کد خبر: ۶۸۳۵

حکیم مهر - مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: در سال جاری بالغ بر 4 میلیون و 900 هزار قطعه از انواع ماهیان استخوانی کمیاب منابع آبی در دریای خزر رهاسازی شده است.

حجت سعیدی اظهار داشت: افزایش تدریجی روند صید ماهیان استخوانی از دریای خزر به سبب ازدیاد نسبی میزان تقاضا به همراه اثرات نامطلوب ناشی از تغییرات زیست محیطی در زیستگاه‌های این ذخایر موجب بروز نقصان در روند زادآوری طبیعی شد.

وی افزود: متاسفانه میزان توده زنده این ماهیان بویژه گونه‌هایی نظیر ماهی کلمه، سیاه کولی، شاه کولی، لای ماهی، کپور دریایی، سس ماهی و ماهی ماش به عنوان گونه‌های نادر ماهیان استخوانی به شدت کاهش یافته است؛ در این بین رهاسازی ماهیان نابالغ (بچه ماهی) حاصل از عملیات تکثیر مصنوعی به محیط‌های وحشی به منظور جبران خلاء ناشی از کاهش تکثیر طبیعی و بهبود نسبی ذخایر می‌تواند اثرات مثبتی در راستای حفظ ذخایر ژنی این گونه‌های ارزشمند در شرایط فعلی داشته باشد.

سعیدی ادامه داد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری شیلات گیلان از سال 1384 در قالب برنامه تولید سایر گونه‌ها، هر ساله مبادرت به انجام عملیات تکثیر مصنوعی و رهاسازی گونه‌های کمیاب بچه ماهیان استخوانی به تناسب میزان مولدین در اختیار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری از ابتدای فصل رهاکردن ماهی (خرداد) تاکنون تعداد بالغ بر 4 میلیون و 900 هزار قطعه از انواع ماهیان استخوانی کمیاب شامل ماهی سفید فرم پائیزه، کپور دریایی، سیاه کولی، شاه کولی و لای ماهی، تولید و در منابع آبی منتهی به دریای خزر رهاسازی شده است؛ این رقم در مقایسه با برنامه پیش بینی شده برای تولید گونه‌های مذکور در مرکز شهید انصاری در سال جاری معادل 2.5 برابر رشد داشته است.

 

 

نظر شما
ادامه