کد خبر: ۶۷۶۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: طرح تکثیر و پرورش صدف خوراکی (ویژه صادرات) در بوشهر، نخستین مجوز تولید تجاری کشور را در این زمینه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل شیلات استان بوشهر، طرح تکثیر و پرورش صدف خوراکی سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار در کشور با تاییدیه رسمی از اداره کل شیلات استان در شهرستان بوشهر و  در منطقه جزر ومدی دریا به صورت تخصصی کلید خورد.

مجری این طرح، «سیدپیام قاضی» دانش آموخته رشته شیلات و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر است که ۴ سال برای جمع آوری اطلاعات در زمینه تکثیر و پرورش صدف در مناطق ساحلی استان بوشهر فعالیت کرد تا موفق شد فناوری تولید صدف خوراکی را به‌دست آورد.

او، ۳ سال فعالیت خود را در محیط بسته پرورشی ادامه داد و به نتایج بسیار مثبت در زمینه تکثیر و پرورش صدف در مقیاس تجاری در بین کشور‌های حاشیه خلیج فارس دست یافت.

باحمایت اداره کل شیلات استان بوشهر از این طرح ملی و ارتباط با سایر نهادهای مربوط، نخستین مجوز برای ایجاد مزرعه به منظور تکثیر و پرورش صدف، صادر شد.

مجری این طرح با توجه به نو بودن این فناوری، وجود چالش‌های مختلف و همچنین نبود اطلاعات تخصصی کافی در زمینه تکثیر و پرورش صدف خوراکی با جدیت و فعالیت مستمر توانست به این موفقیت دست یابد.

او همه ادوات مورد نیاز بخش تکثیر و پرورش را به صورت دست‌ساز طراحی ومهندسی می‌کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به بومی بودن گونه پرورشی، نیاز به ورود گونه جدید برای تولید و همچنین نیاز به غذای کنستانتره در زمان پرورش وجود ندارد، که این خود از آلودگی‌های محیط زیستی وهزینه بالای پرورش می‌کاهد.

از سوی دیگر با توجه به مناطق وسیع ساحلی در جنوب کشور و ارزآوری بالا در بخش صادرات این محصول برای استفاده خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و همچنین صنعت تصفیه فاضلاب شهری، تولید این گونه آبزی را مهم کرده است. همچنین باتوجه به قدرت گونه پرورشی در زمینه فیلتر کردن آب، می‌توان از آن برای کاهش آلودگی آب خروجی مزارع پرورش میگو و دیگر آبزیان از آن بهره برد.

بر اساس اعلام شیلات استان بوشهر، طرح تکثیر و پرورش صدف خوراکی، رتبه اول استارت‌آپ شیلاتی سال ۱۳۹۹ را دارد و تاییدیه اداره کل شیلات استان بوشهر، اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل دامپزشکی، کمیته راهبردی آبزیان استانداری، پارک علم و فناوری و موافقت اصولی نظام مهندسی را به دست آورده است. این طرح همچنین به‌عنوان واحد برتر در صنایع کوچک مورد تقدیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
2
0
مگه صدف فلس داره؟
نظر شما
ادامه