کد خبر: ۶۵۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: چند صباحی است که سگ‌های زیادی با پرسه زدن در کوچه پس‌کوچه‌های تبریز، حضور دارند و تا حدودی آسایش مردم را سلب کرده‌اند که باید توسط شهرداری به پناهگاه منتقل شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پانا، «دکتر علی اشرفی» دامپزشک حیات وحش عنوان کرد: «به‌تازگی تعداد زیادی از سگ‌های ولگرد در خیابان ها در حال پرسه زدن هستند و مردم به این سگ‌ها غذا می‌دهند. این افراد به نظر خود از آن ها حمایت می‌کنند؛ اما این کار عملی بسیار غلط است، زیرا طبیعت حیوان‌طوری است که به سوی غذاهای کنار جاده ها و خیابان ها بدون تامل روی آورده و آنها را می خورد، غافل از آنکه در بیشتر مواقع این کار خطر جانی برای او ایجاد می کند. باید فرهنگ جدید و تعریف ثابتی برای کمک به این وفاداران داشته باشیم تا به طبیعت و سگ‌های ولگرد آسیبی نرسد.»

اشرفی ادامه داد: «در کشور های خارجی مخصوصا کشورهای اروپایی، سگ ها را جمع‌آوری کرده و به پناهگاه‌ها می‌فرستند و اطلاعیه ای برای سرپرستی ارسال می کنند تا افراد داوطلب، نگهداری سگ ها را بر عهده بگیرند. اگر داوطلبی وجود نداشت آن ها را بعد چند روز نگهداری با روش های (کم درد) می کشند تا فضا برای سگ های دیگر باز شود. اما در کشور ما مخالف قتل هستند و سگ های ولگرد را جمع آوری کرده و به پناهگاه معروف (پردیس) ارسال می کنند و بعد از عقیم‌سازی در همان بخش نگهداری می کنند.»

اشرفی در مورد بیماری های مربوط به سگ های ولگرد، گفت: «سگ ها بیماری‌های خطرناک واگیرداری دارند که قابل انتقال نیز هستند و این بیماری‌های واگیردار برای سلامت انسان مشکل ساز هستند، پس به همین دلیل مهم و حیاتی باید به‌صورت جدی مدیریت شوند. سگ هایی که رها شده و صاحبی ندارند، به دلیل اینکه منشا بیماری های انتقالی به انسان و سایر حیوانات مخصوصا بیماری هاری و.... هستند، باعث یک سری مشکلات زیست محیطی شده و همچنین آینده و سلامت و بافت جنگلی و طبیعت را به خطر می اندازند. بنابراین برای پیشگیری از این خطر می‌توان با کمک دانشجویان علاقه مند و حمایت نهادهای ذیربط، سگ های ولگرد راجمع آوری کرده و به پناهگاهی برای مراقبت یا تحقیقات فرستاده شوند.»

وی گفت: «با توجه به شرایط و امکانات و موقیعتی که هر منطقه دارد بهترین راه برای جمع آوری و هدایت سگ های ولگرد در قالب پناهگاه ها و مراکز تحقیقاتی است که قطعا با این عمل، وضغیت روز به روز بهتر می شود.»

رییس کلینیک دامپزشکی نیز ضمن توضیح روند کاری خود گفت: «شروع کار ما اول از یک کلینیک ساده بود و حیوانات بدون صاحب برای درمان نگهداری می شد و بر اساس اینکه تعداد حیوانات رو به افزایش بود و مسائل بهداشتی و سر و صدا نیز باعث ایجاد مشکلات می شد. بنابراین یک فضای پانسیون خارج از شهر ایجاد کردیم و کنار آن وسیله حمل و نقل نیز وجود داشت که باید به صورت اصولی انجام می گرفت. در مواقعی بعضی از کیس ها نیاز به اقدامات اولیه دارند که باید سریعا معالجه شوند تا تلفاتی به وجود نیاید. گروهی به نام (TEDDI PET) برای این که برخوردشان با حیوانات مانند انسان ها ملایم و خوب باشد، اقدام به ایجاد آمبولانس کرده و خدمات رسانی را شروع کرده‌اند

گروه (TEDDI PET) گروهی کاملا خصوصی است و بدون هیچ اسپانسری کار انجام می دهد و روند کارشان به طوری است که مردم با این گروه تماس گرفته و موارد را اطلاع داده و هزینه معالجه آن حیوان را تقبل می کنند و این گروه در توان خود تخفیف های مخصوصی ارائه می دهد تا مردم بیشتر از قبل به حمایت از حیوانات روی آورند. این گروه در چندین جلسه شهرداری شرکت کرده است. اما از طرف شهرداری حمایتی انجام نگرفته و آنها نیز هیچ میلی برای همکاری با شهرداری ندارند، بلکه با حمایت های مردمی گام های پیشرفت خودرا برمی دارند.

از آن سو، پس از رسیدن گزارش‌های مردمی به خبرگزاری پانا مبنی بر وجود سگ‌های ولگرد زیادی در چهارراه خرمشهر (نادر) تبریز، پانا در تماس با شهرداری منطقه 4، پیگیر این موضوع شد.

مسئول دفتر معاونت خدمات شهری منطقه 4 تبریز در گفتگوی تلفنی به پانا گفت: «شهرداری برای جمع آوری سگ های ولگرد با پیمانکار ویژه قرارداد بسته بود که جمع آوری سگ های این منطقه نیز در لیست این پیمانکار قرار گرفته است، ولی بعد از گزارشات متعدد مبنی بر کشته شدن این سگ ها، شهرداری قرارداد خود را با پیمانکار خاطی لغو کرد و در حال حاضر به دنبال پیمانکاری جدید برای جمع آوری این سگ ها است.»

نیک خصال ادامه داد: «شهرداری در تلاش است تا طی چند روز آتی مشکل پیمانکار را حل کند تا مشکل مردم منطقه مذکور نیز حل شود.»

مدیر امور شهری منطقه 4 شهرداری تبریز نیز در این خصوص به پانا گفت: «با توجه به نبود پیمانکار برای جمع‌آوری این سگ ها خود شهرداری برای جمع آوری وارد عمل شده و در تلاش است تا این معضل شهری را حل کند. ما بلافاصله بعد از گزارش های مردمی وارد عمل شده و از مناطق مختلف نزدیک به 20 قلاده سگ را جمع آوری کرده ایم که حدود 7 قلاده سگ از چهاراه نادر تبریز بوده است.»

بادبانی خاطرنشان کرد: «شهرداری در تلاش است تا با جمع آوری این سگ ها از سطح شهر، آسایش را به مردم تبریز بازگرداند.»

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
1
جناب ما دکتر حیات وحش تو ایران نداریم لطف کن از این عناوین ....... استفاده نکنید.ممنون
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
سگهای ولگرد برای بعضی هانون دونی ،سرگرمی برای بعضی و بازیچه شدن نا آگاهان دیگر شده است.
در طبیعت دخالت نکنیم.
همین
نظر شما
ادامه