کد خبر: ۶۵۷۵۱
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسین حمیدی نجات» افزود: باید از جذب بی‌رویه دانشجو جلوگیری شود؛ بسیاری از فارغ‌التحصیلان ممکن است کار نکنند. یعنی ۶ سال از عمر خود را سپری کردند و وقت آنها تلف شده است ...
 
 

حکیم مهر:‌ «کلاس‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گاهی با نصف ظرفیت دانشجویان ورودی تشکیل می‌شود و این یکی از چالش‌های این دانشکده است»؛ این را رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به حکیم مهر می‌گوید: «متاسفانه همواره با یک ریزش روبرو هستیم که ناشی از میزان علاقه دانشجویان به رشته دامپزشکی است. بعضی دانشجویان با امید پذیرش در رشته پزشکی ثبت‌نام می‌کنند، مرخصی می‌گیرند و دوباره رشته‌های پزشکی و مرتبط را می‌خوانند.»

از نظر «دکتر حسین حمیدی نجات» هر چه تعداد جذب دانشجو مناسب‌تر باشد، طبیعتا انتخاب برای فرصت‌های شغلی توسط افراد بهتر، بیشتر می‌شود. وی می‌افزاید: این است که در شرایط فعلی سیاست وزارت علوم در تعداد پذیرش مناسب است اما دانشگاه آزاد باید در این قضایا با وزارت علوم هماهنگ باشد که ظاهرا حداقل در رشته ما نیست.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، بخش اعظمی از دانشجویان دامپزشکی از ابتدا علاقه‌مند بودند که در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پذیرفته شوند. بنده همیشه تصور می‌کردم که همه به این شکل هستند اما از زمانی که استخدام دانشگاه شدم، مشاهده کردم که به این شکل نیست و خیلی از دانشجویان با علاقه‌مندی تمام، رشته دامپزشکی را انتخاب کرده‌اند. من یک حالت بینابین بودم و تمایل اولیه‌ام به رشته پزشکی بود اما در عین حال به دامپزشکی هم گرایش داشتم. با توجه به روحیاتی که دارم و احتمال می‌دادم که در رشته پزشکی قبول نشومِ، روی یک رشته ریسک نکردم که مثلا اگر عملیاتی نشد، دچار چالش شوم، لذا چون به طب و امور مربوط به جان خیلی علاقه‌مند بودم، رشته دامپزشکی را نیز انتخاب کردم. همان زمان هم در ذهنم بود که اگر پزشکی پذیرفته نشدم، درمان حیوانات هم نوعی طب محسوب می‌شود.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۱۳۷۰ دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز.

حکیم مهر: دانشکده دامپزشکی اهواز هر سال چند نفر دانشجو می‌گیرد؟

ما متاسفانه همواره با یک ریزش روبرو هستیم که ناشی از همان میزان علاقه دانشجویان به رشته دامپزشکی است. بعضی دانشجویان با امید پذیرش در رشته پزشکی ثبت‌نام می‌کنند، مرخصی می‌گیرند و دوباره رشته‌های پزشکی و مرتبط را می‌خوانند. ما معمولا در ۲ ترمی که در طول سال دانشجو می‌گیریم، در مجموع متقاضی جذب ۱۵۰ نفر ظرفیت از سازمان سنجش می‌شویم. اما تجربه ثابت کرده که این تعداد هیچ وقت ماندگار نبوده است. کمااینکه برخی از همان ابتدا مرخصی می‌گیرند، بعضی انصراف می‌دهند و عده‌ای هم نمی‌آیند یا اهداف آنها عوض می‌شود و در مراکز آموزشی دیگری مشغول به تحصیل می‌شوند. این است که ما از ۷۵ نفری که در ترم اول یا دوم دانشجو می‌گیریم، در نهایت پس از یک سال با دلایل متفاوتی ریزش خواهند داشت و هر کلاس به نصف ظرفیت خود می‌رسد. البته این مساله نیز متغیر است و مثلا یک سال ۱۵۰ نفر و یک سال ۱۰۰ نفر می‌شود اما معمولا از ۱۵۰ نفر بیشتر نمی‌شود. ما حتی چند سال پیش کلاس زیر ۱۰ نفر هم داشتیم. در حال حاضر به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۳۵ نفر در کلاس‌ها باقی می‌مانند.

