کد خبر: ۷۰۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت: گردش اقتصادی مصرف گوشت قرمز در شهر ایلام تا دو و نیم میلیارد تومان است که سهم بهداشت و حلیت در آن ناچیز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان ایلام، «دکتر یونس احمدی» در نشست کمیته سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اظهار کرد: حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور و معاونت پیشگیری این سازمان از اداره کل دامپزشکی استان ایلام خواسته‌اند برنامه‌های خود را برای مبارزه با کشتار غیرمجاز و ارتقاء سلامت غذایی مردم ایلام ارائه دهد و منظور شده که این طرح و برنامه‌ها در سفر کارشناسان سازمان به استان مورد باز اندیشی و تصویب نهایی قرار گیرند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام افزود: سال گذشته آمار شکواییه‌ها را افزایش داده‌ایم و نزدیک به ۵۰۰ نفر را در مورد کشتار غیر مجاز به راهروهای دادگاه‌ها آورده‌ایم، امسال اگر جز در قالب یک برنامه چند وجهی، چندین برابر این کار را بکنیم، باز به هدف نخواهیم رسید و تغییری حاصل نخواهد شد.

وی گفت: در یک مطالعه و نگاه آماری مشخص شد که گردش مالی کشتار بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ رأس دام و مصرف گوشت قرمز در در شهر ایلام روزانه حدود دو و دو دهم تا دو و نیم میلیارد تومان است یعنی در شهر ایلام روزانه بیش از ۲ میلیارد تومان گوشت قرمز مصرف می‌شود. این اعداد در مناسبت‌ها روند افزایشی دارند. به این ترتیب ما یک صنعت-تجارت پویا داریم که همواره رو به رشد است و می‌تواند به شکل‌گیری صنایعِ جانبی نیز کمک کند.

احمدی افزود: در واقع ما اصل اول اقتصادی برای داشتن یک صنعت-تجارت قدرتمند یعنی پول و سرمایه را داریم اما مشکلی که وجود دارد این است که در موضوع کشتار دام ما حاضر نیستیم سهمی برای بهداشت و حلیت این ماده غذایی کنار بگذاریم. کسانی که دستی بر آتش دارند به خوبی منظورِ این جملات را استخراج می‌کنند

وی افزود: ما یک مثلث سه‌گانه بخش دولتی، بخش کشتارگاهی و صنف داریم. بخش حاکمیتی باید موازنه‌ای برقرار کند که هم کشتارگاه و هم صنف به نوعی ثبات و رضایتمندی اقتصادی برسند به ‌نحوی‌ که ما بتوانیم در رابطه میان صنف کشتارکننده و صنف کشتارگاهی در ایلام برای بهداشت و حلیت گوشت و سایر فرآورده‌های حاصل از کشتارِ دام هزینه بهداشت و سلامت را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: بنابر این موضوعِ کشتار غیرمجاز پیش از آنکه به ذائقه مردم و فرهنگ غذایی آنها برگردد دارای یک منطق اقتصادی است. اقتصاد کشتار غیر مجاز نمی‌گذارد و حاضر نیست هزینه بهداشت را بپردازد تا گوشت سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد.

احمدی تاکید کرد: با طرف های درگیر در استان توافق کرده‌ایم که بخش دولتی به عنوان میانجی تعرفه‌های ارتقاء بهداشت سلامت گوشت در ایلام را در این چرخه لحاظ کند، اما ظاهراً راه ساده‌ای در پیش نباشد. به هر حال وقتی اقتصاد یک حرکتی روپاست شما نمی توانید جلوی حرکت آن را بگیرید اما شاید بتوانید جهتگیری‌های آن را عوض کنید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
0
1
عجب!؟ ..................
نظر شما
ادامه