کد خبر: ۶۸۵۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC ) و ضرورت برنامهریزی تشکیلاتی آن در حوزه دامپزشکی

ترجمه و تدوین: دکتر عادل حقیقی، متخصص پاتولوژی، سازمان دامپزشکی کشور

مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری (Centers for Disease Control and Prevention ) یا CDC یکی از آژانس‌های ایالات متحده آمریکا و تحت نظر وزارت بهداشت و خدمات انسانی (پزشکی) آن است که به‌طور رسمی در سطح دولت فدرال ایالات متحده آمریکا فعالیت دارد. ساختمان مرکزی این سازمان در آتلانتا، جورجیا قرار دارد.[۲][۳][۴] این مرکز با ارائه اطلاعات پیرامون بهداشت، جهت محافظت از بهداشت عمومی و سلامتی کار می‌کند و در این راه از وزارت بهداشت و سازمان‌های دیگر کمک می‌گیرد.

 - بنیان‌گذاری: ۱ ژوئیه ۱۹۴۶

 - حوزهٔ قدرت: دولت فدرال ایالات متحده آمریکا

 - ستاد: آتلانتا، جورجیا

 - کارکنان: ۱۰,۸۹۹ (۲۰۱۵)[۱]

 - بودجه سالانه: ۱۱٫۱ میلیارد دلار (۲۰۱۸)

 - سازمان اجرایی: روچله والینسکی، مدیر

 - سازمان بالادست سازمان: وزارت بهداشت و خدمات انسانی (پزشکی) ایالات متحده آمریکا

این اداره عمدتاً بر پیشگیری از بیماری‌های عفونی، مسمومیت‌های غذایی، بهداشت محیط و ارتقا سلامت، در ایالات متحده و سراسر دنیا تمرکز دارد.

در حال حاضر ۲۴ کمیته مشورتی پیشنهاد‌ها، توصیه‌ها و مشاوره‌هایی در رابطه با مسائل بهداشت عمومی برای کمک به سازمان در دستیابی به مأموریت خود برای ارتقاء سطح سلامت و کیفیت زندگی در پیشگیری و کنترل بیماری، آسیب و ناتوانی ارائه می‌دهد.

این توصیه‌های مربوط به بهداشت عمومی و پزشکی از جمله: کنترل عفونت‌ها و استانداردهای آزمایشگاه بالینی، مصرف سیگار، انواع سرطان به خصوص سرطان سینه، HIV ، سل، واکسن‌های دوران کودکی و بزرگ‌سالی، پیشگیری از آسیب و کنترل بیماری‌ها و… است.

اهداف CDC  عبارتند از:

 - نظارت بر وضعیت سلامت برای شناسایی و حل مشکلاتی سلامت جامعه

 - تشخیص و بررسی مشکلات و خطرات بهداشتی در جامعه

 - اطلاع‌رسانی، آموزش و توانمندسازی مردم در مسائل مربوط به سلامت

 - انجام تحقیقات برای افزایش پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات سلامتی

 - توسعه و حمایت از سیاست‌های بهداشت عمومی

 - اجرای استراتژی‌های پیشگیرانه

 - پژوهش در محیط امن و سالم

 - ارائه رهبری و آموزش

در حوزه دامپزشکی نیز ضرورت برنامه ریزی تشکیلاتی CDC  بسیار اهمیت دارد، جهت شناسایی عوامل پاتوژنیک بیماریزای دامی همچون تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، لکه سفید میگو، VHS و KHV در ماهیان سردابی و گرمابی و…، پیشگیری کنترل و ریشه کنی کانون های بیماری بایستی روابط بین بخش های فنی سازمان دامپزشکی کشور (ستادی و استانی) با مراکز آزمایشگاه رفرانس تشخیصی داخلی (مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاههای معین دولتی و بخش خصوصی) و مراکز آزمایشگاه های رفرانس بین المللی ارتقای کیفی قابل قبولی پیدا کند.

در این راستا برنامه ریزی های هدفمند بین بخشی (دفاتر فنی بهداشت و مدیریت بیماریهای دام، طیور و آبزیان، دفتر دارو و درمان و بخش کنترل کیفی دارو و واکسن و بخش گیاهان دارویی جدید، دفتر نظارت بر بهداشت عمومی در بخش امنیت غذایی جامعه) با یک روش علمی و اجرایی هدفمند و واکنش سریع با حوزه تشخیص و تایید آزمایشگاهی مورد نیاز می باشد که البته الگوی کاربردی سایر کشورهای موفق در این حوزه ایده اجرایی مناسبی برای شروع این برنامه استراتژیکی مهم خواهد بود.

منابع:

  "Centers for Disease Control and Prevention Salary Statistics". federalpay.org. Retrieved July 4, 2019. The Centers for Disease Control and Prevention had 10,899 employees in 2015  ...

  Home Page. Centers for Disease Control and Prevention. Retrieved on November 19, 2008 .

  Groundbreaking held for new CDC virus research labs. Atlanta Journal-Constitution. December 3, 1985. A21. Retrieved on February 5, 2011. "[The new facility will sit behind and be connected to CDC's red-brick complex of buildings on Clifton Road in DeKalb County [...]"

  Niesse, Mark. "City of Atlanta's expansion to Emory and CDC approved". Atlanta Journal-Constitution. Retrieved December 5, 2017 .

  CDC Home Page, cdc.gov; retrieved November 19, 2008.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حق گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
1
12
استاد ضمن تقدیر از وقتی که برای ترجمه یا اقتباس گذاشته شده، مستحضرید که مشکل امروز سازمان دامپزشکی کشور، نبودِ دستورالعمل مشخص در برخورد علمی با بیماریها نیست. هرگونه فعالیت کنترل، پیشگیری و مراقبت نیازمند اعتبار کافی برای معدوم سازی و بیمه قوی و اصولی می باشد. یقینا تعدد متولی کارساز نیست، چرا که اگر بود در کشورهای پیشرفته هم CDC بیماریهای دامی تشکیل میشد.
موفق باشید
نظر شما
ادامه