کد خبر: ۶۸۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : درحالی که صنعت گاو شیری ایران دومین صنعت دام شیری جهان پس از آمریکا محسوب می‌شود این صنعت به دلیل سیاست‌های نادرست، افزایش هزینه‌های تولید و عدم کنترل بازار علوفه و قیمت‌گذاری نرخ شیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

در حالی که میانگین تولید شیر از هر گاو شیری در جهان 32 کیلوگرم است این میزان در کشورمان 38 کیلوگرم است و با حضور کارشناسان و متخصصان دستاوردهای خوبی در زمینه اصلاح نژاد دام و تولید شیر خام بدست آمده است اما مشکلات سال‌های اخیر در پی واردات بی‌رویه شیر خشک، عدم کنترل بازار علوفه، پایین بودن قیمت خرید هر کیلو شیر خام از دامداران و نبود سیاست حمایتی صنعت دامپروری را با مشکل مواجه کرده است.

هر ساله قیمت نهاده‌های دامی تغییراتی داشته است در حالی که تعداد محدودی از این بازار آشفته سود می‌برند و از بازار علوفه ذی‌نفع هستند اما هیچ عملکردی برای پیشگیری از فعالیت این رانت‌خواران در سطح کشور نیست.

قیمت‌های کنجاله، سویا، جو و ذرت و دیگر نهاده‌های دامی از سال 83 رو به افزایش بوده است اما نرخ خرید شیر خام از دامداران افزایشی نداشته و از مرداد ماه نرخ خرید شیر خام پس از چهار سال افزایش یافت که البته این قیمت در همه سطوح کشور اعمال نمی‌شود و تا حد ممکن این قیمت از سوی کارخانه‌های لبنی اعمال نمی‌شود.

از سوی دیگر قیمت‌ حامل‌های انرژی و سوخت و همچنین برق تغییراتی داشته است. همچنین هزینه علوفه400 درصد رشد داشته و قیمت یونجه طی 10 سال اخیر از 100تومان به کیلویی 450 تومان افزایش یافته اما قیمت شیر حداکثر50 درصد افزایش داشته است.

البته بازار مصرف کشش افزایش بیش از این میزان را ندارد و طی چند ماهه اخیر با حذف یارانه شیر و افزایش قیمت، قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یافته است؛ در صورتیکه مصرف سرانه شیر در کشورمان نصف میانگین سرانه مصرف جهانی است و طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید به حد جهانی برسد.

دامداران معتقدند اگر دولت از تولید حمایت داشته باشد و بازار علوفه را کنترل کند، شیر به قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و سرانه مصرف در کشورمان افزایش خواهد داشت نه این‌که روند کاهشی را به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها طی کند.

گفتنی است سرانه مصرف شیر در ایران یک هشتم کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و هلند است که در این میان هم فرهنگ‌سازی لازم است و هم حمایت از تولید.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
این که صنعت دام شیری ایران در جهان دوم است، به نظر کمی عجیب است. اولین بار است که همچین مطلبی را می شنوم!!
مزدا
|
-
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
در ولایت ما که روز به روز گاوها کمتر می شوند . پارسال و امسال هم که سال گاو کشی بود(گوشت گاو 8000 تومان).ولی تا دلتون بخواهد مارک ها جدید با محصولات متنوع وارد بازار شده است.من مانده ام واین معماء؛ گاو که نیست ولی ماست 10% چربی و ... تا دلتون بخواد هست!.چه گونه هست؟
نظر شما
ادامه