کد خبر: ۶۹۷۶۵

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: فعالیت های دامپزشکی در بخش های آموزشی، ترویجی، تحقیقاتی و در بخش اجرا صورت می گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» بیان کرد: متخصصان دامپزشکی در حال حاضر در سطح کشور در خصوص تولید انواع واکسن و مواد بیولوژیک در مراکز تحقیقاتی در حال فعالیت هستند و اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام داده اند بنحوی که کشور ما در زمینه تولید انواع واکسن دام و طیور به خودکفایی نائل امده است و ما می توانیم تمام واکسن ها را با کیفیت عالی در کشور تولید نماییم.

دکتر رشیدی با اعلام اینکه عموم فعالیت های دامپزشکی دانش بنیان هستند، گفت: شعار سال جاری «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» ارتباط تنگاتنگی با حوزه فعالیت های دامپزشکی دارد و امیدواریم با فعالیت دامپزشکان در راستای تحقق این شعار، شاهد ارتقای تولید و اشتغال در کشور باشیم.

وی بیان کرد: در استان کرمان واکسن و دارو و مکمل های بیولوژیک دام و طیور تولید می گردد و این اداره کل در سال جاری سرعت بیشتری را در ارائه مجوزها برای تولید این مواد بر پایه دانش بنیان خواهد داشت.

دکتر رشیدی از صادرات یک محصول دامپزشکی به خارج از کشور با نظارت های این اداره کل خبر داد و خاطرنشان کرد: این اداره کل پروانه ساخت بیش از 55 محصول (دارو و مکمل دام و طیور) در استان را تمدید نموده است که بدین منظور نمونه برداری های لازم و بررسی های مربوط توسط نیروهای فنی و زبده این اداره کل در اسرع وقت انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: تولید پروتئین حیوانی نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد و بعد از انقلاب اسلامی فعالیت های خوبی در توسعه فعالیت های دام و طیور و ابزیان در سطح کشور انجام شده و دامداری های گوناگون در خصوص تامین گوشت و محصولات لبنی مورد نیاز مردم اعم از گوشت طیور و ابزیان و فعالیت های لبنی فعال می باشند که خوشبختانه کشور دراین خصوص به خودکفایی رسیده است.

دکتر رشیدی گفت: تمام فعالیت هایی که در این بخش صورت می گیرد، به منظور دستیابی به امنیت غذایی و جهش تولید در بخش دامپروری صورت می گیرد.

وی افزود: عمده این فعالیتها با حمایت متخصصین دامپزشک که سلامت دام و طیور و ابزیان و اقدامات اصلاح نژادی را در این حوزه انجام می دهند، صورت می گیرد و در سایه این فعالیت هاست که کشور در زمینه های مختلف به خودکفایی رسیده و بهبود راندمان تولید را در صنعت پرورش دام و طیور و ابزیان شاهد هستیم.

این مقام مسئول به بیان اهمیت صنعت دامپزشکی در کشور پرداخت و گفت: فعالیت های دامپزشکی سبب شده که ضریب تبدیل مصرف دان به گوشت در مرغداری های گوشتی اصلاح شده و به ازای مصرف 7.1 کیلوگرم دان حدود یک کیلو وزن مرغ زیاد می گردد و  مصرف حدود سه کیلوگرم دان سبب افزایش دو کیلوگرم وزن زنده مرغ و حدود 5.1 کیلوگرم لاشه مرغ می گردد که پیشرفت خوبی در صنعت طیور می باشد.

وی با اعلام اینکه در گاوداری های صنعتی با اقدامات اصلاح نژادی متوسط تولید شیر هر راس گاو حدود 50 کیلوگرم است، بار دیگر تاکید کرد که این توفیقات در ساله تلاش و زحمات و پیگیری هایی است که توسط متخصصان امر بویژه دامپزشکان صورت گرفته است که در خصوص اقدامات اصلاح نژادی، تغذیه دام و مبارزه با بیماری های دام فعالیت می نمایند.

دکتر رشیدی اعلام کرد: چنانچه در دامداری بیماری عفونی واگیری شایع گردد می تواند مشکلات زیاد و تلفات گسترده ای را سبب گردد و ضریب تبدیل را کاهش دهد و دامداری را از حالت اقتصادی خارج نماید و اینجاست که تلاش های این متخصصین دامپزشک بیش از پیش نمود می یابد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: فعالیت های ازمایشگاهی و تشخیصی خوبی در کشور توسط دامپزشکان صورت گرفته و توسعه داده شده است و همکاران آزمایشگاه های بخش دولتی و خصوص فعال می باشند که انواع بیماری های دام طیور و ابزیان در مدت کوتاهی در این مراکز شناسایی نمایند.

این مقام مسئول ادامه داد: فعالیت های هدفمند و همه جانبه دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری ها که در سایه همکاری های مختلف بخش خصوصی صورت می گیرد سبب شده  که اگر کانون بیماری در کشور مشاهده شود در مدت کوتاهی مهار شده و خاتمه یابد.

دکتر رشیدی اظهار کرد: این فعالیت ها باعث توسعه بخش دامپروری و تولیدات دامی کشور شده است که تعداد قابل توجهی از مردم در این بخش فعالیت می نمایند و بخش قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص داده اند، ضمن اینکه استفاده از ظرفیت های دامپزشکی بعنوان نیروی انسانی در اولویت این اداره کل می باشد بطوریکه در سال گذشته 105 نفر ایجاد اشتغال توسط این اداره کل صورت پذیرفته است.

دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان اعلام کرد: امیدوارم همه مردم در سایه تلاش هایی که در سال جاری توسط متخصصین این حوزه صورت می گیرد بتوانند از نعمت سلامتی و امنیت غذایی برخوردار باشند و در جهت تولید کشور و خودکفایی نقش محوری ایفا نمایند.

 
نظر شما
ادامه