کد خبر: ۶۸۶۸۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین با بیان اینکه هیچ تغییر مدیریتی در این دهکده رخ نداده است، گفت: حیوانات این دهکده متعلق به شخص و فرد خاصی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، تلف شدن یک قلاده شیر و همچنین یک رأس گوزن در دهکده طبیعت قزوین در چند ماه اخیر، یکی از موضوعات چالشی حوزه محیط زیست محسوب می‌شود.

با این وصف، حرف و حدیث‌های فراوانی در ارتباط با مرگ این دو حیوان در رسانه‌های استان ایجاد شد تا جایی که برخی رسانه‌ها عامل انسانی و تغییر مدیریتی را علت اصلی مرگ این دو حیوان بر شمردند.

این در حالی است که مسئولین دهکده و شهرداری قزوین عنوان می‌کنند هیچ تغییر مدیریتی در مجموعه اتفاق نیفتاده و علت مرگ این دو حیوان هم از سوی دامپزشکی و دستگاه قضا در حال بررسی است.

«مجید رحمانی» مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هیچ تغییر مدیریتی در دهکده رخ نداده است اظهار کرد: تغییرات صورت گرفته برای جلوگیری از منفعت طلبی‌ها و برخی سو استفاده در این دهکده بوده است.

وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری این دهکده اظهار کرد: سال ۱۳۹۲ با توجه به بستر و توپوگرافی بسیار زیبایی که در بوستان ملی باراحین شکل گرفته بود گونه‌هایی از حیوانات به صورت غیر متعارف و کنترل نشده در این منطقه زندگی می‌کردند.

مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین افزود: مجموعه شهرداری تصمیم گرفت نسبت به ایجاد چند زیستگاه برای همین گونه‌های بومی اقدام کرده و این گونه‌ها را سازماندهی کند و سعی شد در این فضای حاکم، از ظرفیت پوشش‌های گیاهی استفاده کرده و معرف قزوین باشیم و بر همین اساس دهکده طبیعت تشکیل شد.

وی با بیان اینکه این دهکده به یک فرصت گردشگری برای قزوین تبدیل شد، تصریح کرد: در این بین برخی افراد در قالب یک قرارداد با عنوان مشارکت مدنی و با تفکر انتفاع اقتصادی شخصی به صورت گروهی وارد دهکده شدند و از آن سال تا به امروز دهکده طبیعت برای شهرداری فرصت درآمدی نشد و در ید کسانی بود که اعتقادی به این فضا نداشتند.

رحمانی اضافه کرد: سال ۹۶ مدیران وقت شهرداری قزوین وقتی دیدند فضای دهکده طبیعت طی یک قرارداد غیرمتعارف واگذار شده شرکتی تأسیس کردند تا جلوی حیف و میل‌های طرف دوم قرارداد مشارکت مدنی را بگیرند و از قضا این نتیجه هم محقق شد و شرکت توانست جلوی حیف و میل‌های برخی افراد را بگیرد.

وی با بیان اینکه در دوره جدید شهرداری وضعیت منفعل دهکده طبیعت به دلیل وجود یک قرارداد مشارکت مدنی بررسی شد، گفت: اقدامات منفعت طلبانه، بستر و هیمنه دهکده طبیعت را تهدید می‌کرد، لذا تلاش کردیم تا این فضای منفعت طلبی از بین برود و پس از آن، باور گردشگری جایگزین اقدامات منفعت طلبانه در این دهکده شد.

مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین ادامه داد: کرونا برای گروهی زمینه‌ای را فراهم کرد تا جایگاه قزوین در حوزه گردشگری دچار آسیب شود ولی بدون ورود دستگاه‌های ذیربط بستر تخلف در دهکده طبیعت از بین رفت.

این مسئول در رابطه با وضعیت حیوانات این دهکده با بیان اینکه حیوانات دهکده متعلق به شخص خاصی نیست، تاکید کرد: اداره کل محیط زیست به عنوان مرجع تعیین کننده صلاحیت حیوانات در ۷ دی ماه اعلام می‌کند که این حیوانات متعلق به شخص خاصی نیست و متعلق به دهکده طبیعت است.

وی ادامه داد: البته شنیده شده طرف دوم قرارداد مشارکت مدنی منافع اقتصادی مطلوبی در دهکده داشته این در صورتی است که برابر استعلام اداره کل محیط زیست حیوانات متعلق به ایشان نیست.

رحمانی عنوان کرد: فردی که این حیوانات را به قزوین آورده از لحظه به لحظه این حیوانات برای خود ظرفیت اقتصادی ایجاد کرده است اما این حیوانات تعلق شخصی به او را ندارند و در اختیار دهکده است.

