کد خبر: ۷۰۹۵۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

حکیم مهر: مدرس و کلینیسین دامپزشکی درباره تعامل میان انسان و حیوانات بی‌سرپرست، اظهار کرد: زندگی حیوانات در کنار انسان، سابقه چند میلیون ساله دارد. ما براساس مسئولیت انسانی، اخلاقی و حتی شرعی نسبت به حیوانات وظایفی را بر عهده داریم. در طول سال‌های گذشته و با پیشرفت علم پزشکی و دامپزشکی، مسئولیت انسان در قبال حیوانات بیشتر هم شده است. در چنین شرایطی، از انسان‌ها انتظار می‌رود اگر توانایی حمایت از حیوانات را دارند، در اجرای آن کوتاهی نکنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صمت، «دکتر نادر عسکری» این متخصص دامپزشکی افزود: حمایت از حیوانات بی‌سرپرست اقدامی مثبت و حتی انسانی است و خوشبختانه در طول سال‌های اخیر، بسیاری از افراد، مشتاق حمایت از حیوانات بی‌سرپرست شده‌اند و همین موضوع می‌تواند به راه‌حلی برای رفع مشکلات گسترش حیوانات بدون سرپرست بدل شود.

عسکری درباره ساماندهی حیوانات بی‌سرپرست گفت: در طول سال‌های گذشته شاهد افزایش قابل‌توجه حضور سگ‌های بی‌سرپرست در جامعه بوده‌ایم. رشد قابل‌توجه جمعیت این سگ‌ها، آسیب‌هایی را به‌دنبال دارد؛ بنابراین باید اقدامات مناسبی برای مدیریت جمعیت این حیوانات اجرایی شود.

این متخصص دامپزشکی توضیح داد: بدون تردید حضور این حیوانات به‌صورت آزادانه در طبیعت خطراتی را به‌دنبال دارد و بر همین اساس، بسیاری از کشورها اقدام به ساماندهی، عقیم‌سازی و ارتقای سلامت این حیوانات کرده‌اند. اقدامات انجام‌شده مانع خلق گونه‌های بین‌حیوانی همچون گرگاس (توله مشترک سگ و گرگ با عنوان گرگاس خوانده می‌شود که موجودی بسیار خطرناک است و ایجاد آن درست نیست؛ بنابراین با راهکارهایی زمینه رفع این دست اختلالات ایجاد شده است) می‌شود. بنابراین می‌توان با ایجاد پناهگاه، این حیوانات را در مکان مناسبی اسکان داد و از آنها مراقبت کرد.

عسکری اظهار کرد: البته شهرداری در سال‌های اخیر، اقدام به راه‌اندازی پناهگاه در مناطق گوناگون کرده است. در همین حال، بودجه‌هایی را به این پناهگاه‌ها اختصاص داده و با راه‌اندازی مراکز درمانی و... به‌دنبال مدیریت جمعیت این حیوانات بی‌سرپرست بوده است. با این وجود در مواردی این اقدامات در اجرا با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین باید با نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد این پناهگاه‌ها، زمینه مدیریت زیست حیوانات بی‌سرپرست فراهم شود.

وی تاکید کرد: در این میان، همکاری شهرداری‌ها با نظام دامپزشکی، به‌عنوان نهاد مسئول در بخش دامپزشکی، به روند درست حمایت از حیوانات بی‌سرپرست کمک می‌کند؛ در نتیجه امید می‌رود چنین تعاملی میان نهادهای یادشده آغاز شود.

عسکری افزود: پس از پناه دادن حیوانات بی‌سرپرست در پناهگاه‌ها باید با هدف کنترل جمعیت، اقدام به عقیم‌سازی این حیوانات کرد و همزمان مشکلات و بیماری‌های این حیوانات درمان شود. عقیم‌سازی، اصلی‌ترین اقدام در فرآیند کنترل جمعیت حیوانات بدون سرپرست است. بدون تردید بسیاری از مردم و حتی دامپزشکان با فراهم شدن شرایط، از این‌گونه اقدامات، حتی به صورت داوطلبانه، حمایت می‌کنند.

