کد خبر: ۶۹۹۶۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

بیاییم جوجه‌ها را همین الان بشماریم نه آخر پاییز

دکتر سیدعلی غفوری

متخصص بهداشت و بیماری‌های طیور

گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

انعکاس تصاویر ازبین بردن جوجه‌ها و واکنش احساسی عامه مردم و حتی برخی مسوولین، بهانه‌ای شد تا برای روشن‌تر شدن موضوع، چند خطی دلنوشته تقدیم شود. در ابتدا بد نیست به سلسله اتفاقات مرتبط با این موضوع نگاهی اجمالی بیندازیم.

  ۱) سرانجام در کشور  پس از سال‌ها تعلل سهوی و عمدی، تصمیم به حذف ارز ترجیحی و اعلام قیمت کالاهای اساسی بر اساس دلار آزاد گرفته شد که ای کاش این کار از سال‌ها پیش بطور پلکانی انجام می شد.

  ۲) آزادسازی قیمت ذرت و سویای وارداتی و درنتیجه هزینه تولید دان طیور سبب افزایش قابل توجه قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ و درنتیجه انفجار قیمت برای مصرف کننده شد.

  ۳) شکاف  قابل توجهی بین  قیمت‌های اعلامی با درآمد و قدرت خرید مردم ایجاد و موجب شد تا بسیاری از مردم نخواهند و مهم‌تر از آن نتوانند تا اقلامی مانند مرغ را بر اساس قیمت‌های اعلامی بخرند.

  ۴) کاهش تقاضا سبب کاهش قهری قیمت‌ها شد و قیمت محصول آسیب پذیری مانند مرغ تازه حتی به زیر قیمت تمام شده تنزل یافت.

  ۵) با یک محاسبه ساده، پرورش دهنده به این نتیجه رسید که نمی‌تواند جوجه ریزی کند زیرا ضرر بسیار سنگین از ابتدا مسجل خواهد بود.

  ۶) نگرانی و درنتیجه عدم تمایل پرورش دهنده گوشتی سبب کاهش تقاضا برای خرید جوجه یک روزه می‌شود.

  ۷) جوجه یک روزه‌ای که قیمت تمام شده‌اش برای پرورش دهنده مرغ مادر تا قبل از آزادسازی ۷ هزارتومان بود، نهایتا ۱,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد یا در  جوجه کشی بی‌مشتری می‌ماند. اکنون با بخش قابل توجهی از این ۴ میلیون جوجه یک روزه تولید شده در روز چکار باید کرد؟

 ۱-۷) انبارشان کنیم؟ نمی‌شود! چون موجود زنده‌اند.

  ۲-۷) نگهداری‌شان کنیم؟ امکان ندارد! چون نیاز به فضای مناسب و خوراک و واکسن و تهویه و ...‌‌ دارند.

  ۳-۷) در طبیعت و جنگل رهایشان کنیم؟ ممکن نیست! چون اکوسیستم را بشدت برهم می‌زنند.

  ۴-۷) و یا مانند آن گزارش بدون تفکر  و بشدت پوپولیستی به عنوان "بسته حمایتی" به  روستاییان اهدا کنیم؟ ابدا !!!!!  زیرا این نوع جوجه‌ها بدون واکسن  به بیماری‌های عفونی بسیار حساس بوده و بازگشت و طغیان و اپیدمی بسیاری از بیماری‌ها را به دنبال خواهد داشت.

  ۸) درعین حال، این جوجه تجاری  به دان صنعتی نیاز دارد که برای فردِ روستایی، حداقل در یک دوره ۴۲روزه ۱۵۰ هزارتومان هزینه برمی‌دارد؛ یعنی خیلی گران‌تر از خرید خود مرغ!

  ۹) پس چه باید کرد؟

حتما با این توضیحات متوجه می‌شویم که چرا گاهی شاهد نمایش این صحنه‌ها از طرف تولید کننده‌ای هستیم که برای یک گله ۳۰,۰۰۰ قطعه‌ای مرغ مادر حداقل ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده و الان باید غم و شکست و خسران  نوش جان کند که با دسر ناسزا و لعنت از سوی عوام و انگشت تهدید و بازداشت از سوی مسئولین تکمیل می‌شود.