حکیم مهر: به نظر شما این فرصت است یا تهدید؟ چون به هر حال انتقادات زیادی به پذیرش بی‌رویه دانشجوی دامپزشکی در بسیاری از دانشکده‌ها وجود دارد.

به اعتقاد من اینکه رقابت در جذب دانشجو وجود داشته باشد، برای کسب فرصت‌های شغلی مناسب بد نیست. اما این رقابت نباید آن قدر بی در و پیکر باشد که مثلا یک دانشکده دامپزشکی معتبر مثل تهران، مشهد، شیراز، اهواز، ارومیه و سایر دانشگاه‌های دولتی یا حتی برخی واحدهای دانشگاه آزاد که ممکن است خیلی خوب کار کنند، دچار مشکل شوند. کمااینکه ورودی‌های بیش از ۱۰۰ نفر خلل ایجاد می‌کند.

به نظر من نه مثل گذشته باشد که تعداد ورودی‌های دانشکده‌های دامپزشکی خیلی کم بود و دانشکده‌های وزارت علوم کمتر بودند و نه حالا. در این میان وزارت علوم به یک تعدیل رسیده و مثل قبل با ارائه مجوز رشته دامپزشکی موافقت نمی‌کند که این خیلی پسندیده است، اما تعداد دانشجویان نه باید آن قدر کم باشد و نه به این شکل بدون نظارت. به هر حال دانشگاه آزاد هم مشکلات خود را دارد و شاید از ابعاد مالی به قضیه نگاه می‌کند.

درجه نخست مساله کیفیت و آینده شغلی این دانشجویان است و اینکه یک رقابت هم باید وجود داشته باشد. هر چه تعداد جذب دانشجو مناسب‌تر باشد، طبیعتا انتخاب برای فرصت‌های شغلی توسط افراد بهتر، بیشتر می‌شود. این است که در شرایط فعلی سیاست وزارت علوم در تعداد پذیرش مناسب است اما دانشگاه آزاد باید در این قضایا با وزارت علوم هماهنگ باشد که ظاهرا حداقل در رشته ما نیست. باید کنترل شده عمل کند و کیفیت آموزشی خود را افزایش دهد و چاره‌ای جز این نیست.

دامپزشکی رشته‌ای است که با جان سروکار دارد. طب است و باید به آن توجه خاص شود. البته رشته‌های دیگر هم ارزش خاص خود را دارند اما چون دامپزشکی با جان و همچنین با سرنوشت دامداران و آینده خانواده‌های آنها و آینده تولید سروکار دارد، وضعیت آن متفاوت است. صرف نظر از علایق عاطفی که برخی افراد به حیوانات دارند و آن هم به جای خود قابل قبول است، بعضی از افراد هستند که رزق و روزی آنها از صنعت دامپروری چه به شکل کوچک و سنتی یا صنعتی و بزرگ تعیین می‌شود. لذا مساله خیلی حساس است و باید از جذب بی‌رویه دانشجو جلوگیری شود. آن چیزی که ما الان می‌بینیم این است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان ممکن است کار نکنند. یعنی ۶ سال از عمر خود را سپری کردند و وقت آنها تلف شده و فقط به واسطه یک مدرک، نتیجه مناسب به دست نمی‌آید.

حکیم مهر: به معتبر بودن دانشکده دامپزشکی شهید چمران اشاره کردید. لطفا تاریخچه‌ این دانشکده را بفرمایید.

دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز از سال آخر پیش از انقلاب و ابتدا به شکل لیسانس در یک سال شروع به پذیرش دانشجوی دامپزشکی کرد که بلافاصله با تلاش‌های رئیس وقت، این دوره پس از یک سال تبدیل به دوره دکترای عمومی شد. بعد از یکی دو سال به انقلاب فرهنگی برخورد کرد و تا چند سالی مثل اکثر دانشگاه‌های دیگر، انقلاب فرهنگی در جریان بود و مجددا آغاز به کار آن با ورودی‌های سال ۱۳۶۵ صورت گرفت. دانشجویانی هم که از قبل مانده بودند، از همان سال کار خود را با دانشجویان دکترای عمومی شروع کردند.

