کد خبر: ۶۵۵۲۴
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
این پنس هموستات دوفکه به همت «دکتر مهدی مرجانی» استاد بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و «دکتر زهرا خورشیدی» دانش‌آموخته دامپزشکی از این دانشکده ابداع شد ...
 

حکیم مهر: «دکتر مهدی مرجانی» استاد بخش جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و «دکتر زهرا خورشیدی» دانش‌آموخته دکترای دامپزشکی از این دانشکده موفق به ثبت اختراع و مراحل تولید انبوه «پنس هموستات دوفکه عقیم‌سازی حیوانات» شدند.

به گزارش حکیم مهر، جراحی برداشت تخمدان و رحم یکی از جراحی‌های رایج در کلینیک‌های دامپزشکی و بیمارستان‌های حیوانات خانگی می‌باشد. هدف از این جراحی، جلوگیری از بارداری و کنترل جمعیت، حل اختلالات رفتاری، درمان بیماری‌هایی از قبیل کیست‌های تخمدانی، متریت، سرطان‌های تخمدان، پیومتر، سرطان پستان، سخت‌زایی، آبستنی کاذب و همچنین پیشگیری از آنها می‌باشد.

از آن‌جایی که تقاضای انجام این جراحی بصورت چشمگیری افزایش یافته است، جراحان دامپزشک علاقمند به استفاده از ابزارهایی هستند که به افزایش سرعت و کیفیت این جراحی بیافزاید.

پنس هموستات دو فکه علاوه بر افزودن بر سرعت جراحی و نظم بخشیدن به انجام مراحل آن، می‌تواند اجرای جراحی را به صورت مطلوب‌تری میسر سازد. پنس هموستات دو فکه جهت عقیم‌سازی حیوانات از تلفیق دو پنس هموستات تشکیل که به طور همزمان کار می‌کند.

از عمده‌ترین مزایای این وسیله جدید، می‌توان به بالا بردن سهولت کار، افزایش تمرکز و دقت بیشتر جراح بر موضع جراحی و وسعت دید بیشتر اشاره کرد. همچنین میزان برش، زمان جراحی، زمان لیگاتور کردن عروق تخمدان‌ها، تعداد نخ بخیه‌ی مصرفی، تعداد پنس هموستات مصرفی، تعداد تامپون مصرفی، تعداد کمک‌جراح، میزان خونریزی و ورود خون به داخل حفره‌ی شکم در جراحی با استفاده از پنس هموستات دوفکه در جراحی متداول عقیم‌سازی به طرز معناداری کمتر می‌شود.

ایده طراحی و ساخت این محصول با ارائه پروپوزال در تاریخ ۲۳/۷/۹۸ در قالب پایان‌نامه دکترای عمومی توسط دکتر مرجانی به عنوان استاد راهنما و دکتر زهرا خورشیدی مطرح و پس از نمونه‌سازی‌های متنوع، در نهایت ابزار نهایی ساخته و در تعدادی از بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج مطلوب در قالب استانداردهای تعریف‌شده جهانی اخذ گردید.

ورود به مراحل تولید انبوه و صنعتی این وسیله جدید جراحی و مذاکره با شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی داخل و خارج در جریان است.

امید است حاصل این نوآوری و ورود این وسیله در چرخه تولید و کاربرد، گامی در جهت افزایش بهره‌وری و راندمان جراحی دامپزشکی و کمک به همکاران جراح دامپزشک در عرصه بالینی دامپزشکی در سطح کشور و جهان باشد.

 

قسمت های تشکیلدهنده پنس هموستات دو فکه

(الف) دو فک جهت خونبندی عروق

(ب) پایه مشترک

(ج) دسته مشترک

(د) قفل شیاردار بین دو حلقه

 

 

