کد خبر: ۶۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، آذربایجان غربی و رفسنجان

 

بازدید مدیریت و کارکنان دامپزشکی استان بوشهر از خانه سالمندان به مناسبت هفته دامپزشکی


مسئولین و  جمعی از پرسنل اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در اقدامی خداپسندانه به مناسبت بزرگداشت روز ملی دامپزشکی و روز جهانی سالمندان با مراجعه به مرکز جامع خدمات توانبخشی سالمندان محمدیه بوشهر ضمن دیدار با سالمندان هدایایی نیز به این عزیزان اهداء نمودند.
در این مراسم مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر قول مساعد جهت همکاری بیشتر با این مرکز به مسئولین خانه سالمندان داد.
ti1aqfdyafn3ht7wycv5.jpg
jxfzi145ghc1bexjezn3.jpg
j1z0azmfh44n2ql54pb.jpg
dnc8bg22xk0m2o28z9qo.jpg
egefm0epvzjqrym5pr3b.jpg
i16t01b2nkzobf3l1e1l.jpg

mxvyjsanhe8m3arn29v.jpg

b0dex1xxzqmf8jt6vwv2.jpg
57combotkxkpqf9puc1h.jpg

kqoa1ls3uag5czxnl4e.jpg

j73vw6g2e3zi8lae5xk.jpg

v5ra4kbj839j09ks4wv.jpg

sxk4qeq1f1m1q5f4kd.jpg

qpflakesi7mzibokphu3.jpg

 

-------------------------------------

 

به مناسبت روز دامپزشکی اعلام شد :

مایه کوبی 99 درصد دامهای آذربایجان غربی

دام منشاء 60 درصد بیماریهای انسان

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: میانگین سطح پوشش ایمنی دام‌ها علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام استان در 3 سال اخیر، 99 درصد است.

"دکتر شهرام دیلمقانی" با بیان اینکه در چرخه بیماری‌ها و جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، دامپزشکی نقش اول را ایفا می‌کند، اظهار کرد: امروزه نزدیک به60 درصد از بیماری‌های انسان منشا دامی دارد که در صورت نبود جامعه دامپزشکی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و کنترل بهداشتی محصولات حداقل خسارتی معادل 37 درصد به سرمایه‌های دامی ملی وارد می‌کند.

وی افزود: با افزایش میانگین سطح پوشش ایمنی دام‌ها علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در استان، شاهد کاهش قابل توجه خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها، کاهش آلودگی فرآورده‌های دامی و کاهش محسوس کانون بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بودیم.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی در ادامه از افزایش حجم صادرات محموله‌های دامی در بازارچه‌های مرزی به دنبال افزایش پوشش قرنطینه دامی استان خبر داد و گفت: همچنین با تحت پوشش قرار دادن 100 درصد جمعیت طیور استان در فعالیت‌های بهداشتی و درمانی و 2 برابر کردن موارد نمونه‌برداری از مزارع مرغ، بیماری‌های طیور هم به صورت محسوسی در آذربایجان غربی کنترل شد.

دکتر دیلمقانی با بیان اینکه تعداد مراکز تشخیص و درمان بیماری‌های دامی از 97 واحد در سال 79 به 157 واحد در سال 90 افزایش یافته است، ادامه داد: در این مدت تعداد داروخانه‌های دامپزشکی استان نیز از 68 به 127 واحد افزایش یافت به طوری که رشد 87 درصدی را نشان می‌دهد.

وی از مجهز شدن دامپزشکی استان به دستگاه کروماتوگرافی گازی و مایع برای نظارت دقیق بر کارخانجات تولید فرآورده‌های خام و خوراک دامی و سنجش دقیق میزان سموم و باقی مانده‌های دارویی در محموله‌های صادراتی خبر داد و گفت: افزون بر این امسال بخش‌های pcr کلاسیک و rt pcr محل انجام تست‌های تشخیصی بیماری آنفلوآنزای حاد، تب برفکی، بیماری‌های ناشی از سالمونلا و مایکوپلاسمای طیور در استان راه‌اندازی شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در پایان با تشریح نقش دامپزشکان در سلامت جامعه یادآور شد: رشد جمعیت، تقاضای مصرف، آگاهی و اشراف مردم به مسائل بهداشتی و افزایش روز افزون مصرف فرآورده‌های دامی و نیاز جامعه روستایی و عشایری به خدمات دام پزشکی ضرورت نیاز به حضور دامپزشکان در جامعه را مشهود کرده است.

 

--------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان خبر داد :

کاهش موارد تب مالت در 3 سال اخیر

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت : این شبکه با تمام توان اقدام به کنترل بیماری تب مالت نموده است.
مقامی افزود: این شبکه با خونگیری و آزمایش از 7290 رأس گاو و واکسیناسیون 9358 راس گاو و گوساله در سال 89 و 90 اقدام به شناسایی دام های آلوده در شهرستان رفسنجان نمود.

وی در ادامه گفت : در این راستا با واکسیناسیون 25080 رأس گوسفند در سال 89 و 35290 راس گوسفند و بره در سال 90 اقدام به کنترل این بیماری در این شهرستان گردیده است.

مقامی اظهار کرد : کاهش آمار مبتلایان به تب مالت در 3 سال اخیر نشان دهنده اهمیت این فعالیت می باشد، بنحوی که آمار مبتلایان به تب مالت از 103 مورد در سال 1386 به 18 مورد در سال 89 کاهش پیدا کرده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان همچنین در جشن بزرگداشت روز دامپزشکی که در سالن اجتماعات این شبکه با حضور مسئولین شهرستان برگزار گردید به بیان عملکرد همکارانش در سال جهاد اقتصادی پرداخت.

به گفته مقامی در نیمه اول سال 90 با سمپاشی 59800رأس گوسفندو2080رأس گاو و همچنین 175200متر مربع جایگاه دام اقدام به کنترل بیماریهای انگلی در دام و پیشگیری از بیماریهای مشترک خطرناک چون تب کریمه کنگو به انسان گردیده است.

بنابراعلام رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان، در راستای افزایش امنیت و سلامت همشهریان 3814 مورد بازدید از مراکز فروش فراورده های خام دامی بعمل آمده که 2008 کیلوگرم فراورده خام دامی ضبط و 3 واحد متخلف پلمپ گردیده است.

گفتنی است در پایان این جشن از دامپزشکان نمونه بخش دولتی وخصوصی با اعطای جوائزی تقدیر بعمل آمد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک همکار
|
-
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
0
0
از دیدن تصاویر ..............................
نظر شما
ادامه