دانشکده بعد از چند سال و در حدود سال ۶۹ پذیرش تخصص را هم از رشته آناتومی شروع کرد و به همین شکل پیش رفت. بنده از سال ۷۰ که وارد دانشکده شدم، خیلی امکانات جدی نداشتیم اما خوشبختانه الان بیمارستان دانشکده ما بر حسب تحقیقات من و صحبت‌های همکاران و دانشجویان، یکی از بیمارستان‌های مجهز و پر کیس است. اما متاسفانه در ایام کرونا استان خوزستان ضربه خورد و ما هم خیلی ناراحت هستیم که هم‌اکنون آن طور که باید از پتانسیل بیمارستان استفاده نمی‌شود، با اینکه مراجعات ما خیلی زیاد است. وقتی با همکاران در دانشکده‌های دیگر صحبت می‌کنم، می‌گویند در این حوزه آن قدر که شما مراجعه دارید، ما نداریم و این جای بسی خوشوقتی است که ما از این نعمت برخوردار هستیم.

دانشکده در زمینه پذیرش دانشجویان تخصصی رزیدنسی، PhD و همچنین بعضی از رشته‌های کارشناسی ارشد توسعه خیلی خوبی دارد. ما الان نزدیک به ۶۰ نفر عضو هیات علمی داریم که تعداد قابل توجهی از آنان استاد تمام و تعداد قابل توجهی نیز دانشیار و بعضی از اساتید هم استادیار هستند و مربی نداریم. خوشبختانه وضعیت پرسنلی ما هم بد نیست و نمی‌توانم بگویم که کامل و ایده‌آل است اما سعی کردیم تا آنجا که ممکن است نسبت‌ها را تعدیل کنیم و از این بابت پرسنل راضی هستند.

حکیم مهر: در شرایط پاندمی کرونا، کلاس‌های دانشکده به چه صورت برگزار می‌شود؟ آیا آنلاین است یا حضوری یا ترکیبی؟ و آیا این مساله باعث افت کیفیت آموزش نشده است؟

کلاس‌ها به شکل آنلاین است و در بعضی موارد خاص هم اتفاق افتاده که دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید می‌آمده تا برخی تکنیک‌ها را در دروس عملی که به شکل آنلاین امکان‌پذیر نبوده، یاد بگیرد، اما موارد آن خیلی کم بوده است. مثلا گاهی از دانشگاه مجوز گرفتیم و دانشجویان ارشد و PhD به تعداد ۲ نفر در یک بازه زمانی کوتاه آمدند و برگشتند. اما دانشجویان بالینی ما حضور بیشتری داشتند. سایر دانشجویان نیز اصلا حضور فیزیکی نداشته و آموزش آنان به شکل آنلاین بوده است.

همانطور‌ که می‌دانید آموزش صرفا آنلاین به دانشجویان بالینی شامل اینترن‌ها و رزیدنت‌ها امکان‌پذیر نیست و دانشجوی دامپزشکی نمی‌تواند بدون مشاهده نزدیک کیس، یک دامپزشک موفق باشد. از طرفی متاسفانه دانشکده ما از بابت تعطیلی و بازگشایی دچار نوسانات خیلی زیاد شد. به هر حال وضعیت استان خاص است و به لحاظ زمینی مرز مشترک با کشور عراق دارد، از جهات دیگر میزبان کوچ‌های متفاوت هستیم. استان صنعتی است و به شکل مستمر پرسنل‌ متفاوتی از استان‌های دیگر می‌آیند و برمی‌گردند، چراکه خیلی‌ها خوزستانی نبوده و بدون خانواده اینجا هستند. این مساله باعث شده وضعیت استان از نظر رنگ‌بندی کرونا همواره قرمز باشد و این مساله دانشکده را هم متاثر کرده است. به همین دلایل ما مجبور شدیم بیمارستان را تعطیل کنیم. از اردیبهشت ماه که شرایط بهتر شد، از ستاد کرونا درخواست بازگشایی بیمارستان را کردیم اما تا الان با تمام تلاش‌های مجموعه مدیریت دانشگاه و خود دانشکده، این مجوز را به ما ندادند که بیمارستان بازگشایی شود. این وضعیت خیلی مورد خواست دانشجویان نیست و تعداد زیادی از دانشجویان از این بابت گله‌مند هستند و من کاملا به آنها حق می‌دهم.

