کد خبر: ۷۰۹۷۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گزارش کمیسیون آینده دامپزشکی:
کمیسیون آینده دامپزشکی در اوایل سال 2018 توسط انجمن دامپزشکی آمریکا (AVMA) و انجمن کالج های دامپزشکی آمریکا (AAVMC) تشکیل شده است ...
 
 

خلاصه اجرایی - آینده دامپزشکی

گزارش کمیسیون آینده دامپزشکی

(انجمن دامپزشکی و انجمن کالج های دامپزشکی ایالات متحده امریکا)

ترجمه: دکتر سید شهرام میرزمانی

DVM. MPH. Ph.D. Candidate in microbiology

گزارش آینده حرفه دامپزشکی، در 11 مارس 2020 منتشر شده است. کمیسیون آینده دامپزشکی گزارشی را منتشر کرده است که در آن روندهای نوپدیدی که بر حرفه دامپزشکی در نسل بعدی تأثیر می گذارد، شناسایی کرده است. این کمیسیون  در اوایل سال 2018 توسط انجمن دامپزشکی آمریکا (AVMA ) و انجمن کالج های دامپزشکی آمریکا (AAVMC) تشکیل شده است. این گزارش در فوریه پس از بیش از یک سال و نیم تحقیق و بررسی توسط اعضای کمیسیون، ترکیبی از کارشناسان، دانشگاه و متخصصان بالینی و افراد دارای موقعیت های رهبری در این حرفه منتشر شده است.

«دکتر جان هاو» رئیس انجمن دامپزشکی آمریکا، در اطلاعیه ای در 10 فوریه گفت: "آینده ممکن است ناشناخته باشد، اما این بدان معنا نیست که ما به عنوان یک حرفه نمی توانیم برای تغییر آماده شویم." همانطور که گزارش مشخص می‌کند، دامپزشکی سازمان‌یافته می‌تواند برای شناسایی جریان‌ها و گرایش‌ها گام بردارد و از این بینش‌ها برای تعیین اینکه چگونه می‌توانیم این حرفه را به‌طور مؤثر به آینده هدایت کنیم، استفاده کند".

«دکتر مایکل لیرمور» رئیس انجمن کالج های دامپزشکی آمریکا، در اطلاعیه ای گفته است: "از آنجایی که ما نسل های جدیدی از دامپزشکان را آماده می کنیم، دامپزشکی دانشگاهی مسئولیت ویژه ای در برنامه ریزی دارد. «تغییر شتاب به وضعیت جدید در حرفه ما تبدیل شده است و ما باید از آن به گونه ای استفاده کنیم که موفقیت را ایجاد و حفظ کند. کمیسیون آینده سهم قابل توجهی در کمک به ما در انجام این کار داشته است و ما از کار آنها سپاسگزاریم".

بر اساس این گزارش، اگر دامپزشکان اجازه دهند که آینده آنها «به جای اتخاذ رویکردی پیشگیرانه برای مدیریت تغییر، توسط رویدادها دیکته شود»، می تواند به پیامدهای ساختارشکن منجر شود. در مقابل، این گزارش فرصت‌های را شناسایی کرده است که «برای هدایت این حرفه به آینده‌ای پایدارتر با پذیرش اختلالات اجتماعی، فناوری و محیطی که در حال وقوع است، باید به آنها توجه شود. در ادامه خلاصه اجرایی گزارش کمیسیون آینده دامپزشکی را مطالعه خواهید کرد.

مقدمه

امروزه، دامپزشکی با مسئولیت های گسترده ای برای سلامت حیوانات، انسان ها و سیاره[1] ارزش استثنایی برای جامعه فراهم می کند. حرفه ما اغلب در زمره معتبرترین حرفه‌ها در مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرد و دلیل خوبی هم دارد. آینده قطعاً برای دامپزشکی بر اساس مشارکت های اجتماعی آن، از جمله رفاه و بهزیستی حیوانات، تحقیقات زیست پزشکی، سلامت و تولید حیوانات مولد غذا، حفاظت از سلامت و نقش حیوانات همراه در جامعه ما و حفاظت از گونه ها روشن است. تقویت این ارتباط تضمین می کند که دامپزشکان "صندلی پشت میز" داشته باشند و آنها را به "میزهای" بیشتری فراتر از نقش های سنتی خود دعوت کنند.

