کد خبر: ۷۰۴۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مسعود محمدیان» افزود: به‌علت شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری در روز عید قربان انجام می‌شود ...
 

حکیم مهر: «شهروندان تهرانی در روز عید قربان با خیال راحت گوشت قربانی خود را تهیه کنند.» این سخن ماحصل گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیر کل دامپزشکی استان تهران در آستانه عید سعید قربان است.

«دکتر مسعود محمدیان» می‌گوید: «هر سال با ایجاد جایگاه‌های ویژه عرضه و کشتار دام قربانی توسط  شهرداری تهران، دامپزشکان و کارشناسان مرتبط و ناظرین شرعی اداره کل دامپزشکی استان پس از طی آموزش‌های لازم به مراکز اعزام می‌شوند و نظارت‌های بهداشتی لازم را جهت تضمین سلامت دام‌های کشتاری و همچنین گوشت‌های استحصالی به‌عمل می‌آورند.»

وی تصریح می‌کند: «اخیرا به علت شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، در برخی نقاط کشور و به جهت پیشگیری از این بیماری، می‌بایست اقدامات مبارزه با انگلهای خارجی در دامهای ارسالی به این مراکز به عمل آمده باشد. همچنین در این مراکز ضمن نظارت‌های بهداشتی قبل از کشتار، حین کشتار و بازرسی گوشت به جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک، پسماندهای کشتار به صورت بهداشتی دفع شوند.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، اداره کل دامپزشکی استان تهران چه تمهیداتی را در آستانه عید قربان اندیشیده است؟

هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذیربط جهت نظارت بهداشتی و شرعی در عید قربان انجام شده است. امسال سازمان میادین شهردای تهران، 16 مرکزعرضه بهداشتی و شرعی دام زنده برای شهروندان عزیز تدارک دیده و همچنین سازمان بهزیستی نیز مراکزی را معرفی نموده و ۱۴ کشتارگاه دام برای کشتار دام قربانی، آماده ارائه خدمت هستند.

اداره کل دامپزشکی استان تهران در روز عید سعید قربان با 53 اکیپ سیار، ۲۸ اکیپ ثابت، 161 نفر دامپزشک، 113 نفر بازرس بهداشتی گوشت و 30 ناظر شرعی آماده خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها است. راه‌های دیگری نیز تدارک دیده شده تا شهروندان عزیز بتوانند با خیال راحت گوشت قربانی خود را تهیه کنند. از جمله اینکه طی هماهنگی به عمل آمده با انجمن صنفی کشتارگاه‌های دام، تمامی کشتارگاه‌های دام استان در روز عید قربان فعالیت می‌کنند. همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با انجمن صنفی واحدهای بسته‌بندی مواد پروتئینی، گوشت دام قربانی به صورت بسته‌بندی و با نصب لیبل عید ویژه قربان در سطح فروشگاه‌های عرضه سطح استان، قابلیت ارائه به شهروندان عزیز را دارد.

حکیم مهر:‌ در روز عید قربان چه نظارتی روی قصابی‌ها دارید؟

اداره کل دامپزشکی استان تهران در تمامی ایام سال بر قصابی‌های پایتخت نظارت بهداشتی اعمال می‌کند و این نظارتها در مناسبت‌های ویژه مانند همین عید سعید قربان، تشدید می‌شود. در روز عرفه و عید قربان 53 اکیپ سیار بر عملکرد قصابی‌ها در نظارت دارند. از طرفی با هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه قصابان در روز عید قربان، قصابی‌های منتخب که با بنر مشخص شده‌اند، آماده خدمت‌رسانی به مردم استان هستند و مردم می توانند گوشت قربانی خود را تهیه کنند.

حکیم مهر: آقای دکتر در بخش خصوصی برخی افراد هستند که هر ساله جهت معاینه پیش از کشتار اقدام می‌کنند. فرایند آنها به چه‌صورت است؟

بله، هر سال با ایجاد جایگاه‌های ویژه عرضه و کشتار دام قربانی توسط  شهرداری تهران، دامپزشکان و کارشناسان مرتبط و ناظرین شرعی اداره کل دامپزشکی استان پس از طی آموزش‌های لازم به مراکز اعزام می‌شوند و نظارت‌های بهداشتی لازم را جهت تضمین سلامت دام‌های کشتاری و همچنین گوشت‌های استحصالی به‌عمل می‌آورند.

حکیم مهر: آیا مردم می‌توانند به صورت اینترنتی گوشت سفارش بدهند؟

بله. با هماهنگی اتحادیه صنفی بسته‌بندی پروتئینی کشور، گوشت قربانی بسته‌‌بندی با لیبل ویژه عید قربان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه خواهد شد که مردم می‌توانند آن را تهیه نمایند.