حکیم مهر: اخیرا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه‌ای که با باشگاه خبرنگاران جوان داشته‌اند، اشاره کردند که اقدامی برای واکسیناسیون دانشجویان دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز از سوی دانشگاه علوم پزشکی صورت نگرفته است. نظر شما چیست؟

من در این خصوص گله‌ دوستانه‌ای از شما دارم و آن اینکه ایکاش قبل از انتشار آن خبر، اطلاعات آن از دانشکده کسب می‌شد. چون معاونت آموزشی دانشگاه یک مجموعه بزرگ است. خود دانشگاه شهید چمران نیز یک مجموعه بزرگ با رشته‌های بسیار متفاوت است. ایشان از یک بعد دیگر صحبت کرده بودند که باعث شد مقداری سوء تفاهم برای مخاطبین ایجاد شود. همانطور که عرض کردم ما از اردیبهشت تصمیم به بازگشایی بیمارستان داشتیم و همان زمان هم بحث واکسیناسیون در کشور در حال جدی‌تر شدن بود و از خردادماه طیف‌های متفاوتی شروع به واکسیناسیون کردند. ما نیز به شکل جدی تصمیم گرفتیم که واکسیناسیون را انجام دهیم و به دنبال مکاتبه با مراجع ذی‌صلاح بودیم که طبیعتا این مکاتبه باید از طریق دانشگاه، ریاست محترم دانشگاه، معاونت آموزشی و حتی معاونت پشتیبانی انجام می‌شد.

آنها تلاش زیادی کردند و آقای دکتر جلیلی‌فر واقعا کمک کردند و از طریق استانداری، ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی متقاضی واکسن برای دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و حتی پرسنل دانشکده بودند. به موازات آن و علی‌رغم تلاش‌ها، از آنجا که دانشکده با پاسخی مواجه نمی‌شد، تصمیم گرفت از یک کانال‌ دیگر به شکل قانونی تلاش کند که از این بابت موفق شدیم با درایتی که در مجموعه نظام دامپزشکی استان و دکتر تقویانپور و سایر همکارانشان بود، موافقت کسب کنیم که دانشجویان ما واکسینه شوند.

در استان خوزستان و شهر اهواز، دانشکده دامپزشکی، اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی فعال هستند و خوشبختانه در چند سال اخیر تعامل خیلی خوبی با هم دارند. در نهایت بازار اشتغال تعدیل شده و یکسری وظایف را علاوه بر اینکه بخش خصوصی انجام می‌دهد و مرتبط با نظام است، دانشکده نیز انجام می‌دهد و خدمت رسانی‌هایی دارد که به یک تعادل رسیده است. ازجمله اینکه خیلی از اقشار بسیار ضعیف و همچنین مراجعهکنندگانی که کار تخصصی می‌خواهند، به دانشکده مراجعه می‌کنند. البته شاید امکانات دانشکده با آن کیفیتی که مدنظر صاحب حیوان است و در بیرون از مجموعه دانشگاه وجود دارد، همخوان نباشد. به هر حال آنها ضروری دیدند که این تعادل حفظ شود و حفظ این تعادل نیز مستلزم این بود که مجموعه شروع به کار مجدد کند و دانشجویان، همکاران هیات علمی و غیر هیات علمی ایمن باشند.

در نهایت با واکسینه شدن دانشجویان موافقت کردند. مصاحبه دکتر جلیلی‌فر نیز پاسخ تلاش‌های مجموعه خودشان ازجمله ریاست دانشگاه و معاونت آموزشی دانشگاه بود که واقعا تلاش زیادی هم به شکل مکاتبه و هم رایزنی کردند، اما به نتیجه نرسیدند. درنهایت نیز دانشکده از مسیر دیگری که نظام دامپزشکی بود و همکاری زیادی کرد، توانست مجوزی برای واکسیناسیون دانشجویان بگیرد.

به‌عنوان حرف آخر...

اعضای نظام دامپزشکی از جمله دکتر تقویان و دکتر عامری تلاش زیادی کردند و همکاری مناسبی با ما داشتند و از این بابت می‌خواهم از آنها تشکر و قدردانی کنم که در این شرایط با ما این همکاری را برای واکسیناسیون دانشجویان داشتند.