خوب تا اینجا فقط ضرر تولید کننده را داشتیم .

و اما ادامه تراژدی:

تولید گوشت مرغ بدلیل ضرردهی آشکار کاهش می‌یابد و گله‌های مرغ مادر هم با یک ضرر سنگین به مرور حذف می‌شوند.

حذف یک گله ۳۰,۰۰۰ قطعه‌ای مادر یعنی  تولید نشدنِ حداقل ۸,۰۰۰ تن گوشت مرغ!

و در این قسمت فیلم است که کام مصرف کننده با قیمت‌های به مراتب سنگین‌ترِ مرغ‌های وارداتی تلخ، و برعکس آن‌ها مذاق سوداگران عاشقِ وارداتِ شیرین‌تر از عسل می‌شود. در نتیجه، ما می‌مانیم و کروری از مرغداران ورشکسته و تا فرق سر بدهکار   و کشتیِ به گل نشسته صنعت پرورش طیور!

پس لطفا بیاییم با درایت، آینده نگری و تدبیر و به دور از حرکت‌های چکشی و نمایشی و بگیر و بندهای بی‌نتیجه و غیر منصفانه و به جای تکان دادن انگشت تهدید برای این  تولید کننده همیشه در استرس، انگشت بر پیشانی گذاشته و با تفکر و برنامه ریزی همین الان تا دیر نشده جوجه‌هایمان را درست بشماریم.

 ۱۴۰۱/۰۳/۱۸

منبع: کانال تلگرامی لوح (یادداشتهای شخصی دکتر کامران شریفی)

