کد خبر: ۶۲۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از کاهش 10 برابری بروز بیماری تب برفکی در زمان اوج خبر داد.
دکتر ناصر رسولی اظهار داشت: سال گذشته در اوج بیماری تب برفکی هر هفته حدود 200 مورد تب برفکی در واحدهای دامداری مشاهده می‌شد که این رقم در سال جاری به 20 مورد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: از آغاز سال جاری تا امروز عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی بر روی 2میلیون و 990 هزار راس گوسفند و بز و همچنین یک میلیون و 100 راس گاو و گوساله اجرا شده است.
به گفته وی، 85 هزار واحد اپتیمیولوژیک (جایی که به طور مجزا در آنجا دام نگهداری می‌شود) درکشور وجود دارد که حدود 56 هزار روستا و مابقی شامل دامداری‌های مجزا می‌شود که دام در آن نگهداری می‌شود.
این مقام مسوول سطح تلفات بیماری تب برفکی در کشور را در سال جاری تاکنون حدود 236 مورد گاو و گوساله و 703 مورد گوسفند و بز  عنوان کرد و گفت: این در حالی است که تعداد تلفات گاو و گوساله در سال گذشته در زمان مشابه 2 هزار و 495 راس و تعداد تلفات گوسفند و بز 28 هزار و 33 مورد گزارش شده بود.
وی از تغییر در روند واکسیناسیون در واحدهای دامداری و روستاها خبر داد که طی آن، واکسیناسیون در روستاها از سه بار در سال به دوبار در سال کاهش پیدا می‌کند اما واکسیناسیون در واحدهای صنعتی مانند گذشته در سه فاز صورت می گیرد.
دکتر رسولی دلیل این تغییر روند واکسیناسیون را لزوم کاهش دفعات رفت و آمد به روستاها عنوان کرد؛ چرا که طی این رفت و آمدها احتمال انتقال بیماری وجود دارد.
مدیر کل دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری‌های دامی ادامه داد: واکسناسیون فاز نخست در یازده استان کشور درحال اتمام است و مابقی نیز تا دو هفته دیگر آغاز می‌شود.
دکتر رسولی در مورد تامین واکسن تب برفکی نیز گفت: موسسه واکسن و سرم سازی رازی تاکنون واکسن مورد نیاز را تامین کرده و روز گذشته نیز یک کارخانه تولید واکسن به دست رییس جمهور افتتاح شد که از این طریق به نظر می‌رسد نیازی به واردات واکسن تب برفکی نباشد.
گفتنی است، طرح تولید واکسن تب برفکی با ظرفیت تولید سالانه 80 میلیون دز که بزرگترین طرح واکسن سازی در خاورمیانه به شمار می رود، بیستم تیرماه سالجاری توسط مقامات عالی کشور افتتاح شد.

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محض اطلاع
|
-
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
0
0
بازگشت دوباره بيماري مشمشه به باغ وحش ارم تهران/
توله شيرها هم به مشمشه مبتلا شدند
تهران - بنابر گزارشات رسيده، بيماري مشمشه (بيماري مشترك دام و انسان) دوباره به باغ وحش ارم تهران بازگشته است و اين بار دو توله شير باغ وحش، به اين بيماري مسري واگيردار، مبتلا شده اند.


اين درحالي است كه درب باغ وحش همچنان به روي بازديدكنندگان باز است و روزانه تعداد زيادي از مردم از باغ وحش ديدن مي كنند.

نظر شما
ادامه