همچنین مدیریت دانشگاه نیز تلاش زیادی برای مجوز واکسن کردند اما آنها با نظام دامپزشکی در ارتباط نبودند و پیگیری‌ها را از طریق ستاد انجام می‌دادند و علی‌رغم تلاش‌ها واقعا به آنها پاسخ داده نشد؛ لذا از مجموعه مدیریت دانشگاه نیز تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ستون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
4
خب دکتر کلاس ها رو از ترم هشت تا دوازده واسه عملی ها حضوری کنید، و ما همیشه قدردانت خواهیم بود
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
4
25
چقدر منطقی هستند که انصراف میدند. کاش منم بیست سال پیش از دامپزشکی انصراف میدادم. قطعا الان جلو تر بودم. گول عنوان دکتر رو خوردم.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
9
چطور موقعی که مهندسی رو کیلویی زیاد کردن و با خاک یکسانش کردن صدای کسی در نیومد؟
حالا می فرمایند: هر چه تعداد جذب دانشجو مناسب‌تر باشد، طبیعتا انتخاب برای فرصت‌های شغلی توسط افراد بهتر، بیشتر می‌شود. آسیاب به نوبت ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
مهندسی داریم تا مهندسی
هر گردی که گردو نیست
هرکسی که زحمت کشیده به جای واقعی خودش رسیده
هر رشته کارشناسی با رتبه نجومی و بدون کنکور با تغییر نام که مهندسی نمیشه
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
دکتر حرفی که شما زدی چه ربطی به حرف من داره؟
مهندسی تا اواسط دهه 80 آرزو بود و دلیلش عدم پذیرش کیلویی دانشجو با هر رتبه ای بود.
این آقا هم داره میگه ورودی به دامپزشکی باید کنترل بشه.
وقتی بیان ورودی دامپزشکی رو زیاد کنن و با رتبه های 40 هزار و 50 هزار، کیلویی دامپزشک جذب کنن، دیگه بازار کار به این نگاه نمی کنه شما تلاش کردی دامپزشک شدی یا مدرکت رو مفتی گرفتی. تر و خشک با هم می سوزن.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
2
22
نشون میده 50% ورودی های هر سال عاقل هستند و اشتباه دیگران را تکرار نمی کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
4
با وجود شهریه بسیار بالا در مقابل امکانات کاملا پایین و همچنین پیگیری نکردن حضوری شدن کلاس های عملی قاعدتا تعداد دانشجو ها افت خواهد کرد ...در ثانی تعداد ۱۵۰ متقاضی پذیرفته شده ایا تعداد مناسبی بنظر میرسه از نظر شما ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
10
کارعاقلانه ای میکنند چون دامپزشکی بازارکارنداره
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
2
12
بچه ها دارن عاقل میشن دمشون گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
7
2
لطفا با کامنت منفی جوانان مستعد را از درس و کار خارج نکنید، حق الناس است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
1
3
اساتید برجسته ای در دوره کرونا در دانشگاه بازنشست شدند که جایگزینی آنها تقریبا ناممکن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
1
5
دم اون دانشگاه گرم با این روشنگری ای کاش نصف دیگه هم انصراف می دادند و سرفراز می شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
6
وقتی دانشکده دامپزشکی چمران ۱۵۰ نفر درسال میگیره از آزاد دیگه چه گله ای میشه داشت.
۸۰ نفر رو نوبت دوم میگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
7
1
همکاران ارجمند بچه ها به اندازه کافی تحت فشار هستند لطفا با پیام های منفی اوضاع رو بد تر نکنید .بخ خدا گناه دارن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
کتمانِ حقیقتِ وضعِ وخیمِ اشتغالِ دامپزشکی، «خیانت به عمر جوانان» کشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
2
7
مشخصه کسی که دوست داشته پزشک یا دندانپزشک بشه انصراف میده و سختی دامپزشکی رو به جون نمیخره(البته ی عده اینکارو کردن که نتیجش میشه کامنتای بالا)
