کد خبر: ۶۸۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: در پی گزارش دامداری درشهرستان سلسله مبنی بر تلفات تعدادی گوسفند و بز،کارشناسان دامپزشکی استان و شهرستان سلسله در محل حضور یافتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان لرستان،  مورخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ بر اساس گزارش دامداری در منطقه کرمانجو روستای ایوان دره از توابع شهرستان سلسله در خصوص تلفات دامهای سبک دریک دامداری، اکیپ واحد مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی، دکتر دامپزشک از بخش خصوصی همراه با رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان به محل دامداری مراجعه نمودند .در محل دامداری تعداد زیادی تلفات گوسفند مشاهده شد که عملیات بررسی، معاینه بالینی دامهای بیمار، کالبدگشایی دامهای تلف شده و نمونه برداری لازم صورت گرفت.

بر اساس یافته های موجود و علائم بالینی و کالبدشکافی انجام گرفته و با توجه به وجود میزان زیاد اوره در خوراک دامها، کارشناسان دامپزشکی مشکوک به مسمومیت با کود اوره شدند که به احتمال زیاد سهل انگاری دامدار در جیره وارد شده است.

درادامه نیروهای شبکه اقدام به جمع آوری دامهای تلف شده و دامهای ذبح شده نمودند که در مجموع تعداد ۵۲ راس دام تلف شده با هماهنگی و همکاری صاحب دام، دهیار و محیط زیست عملیات معدوم سازی و دفن بهداشتی کلیه تلفات صورت گرفت.   

دکتر زبردست مدیرکل دامپزشکی استان لرستان ضمن تشکر از زحمات همه همکاران، دهیاری، محیط زیست و دامپزشکی لرستان عنوان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته هیچ لاشه ای از روستا خارج نشده و همگی دفن بهداشتی شدند.

  

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
0
0
این کارها رو که خود دامدار هم بلد بود انجام بده !
دامپزشکی دقیقا با چه اقدامات تخصصی ای متوجه شده که علت مرگ کود اوره بوده ؟ چون کود اوره توی دامداری بوده پس کود علت تلفاته ؟!
مثلا با کالبدگشایی و علائم بالینی چرا مسمومیت با سایر مواد شیمیایی مطرح نشد ؟
یاد حکایتی افتادم که حکیم فرمود ، مریض خر خورده چون پوست خر مرده بر بالین بیمار دید !
احتمالا وظیفه دامپزشکی اخذ نمونه برای شاربن و آنتروتوکسمی و هر نوع سپتی سمی عامل مرگ آنی در دام بوده و پس از رد موارد میکروبی ، حالا مسمومیت و سایر سناریوهای رفع تکلیفانه بر مبنای فرضیات دامدار مطرح میشد .
واقعا باید روی نظرات باصطلاح کارشناسی برخی ادارات کل استاتها تجدید نظر جدی بشه . اینجا جریده تخصصی هست نه نامه به فرمانداری که نفهمن چی شد !
نظر شما
ادامه