کد خبر: ۶۹۶۷

حکیم مهر - رئیس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه واردات قیمت تخم مرغ را کنترل نمی‌کند،‌ گفت: درصورت تخصیص اعتبار کافی به سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری و حمایت از تولید داخل قیمت تخم مرغ مهار می‌شود.

دکتر ناصر ‌نبی‌پور اظهار داشت: الان برای تخم‌مرغی که از ترکیه وارد می‌شود یارانه می‌دهند تا قیمت 3100 تومانی که وارد می‌شود به قیمت 2190 تومان دست مصرف کننده برسد.
رئیس جامعه دامپزشکان ایران افزود: نسبت به قیمتی که از ترکیه وارد می‌شود قیمت تخم مرغ در کشور زیاد بالا نیست.
وی در پاسخ به اینکه واردات نیز قیمت را متعادل نکرده است، گفت: قیمت تخم‌مرغ معمولا جنبه روانی دارد، اگر یارانه‌ها به تولید کنندگان داخل داده شود موجب کاهش قیمت بیشتری می‌شود.
از نبی‌پور سؤال شد پس به کاهش قیمت با واردات اعتقاد ندارید، گفت: در دنیا کسی تخم مرغ صادر نمی‌کند کشور ترکیه هم گفته است بیشتر از ۱۰۰ تن نمی‌تواند صادر کند که این میزان یک سوم تولید روزانه سال گذشته استان قزوین است.
وی در پاسخ به اینکه واردات تخم مرغ از هند بررسی می‌شود، گفت: آنقدر آلودگی‌ها در هند بالا و کیفیت پایین است که هیچ کشوری جرأت به واردات از این کشور ندارد.
وی افزود: اصلا ما نیازی به واردات نداریم باید از تولید‌کننده داخل حمایت و تشویق شود در این صورت نهایتا طی ۳ ماه آینده تولید متعادل می‌شود.
از وی سؤال شد، چه موقع قیمت تخم مرغ سیر نزولی پیدا می‌کند، گفت: باید اعتبار کافی برای مقابله با بیماری‌ها در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا اگر بیماری آمد در نطفه خفه شود. از سویی از تولید‌کنندگان هم حمایت شود که در این صورت نهایتا تا 3 ماه آینده قیمت واقعی می‌شود.
وی افزود: اما اگر اعتباری داده نشود و یا قوانین بیمه اصلاح نشود نمی‌شود بازار را تنظیم کرد.
نبی‌پور افزود: بیمه‌ها حق بیمه خود را سه برابر افزایش داده‌اند اما تغییراتی در تعهدات بیمه خود نداده‌اند.
وی گفت: حدود ۲ ـ 1.5 ماه است مجوز جوجه‌ریزی داده‌اند البته آنها هم پولی برای جوجه ریزی ندارند.
نبی‌پور افزود: سه استان تهران، قزوین و البرز ۴۱ درصد تولید تخم مرغ کشور را دارند سال گذشته مرغ‌های آنها معدوم شد و ۸ ماه گذشته هم درآمدی نداشتند و بیمه هم تنها 60 ـ 55 درصد خسارت را پرداخت کرد.
نبی‌پور گفت: اگر سال گذشته دولت حدود ۵ میلیارد تومان در اختیار دامپزشکی قرار می‌داد بیماری کاملا کنترل می‌شد، اما دو ماه طول کشید تا اولین مرحله اعتبار را به آنها بدهند.
وی افزود: برای کنترل چنین بیماری حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان باید پیش‌بینی شود که به محض شیوع بیماری سریع کنترل شود شاید همه احتمال دارد تنها جزئی از آن استفاده شود اما از آنجایی که این بیماری سریع شیوع پیدا می‌کند باید همشه اعتبار جدا برای این بخش کنار بگذارند.
رئیس جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: اگر این حمایت‌ها شود طی ۳ ماه آینده هیچگونه مشکلی از نظر تخم‌مرغ نخواهیم داشت.

نظر شما
ادامه