کد خبر: ۷۰۴۷

حکیم مهر - سند و ساختار اصلاح نژاد گوسفند و بز کشور در چهارمحال و بختیاری با حضور رئیس موسسه تحقیقات گوسفند و بز کشور، مدیرکل اصلاح نژاد دام کشور، کارشناسان ایستگاه های اصلاح نژاد گوسفند و بز کشور و مدیران معاونت بهبود تولبدات دامی سازمان، تدوین شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: سند اصلاح نژاد گوسفند و بز کشور در استان تدوین شد.

مهندس برزو هیبتیان افزود: در فاز اول این سند که مدت آن 10 ساله و تا افق 1400 ادامه دارد سه پیشنهاد اساسی نگهداری دام سبک ارائه شد.

وی اظهار کرد: نگهداری دام در مرتع و استفاده از زراعت و پرورش و نگهداری دام در سیستم بسته از پیشنهادات مطرح شده در این سند است که برای هر کدام از شیوه‌های پرورش، نحوه صدور مجوز نگهداری دام تعریف شد.

به گفته وی، آیین‌نامه صدور مجوز نگهداری دام با توجه به ظرفیتهای مختلف، شیوه‌های اصلاح نژاد گوسفند و بز با استفاده از نژادهای برتر خارجی و استفاده از ایستگاه‌های اصلاح نژاد گوسفند و بز تدوین شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ایستگاه گوسفند و بز لری و بختیاری استان یکی از بهترین و فعالترین ایستگاه‌های اصلاح نژاد گوسفند و بز در کشور است، تصریح کرد: برای نخستین بار این ایستگاه به عنوان ایستگاه پایلوت تعداد 100 راس میش لری بختیاری با اسپرم قوچ رومانف و پاکستانی تلقیح شد.

وی هدف از این اقدام را بدست آوردن نژادهای دورگه به‌منظور تولید گوشت و شیر بیشتر، دوقلوزایی و دوبارزایی، کاهش هزینه‌های دام، کسب درآمد بیشتر به منظور اقتصادی کردن پرورش گوسفند و بز و کاهش فشار دام از مراتع استان دانست.

 

 

نظر شما
ادامه