کد خبر: ۶۸۴
دکتر همتی : ‌ویروس آنفلوآنزای پرندگان در کشور به دلیل اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت کنترل شده است اما در برخی از کشورها احتمال شیوع ویروس نوترکیب بیشتر وجود دارد...
18684

کارشناس ارشد برنامه آنفلوآنزای نوع A وزارت بهداشت اعلام کرد تبادل ژنتیکی برخی از ویروس‌ها باعث ایجاد و تولید ویروس جدیدی می‌شود که بسیار خطرناک‌تر از نوع قبلی آن هستند. به عنوان مثال ترکیب ویروس آنفلوآنزای پرندگان، نوع A و انسانی باعث تولید ویروسی قوی‌تر و یا مسری‌تر می‌شود.
دکتر پیمان همتی در حاشیه برگزاری نمایشگاه مطبوعات افزود: بنابراین ویروس آنفلوآنزای پرندگان که در برخی کشورهای آسیای جنوب‌شرقی و مصر بومی شده است احتمال پدیده‌نو ترکیب با آنفلوآنزای نوع A را می‌دهد و در ایران نیز تاکنون اتفاق نیفتاده اما وقوع آن قابل پیش‌بینی است و می‌تواند سناریوی متفاوتی را در ماه‌های آینده رقم بزند و ما را با ویروسی مواجه کند که بسیار قوی‌تر از نوع A و پرندگان است.
وی ادامه داد:‌ویروس آنفلوآنزای پرندگان در کشور به دلیل اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت کنترل شده است اما در برخی از کشورها احتمال شیوع ویروس نوترکیب بیشتر وجود دارد.

98 درصد از مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A در کشور فرم ملایم دارند
وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزای نوع A با دو علائم اصلی که شامل تب، گلودرد و سرفه بوده و علائم فرعی تهوع، استفراغ، اسهال، پا درد، احساس کوفتگی، خستگی و لرز، آبریزش بینی،‌ گرفتگی و سر درد بوده و اگر فردی به همراه علائم اصلی این علائم فرعی را نیز دارا باشد، ضرورت توجه بیشتر پزشکان معالج را جلب می‌کند اما نباید به صورت واکنشی با آن برخورد کرد چرا که علائم آنفلوآنزای فصلی نیز مانند آنفلوآنزای نوع A است.
وی ادامه داد: 98 بیماران مبتلا به آنفلوآنزای نوع A در کشور به نوع ملایم آن مبتلا شده و تنها دو درصد به نوع شدید آن مبتلا شده‌‌اند که نیاز به بستری در مراکز درمانی را داشته‌اند.
وی در بیان علائم دو درصد مبتلایان افزود: اختلال اکسیژن‌رسانی به ارگان‌های حیاتی نظیر ریه، قلب و مغز که در غالب تنگی نفس در قفسه سینه، سرگیجه ناگهانی و تب بیش از 72 ساعت خود را نشان می‌دهد، بروز می‌دهد.
همتی در مورد افزایش ناگهانی آنفلوآنزای نوع A در هفته گذشته در ایران گفت: این ویروس سرمادوست و گرماگریز است و مانند سایر کشورها با بروز سرما احتمال افزایش شدید و ناگهانی آن می‌رود که ایران نیز از این امر مستثنی نبوده است.
وی در مورد تعطیلی مدارس در طی شیوع آنفلوآنزای نوع A گفت: وزارت آموزش و پرورش تاکنون برای ضدعفونی‌ کردن کلاس‌ها از طریق خریداری صابون‌های مایع و مجهز کردن آب‌خوری‌ها و دستشویی‌ها اقدام خوبی کرده است اما تعطیلی مدارس تبعات اجتماعی و اقتصادی دارد چرا که تعطیلی روند ابتلا را کاهش نمی‌دهد.
وی افزود: حدود 16 درصد کارکنان به خاطر تعطیلی مدارس باید مرخصی بگیرند بنابراین تنها توصیه ما این است که چنانچه در یک کلاس در سه روز متوالی تعداد موارد ابتلا که شامل غیبت بیش از 15 درصد جمعیت کلاس شود، کلاس به مدت سه روز تعطیل می‌شود و 15 درصد جمعیت مدرسه در سه روز متوالی مبتلا شوند مدرسه به مدت سه روز تعطیل می‌شود اما این در حالی است که تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی در اختیار ستاد آنفلوآنزای استان و شهرستان‌ها است.
کارشناس ارشد برنامه آنفلوآنزای نوع A در بیان گروه‌ها و بیماران پرخطر در معرض این بیماری گفت: کودکان زیر پنج سال و افراد بالای 65 سال، زنان باردار، افراد دچار سرطان‌های فعال، بیماری‌های طولانی ریوی،‌قلبی، کلیوی، کبدی، دیابت کنترل نشده، افراد دچار ضعف ایمنی (مبتلایان ایدز و مصرف‌کنندگان کورتن)، افرادی که در شش ماه گذشته شیمی‌درمانی کرده‌اند، بیماران مزمن خونی مانند تالاسمی‌ها و جوانان زیر 19 سال که به مدت طولانی آسپرین مصرف کرده‌اند از این دسته‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه