کد خبر: ۶۶۳۵۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: تنها پرورش دهنده الاغ در یزد که یک دهه فعالیت دارد این روزها با گلایه از نبود مشوق ها برای توسعه از عدم سودآوری پرورش این حیوان می گوید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزدرسا، صنعت پرورش الاغ در کشور ایران برخلاف کشورهایی نظیر چین، ایتالیا، صربستان و برخی کشورهای آفریقایی که از مهم‌ترین مراکز اقتصاد الاغ به شمار می‌روند و از تولید‌کنندگان الاغ نر و ماده حمایت می‌کنند در ایران پرورش‌دهندگان خر علاوه بر اینکه حامی ندارند بلکه سال‌هاست بی‌نتیجه معطل دریافت یک کد بهداشتی از وزارت بهداشت هستند.

این حمایت نکردن‌ها در حالی است که اگر ما پرورش‌دهنده الاغ نداشته باشیم نسل خر در ایران منقرض می‌شود. از طرفی بحث درمانی از طریق این حیوان نیز منتفی می‌شود درحالی‌که در چین داروی تولیدی از این حیوان هر کیلو بیش از ۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد که برای درمان بی‌خوابی، خستگی‌های مزمن، کم‌خونی، افزایش قوای جنسی و بهبود پوست زنان مفید است.

پروش الاغ یک تیر و دو نشان

گفته می‌شود که شیر الاغ، ضدباکتری است و در طب سنتی ایران، برای درمان بیماری‌های گوارشی و تنفسی مانند خروسک و بیماری‌های ریوی شدید از آن استفاده می‌شد. فضولات الاغ هم که با نام «عنبرنسارا» شناخته می‌شود، از دیرباز در ایران استفاده می‌شد و به باور طب سنتی، خواص درمانی دارد.

چند سال پیش بود که خبرها و گزارش های خبری فراوانی در خصوص پرورش الاغ توسط یکی از بانوان بخش خضرآباد اشکذر مورد توجه اهالی کسب و کارهای نوین و همچنین مردم قرار گرفت به گونه ای که از این فعالیت به عنوان یک شغل با درآمد پایدار و سودآور یاد می شد.

بعد از گذشت هشت سال از آغاز اولین مرکز پرورش الاغ در استان یزد، دیگری خبری از وضعیت آن منتشر نشد و تنها آنچه هست مربوط به سال های ابتدایی راه اندازی این مرکز است.

پرورش الاغ برای تولید کننده داخلی دیگر سودآور نیست

«طاهره زارع خضراباد» بانونی کارآفرین یزدی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: بنده تنها پرورش دهنده الاغ در استان یزد هستم اما با این جد در حال حاضر شرایط به سمتی رفته که این صنعت دیگر سودآور نیست و هر آنچه درآمد به دست می آید باید برای خود الاغ ها هزینه کرد.

زارع با اشاره به افزایش سرسام اور قیمت آذقه و نهاده افزود: خوراک الاغ با گاو یکی است با این تفاوت که گاو روزانه دو وعده خوراک نیاز دارد اما الاغ دائم در حال خوردن است و نیاز به آذوقه دارد.

وی ادامه داد: اگر هر الاغی روزانه یک لیتر شیر هم بدهد باز به صرفه است اما زمانی که الاغ کم شیر باشد و پر خرج هرگز صرفه اقتصادی ندارند و حتی در برخی مواقع سوداوری ان ها منفی هم می شود هر چند که گفته می شود شیر الاغ گران است.

قیمت کیلویی ۳۰۰ هزارتومانی شیر الاغ واقعی نیست

این کارآفرین یزدی گفت: گاها شنیده می شود شیر الاغ کیلویی ۳۰۰هزار تومان هم فروخته می شود اما من این محصول را با قیمت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان عرضه می کنم البته ناگفته نماند محصولاتی چون عنبرنسارا و روغن الاغ هم که خواص دارویی و درمانی دارد در کنار شیر آن فروخته می شود اما با این وجود با شرایط فعلی اصلا مرقوم به صرفه نیست.

زارع تصریح کرد: بنده در سال ۹۲ با دو الاغ فعالیت خودم را در بخش خضرآباد اشکذر در این عرصه اغاز کردم اما در این مدت غیر از یک فقره تسهیلات که اقساط آن را به تنهایی پس دادم حمایت دیگر از سمت دولت نداشته ام و تاکنون هر چه انجام شده به همت و تلاش خودم بوده است.

این بانوی کارفرین اذعان کرد: در حال حاضر چند سالی است که فقط درجا زده ایم و اتفاق خاصی برایمان نیافتاده است و در هیچ بخشی نتوانسته ام به فعالیتم توسعه دهم و فقط تلاش کرده ام با چنگ و دندان این زحمت چندین ساله را حفظ کنم با وجود اینکه حیوانی چون الاغ مانند گاو نیست که به بیماری دچار شود یا به خوراک و جا حساس باشد بلکه با شرایط مختلف سازگاری دارد و کمتر به بیماری مبتلا می شود.

