کد خبر: ۶۹۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: میزان ابتلا به بیماری تب مالت در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ مورد رسید که نسبت به سال قبل از آن، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید علیرضا پورمازار» روز سه‌شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، افزود: بیماری تب مالت که به بیماری هزار چهره معروف است یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی با بیان اینکه این موضوع مرتب در شهرستان رصد می‌شود، ادامه داد: این بیماری بر اثر ورود باکتری از دام‌های آلوده به انسان ایجاد می‌شود و در گوسفند و گاو شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام‌ها می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مهمترین راه جلوگیری از بروز این بیماری، واکسیناسیون دام است اظهار کرد: علائم بیماری ممکن است شدید یا خفیف با شروع تدریجی یا ناگهانی باشد که از علائم شایع آن تب و لرز، خستگی، تعریق، سردرد، درد مفاصل و کمر، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، یبوست، گلودرد و سرفه خشک است.

پورمازار به اهمیت همکاری مردم با کارشناسان بهداشت برای پیشگیری اشاره کرد و گفت: بازرسی‌های مشترک بهداشت محیط و دامپزشکی از مراکز عرضه لبنیات سنتی انجام و نمونه برداری از شیر خام صورت می‌پذیرد و بیماریابی توسط شبکه بهداشت و درمان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: شهروندان از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا شیری که به اندازه کافی جوشیده استفاده کنند و قبل از مصرف آن را به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشانند و توجه داشته باشند که کف کردن روی شیر به هنگام حرارت دادن علامت جوشیدن شیر نیست.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.  

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجابت.فارس.مرکز واکسیناسیون
|
Lithuania
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
0
0
هشدار
سالهاست با این مشکل روبرو هستیم.
بنده با قریب 20 سال سابقه فعالیت در مرکز واکسیناسیون مستقل باید عرض کنم
علی رغم زحمات فراوان سازمان دامپزشکی و مراکز واکسیناسیون در پیشگیری از این بیماری استراتژیک ، علت اصلی ناکام ماندن طرح های پیشگیری و در نتیجه گسترش بیماری بروسلوز در جمعیت دامی و انسانی، عدم پوشش(کافی) واکسیناسیون جمعیت دامی بدلیل عدم استقبال مراکز واکسیناسیون ، واکسیناتورها و دامداران از تزریق واکسن خطرناک ، زنده و زئونوز بروسلوز می باشد.
علت :
تعرفه اندک و یکسان واکسیناسیون تب مالت(نسبت به سایر واکسنها مثل ppr ، FMD و...) ، و وقت گیر بودن ارایه این خدمت بدلیل تعداد اندک دامهای دارای ویژگی های مورد نظر تزریق این واکسن در گله ها (تفکیک دام های جوان زیر یکسال، غیر آبستن و..)
پیشنهاد میشود ،
تعرفه ارایه خدمات واکسیناسیون(پیشگیری) برای این واکسن در سال 1401 از سایر واکسنها جدا شده و مبلغ چند برابری برای این خدمت در نظر گرفته شود به گونه ای که موجب ایجاد انگیزه اقتصادی برای مراکز واکسیناسیون کشور و واکسیناتورها فراهم گردد.
به سادگی با بررسی آمارهای اجرای طرح های واکسیناسیون( مثلا) طی ده سال گذشته در سطح کشور می توان به این نتیجه رسید که اگثر مراکز واکسیناسیون در طرح های واکسیناسیون همزمان(توام) تزریق دو واکسن، از تزریق واکسن بروسلوز استقبال نکرده و تعداد دام های واکسینه شده علیه بروسلوز در برخی از استانها بسیار بسیار اندک و شاید صفر باشد.

نجابت - اردیبهشت ۱۴۰۱- فارس- فسا.
نظر شما
ادامه