جامعه مدرن از رشد نسبتا کند و خطی به رشد نمایی که زیربنای فناوری های در حال پیشرفت سریع و ساختارشکن[2] در یک محیط جهانی است، در حال حرکت است.دامپزشکی در این دنیای جدید چگونه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؟ مهمتر از آن، چگونه دامپزشکی می‌تواند از فناوری‌های در حال تغییر، مدل‌های جدید کسب‌وکار و منابع انسانی در طول نسل‌ها استفاده کند، نه تنها برای بقا، بلکه برای پیشرفت در آینده؟

انجمن دامپزشکی آمریکا (AVMA)[3] و انجمن کالج های دامپزشکی آمریکا (AAVMC)[4] برای توسعه کمیسیون آینده دامپزشکی (VFC)[5] به هم پیوسته اند. کمیسیون آینده دامپزشکی قرار بود به عنوان یک نهاد : چشم اندازسازی (آینده پژوهی) نیمه مستقل[6] برای ارزیابی تغییرات و فرصت‌ها در دامپزشکی (طب حیوانات)، شناسایی اولویت‌هایی که بر اساس نیازهای اجتماعی هدایت می‌شوند، و ارائه توصیه‌های مبتنی بر شواهد به  AVMA و  AAVMC در رابطه با دوره‌های اقدام بالقوه عمل کند. این کمیسیون به گونه ای سازماندهی شده بود که به آینده ای فکر کند که با رضایت و بیزاری از تغییر شکل می گیرد، بلکه به آینده ای با فرصت های گسترده فکر می کند که برخی قبلاً هرگز تصور نمی کردند. آینده ای که در اینجا توضیح داده می شود، بر اساس گفتگوهای یک نشست تخصصی برجسته از متخصصان دانشگاهی، حرفه ای های بالینی و موقعیت های رهبری در این حرفه است. آنها تعدادی از روندهای نوظهور[7] را شناسایی کرده اند که صنعت بهداشت حیوانات را در طول نسل بعدی تحت تاثیر قرار می دهد و توصیه هایی را برای انطباق با این مسیرها و استفاده از آنها در آینده ارائه کرده اند.

اگر نتوانیم با چالش های آینده سازگار شویم، خطرات واقعی برای این حرفه وجود دارد. اگر اجازه دهیم به جای اتخاذ رویکردی پیشگیرانه برای مدیریت تغییرات، آینده ما توسط رویدادها دیکته شود، نتایج زیر می تواند منجر شود:

- نقش برجسته ای که دامپزشکان به عنوان متخصصان پیشتاز در مراقبت های بهداشتی و بهزیستی حیوانات[8]ایفا می کنند ممکن است از بین برود.

 - منابع جایگزین مراقبت های پزشکی حیوانات می تواند دامپزشکی را به عنوان گزینه اولیه برای راه حل های بهداشت حیوانات جابجا کند.

- حرفه امپزشکی مراقبت های اولیه[9] می تواند از یک مرجع پزشکی به یک ارائه دهنده فنی خدمات کالایی تبدیل شود.

 - دامپزشکان می توانند سطح نفوذ کمتری بر کشاورزی دام، علم، تحقیق، سیاست عمومی و به طور کلی بهداشت حیوانات داشته باشند.

 - این حرفه دیگر نمی تواند به عنوان یک گزینه شغلی جذاب برای متخصصان مشتاق مراقبت های بهداشتی دیده شود.

در عین حال، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای هدایت این حرفه به سوی آینده‌ای پایدارتر با پذیرش اختلالات اجتماعی، فناوری و زیست‌محیطی در حال وقوع وجود دارد.