زارع عنوان کرد: شیردهی الاغ به قدری کم است که صرف دوشیدن با دستگاه نمی کند و با دست دوشیده می شود بخاطر همین در تجهیزات هم هزینه هنگفتی نیاز نیست اما وقتی آذوقه کم و گران باشد نمی توان بهره برداری مدنظر را از  پرورش این حیوان داشت.

خواص شیر الاغ ثابت شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر خواص شیر الاغ برای عامه مردم بیشتر ثابت شده است ابراز کرد: شیر الاغ سرشار از کلسیم است و با خواص انتی بیوتیکی و مسکن در درمان بیماری ها مانند آلرژی، سرماخوردگی، سیاه سرفه، کاهش تب، تشنج، پا و کمر درد و بیماری های عصبی قابل استفاده است.

زارع با بیان اینکه اکثر مشتریان بومی خود منطقه هستند خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه دست تنها بودم نتوانستم در زمینه بازاریابی و گسترش تقاضای مشتریان کاری انجام دهم و همین رسیدگی به الاغ تمام وقتم را می گیرد بخاطر همین انتظار دارم در اینگونه زمینه ها برای رشد و توسعه حمایت شوم.

این بانوی کارافرینی یزدی متوسط قیمت الاغ را بین ۶ تا ۷ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: خرید الاغ ها از شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری انجام و برای هر الاغ تا ۱۰ میلیون هم قیمتگذاری می شود ولی کسی نمی خرد اما برای ورود به پرورش الاغ می توان با دو الاغ هم شروع کرد و و در صورت گسترش بازار و افزایش مشتری تعداد الاغ ها را هم افزایش داد.


وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد با توجه به اینکه دوره شیردهی الاغ شش ماه بیشتر نیست، الاغی باید خریداری شود که کره هم به همراه داشته باشد و توجه کرد در دوره شیردهی باردار نشود چون سبب خشک شدن شیر الاغ می شود.

تشویق و انگیزه ای برای پرورش الاغ در یزد نیست

زارع با گلایه مندی از بی تفاوتی مسئولان استان به پرورش الاغ در استان گفت: شاید با یک تشویق و برداشته شدن یک مانع شرایط برای تولید کننده تغییر کند و انگیزه ای برای ارتقا و تعالی آن شود اما بنده نوعی که قریب یک ده عمر خود را به تنهایی برای تولید گذاشته ام نه تشویقی دیدم و نه حمایت خاصی و امیدوارم روزی برسد که از این درجا زدن خلاص شوم و بتوانم کسب و کار خود  را رشد و توسعه دهم.

بنا به گزارش راشاتودی،  شرکت های چینی می خواهند در پرورش الاغ در پاکستان سرمایه‌گذاری کنند و دیگر شرکت‌های خارجی نیز به دنبال سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در این زمینه هستند.

انتظار می رود در سه سال آینده ایالت مذکور ۸۰ هزار رأس الاغ صادر کند و درآمد ۷۰ هزار خانوار در ایالت خیبر پختونخوا‌ه پاکستان از محل پرورش الاغ تأمین می ‌شود.

پاکستان با داشتن بیش از ۵ میلیون رأس الاغ، سومین کشور جهان با بیشترین جمعیت این حیوان محسوب می‌شود و استفاده از الاغ به قدری در این کشور متداول است که دولت پاکستان برای درمان این حیوانات اقدام به راه اندازی بیمارستان‌های مجانی کرده است.
چینی‌ها به شدت با کمبود الاغ مواجهند چرا که برای درمان برخی بیماری‌ها از چرم این حیوان در این کشور استفاده می شود.

حال باید دید این صنعت که زمینه توسعه و گسترش آن در ایران و به ویزه در یزد فراهم است چه میزان می تواند در کنار سودآوری برای تولیدکننده ارزآوری قابل توجهی را هم برای کشور داشته باشد هر چند بنا به گفته های تنها پرورش دهنده الاغ در یزد این صنعت دیگر حتی سوداور هم نیست و حمایتی هم نمی شود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
0
3
باید نژاد خوب وارد بشه یا برنامه اصلاح نژاد روی این حیوان هم انجام بشه.البته اصلاح نژاد به معنای واقعی بیشتر در کشورهای خارجی و پیشرفته مقدور هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
0
3
سلام،بستگی به منطقه هم دارد باید جای باشد که علوفه کمتری خریداری کرد ،و اگر میشد نزاد شیر ده وارد می کردیم خوب بود
بهروز
|
United States of America
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
2
سلام
برای تهیه شیرالاغ شماره یاآدرسی هست که بهم بدی
نظر شما
ادامه