کد خبر: ۶۹۰۱۵

حکیم مهر: «دکتر حسین رشیدی»، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن آرزوی سالی سرشار از شادکامی و سلامتی برای همه هم استانی های عزیز، گفت: دامپزشکی در بهداشت عمومی، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک و بیماری های دامی نقش به سزایی ایفا می کند به طوری که مدیریت چالش های بهداشت عمومی حاضر به دامپزشکی وابسته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، وی با اشاره به نامگذاری روز ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین تحت عنوان روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت، اعلام کرد: هفتم آوریل، روز جهانی بهداشت و سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت می باشد که همه ساله در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

وی درخصوص علت نامگذاری چنین روزی بیان کرد: در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید.

دکتر رشیدی افزود: همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد و از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

وی رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت را بالا بردن آگاهی عموم مردم در ارتباط با سلامت و بهداشت اعلام کرد و افزود: سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد، هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید به سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد.

دکتر رشیدی گفت: این موضوع آنقدر با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال شعاری را برای این روز بر می گزینند  که در سالجاری شعار روز جهانی سلامت تحت عنوان «سیاره ما، سلامتی ما» نامگذاری شده است.

دکتر رشیدی در خصوص نقش دامپزشکی در بهداشت جامعه گفت: از انجا که سلامت انسان، حیوان و محیط زیست به طور جدایی ناپذیری با هم در ارتباط است، دامپزشکی با تامین سلامت دام و تولیدات دامی، علاوه بر به ارمغان آوردن امنیت غذایی جامعه سبب کنترل، پیش بینی و پیشگیری بیماری های مشترک بین انسان و دام می گردد.

این مقام مسئول اعلام کرد: کنترل بیماری های واگیر و آموزش بهداشت عمومی از جمله مهم ترین اهداف بهداشتی می باشد و دامپزشکی از دستگاه های اصلی در سیاست گذاری، تحقیقات، نظارت برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و ... می باشد که نقش بسزایی در تحقق این اهداف دارد.

وی در این رابطه افزود: نیروهای این اداره کل، پوشش مایه کوبی و عملیات مبارزه با بیماریهای دام، طیور و آبزیان را طبق برنامه های زمان بندی مورد توجه قرار داده و اقدامات پیشگیرانه موثر برای جلوگیری از شیوع بیماری های مهم قابل انتقال به انسان مثل آنفلوانزای پرندگان، تب کریمه کنگو، تب مالت، هاری و... را انجام می دهند.

دکتر رشیدی در پایان اعلام کرد: در شرایط حساس کنونی که ضرورت دقت جدی در تامین شرایط بهداشتی را میطلبد، تمامی نیروهای این مجموعه با آمادگی کامل و صد درصد و مشارکت فعال در انجام وظایف محوله ازسوی مدیریت استان فعالیت می نمایند.


نظر شما
ادامه