 - حرفه دامپزشکی می تواند یک فرهنگ حرفه ای ایجاد کند که با تغییر سازگار باشد، الهام بخش نوآوری باشد و ذهنیت کارآفرینی ایجاد کند.

 - دامپزشکی می تواند نفوذ خود را به عنوان یک رهبر قابل اعتماد و شریک ارزشمند در حفاظت از سلامت حیوانات، انسان و سیاره گسترش دهد.

 - ما می‌توانیم مدل‌های آموزشی نوآورانه و در حال تکامل مستمری را توسعه دهیم که مبتنی بر شایستگی و یادگیرنده باشد تا یادگیری مادام‌العمر را ارتقاء داده و کسب دانش و مهارت‌های جدید را تسهیل کند.

 - ما می توانیم با استفاده از فناوری، ترویج مراقبت مبتنی بر فعالیت تیمی، و به کارگیری طیف گسترده ای از مدل های کسب و کار، از شیوه های بزرگ شرکتی گرفته تا مالکیت فردی، دسترسی به مراقبت را بهبود بخشیم و به بازارهای تحت پوشش نفوذ کنیم.

 - ما می توانیم گروه متنوع تری از متقاضیان با کیفیت برتر را با سوابق و تجربیات بسیار متنوعی که قادر به تصور و پیاده سازی رویکردهای متفاوت و جدید برای حل چالش های پیچیده جهانی هستند، استخدام کنیم.

برای تسهیل گفتگوی معنادار، احساس رسالت و تبادل آزاد ایده ها، این نشست تخصصی در چهار جلسه کاری رو در رو در طول یک سال تشکیل جلسه داد. در حالی که آینده دامپزشکی اساساً بر روندهای داخلی ایالات متحده متمرکز است، موضوع تکرارشونده این گزارش تأثیر جهانی دامپزشکی و اهمیت یک رویکرد نوین و بدیع برای مدیریت آینده ما در سراسر مرزهای جغرافیایی است.

فرهنگ و حرفه گرایی

حرفه دامپزشکی از جایگاه اعتماد و احترام در جامعه برخوردار است. دامپزشکان به عنوان ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بسیار واجد شرایط در نظر گرفته می شوند که وقف حفاظت از سلامت حیوانات و کمک به امنیت غذایی ما هستند و در عین حال به مشتریان خود با صداقت و دلسوزی خدمت می کنند. زیرا دامپزشکی دارای فرهنگ مبتنی ارزشی[10] است. ارزش های اساسی حرفه ما در سوگند دامپزشک، اصول اخلاق دامپزشکی، و بیانیه های ماموریت و چشم انداز  AVMA و  AAVMC توضیح داده شده است.

اهمیت شکل‌دهی و تعریف فرهنگ دامپزشکی[11] قابل اغراق نیست. اگرچه تحول فرهنگی مسئولیت رهبری است، اما برای مؤثر ساختن آن به تعهد مشترک همه اعضا نیاز دارد. فرهنگ آینده حرفه دامپزشکی[12]، از جمله تعریف و شناسایی رفتارها و ارزش هایمورد نیاز برای شکل دادن به آن فرهنگ، با افرادی که در پست های رهبری در سازمان های حرفه ای و موسسات دانشگاهی ما قرار دارند آغاز می شود.

ساختار و تحول فرهنگی تقریباً به طور کامل در کنترل ما است. به روشی دیگر، ما ارزش‌ها و رفتارهایی را تعیین می‌کنیم که ما را قادر می‌سازند هر «آینده‌ای» را در آغوش بگیریم، تأثیر بگذاریم و با آن سازگار شویم. پیشرفت های نمایی در فنآوری باعث سرعت فزاینده تغییرات در مراقبت های بهداشتی می شود. بنابراین، یکی از مهم‌ترین رفتارهای فرهنگی لازم برای شکوفایی حرفه ما این است که دامپزشکان و رهبران دامپزشکی با احساس فوریت خود را با تغییرات وفق دهند.