مراحل انجام کار با نمونه اولیه پنس هموستات دو فکه در عقیمسازی سگ

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
غلامرضا مصباح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
17
2
با سلام
ضمن عرض تبریک بخاطر اختراع جدید استاد بزرگوارم جناب پروفسور مرجانی عزیز، آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای ایشان دارم.
برای همکار گرامی سرکار خانم دکتر خورشیدی هم آرزوی موفقیت در کنار استاد را دارم.
امیدوارم که اختراع ارزشمند پنس هموستات دوفکه بزودی بصورت فراگیر توسط جراحان مورد استفاده قرار گیرد و با اقبال عمومی جامعه جراحان مواجه گردد.
ارادتمند و شاگرد همیشگی استاد
مصباح
همكار جراح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
2
15
با سلام. اين چه اختراعي هستش؟! يه پنس به اون بزرگي رو تو موضع عمل قرار بدي كه امكان جابجاييش هم خيلي دشواره چون به دو محل اتصال داره همزمان. دست گير هستش. اندازه ش ثابت هستش و رو كيسهاي با سايز مختلف نميدونم چجوري ميشه درست در محل مورد نظر كارگزاري كرد. و اينكه مثلا دو تا پنس بزني و به راحتي بتوني محل دو پنس رو انتخاب كني بدون اينكه مشكلات ذكر شده در بالا رو برات داشته باشه چه عيبي داشته كه اين پنس ابداع شده. همچنين اگه يكي از پنس ها درست كارگزاري نشده باشه مجبور هستي هر دو رو ناحيه رو با هم باز كني و همچنين وقتي ميخاي نخهاي خون بند رو بجاي فكهاي پنس كار بزاري چجوري هر دو فك رو همزمان با نخ جابجا كني و احتمالا نيازمند دو كمك جراح باشي. اين اختراع بيشتر دردسر داره تا راحت سازي كار.
پاسخ ها
سامان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
اولش بزرگ نیست و تصویر اینجوری نشون نمیده بعدش خود اون کسی که اختراع کرده وقتی ذهنش به اینجا رسیده یعنی فکر سایز رو نکرده؟؟با توجه به کیس های دام کوچک یا بزرگ سایز پنس متغیر است.عزیزم پنس رو یه جراح خوب میتونه و میدونه کجا و چه جوری کار بذاره که نیاز به هیچ ابزار کمکی هموستات نداشته باشه.باید توو کار ببینی برادر که خوبه یا دردسره چون زمانی که شما بخواهید اختراعی رو ثبت بکنید پیش زمینه آن نظریه کمیته فنی و تخصصی مهندسی بیومکانیک و تجهیزات پزشکی رو باید داشته باشی و در این کمیته ادعای شما ممیزی بررسی و عملکرد آن تایید و یا عدم تایید خواهد گرفت.
راه درازی ست دوست عزیز
اول تفکر سپس لب به سخن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
چقدر راحت نظر میدین استاد. کاش قبل از اینکه نظر غیرکارشناسی بدین، لااقل از نزدیک می‌دیدین و یکبار پنس رو دستتون می‌گرفتین‌.
ضمن اینکه لحن زیبایی هم به کار نبردین.
موفق باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
چه متخصص بیومکانیکی این طرح رو دیده که جوش به اون گندگی رو حداقل یه سنگ فرز نکشیدن بهش
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
دوست عزیز مهندسین بیومکانیک طرح اولیه رو در کمیسیون های تجهیزات پزشکی بررسی و به دنبال اثبات ادعای طرح هستند نه دنبال ظرافت.
ظرافت کار در تولید و تجاری سازی مد نظر صاحب طرح می باشد.
خوشا به سطح دید بعضی از همکاران و دوستان خودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
3
کارشون زیبا و خلاقانه بود.
تا جایی که دیدم توی اون گروه علاقه خاصی از این ابداع ها دارند..
..................
برام سواله اینهمه قطعات و ایزار جراحی که وجود داره تو پزشکی و دامپزشکی آیا همشون ثبت اختراع دارند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
7
تلاش خوبی بوده و ایده جالبی!! اما در اجرا مشکلاتش به نظر خیلی زیاد میاد. مهمترین ایرادش سختی کار خصوصا در کارگذاری لیگاتور در محل کراش شده هست که عملا شدنی نیست.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
7
................. اینکه یه چیز درست کنی خوبه ولی باید کاربرد داشته باشه یا نه باید اصلا ببینی نیاز هس چنین چیزی یا نه .حاضرم قول بدم که خود مخترع هم از چنین چیزی استفاده نمیکنه
عبدالرحیم
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
3
2
تبریک به استاد ارجمند جناب دکتر مرجانی
ایشان ذهن پویا فنی خلاق و مبتکری دارند و در هر زمینه مسائل رو آنالیز جز به جز میکنند.نکته بین البته با گذشت
بنده افتخار شاگردی ایشان رو دارم و از همینجا قول میدم در آینده نزدیک منتظر ابتکارات و اختراعات جدید باشید
یکی مورد پایان نامه خودم انشالله
که خبرش درج خواهد شد.
به امید سلامتی و تندرستی و موفقیت روز افزون استاد عزیز جناب دکتر مرجانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
10
به نظر کاربردی نمیاد
به دلیل ثابت بودن فاصله دو پنس
و اینکه در کیس های مختلف این فاصله یکسان نیست امکان به کاربردن این وسیله شاید غیر ممکن باشد
در ضمن جوش دادن دو وسیله به هم رو نمیشه اختراع گذاشت چه بسا از این کارها زیاد بشه انجام داد
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
3
حالا تو بیا صد بگو بابا اختراع باید پستوانه فنی علمی و کاربردی داشته باشه ورنه اسمش اختراع نیست میدونی توو اون کمیته ها با متخصص های مربوط کلی طرح رو زیرو رو میکنن تا اینکه اگر ثابت شد تاییدیه کاربرد و ثبت را میدهند.
واقعا واسه دامپزشک بودنم بخدا بعضی وقتا تاسف میخورم و واسه همه دوستان کم فهم و مغرض خودم که ندیده و تست نکرده حرف میزنن نیز متاسفم.
اگر ۱۰۰ سال در مشکی کنی دوغ همان دوغ است همان دوغ.
خواهشا فکر کنید تست کنید بسنجید بعد اون دهن مبارکتون رو واسه اظهار نظر باز کنید.
بنده به نوبه خود افتخار میکنم و ندیده و تست نکرده نظر نمیدم متخصصیییینننننن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
2
2
به نظر من مهم نیست که چقدر کاربردی باشه مهم اینه که برای یک فکر جدید و نو و باید خیلی ارزش قائل شد چون سنگ بنای تمام پیشرفت های بزرگ بشر همین افراد خلاق و ایده های نو هستند هرچند که شاید درصد کمی از اختراعات در دنیا تجاری سازی بشه. من تبریک میگم و آرزوی موفقیت روز افزون دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
2
23
ایده جالبی هستش ولی تئوری در عمل حتی توی همین عکس هم اشکالات زیاد هستش:

