کد خبر: ۶۴۹۰۲

حکیم مهر: رئیس دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: رسیدن دمای هوا به بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد منجر به شیوع گرمازدگی در بین دام‌ها شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «مجید اسدی» رئیس دامپزشکی شهرستان شهربابک، گفت: متاسفانه رسیدن دمای هوا به بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد منجر به شیوع گرمازدگی در بین دام‌ها و دشواری فعالیت‌های مربوط به دامپروری شهربابک شده است.

او به اقدامات مدیریتی مثل روش‌های مختلف تغذیه‌ای و استفاده از مه‌پاش برای کنترل این مشکل به همت دامداران، به کاهش شیردهی در گاو‌های شیرده طی روز‌های گرم اشاره کرد و افزود: استرس گرمایی تاثیری طولانی مدت بر دام‌ها می‌گذارد به طوری که تاثیر استرس گرمایی فصل تابستان عمدتاً در ماه‌های طولانی نمایان می‌شود.

اسدی تصریح کرد: گرما باعث کاهش ضعف ایمنی و به دنبال آن، افزایش تعداد سلول‌های سوماتیک شیر و کاهش کیفیت شیر تولیدی گاو می‌شود و به همین دلیل در زمان بروز استرس گرمایی دامداران شاهد افزایش عارضه‌ی اسهال در گوساله‌ها خواهند بود.

او در رابطه با علائم استرس گرمایی بیان داشت: کاهش مصرف غذا، کاهش نشخوار، کاهش تولید شیر، تنفس سریع و کم عمق، بی‌حالی، افزایش سایه‌نشینی و له له زدن از علائم این عارضه هستند.

اسدی افزود: افزایش حرارت در پی استرس گرمایی تب محسوب نمی‌شود و فقط یک هیپرترمی است، نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیک ندارد و فقط مقابله با استرس گرمایی را می‌طلبد که از مهمترین آن‌ها ایجاد سایه‌بان و استفاده از آب سرد برای گاو‌های شیری و همچنین افزایش تهویه در سالن شیردوش هستند.

 
نظر شما
ادامه