجای بسط و گسترش سیستمهای ارتباطی برای تبریک روز دامپزشکی و ثبت نام فلان امکان رفاهی و .... میبایست مسیرهای ارتباطی خود را تکمیل می‌کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
2
6
ترم وبینار برای کاری که در سازمان صورت میپذیرد صحیح نیست و اصطلاح درست آن کنفرانس آنلاین می‌باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
2
3
آقای دکتر شما میگید۱۴روز حداقل نباید مجدد اون نیرو رفت وامد داشته باشه،درحالیکه مسیول فنی مستقر در اولین فارم صنعتی درگیر در خراسان جنوبی که ده روز تاخیر در اعلام گزارش بیماری داشتن، ................ هر روز جابجا میشن، دقیقا کل منطقه خوسف آلوده شد هم گوشتی هم تخمگذار، آیا این موضوع بررسی شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
2
4
مسیول فنی واحد مربوطه رو پس در جریان بزارید رفت وامدش رو در منطقه محدود کنه!!!رفت وامد ایشون در شهرستان خوسف باعث آلودگی کل شهرستان شد هم گوشتی هم تخمگذار!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
4
دکتر ماکنعلی عزیز مسول فنی بهداشتی در کشتارگاه صنعتی که داره مستقیما از صاحب مرغداری و کشتارگاه پول می گیره و امنیت شغلی نداره ................... چه طوری آمار آنفولانزا رو بده
سیستانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
3
6
درود و سپاس به دکتر ماکنعلی شیر مرد لرستانی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
بهترين و شجاع ترين رييس سازمان دامپزشكي كشور
چون با سواد هستن همه چيز رو گزارش ميدن
كار گروهي رو به بهترين نحو ممكن مديريت ميكنن و همه رو به اسم خودشون تموم نميكنن
احسنت بر شما و واقعا باعث افتخار هيتين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
به این شیر مرد بفرمایید ایشان در سازمان دامپزشکی مسئول وضعیت نیروها ، رفاه ، حقوق و... هم می باشند این چند روز ریاست هم می گذرد و بعد ایشان می ماند و دعای خیر .........................
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
6
با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور،بدون شک استفاده از تجربیات پرسنل درگیر در معدوم سازی در سنوات قبل بخصوص در شهرستانهای درگیر با شدت بالا بسیار موثر میباشد،اما متاسفانه در استانهای درگیر در سنوات قبل و شهرستانهای که آمار ان مشخص میباشد هیچگونه استفاده ای از پرسنل نمیشود و نشده و حتی پرسنل با توجه به عدم اشنایی و تجربه به هیچ عنوان آمادگی و کارایی لازم را جهت کنترل و معدوم سازی نداشته.
نظر شما
ادامه