وی گفت: مرحله بعدی ساماندهی حیوانات بی‌سرپرست، واگذاری آنها به خانواده است. بسیاری از افراد، خواستار حمایت و نگهداری از این حیوانات هستند و در واقع کمک‌های مردمی می‌تواند به اصلی اثرگذار در اجرای چنین فرآیندهایی تبدیل شود.

این مدرس دانشگاه افزود: دانشکده‌های دامپزشکی نیز از امکاناتی برای درمان حیوانات بی‌سرپرست برخوردار هستند؛ بنابراین چنانچه تعاملی میان نهادهای مسئول حیوانات خانگی و دانشکده‌های دامپزشکی برقرار شود، مسیر ساماندهی این حیوانات تسریع و تسهیل خواهد شد.

غذارسانی، آری یا خیر؟

عسکری درباره غذادهی مردم به حیوانات بی‌سرپرست، گفت: غذادهی مستقیم به این حیوانات اقدام مثبتی نیست، چراکه به دست‌آموز شدن آنها منجر می‌شود. این حیوانات عموما توان لازم برای تامین غذا و نیاز به دخالت مستقیم انسان برای حمایت و غذارسانی ندارند. با این وجود می‌توان در صورت لزوم این غذارسانی را به‌طور غیرمستقیم انجام داد.

وی گفت: غذارسانی به حیوانات بی‌سرپرست و نیازمند کمک، نیاز به آموزش دارد. در مواردی مردم بازمانده غذای خود را به حیوانات می‌دهند که می‌تواند برای سلامتی آنها مضر و حتی در مواردی خطرناک باشد؛ یعنی در مواردی شاهد بروز انواع مسمومیت‌ها در حیوانات بی‌سرپرست به‌دلیل غذارسانی غیراصولی هستیم. از این‌رو لازم است این حمایت‌ها اصولی باشد تا نتیجه مثبتی حاصل شود.

وی با اشاره به درمان حیوانات مریض با کمک انسان، اظهار کرد: زندگی این حیوانات در کنار انسان، سابقه بسیار طولانی دارد و زیست ما به‌صورت ناخودآگاه بر فرآیند زندگی این حیوانات اثرگذار است و می‌توان گفت، انسان در قبال این حیوانات، وظایف بسیاری بر عهده دارد.

عسکری در پاسخ به سوالی مبنی بر کشتار سگ‌ها با هدف کنترل جمعیت حیوانات بی‌سرپرست، گفت: این اقدامات به هیچ عنوان انسانی نیست و تاثیری بر کنترل جمعیت این‌گونه ندارد. درنتیجه باید راهکارهای کنترل جمعیت حیوانات در مشورت با متخصصان و نهادهای مسئول در این بخش اجرایی شود. وی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر کشتار سگ‌های یک پناهگاه در هفته‌های گذشته، اظهار کرد: کشتن حیوانات پناهگاه که عقیم شده‌اند و بیماری‌های آنها کنترل شده، اشتباه‌ترین اقدام است. این کار به صورت انفرادی و خودسرانه انجام می‌شود، با این وجود، انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر اقدامات مسئولان امر در فرآیند کنترل جمعیت حیوانات وجود داشته باشد. اگر این اقدامات با همکاری نهاد‌های صاحب صلاحیت انجام شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد و شاهد چنین وقایع تلخ و غیرانسانی نخواهیم بود.

این مدرس دانشگاه در پایان تاکید کرد: کشتار سگ‌ها و بی‌توجهی به شرایط سلامت آنها حتی از منظر فقه اسلامی نیز ممنوع است. تا جایی‌که محمدعلی‌راد، استاد وقت دانشکده دامپزشکی تهران از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی درباره غذادهی و درمان حیوانات بی‌سرپرست سوالاتی را مطرح کرده بودند و ایشان نیز تاکید کرده‌اند که فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه معالجه حیوانات مانع ندارد؛ بنابراین از مسئولان و سیاست‌گذاران انتظار می‌رود با دقت‌نظر بیشتری در حوزه مدیریت این حیوانات عمل کنند.


انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
2
6
حذف همه بهترین کارهست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
3
5
چرا این چیزها منتشتر میکنید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
3
4
اتفاقا صحیح ترین کار است! همه جای دنیا همینه!! چرا باید از پول بیت المال صرف سگ پروری و فالور جمع کردن یکسری .......... بشه؟؟؟
هر کی ناراحته خودش هزینه جا و ... سگها را تامین کنه و جای خصوصی نگه داره نه اینکه بنداز گردن ملت و شهرداری و دولت
و البته مالیات این کار را هم بدهد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
1
4
زندگی سگ ها در کنار. انسان سابقه چندین میلیون ساله ندارد. انسان امروزی که تحت عنوان انسان خردمند شناخته میشه خودش حداکثر از ۵۵ هزار پیش پا به عرصه وجود گذاشته است و گونه های قبلی انسان که ناندرتالها بودند به هیچ وجه با حیوانات حشر و نشر نداشتند و مطابق تحقیقات باستان شناسی انسان حداکثر در ۱۲ هزار سال پیش شروع به اهلی کردن حیوانات نموده است
علی همایون مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
3
1
نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که سگ ها و سایر حیوانات اهلی از نظر علمی تحت عنوان گونه های مهاجم شناخته میشوند اما تعریف علمی گونه مهاجم با آن چیزی که افراد عادی تصور میکنند بسیار متفاوت است. از نظر علمی گونه مهاجم گونه ای است که به یک اکوسیستم و زیستگاه طبیعی تعلق ندارد و ورود آن گونه ( گونه گیاهی و یا حیوانی) به زیستگاه مورد نظر می تواند تعادل اکولوژیکی زیستگاه را دچار اختلال کند. از طرفی با توجه به اینکه در طول هزاران سال سگ ها توسط انسان بصورت انتخاب مصنوعی تکامل پیدا کردند (برخلاف سایر گونه های حیات وحش که بصورت انتخاب طبیعی تکامل پیدا کرده اند) لذا سگ ها و حیوانات اهلی (گاو و گوسفند) فاقد هرگونه زیستگاه طبیعی هستند و برای ادامه حیات می بایست در کنار انسان و زیستگاههای انسانی زندگی کنند و تصور اینکه سگها بتوانند در طبعیت و بدون حضور انسان زندگی کنند امری است محال و غیر ممکن. همانگونه که تصور اینکه گاو و یا گوسفند و یا سایر حیوانات اهلی بتواند در طبیعت و بدون حضور انسان زندگی کند، غیر ممکن است. چرا که در صورتی که این گونه های حیوانی وارد طبیعت شوند به عنوان گونه مهاجم عمل میکنند و باعث اختلال در زیستگاه های طبیعی می شوند (همانگونه که بار ها عنوان شده است که سگ ها باعث کاهش جمعیت یوز ایرانی می شود) و از طرفی هم ادامه حیات برای این گونه ها به تنهایی در طبیعت غیر ممکن خواهد بود. بنابراین غذا رسانی به سگ ها و گربه ها نه تنها امری است مثبت بلکه مانع ورود این گونه ها به عرصه های طبیعی و آسیب به حیات وحش و اکوسیستم های طبیعی خواهد شد. البته نحوه کنترل و مدیریت جمعیت سگه ها در مناطق شهری و تامین امنیت شهروندان امری است متفاوت که باید به جای کشتار آنها ، از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
"بنابراین غذا رسانی به سگ ها و گربه ها نه تنها امری است مثبت بلکه مانع ورود این گونه ها به عرصه های طبیعی و آسیب به حیات وحش و اکوسیستم های طبیعی خواهد شد"