تنوع جزء ضروری آینده حرفه ای ما است

شواهد محکمی از مزایای ملموس و قابل تاییدی وجود دارد که می‌توان با درگیر کردن چندین ذینفع با سوابق، تجربیات و دیدگاه‌های مختلف در هنگام کار برای حل مشکلات پیچیده به دست آورد. تحقیقات نشان داده است که تیم‌های متنوع‌تر تصمیم‌های بهتری می‌گیرند و تنوع بیشتر در محل کار منجر به سودآوری بیشتر و ایجاد ارزش می‌شود. برای موفقیت آینده حرفه ما ضروری است که مجموعه متنوعی از دامپزشکان برای حمایت از طیف گسترده ای از ذینفعان و مسیرهای شغلی داشته باشیم.

تعریف تنوع گسترده است و شامل تعدادی از عوامل مانند نژاد، قومیت، جنسیت، گرایش جنسی، بیان جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سن، توانایی جسمی، اعتقاد مذهبی، اعتقاد سیاسی، سابقه تحصیلی، موقعیت جغرافیایی، وضعیت ازدواج و سوابق کاری می شود.

دامپزشکی به طور سنتی تحت سلطه مردان بوده است. اما امروزه بیش از 80 درصد دانشجویان دامپزشکی را زنان تشکیل می دهند. این روند منجر به تغییرات فرهنگی و تعدیل‌های عمل‌گرایانه در این حرفه خواهد شد.

درک و استفاده از تفاوت های نسلی، آینده دامپزشکی را به نحوی مثبت پیش خواهد برد. نسل هزاره‌ها حیوانات خانگی بیشتری نسبت به نسل‌های دیگر دارند و ممکن است حیوانات خانگی خود را به‌عنوان خانواده‌های مبتدی در نظر بگیرند. برخی از نسل هزاره ها حیوانات خانگی را به جای کودکان به عنوان خانواده دائمی خود انتخاب می کنند. نسل  Z به طور قابل توجهی بر نحوه زندگی و کار همه ما تأثیر می گذارد. آنها به قدرت تصاعدی روندها، محصولات و خدمات جدید برای رسیدن به نسل ها و تغییر شکل آنها کمک خواهند کرد. آن‌ها از ویژگی‌های خود به‌عنوان خود آغازگر، خودآموز و خودانگیزه‌دهنده ها بهره‌برداری می‌کنند تا نشان خود را در جهان بگذارند.

تعداد فزاینده ای از متقاضیان دانشکده دامپزشکی ایالات متحده برای گسترش چشم انداز جهانی خود در برنامه های بین المللی دامپزشکی شرکت می کنند. سازمان های ملی دامپزشکی بسیاری از کشورها در حال حاضر خطوط ارتباطی، به اشتراک گذاری ایده ها و همکاری فعالانه را باز کرده اند. جنبش جهانی سلامت واحد[13] به متحد کردن حرفه های مراقبت های بهداشتی در به رسمیت شناختن پیوند ناگسستنی بین سلامت حیوانات، انسان و محیط ادامه خواهد داد و طیف گسترده ای از سازمان ها، صنایع و سازمان های دولتی را درگیر خواهد کرد.

دامپزشکان عمیقاً درک خواهند کرد که فرهنگ بهزیستی فردی[14] خودخواهانه نیست. بلکه برای موفقیت حرفه ای و شخصی ضروری است. با درک اهمیت سلامت کل نگر[15] این حرفه، از طریق خودمراقبتی و حمایت، دامپزشکان توانایی بیشتری در کمک به دیگران خواهند داشت.

اهمیت رهبری قوی و توانمند دامپزشکی برای تأثیرگذاری بر این حرفه، فرهنگ و آینده آن تنها با گذشت زمان تشدید خواهد شد. مؤسساتی که نقش رهبری برای تأثیرگذاری مؤثر در آنها حیاتی است، شامل حرفه های بالینی، مؤسسات دانشگاهی، دامپزشکی و سایر سازمان‌های غیرانتفاعی، صنایع بهداشت حیوانات، دولت و گروه‌های کارآفرین هستند.

