کد خبر: ۶۴۱۱۹

در اوایل دهه هشتاد چند تن از مربیان برجسته سگ‌های تجسّس از صلیب سرخ آلمان به ایران آمدند تا به آموزش مربیانی در کشورمان بپردازند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در این میان تعدادی از امدادگران علاقمند جمعیت هلال احمر به کلاس‌های مربیگری راه یافتند. سرانجام کار آموزش به پایان رسید و ۹ نفر موفق به اخذ مدرک بین‌المللی مربیگری سگ‌های تجسّس از صلیب سرخ آلمان شدند و با تربیت ۹ قلاده سگ تجسّس کار خود را با عنوان گروه آنست (آمادگی و نگهداری سگ‌های تجسّس) آغاز نمودند.

و در حال حاضر استان کردستان نیز به مانند سایر جمعیت‌های کشور از توان اجرایی سگ‌های تجسس برخوردار بوده و در عملیات‌های امداد و نجات از آن‌ها استفاده می‌برد.

حضور چشمگیر این گروه از مربیان و سگ‌های آموزش دیده در منطقه زلزله زده شهرستان بم بسیار حائز اهمیت بود، چرا که این گروه توانست توسط سگ‌های تجسّس خود ۶۵ نفر زنده و ٨٢۵ فوتی را از زیر آوار بیرون بکشند.

«جلال مرادی»، مربی سگ‌های تجسس جمعیت هلال احمر در این خصوص می گوید: ما از سال ۸۲ فعالیت خود را با سگ‌های تجسس در هلال احمر کردستان آغاز کردیم و تا حالا در چندین عملیات آواربرداری و تجسس از این سگ‌ها استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر سه قلاده سگ تجسس و جستجو در جمعیت هلال احمر کردستان موجود است که وظیفە ما آموزش و آماده سازی این سگ‌ها برای روزهای بحران است‌.

مرادی تصریح کرد: در طول روز حدودا با هر کدام از این سگ‌ها یک ساعت تمرین می‌کنیم و آموزش‌های لازم را به آنها می دهیم.

وی تاکید کرد: در زلزله‌ها و حوادث طبیعی و غیر طبیعی از توانمندی این سگ‌ها برای زنده‌یابی استفاده می‌کنیم.

این مربی آنست جمعیت هلال احمر استان کردستان خاطرنشان ساخت: ما در واقع در بسیاری از مواقع با این سگ‌ها زندگی می‌کنیم و به آن‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه جان انسان‌های گرفتار شده در زیر آوار را نجات دهند.

«مهدی خوش قدم»، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کردستان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر سه قلاده سگ تجسس در جمعیت هلال احمر کردستان وجود دارد که دو قلاده  آن‌ها اهدایی بوده و مربیان توانمند ما در حال آموزش این سگ‌ها هستند.

وی تصریح کرد: ما به کمک این سگ‌های تجسس بسیاری از حوادث طبیعی و غیر طبیعی را پوشش داده و حتی در استان‌های دیگر هم عملیات‌هایی را انجام داده‌ایم.

 
نظر شما
ادامه