در ابتدای امر توضیح دهید که اصلا چه دلیلی برای حفظ گونه سگ در خیابان های محیط شهری و یا اطراف شهرها وجود داره؟ چرا باید جمعیتشون با غذارسانی حفظ بشه و معدوم نشن؟
اینکه میگن حفظ سگ ها و حیوانات یک وظیفه انسانی و عمل انسانیه فقط بازی با کلماته.
طبق چه اصلی وظیفه انسانیه؟ چه سودی به حال انسان مدرن و شهرنشین داره؟
طبق چه اصل و منطقی معدوم نکردن سگ ها انسانیه و کعدوم کردنشون غیر انسانی؟ این سفسطه از کجا میاد؟طبق چه اصلی میشه گفت شکار غیر انسانیه؟ این مباحث فقط و فقط حاصل تعمیم دادن یک سری باورهای قشری به دنیای حیواناته.
چون در جوامع انسانی بر مبنای لزوم همزیستی و همکاری با یکدیگر برای بقای جامعه یک سری ارزش ها و قوانین به صورت قراردادی پایه گذاری شدن (مثلا این قانون که میگه بدون دلیل همدیگر را نکشیم) یک عده به دلیل اطلاع نداشتن از سابقه تاریخی و اجتماعی این قوانین شروع کردن به تعمیمشون به بافتارهای دیگه مثلا طبیعت و حیات وحش. این جماعت فراموش می کنن که اولا این تعمیم دارای بنیان محکم و استدلال نیست و فقط بر پایه احساساته، ثانیا هر قانون و شیوه نامه ای در جامعه انسانی لزوما در راستای حفظ جامعه و بقای فرد ایراد میشه و اگر این اصل رو از اساس قانون گذاری حذف کنیم شالوده فلسفی قانون گذاری از هم می پاشه. اینی که می بینید توی یه سری کشورها خصوصا غرب سگ و گربه تبدیل به بت شدن دلیلش اون چیزی نیست که توی رسانه ها عنوان می کنن (وظیفه انسانی و غیره)، فقط پای پول و صنایع مربوط به نگهداری و درمان حیوانات خانگی مربوطه، همین جوامع و رسانه ها در قبال کشته شدن هزاران هزار هزار انسان و حیوان در انواع و اقسام جنگ های نظامی و اقتصادی و سیاسی و غیره ساکتن و هیچ اعتراضی نمی کنن. اما چرا؟ بازم پای پول در میونه، چون از فروش سلاح و تحریم و غیره پول درمیارن.
اینقدر ساده نگر نباشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
6
2
خدا رو شکر هنوزم چند تا آدم سالم و باسواد و حداقل با وجدان وجود داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
2
............ وقتی سگی واکسینه و عقیم شد به این معنی نیست که به انسان حمله نمی کنه، بسیاری از بیماری های مشترک رو انتقال نمیده، و از لحاظ روانی برای شهروندان مشکل (برای مثال اختلال اضطرابی و فوبیا) ایجاد نمی کنه.
دوستان، اینکه فردی صرفا مدرک دکترای حرفه ای دامپزشکی داره به این معنا نیست که در زمینه های تحقیقاتی و مباحث کلان مرتبط با سلامت جسمی و روانی فردی و عمومی صاحب صلاحیت برای اظهار نظره.
ایشون نظر شخصی شون رو گفتن که به نظر من علمی نیست و لذا چندان نمی تونه مورد اعتنا باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
2
نظری غیر کارشناسی و پر از اشتباه
1: انسان و حیوانات میلیون ها سال در کنار هم نزیسته اند، گونه هموسپین میلیون ها سال قدمت داشت و ما نمی دونستیم؟
2: وظیفه ما در قبال طبیعت و دیگر حیوانات فقط و فقط باید بر اساس منافع ما تعریف بشه. اگر بشر این روزها اصرار به حفظ طبیعت داره، در وحله اول برای حفظ گونه خودشه. حالا سوال اینجاست که دقیقا کارکرد سگ ولگرد بجز تخریب محیط زیست و ایجاد آلودگی روانی و جسمی برای گونه ما چیه؟
