کد خبر: ۶۶۹۲۱

حکیم مهر: ایران یکی از معدود کشور‌های دارای فناوری تولید مرغ لاین است. نژادی که می‌تواند تولیدات ایران در حوزه مرغ را افزایش دهد و کشور را از این نظر خودکفا کند. ارتقای تولید این حیوان در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرغ لاین برای نخستین بار در سال ۵۶ شمسی در ایران مطرح شد و سال ۶۲ طرح ملی احداث مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین تدوین و مورد تصویب قرار گرفت. اما کم‌توجهی‌ها به این حوزه اجازه رشد و توسعه فناورانه درخور را نداد و این نژاد چندان در چرخه تولید کشور مورد توجه قرار نگرفت.

اما ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به عوائد و مزایای خوب تولید این نژاد در کشور، اقدام به تعریف ۶ برنامه ملی برای تجاری‌سازی مرغ لاین در کشور کرده است.

توسعه لاین

این برنامه ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با «شناسایی فرصت‌ها»، «مقایسه عملکرد سویه‌ها»، «پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری»، «انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا» و «راه‌اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور» عملیاتی خواهد شد.

سلامت و بهداشت طیور

برای تحقق این برنامه ستاد در نظر دارد تا از تولید واکسن‌های مارک، سه گانه، نیوکاسل، گامبورو، سه گانه نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم پرندگان و واکسن کوریزا حمایت کند. همچنین تولید پروبیوتیک‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است.

جیره و خوراک

در این بخش تنوع بخشی به نهاده‌هایی، چون ضایعات گندم بوجاری، پودرپر، فرآوری و تولید CSL و تولید مولتی آنزیم‌های مورد نیاز پروژه در اولویت قرار دارد تا با این کار خوراک مورد نیاز این حیوانات تامین شود.

آموزش و ترویج

در این برنامه ملی دستورالعمل پرورش جوجه‌های اجداد، جوجه‌های مادر و جوجه‌های گوشتی به فعالان و صنعتگران این حوزه ارائه خواهد شد.

تجهیزات مناسب

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برای ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت، درصدد است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق استفاده کند و با حمایت از آن‌ها این روند را شتاب دهد.

اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها

 استفاده از ظرفیت کانون‌های همگرایی دانش‌صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی مرغ آرین برنامه دیگری است که معاونت به دنبال اجرایی کردن آن است.

 

نظر شما
ادامه