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
5
5
آقای دکتر غفوری ،1- از مهمترین عناوین جنابعالی مالکیت مرغ مادر در استان مرکزی است، بهتر بود این متن با عنوان صاحب یک مرغدار نوشته می شد نه بعنوان یک متخصص طیور 2- این شرایط فراز و فرود همیشه وجود داشته و مختص الان نیست ، چرا زمانی که قیمت تمام شده دوهزارتومان بود و شما بعنوان یک تولید کننده تا ده هزارتومان هم همان جوجه را می فروختید، انگشت بر پیشنانی نگذاشتید، مقاله ای ننوشتید که مرغدار گوشتی ورشکست می شود! آقای مرغدار، سود انباشته سنوات گذشته شما در دورانی باید هزینه شود تا تعادل سرمایه برقرار بماند.
ای کاش انصاف را در خوشی و ناخوشی رعایت کنیم.
پاسخ ها
دامپزشک مرغدار گوشتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
همکار محترم
واقعا چه زمانی می خواهیم بجای این اشکال تراشی های بی اهمیت و تخریب غیرمنصفانه شخصیت افراد، به عنوان یک تحصیلکرده به مسائل عمیق تر و کارشناسانه تر نگاه کنیم. نکاتی که همکار گرانقدر و توانمند بنده آقای دکتر غفوری عزیز مرقوم کرده اند بسیار روشن و ساده و همه کس فهم مشکل کلی صنعت را ذکر کرده است که از سابقه طولانی فعالیت فارمی و علمی و اجرایی که از ایشان می شناسم کمتر از این تحلیل از ایشان انتظار نداشتم. اتفاقا آخرین عنوان آقای دکتر، مرغداری مادر است که اتفاقا نکته قوت و دلیل آشنایی ایشان با این صنعت است. خود من هم مرغداری گوشتی دارم. مشکلی که ایشان به آن اشاره کرده اندمختص مرغ مادر نیست . اگر کمی به صنعت طیور آشنا باشید خواهید دانست که شرایط کنونی معضل تمام رده های صنعت است . از مرغ گوشتی بگیرید تا تخمگذار تا مادر و حتی بخش های مرتبط دیگر و همه ما در مورد آن نگران هستیم. بقول معروف
چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من.
لطفا به عنوان یک تحصیلکرده به مسائل کمی کلان تر و عمیق تر نگاه کنیم.
بنوبه خود از استاد خودم بخاطر انعکاس این مطالب ارزشمند تشکر و برای ایشان و همه دلسوزان این صنعت آرزوی سلامتی دارم.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
دامپزشک مرغدارگوشتی محترم، بنده مطلبم این بود چه طور یک دفعه بهار امسال این یادداشت منتشر شد، ای کاش در دولت مورد تأیید ایشان هم اینگونه یادداشتها را می نوشتند، اتفاقا اینگونه یادداشتها باید در زمان گرانی جوجه نوشته شود چراکه خودشان هم می دانند سم گرانی جوجه از ارزانی آن بیشتر است چراکه در زمان گرانی همراه با توسعه مرغهای مادری هستیم که بدون برنامه افزایش پیدامی کنند و در زمان ارزانی جوچه هیچ کاری نمی توان برای آن کرد ضمن اینکه در رقابتی ناسالم ، جوجه های وازد را هم وارد بازار می کنند و مرغدار گوشتی را بیشتر از همیشه دچار مشکل می نمایند. خلاصه کلام، انصاف در همه وقت و همه جا و الا کسی با نظر کارشناسی مخالف نیست ولی ایکاش فقط منافع خودمان را از زبان متخصص طیور مطرح نکنیم
دامپزشک مرغدار گوشتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
باز هم صحبت های حاشیه ای و فرافکنی. اتفاقا تا آنجایی که بنده حدود ۲۰ سال ایشان را می شناسم یکی از ویژگی های هوشمندانه و برجسته ایشان این است که هیچوقت خود را درگیر نمایش کودکانه جناح بندی سیاسی نکردند. البته از این اظهار نظر شما مشخص شد که بحث شما فنی نیست و از این ناراحت هستید که چرا این مطلب در این دولت نوشته شده است. همکار محترم خواهش کردم کمی عمیق تر به مسائل نگاه کنیم. بحث آزاد سازی ارز الان اتفاق افتاده و الان هم باید از آن صحبت کرد . مشکل ارزانی جوجه نیست مشکل این است که با این نهاده آزاد قیمت تمام شده گوشت، تخم مرغ و نیز جوجه یکروزه از قیمت عرضه آن پایین تر است و این یعنی فاجعه. در مورد عملکرد دولت مورد تایید شما ترجیح می دهم افراد علاقه مند به این صحبت ها نظر دهند. چشم ها را باید شست
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
اجازه بدهید بازار درخصوص قیمت تمام شده صحبت کند، نه دولت و نه تولید کننده. اقتصاد قانون دارد، اتفاقا دولت سرکار دولت مورد نظر من هم نیست ولیکن کار حذف یارانه نهاده ها بسیار حساب شده بوده. درچند سال گذشته همه نهاده ها با ارز دولتی وارد می شد ولی در بازار همان نهاده از بازار آزاد به مقدار زیاد فروخته می شد!!! اجازه بدهید مرغدار هم بتواند با مرغ وارداتی رقابت کند، چطور مرغ با حدود یک دلار وارد کشور می شود ولی قیمت تمام شده در کشور ما حدود سه برابر آن است. اتفاقا بجای فرافکنی اجازه بدهید بازار میزان نیاز به مرغ مادر ، جوجه کشی و ... را تعیین کند و مرغدار حداقل تلاشی بکند تا محصول خود را به در حد قابل قبول برای صادرات برساند، اجازه ندهیم بعداز ایران خودرو و سایپا، صنعت مرغداری هم شیره جان ملت رو بکشند و مرغی وارد بازار کنند که اصلا قابل مقایسه با مرغهای وارداتی نیست....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
4
3
احسنت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
1
3
البته نه دلار آزاد ، دلار نیمایی که حدود20درصد ارزان تر از دلار آزاد هست و هنوز هم راه برای رانتخواران بسته نشده .
نظر شما
ادامه