3: ایجاد پناهگاه هزینه داره، شما اشاره نکردید که این هزینه ها از کجا باید تامین بشه و به چه قیمتی. آیا جامعه ایران به آن حد از رفاه اقتصادی و اجتماعی و زیرساختی رسیده که این هزینه را در دیگر حوزه ها مثلا آموزشی، درمانی، حمل و نقل عمومی، انرژی و غیره استفاده نکنه؟ اینکه کلی گویی کنید و بگید مردم و دامپزشکان حمایت می کنن نه مبنای علمی داره و نه ضمانت اجرایی. بفرمایید دقیقا چه افراد و نهادهایی قراره کمک کنن؟ ماهانه چقدر؟ اگر تعهد خود را پرداخت نکردن چه جریمه و مجازاتی در انتظارشونه؟ منبع این کمک ها از کجاست؟ آیا آحاد مردم موافقند؟ قراره رای گیری همگانی کنید؟ و الی آخر. مسئله به این سادگی هم نیست که شما تصور کردید.
4: واگذاری به خانواده به چه صورتی اتفاق می افته؟ آمار دقیق افراد خواهان این حیوانات چیه؟ ضمانت اینکه بعدها حیوان رو رها سازی نکنن چیه؟ ضمانت اینکه برای همسایه ها و دیگر افراد ایجاد مشکل نشه چیه؟ کی قراره قوانین در این رابطه به مجلس ارائه بشه؟ اصلا تصویب میشه؟ و الی آخر
5: مشکل غذا رسانی خو گرفتن این حیوانات با انسان نیست بلکه زمینه سازی برای افزایش جمعیت این حیواناته، با وفور نعمت میزان جفت گیری های موفق و تعداد سالم ماندن و بزرگ شدن توله ها افزایش پیدا می کنه، میزان نزاع بین این حیوانات زیاد میشه، فشار اکولوژیکی در اثر تلاش برای یافتن قلمرو جدید برای سگ های متولد شده بالا میره و محیط زیست آسیب جدی میبینه، میزان انتشار بیماری های مشترک خصوصا هاری و بیماری های انگلی بالا میره، آمار حمله و سگ گزیدگی بالا میره و الی آخر
متاسفانه نظرات شما به دلیل نداشتن دانش کافی در این زمینه فقط به این مشکل می افزاید و به نوعی تبدیل به بلندگوی افراد ناآگاه می شوید حال آنکه علم با واقعیت ها و یافته های علمی سر و کار دارد و نه خواسته های شخصی و احساسی گروهی از افراد، استفاده از ادبیات عامه پسند و تکرار سخنانی که احساسات مردم رو برمی انگیزه واقعا سودی به حال جامعه نداره.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
1
0
انسان به تنهایی کشنده ترین ویروس جهانی است و تنها عامل نابودی زیست کره نمونه آن ساخت بمب اتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
شما خیلی از انسان بودن خودت ناراحتی برو دنبال یه راهی باش که تغییر گونه بدی و تبدیل به اون چیزی بشی که لیاقتته

من که از انسان بودن خودم راضی هستم و حوصله این واینر بازی ها و روشنفکر نمایی ها رو هم ندارم
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
0
درست به هدف زدید انسان و از خود راضی وخودشیفتگی او انسان هر چندباهوش باشد ولی خرد نداشته باشد می‌تواند باعث نابودی خویش و هستی در طبیعت باشد هوشمندی بدون خرد همان نادانی است که ریشه در خود شیفتگی انسان داردطبیعت شناسان به خوبی آگاهند که جانوران گوناگون با نوعی خردمندی با زیست بوم رفتاری همگرایانه دارند مگر انسان که با بی خردی همچون ویروسی ویرانگر می‌باشد.
نظر شما
ادامه