کد خبر: ۶۷۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون آبزی‌پروری شیلات ایران از صادرات 500 کیلوگرم خاویار پرورشی ایران در بازارهای جهانی برای اولین بار خبر داد و گفت: براساس اعلام پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری، شیلات ایران به کنوانسیون سایتس اعلام کرده است در سال 2011 (تا بهمن ماه جاری) ایران 400 کیلوگرم خاویار فیل‌ماهی و 100 کیلوگرم تاس ماهی ایرانی را صادر خواهد کرد.

مهدی شکوری اظهار کرد: سال گذشته ایران برای اولین بار دو تن گوشت ماهی خاویاری صادر کرد که امسال به 13 تن افزایش می‌ِیابد.

شکوری یادآور شد: سال گذشته 200 تن گوشت ماهی خاویاری در داخل کشور عرضه شد که امسال 250 تن گوشت ماهی خاویاری پرورشی نیز در بازار داخلی عرضه می‌شود.

معاون آبزی پروری شیلات ایران گفت: با توجه به تقاضای بالای مصرف گوشت ماهیان خاویاری در برخی ایام سال گذشته مقداری گوشت ماهی خاویاری از خارج از کشور با قیمت ارزان‌تر از قیمت گوشت داخلی وارد بازار مصرف شد.

به گفته وی سال گذشته 20 کیلوگرم خاویار پرورشی از مزرعه بخش خصوصی در استان قم تولید شد اما صادر نگردید که امسال به غیر از مصرف داخل 500 کیلوگرم صادر خواهد شد.

شکوری افزود: بیش از 40 واحد پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که 12 مزرعه به صورت انحصاری پرورش ماهیان خاویاری را در استان‌های مازندران، گیلان، قم، مرکزی و خوزستان پرورش می‌دهند و 20 مزرعه دیگر نیز در استان‌های گلستان، زنجان، یزد، قزوین، کرمانشاه و ... در کنار پرورش قزل‌آلا، ماهیان خاویاری نیز پرورش می‌دهند.

گفتنی است؛ استحصال 305 تنی خاویار وحشی سال 64 به دلیل ورود آلاینده‌ها به دریاچه خزر، از بین رفتن بستر طبیعی تخم‌ ریزی ماهیان خاویاری و صید غیر مجاز ذخایر این فسیل 250میلیون ساله در خطر انقراض قرار گرفته و میزان برداشت خاویار به سه تن رسیده است و طبق آمارانستیتو ذخایر ماهیان خاویاری، ذخایر این گونه ماهیان در دریای خزر تا سال 1404 به صفر می‌رسد.

این درحالیست که به دلیل عمق و شوری بیشتر در حوزه جنوبی دریای خزر، برند لوکس جهانی خاویار در کنار فرش و زعفران متعلق به ایران است اما در پی شرایط نامساعد استحصال و همچنین پیشروی کشورهای دیگر برای عرضه خاویار در بازارهای جهانی هویت خاویار ایرانی رو به فراموشی است که اگر امسال 500 کیلوگرم از خاویار پرورشی وارد بازارهای جهانی شود می‌توان امیدوار بود ایران هم حرفی برای گفتن در بازارخاویار جهانی خواهد داشت.

درحال حاضر چین رتبه اول تولید و پرورش ماهیان خاویاری را دارد و رژیم اشغالگر قدس و امارات نیز برنامه‌ریزی‌های زیادی برای بهره گیری از این حوزه انجام داده‌اند به طوریکه امارات با سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه حدود دو هزار قطعه ماهی خاویاری زنده را با هواپیمای اختصاصی به این کشور وارد و نگهداری کرد که سال آینده خاویار آن وارد بازارهای جهانی می‌شود که بیش از 10 درصد از نیاز بازارهای جهانی را تامین خواهد کرد.

گفتنی است پروژه پرورش و تولید خاویار امارات در مساحتی بالغ بر 50 هزار متر مربع در نزدیکی ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی و با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 850 میلیون درهم در حال احداث است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قباد آذری تاکامی
|
-
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
0
0
masoolin mohtaram tavajoh farmaiand aiyat ta konoon raveshi brayey tashkhiseh khaviareh darya ba khaviareh parvareshi payda kardeheed va khatarat parvaresh mahian sardabi ba mahian khaviari ra midanid
نظر شما
ادامه