1. پنس دیستال باید proper ligament رو بگیره نه خود بافت شاخ رحم رو. در غیر این صورن احتمال پارگی در اثر کشش وجود داره که مساوی هستش با ریسک خونریزی.

2. قسمت کراش شده پایه تخمدانی پروگزیمال تر از لیگاتور قرار گرفته. یعنی ما یک پایه عروقی له شده داریم که بعدش رو لیگاتور کردیم. اون قسمت له شده قطعا خونریزی خواهد کرد. که این رو میشه گذاشت بر حساب تکنیک غلط نه.

3. یکی از مهمترین ایراداتی که وارد هستش اینه که این پنس دوباره نیاز به یک پنس دیگری داره که بیاد بافت رو له کنه که بتونیم یه لیگاتور مطمئن روی پایه عروقی بذاریم.

3. کاهش دقت کار به دلیل این که فاصله پنس ها کیس با کیس فرق میکنه.

4. پنس در صورتی کاربرد داره که به صورت عمود به پوست ثابت بمونه. این پنسی که توی عکس هست وقتی جراح میخواد لیگاتور بزنه میخوابه و میوفته روی پوست و عملا کارایی مورد نظر که براش قید شده کلا زیر سوال میره.

5. ابزار حجیم هستش و بیشتر جلوی دسترسی به موضع و دستکاری رو میگیره.

6. تخمدان سمت مقابل همونطور که توی عکس میبینید توسط یک پنس ساده تک گرفته شده و رها شده. این نشون میده بعد از استفاده از این پنس نیاز هستش برگردیم به همون پنس های متداول برای نگهداری پایه تخمدانی قطع شده. یعنی باید پنس دو شاخ رو باز کنید و دوباره با یک پنس معمولی بافت قطع شده رو بگیرید. این دوباره میشه افزایش ریسک جراحی.

7. توی پس زمینه عکس دو تا پنس مشاهده میشه که یه بافت جدا شده رو گرفتن. که احتمالا تخمدان سمت مقابل بوده که پنس مورد نظر بافت دو طرفش رو دچار پارگی کرده و مجبور شدن که با دو تا پنس ساده دوباره بافت رو بگیرن.