حکیم مهر: برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم عید قربان، آیا با معاونت بهداشت سازمان میادین شهرداری تهران هماهنگی صورت پذیرفته است؟

جلسه هماهنگی برگزاری مراسم روز عرفه و عید قربان با محوریت نظارت بهداشتی بر کشتار دام در این روز با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، معاونت بهداشتی سازمان میادین شهرداری تهران، انجمن صنفی کشتارگاه‌های دام استان، انجمن صنفی بسته‌بندی مواد پروتئینی و سایر سازمان‌های ذیربط در اداره کل تشکیل شده است که در این رابطه در مناطقی که شهرداری به عنوان مرکز عرضه بهداشتی دام معرفی شده، مقرر شده دامهایی که به این مراکز ارسال خواهد شد، با گواهی بهداشتی حمل که از استانهای مبدا صادر می‌شود پذیرش شوند. دام‌های ارسالی باید شرایط بهداشتی لازم را داشته باشند و اخیرا به علت شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، در برخی نقاط کشور و به جهت پیشگیری از این بیماری، می‌بایست اقدامات مبارزه با انگلهای خارجی در دامهای ارسالی به این مراکز به عمل آمده باشد. همچنین در این مراکز ضمن نظارت‌های بهداشتی قبل از کشتار، حین کشتار و بازرسی گوشت به جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک، پسماندهای کشتار به صورت بهداشتی دفع شوند.

حکیم مهر:‌ برای مردم چه توصیه بهداشتی در روز عید قربان دارید؟

از مردم عزیز درخواست می‌شود دام زنده قربانی را فقط از جایگاه‌های معرفی شده تهیه یا در کشتارگاه‌های دام معرفی شده استان، اقدام به کشتار نمایند و از هرگونه کشتار دام قربانی در خارج از محل‌های معرفی شده خودداری نمایند. این نکته حائز اهمیت است که حتما مردم عزیز گوشتهای استحصالی را 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه نگهداری و سپس مصرف نمایند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

امیدواریم با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران اداره کل دامپزشکی استان تهران و تدابیر سایر ارگان‌های ذیربط و رعایت ضوابط بهداشتی توسط شهروندان محترم بتوانیم با اعمال نظارت‌های بهداشتی با تامین دام و گوشت سالم از بیماری‌های مشترک انسان و دام  جلوگیری نماییم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
5
5
همکاران بزرگوار و دوست داشتنی خودم حرفهام زیاد ربطی به اصل خبر نداره ولی دیروز حرفی رو از دوتا بچه فقیر شنیدم که به عنوان یک پدر بزرگ و پیر مرد دلم لرزید ... دوتا پسر بچه دست فروش سره چهار راه کنار یه مغازه ایستاده بودن که یه گوسفند رو از پشت یه وانت اوردن پایین بردن پشت مغازه. یکی از بچه ها به اون یکی گفت فردا بیا اینا گوشت میدن اون یکی بچه برگشت گفت نه بابا یه تیکه ( پوفله ) میدن ( در زبان ما یعنی آشغال گوشت و مرغ )بهمون !! سره ظهر بود و هوا گرم ، دوتا آب طالبی خنک براشون خریدم ولی خودم از بی عرضگیم و از خجالت آب شدم رفتم تو زمین !!
کاش همین قدر بازرس برای پیدا کردن اقشار مستضعف در هر شهر داشتیم. برای پیدا کردن بچه های زیر 10 سال که پسماند بازیافتی جمع میکنن و سره چهار راه هر کس و ناکسی یه رفتار ناجور باهاشون میکنه . ای کاش بعد از ....... سال بچه فقیر و دست فروش نمیدیدیم . کی فکر بهداشت اون طفلی هارو میکنه ؟ کی فکر امنیت اون دختر بچه های سره چهار راهیه ؟ اینا امنیت نمیخوان ؟ اینا بیماری نمیگیرن ؟
طرف گوسفند قربونی میکنه همشو میده به فک و فامیل و در و همسایه که از خودش سیر تر هستن میپرسی چرا ؟ میگه خوب گوسفند رو دیدن زشته !!! البته همه اینجوری نیستن ولی به هر حال مملکتی که ............... هر سال عید قربان میگیرن و جشن نیکو کاری میگیرن و کمیته امداد داره و بهزیستی داره و هزار جور خیریه داره و 30 روز در ماه هم به ( یاده فقرا) روزه میگیرن نباید حتی یه فقیر و گدا داشته باشه . زیباست نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
اشتباهی منفی زدم.
نظر شما
ادامه