کد خبر: ۶۲۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات وزارت بهداشت از افزایش ابتلا به هاری در بین حیوانات خبر داد و گفت: طی سال گذشته میزان حیوان گزیدگی در کشور 234 هزار و 161 مورد ذکر شده است این آمار فقط موارد ثبت شده بوده در حالی که میزان حیوان گزیدگی در کشور بیش از این ارقام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از دیرباز وجود داشته است. این مسئله می‌تواند برای انسان بیماری‌های متعدد را به‌دنبال داشته باشد. از سوی دیگر رسیدگی به وضعیت حیوانات بدون صاحب هم از بروز و تشدید  انواع بیماری‌ها و نارسایی‌ها جلوگیری می‌کند.

چندی قبل «دکتر شهاب‌الدین منتظمی»، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش به خبرنگار برنا گفته است که توقع داریم شهرداری درباره مخازن رو باز ضایعات جدی‌تر برخورد کند.

روند رسیدگی به مشکلات ناشی از  بیماری مشترک بین انسان و حیوان  یک مقوله همه جانبه است که تمامی دستگاه‌های مرتبط همچون وزارت بهداشت و درمان، شهرداری، دهیاری، سازمان محیط زیست و ... باید  به بررسی این مقوله بپردازند.

افزایش ابتلا به هاری میان حیوانات

«دکتر بهزاد امیری» متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرنگار برنا گفتوقتی تعداد حیوانات بدون صاحب همچون سگ، گربه و جانوران موذی افزایش پیدا کند این اتفاق تهدید عمومی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.  

 او افزودوجود زباله‌های روباز منبع تغذیه‌ای برای حیوانات محسوب می‌شود و در این روند زاد و ولد افزایش می‌یابد. اولین موضوع مسئله حیوان گزیدگی از سوی سگ و گربه است. بسیاری از سگ‌ها و گربه‌ها به‌دلیل تماس با حیوانات هار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

هاری در کمین انسان‌ها

امیری ادامه داد: در صورت مواجه این حیوانات با انسان می‌توانند رفتار تهاجمی انجام داده و به انسان آسیب برسانند. برای مثال وقتی انسان از سوی حیوان گزیده یا از طریق پنجه‌های گربه خراشیده شود، امکان انتقال ویروس هاری به بدن انسان وجود دارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: افراد در صورت گزیدگی از سوی حیوانات برای اقدامات پیشگیری و درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند، چون در غیر این صورت امکان مرگ فرد وجود دارد.

منابع غذایی در اختیار حیوانات بدون صاحب قرار نگیرد

 امیری با بیان اینکه نباید منابع غذایی در اختیار حیوانات بدون صاحب قرار گیرد، گفت: این مسئله باعث افزایش کمیت آنها و افزایش سرعت انتقال بیماری‌های متعدد می‌شود. برای مثال در سال گذشته میزان حیوان گزیدگی در کشور 234 هزار و 161 مورد ذکر شده است. این آمار فقط موارد ثبت شده بوده در حالی که میزان حیوان گزیدگی در کشور بیش از این ارقام است.

به گفته او وقتی بیماری‌های منتقل شده از سوی موش به انسان مورد بررسی قرار می‌گیرد باید به این نکته تاکید کرد که اگر تعداد قابل توجهی مواد غذایی در اختیار موش قرار بگیرد، طبیعتا تعداد موش‌ها افزایش یافته و باعث افزایش انتقال بیماری‌های عفونی در بین انسان‌ها می‌شود.

این  متخصص بیماری‌های عفونی ادامه دادبیماری دیگر هم تحت عنوان تب شالیزار وجود دارد. در این بیماری موش‌ها به عنوان ناقلان این بیماری می‌توانند باعث انتقال بیماری به انسان شوند. این میکروب در ادرار موش قرار دارد. بیماری دیگری بر اساس گزش موش انتقال پیدا می کند و هر یک از این بیماری‌ها علائم خاص خود را دارد.

اقدامات مناسب برای مهار سگ‌های بدون صاحب

این مقام مسئول افزودبرای مهار این نارسایی با سازمان شهرداری به ویژه سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها جلسات متعدد برگزار شده است. در راستای کنترل سگ‌های بدون صاحب اقدامات مناسب انجام و در این زمینه دستورالعمل‌های متعدد تهیه شده است. متولی جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است. دستورالعملی نیز در این‌باره صادر شده است. این دستورالعمل در جلسات متعدد نهایی شده است.

 امیری تاکید کرد: به علت محدودیت‌های مالی سازمان دهیاری‌های شهرداری به‌طور کامل و جامع دستورالعمل‌ها اجرایی نشده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در زمینه مهار حیوانات موذی هم شهرداری‌ها اقدامات گسترده در راستای طعمه‌گذاری و حذف عوامل ایجاد شرایط برای پرورش موش‌ها انجام داده است.

به گفته او اقدامات برای مهار موش‌ها در حجم قابل توجه  انجام شده چون در صورت عدم انجام این اقدامات وضعیت موش‌ها نامناسب‌تر از شرایط کنونی بود.

امیری درباره آخرین اقدامات در زمینه مهار حیوانات موذی ادامه داداقدامات در زمینه برگزاری جلسات متعدد و تعریف هر یک از سازمان‌ها در راستای کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب و حیوانات موذی انجام و اجرایی شده است.

افزایش حیوان گزیدگی در کشور

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: طی سال‌های اخیر میزان حیوان گزیدگی در کشور ما در حال افزایش است و این وضعیت خطرات متعدد را به‌دنبال دارد. به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دستور داده شد تا در زمینه مهار حیوانات بدون صاحب اقدامات متعدد انجام شود. علت آن هم به‌دلیل محدودیت‌های مالی است چون حیوان گزیدگی یک تهدید برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

امیری تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده 234 هزار و  161 حیوان گزیدگی از بیماری‌های مشترک به ثبت رسیده است. در سال گذشته 13 هزار  و 124 مورد مبتلا به سالک شناسی شده است. در سال 98 ، 19 هزار و 46 مورد تب مالت شناسایی شده است. از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در سال 98، 8 هزار مارگزیدگی و 60 هزار مورد عقرب گزیدگی در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور ثبت شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
0
افزایش موارد حیوان گزیدگی چه ربطی به افزایش ابتلا به هاری داره درصورتی که اکثر موارد حیوان گزیدگی مربوط به حیوانات دارای صاحب هست. واقعا اگه مسول دلسوز هست تشریف ببره نمودار مقایسه ای گزش حیوانات بلاصاحب و داری صاحب رو بررسی کنه. متاسفانه به جای رفع بنیادی این مشکلات می خوان صورت مساله رو حل کنن. مثلا برای کاهش ابتلا به هاری میان سگ ها رو میکشن حتمن باید برای کاهش ابتلا به تب مالت هم همه حیوانات رو باید کشت!
یک هزارم این هزینه ها رو تو دامپزشکی برای پیشگیری انجام نمیدن!
نظر شما
ادامه