کد خبر: ۶۷۰۹

حکیم مهر - اعتبار طرح جامع تهدیدات بیولوژیک در دست پیگیری است و امیدواریم تا چند روز آینده ابلاغ شود.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت: طرح جامع مربوط به تهدیدات بیولوژیک در حال بررسی در هیات دولت است که در اوایل سال جاری در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: اقدامات لازم برای تامین اعتبار این طرح در سال جاری در دست پیگیری است و امیدواریم تا چند روز آینده ابلاغ شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در قالب شش تا هفت برنامه عملیاتی آغاز می شود.

مطلبی ادامه داد: مبارزه با شانه دار دریای خزر، پدیده های جلبکی دریای خزر از جمله کشند شیری، توسعه عملیات مبارزه با کشند قرمز در آبهای جنوبی و مبارزه با بلوم عروس دریایی در جنوب کشور از مهمترین تهدیدات بیولوژیک محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: با تامین اعتبار این طرح، زیرپروژه های مربوط به آن وارد فاز اجرایی می شود.

 دومین ذخیره آرتمیای جهان نیازمند اعتبار

این مقام مسئول درباره اهمیت دریاچه ارومیه و موجودات آبزی آن یادآور شد: احیای مجدد دریاچه ارومیه از مباحث مهمی است که در حال حاضر تحت بررسی است.

مطلبی تاکید کرد: طرحهای تفضیلی بسیاری در خصوص نجات دریاچه ارومیه و احیای آرتمیای موجود در آن تهیه شده است.

وی اظهار داشت: آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه جزو دومین ذخایر جهانی محسوب می شود که ایجاد بانک ژن از مهمترین برنامه هایی است که در دستور کار است.

مطلبی همچنین گفت: طرحهای پایش و ایجاد پایلوتهای مصنوعی در خارج از دریاچه ارومیه با هدف حفظ این گونه ارزشمند در حال انجام است و با توجه به آنکه اجرای سایر طرحها به اعتبار نیاز دارد، امیدواریم که هرچه سریعتر تامین اعتبار مورد نیاز انجام شود.

وی در ادامه افزود: اگر مشکل آب دریاچه ارومیه حل شود، احیای ذخایر در قالب طرح جامعی انجام خواهد شد.

تامین 250 میلیارد تومان از اعتبارات مربوط به دریاچه ارومیه

رییس موسسه تحقیقات شیلات تهران خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 250 میلیارد تومان از یکهزار میلیارد تومانی که برای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، تامین شده است.

مطلبی ادامه داد: در حال حاضر پروژه بانک ژن دریاچه ارومیه در حال اجراست و پایلوتهای تکثیر و توده بیوماس و سیست آرتمیا نیز در دست اجراست.

وی تصریح کرد: تحقیقات شیلات تا زمانی که وضعیت دریاچه ارومیه به صورت عادی درآید، در کنار آن خواهد ماند.

مطلبی در پایان یادآور شد: حدود شش برنامه در خصوص آرتمیا پیشنهاد شده و به تصویب رسیده است و به دنبال منابع مالی برای اجرای آنها هستیم.

 

 

نظر شما
ادامه