با ذکر همه موارد گفته شده و با عرض پوزش به نظر میرسه که در مورد معناداری موارد گفته شده در بهترین حالت آمارسازی صورت گرفته.
حیاتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
7
3
بنده خود متخصص جراحی هستم و فکر میکنم درست باشه.مثه این دوستی که خود را معرفی نکرده و مغرضانه و به عنوان رقیب قیاس بی ربط میکنه نظر نمیدم .دوست کامنت گذار بالا رو رو ببینید چی گفتن.اینکه ندیده با یه سری کلمات اسپشیال جراحی بازی کنیم فکر نکنم بتونیم دیگران رو توجیه کنیم که طرح مشکل داریه.درضمن همکار عزیز جناب دکتر مرجانی قطع به یقین به همه این مسایل اشراف دارند و همه رو سنجیده و آنالیز کردند.استاد و همکار حاذقی مثه دکتر مرجانی مطمئنم اگر کنار شما یا بنده باشند هنوز کلی اشکال داریم که باید ایشان رفع کنند و راهکار بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
فقط کاش ظاهر پنس رو کمی مرتب میکردن
اضافات جوش و سیاهی های حاصل از جوش کاری جلوه ی پنس رو خیلی مشمئز کننده کرده
کار رو باید تمیز در میاوردن
همكار جراح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
4
3
اولا من كلمه توهين آميزي بكار نبردم كه مشكل أدبياتي گرفتين. من إيراداتي رو به كار گرفتم كه مجددا هم روشون با منطق پافشاري ميكنم. يه اصل كلي در جراحي داريم اونم اين هستش كه سرعت جراحي رو تا حد امكان بالا ببريم. تنها مزيتي كه اين پنس ميتونه داشته باشه همين مورد سرعت هستش كه من بازم رو همين مورد بحث دارم. كارگزاري دو پنس خونبند در موضع عمل شايد كمتر از سه ثانيه وقت بگيره. در حاليكه كارگزاري اين پنس با فرض درست بودن سايز در بيماران مختلف فكر كنم بيشتر از ١٠ ثانيه زمان ببره چون بايد دو نقطه همزمان و بافتهاي محل رو بايد دقيق تنظيم كنيد تا پنس كاملا عمود قرار بگيره. بماند كه باز كردن و كارگزاري نخ بجاي محل خردشدگي بصورت همزمان چقدر وقت گير هستش در كنار ديگر معايبي كه در بالا ذكر كردم. شما كه از طرح دفاع ميكنيد بجاي حمله بدون استدلال بفرماييد مزاياي استفاده از اين پنس در جراحي رو نام ببريد تا ما هم ياد بگيريم و دهان به گزاف نگشاييم. جدا از همه اين تفاسير اين رو قبول دارم كه اينگونه كارها به خودي خود باعث شكوفايي ذهن و پيشرفت در علم ميشه. و ميتونه ذهن رو به سمتي سوق بده كه يك اختراعي صورت بگيره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
بعد اینهمه قصه تازه این همکارام جراح ما میگه لیلی زنه یا مرده توضیه بدیم خدمت شون.
توضیح داده شده و بعدشم خواهشا اول ابزار رو تست کنید سپس ایراد فنی بگیرید نه این که چرا دماغش کجه.بعیده از ما دوستان گلم بهمون میخندند
بشری الیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
1
3
تبریک و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
1
3
تجربه من بعد از حدود 16 سال جراحی نشون داده چنین ابزاری برای افراد مبتدی و یا آموزش کاربرد داره که خیلی با حوصله میخوان مراحل عمل را پیش ببرند.
وقتی فرد اکسپرت شد با انگشتای دست و پنس و ایزار ساده خیلی سریع و دقیق کار را تموم میکنه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
1
5
حکیم مهر ده بار دیگه هم سانسورم کنید با احترام سر حرفم هستم. تقریبا تمام این ایراد گیران صاحب نظر که تا دیروز که این محصول رونمایی نشده بود حتی به مخیله مبارکشون هم خطور نمیکرد که میشه همچین چیزی هم درست کرد خیلی ریزززز و پشت کلمات (محترمانه زورکی) و( القاب خود خوانده...) دارن حسادتشون رو بروز میدن .اصلا شما کی وقت کردید توی این مدت کوتاه و ندیده و امتحان نکرده !! درباره یک محصول ایننن همه فضل پرتاب کنید ؟! حالا اگه دوست داری سانسورم کن حکیم جان .جواب اون ادبیات شسته رفته ولی بچگانه همین لحن بیان هست نه بیشتر ...
گیلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
1
3
حسادت موج میزنه در کامنت دوستان اگر از این پنس خوشت نمیاد مثل ایگل اینقدر و اگر جراح چیره دستی ازش استفاده نکن حداقل یکنفر یک کاری کرده تو همین کار رو هم نمیتونی بکنی فقط بهونه گیری و لج بازی و حسادت و یاد گرفتیم آقا خانوم این پنس بده شما استفاده نکن اونایی که فکر میکنن به کارشون میاد استفاده میکنند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
1
متاسفانه این اختراع داری ایرادات زیادیست که در بالا هم عنوان شد البته من شهادت میدم که سایر اختراعات دکتر مرجانی کاربردی و خوب هستن، متاسفانه این اختراع و پایان نامه بد شده و انقدر اشتباه داره
نظر شما
ادامه