کسی که عاشق رشتش باشه باید عقل معاششم کار کنه و بدونه چجوری پول دربیاره از رشتش
دندانپزشک میشناسم توی طرح ترافیک طبقه ی هشتم یک ساختمان مسکونی مطب زده بدون هیچ تابلو و همش شکایت داره که ضرر میده!
وقتی از حیوانات به قدری متنفرین که نمیخواین اصلا رشته ای براش باشه(و نفرین میکنین رشته رو) بهتره که خودتونم زودتر ببندین...
کسی که واقعا کارش خوب باشه بیکار نمیمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
افرین دقیقا ..ادم باید عقل معاش و توان فنی داشته باشه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
6
به چند دلیل دامپزشکی هیچ آینده‌ای در کشور نخواهد داشت. اول اینکه ما کشور گرم و خشک هستیم و تمام منابع آبی و زمینی ما هم نابود شده پس پتانسیل آنچنانی برای پروش حیواناتی مثل کاو و کوسفند نداریم و ظرفیت خیلی محدود است که همین الان هم پر شده. دلیل دوم مخالفت قشر حاکمیت با دامهای کوچک و خوک به بهانه نجس بودن است پس این راه هم بسته می شود، دلیل سوم شاید چند نظارت بر گوشت و کار مسئول فنی بر جای بماند که در این بخش هم ناظران شرعی دست بکار شدند و عرصه را کامل به خود تعلق دادند. تنها چیزی که باقی می ماند شاید کار با حیوانات باغ‌وحش، حیات وحش یا اگزوتیک پت مثل پرندگان خانگی مثل طوطی، انواع خزندگان مارمولکها و مارها، و جوندگان مثل همستر، خوکچه هندی و سنجابها باشد. پس عرصه کار دامپزشکی بسیار در کشور برای دامپزشکان محدود است و ءینده خوبی برای آن پیش بینی نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
شما در بدنه دولتی دامپزشکی مشغولید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
3
3
بلاخره ضعیفا باید از قویا جدا شن دیگه. خیلی از این دانشجوها توان خوندن درسای دامپزشکی رو ندارن و بهتره که مدرکشم نگیرن تا طبابت اشتباه صورت نگیره
راجب بازار کار هم اونی که عرضه داشته باشه میشه بهترین و مردم میرن سمتش پس قطعا اونی که نمیخواد تلاش کنه و میخواد براش کار فراهم باشه ضرر میکنه(البته قطعا نظام باید کار ایجاد کنه و جلوی طبابت غیر قانونی و دیگر مشکلاتو بگیره ولی وقتی این اتفاق نمیفته دیگه آدم باید خودش دستبکار بشه)
بیشتر دانشجوهای ترمای جدید با رتبه های خیلی بالا وارد این رشته شدن و مشخصه تواناییشو ندارن. خیلی از این دانشجو ها هم متوجه شدن که به حیوانات علاقه ای ندارن و هدفشون رشته های پزشکی بوده و بهتره زودتر انصراف بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
کامنت تیپیک یک تازه دامپزشک...10 سال دیگه میبینمت
دانشجوی 1400
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
1
دانشجوی دامپزشکی اهواز ایا میتونه مهمان شهر خودش بشود؟؟؟؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
1
به قول یکی از اساتید وقتی هر نوع برخورد و لودگی ناشی از حسادت و عقده در حق دامپزشک میشه و حتی طرف بهش فشار میاد تو مکاتبات از لفظ دکتر دامپزشک استفاده کنه، و وقتی دانشجو میبینه همینطور دانشکده دامپزشکی افتتاح میشه اونم توشهرستانهایی که تا بیست سال پیش بخشداری بودن با چه انگیزه ای این رشته رو ادامه بده.
زهیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
0
سلام.من با نظر دکتر موافقم که باید پذیرش رشته دامپزشکی کمتر باشه.
به اندازه نیاز کشورمان
چون واقعا هم رشته سختیه و درسهایش زیادن و کسانی باید بیان که واقعا علاقمند باشند.
اگر قرار باشه رشته ای بخونیم ولی کار نکنیم در اون حوزه خیلی رشته های دیگر هستند که حداقل به درد خودمون می خورند.مثل رشته های هنری یا تعمیر وسایل منزل یا پرستاری حتی.
پس باید عاقلانه انتخاب کنیم.
البته اونایی که رشته رو رها می کنند بعضیهاشون کار خوبی می کنند.
چقدر خوب میشد در دوره دبیرستان هر کسی می تونست کاملا با رشته های مختلف آشنا بشه تا استعداد و علاقه اش رو پیدا کنه.
نظر شما
ادامه