کد خبر: ۶۲۲۹

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها در صورت استفاده از گوشت غیربهداشتی احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو در انسان افزایش می یابد.
سعید افتخاری مقدم اظهارداشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در انسان سبب بروز خونریزی های وسیع در بدن شده و در نهایت ممکن است به مرگ انسان منجر شود.

وی افزود: از آنجا که این بیماری در دام علائم واضحی ندارد لذا رعایت نکات بهداشتی در برخورد با دام و همچنین گوشت حاصل از ذبح دام ضروری است.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند از مردم خواست تا گوشت مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبر و پس از مشاهده مهر تایید سلامت دامپزشکی خریداری نمایند و از خرید گوشت از افراد سودجو که در شرایط غیربهداشتی نسبت به کشتار دام اقدام می نمایند جدا خودداری کنند.

وی یاد آور شد: این افراد بیشتر به جهت سودجویی نسبت به ذبح دام های بیمار و کم ارزش اقدام می کنند و گوشت استحصالی از این دامها از نظر بهداشتی و ارزش غذایی مورد تایید دامپزشکی نیست.

وی متذکر شد: کلیه افرادی که با گوشت سرو کار دارند در معرض خطر این بیماری بوده و لازم است در هنگام کار با گوشت از دستکش استفاده کنند.

افتخاری مقدم بیان کرد: گوشت استحصالی در کشتارگاه دام با توجه به اینکه حدود 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری می شود و بعد به مراکز عرضه منتقل شده از اکثر عوامل بیماری زا عاری بوده و شهروندان می توانند با خیال آسوده نسبت به تهیه و استفاده از آن اقدام نمایند.

وی  از شهروندان تقاضا کرد در صورتیکه از افراد متخلف که باکشتار دام در منازل و محل هایی خارج از کشتارگاه، بهداشت عمومی جامعه را تهدید می کنند اطلاعی در دست دارند، مراتب را به شبکه دامپزشکی بیرجند منعکس کنند.
 

نظر شما
ادامه