وی بیان کرد: وضعیت فعلی دهکده طبیعت وضعیت ایده آلی است و برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند مدیریت این مجموعه نیز دست شخصی به نام آقای نوری نبوده و تنها این فرد به عنوان طرف دوم قرارداد با شهرداری، اختیاراتی به او داده شده بود تا کارهایی را انجام دهد که امروز این اختیارات از او گرفته شده است.

مدیرعامل دهکده طبیعت قزوین با بیان اینکه اختیارات ایشان به قدری بوده که بر مدیریت شهری قالب شده بود، تاکید کرد: برخی رسانه‌ها سعی می‌کنند این فرد را مدیر اعلام کنند که چنین نبوده است.

وی اضافه کرد: مجموعه دهکده طبیعت بنا به رسالتی که دارد از حیواناتی نگه می‌دارد که از طبیعت دور افتاده و امکان حیات عادی در طبیعت را ندارند و طبق تشخیص دامپزشکی و محیط زیست به این مرکز تحویل داده می‌شوند.

رحمانی با بیان اینکه معمولاً این حیونات بیماری‌هایی دارند که امکان حیات در طبیعت را از آنها گرفته است، تصریح کرد: مراقبت از این حیوانات نیازمند همراهی محیط زیست و دامپزشکی است اما تلف شدن این حیوانات به دلیل بیماری‌هایی که دارند متأسفانه طبیعی است و نباید شاهد یک تفکر غلط باشیم.

وی گفت: ناظر مستقیم ما محیط زیست است و دامپزشکی باید به صورت مداوم برای حفظ سلامتی حیوانات در اینجا حضور داشته باشد.

این مسئول اظهار کرد: متأسفانه دامپزشکی در برهه‌ای یک مسیری را اشتباه رفت و این اشتباه آنجا بود که دامپزشکی به جای ارتباط با مدیریت دهکده، با پیمانکار و طرف دوم قرارداد مشارکت مدنی ارتباط گرفت و همین امر باعث نادیده گرفتن خدمات خوب دامپزشکی شد.

وی در پایان با بیان اینکه نباید مدیریت قائم به فرد باشد یادآور شد: نباید اجازه دهیم تجارت حیوانات که اموال مردمی و متعلق به حیات وحش است ترویج داده شده و با هوچی گری و یک سناریوی غلط، خود را ناجی جلوه دهیم.

گفتنی است هم اکنون ۵۰۰ حیوان از ۸۷ گونه جانوری در دهکده طبیعت قزوین زیست می‌کنند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سید بهمن نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
2
5
با سلام و احترام ؛ اینجانب دکتر سید بهمن نقیبی در فاصله زمانی نهم مرداد ۹۲ لغایت ۳۱ خرداد ۹۷ مدیر کل دامپزشکی استان قزوین بوده ام. اگر منظور ایشان از آن برهه زمانی که فرموده اند ، تصادفا" مربوط به این بازه زمانی بوده است ، آمادگی لازم جهت بررسی و واکاوی رفتار اداره کل دامپزشکی استان قزوین در آن مقطع زمانی در ارتباط با موضوع وجود دارد. امیدوارم تاخیری در این بررسی بعمل نیاید.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
2
اولا دامپزشکی کار به حیوانات داره و مهم نیست جنگ بین شما و پیمانکار که ارتباط با شما یا پیمانکار براش مهم باشه ،دوما سکا باید از بخش خصوصی دامپزشک به کار گیری کنید
نادر رضا نوری موسس .سرمایه گذار مدیر دهکده طبیعت بوستان ملی باراجیت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
2
4
فقط به این بسنده میکنم که کلیه مطالب ایشان کذب کامل است .منتظرم برای ارائه اطلاعات واقعی مطبوعاتی که مقاله را درج نموده اند با من مصاحبه داشته باشند. ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
0
2
به جای متهم کردن دامپزشکی
اختلافات داخلی خودتان را حل کنید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
0
1
گفته هاي جناب رحماني صحت و سنديت ندارد. چنانچه بنده بعنوان يك شخص دوستدار حياط وحش وحيوانات بارها به عين مشاهده كردم جناب مهندس نوري از جيب خودشان هزينه ميكنن و تلاش شبانه روزي ايشان بر هيچ كس پوشيده نميباشد و ايشان بودند اين پروژه وا به ثمر رساندند. زمان خواهد نشان داد مدير لايق چه كسي ميباشد و روزي فرا خواهد رسيد بر همگان معلوم ميشود سوء استفاده گر چه كسي و اشخاصي بوده اند
نظر شما
ادامه