جنبه های درونی فرهنگ حرفه ای ما

ویژگی های زیر و شایستگی های نوپدید فرهنگ حرفه ای ما را در آینده مشخص خواهد کرد:

 - استدلال اخلاقی، شفقت، همدلی

 - هوش هیجانی(EQ)[16]، ضریب سازگاری(AQ)[17]

- کنجکاوی فکری،یادگیری مادام العمر،[18] توسعه حرفه ای مستمر

 - خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، ذهنیت رشد

 - تفکر انتقادی، حل مسئله، مهندسی سیستم ها

- رهبری، کار تیمی، همکاری درون حرفه ای، مراقبت مبتنی بر تیم[19]

جنبه های بیرونی فرهنگ حرفه ای ما

رفتارهای زیر برای ذینفعان خارجی در آینده بسیار مهم تر خواهد شد:

 - همکاری های بین حرفه ای و چند رشته ای

- شایستگی دیجیتال، سواد داده[20]، آشنایی با تکنولوژی

 - شایستگی فرهنگی و فروتنی

 - درک، پذیرش و استفاده از تفاوت های نسلی

 - طرز فکر و دیدگاه جهانی

 - مشارکت مدنی و توسعه سیاست عمومی

- تمرکز بر رفاه حیوانات و تولیت حفاظت از محیط زیست[21]

ارائه مراقبت های بهداشتی دامپزشکی[22]

به عنوان یک حرفه، ما نیاز به توسعه مدل‌های پایدارارائه خدمات داریم که تضمین می‌کند تا حد امکان بسیاری از حیوانات به مراقبت‌های پزشکی با کیفیت دسترسی مناسب داشته باشند. در حال حاضر، میلیون‌ها حیوان وجود دارند که به دلایل مختلف، مانند توانایی مالی یا فیزیکی مالک برای ارائه مراقبت و موقعیت مکانی در مناطق دورافتاده، سطح مراقبت لازم را دریافت نمی‌کنند. در حالی که مالکیت حیوانات خانگی[23] در حال افزایش است، مراجعه بیماران به کلینیک های حیوانات همراه[24] در حال کاهش است، عاملی که انطباق را کاهش می دهد.

مدل‌های آینده ارائه مراقبت‌های بهداشتی احتمالاً نحوه دریافت مراقبت از بیماران حیوانی، از جمله حیوانات همراه، گونه‌های دام و سایر حیوانات را به گونه‌ای تغییر خواهد داد که دامنه خدمات ارائه‌شده را گسترش دهد و اساساً نحوه انجام خدمات دامپزشکی را تغییر دهد. فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ پتانسیل افزایش کارایی را از طریق صرفه‌جویی در مقیاس دارند و همراه با شیوه‌های مترقی و مستقل، با ارائه سطوح بی‌نظیر پزشکی شخصی‌شده[25]،پیامدهای سلامت را بهبود می‌بخشند. سایر انواع هدفمند شیوه‌ها و روش‌های دسترسی نوآورانه احتمالاً برای ارائه مراقبت‌های هدفمند برای افراد کم‌درآمد و افراد دوردست ظاهر می‌شوند. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تحلیل پیشگویانه به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دامپزشکی کمک می کند تا با بهبود دقت، افزایش تصمیم گیری و افزایش احتمال نتایج مطلوب، به اهداف بیمار، مشتری و تمرین به طور موثرتری برسند.

همانطور که فناوری های جدید تکامل مییابند، تقریباً تمام جنبه های مراقبت های بهداشتی دامپزشکی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. فن‌آوری‌های اعمال شده برایپایش و نظارت بر سلامت، در دسترس بودن و دقت ابزارهای تشخیصی را افزایش می‌دهد و داده‌های بیمار نحوه ارائه مراقبت‌ها را تغییر می‌دهد. دسترسی بهتر به تشخیص‌های خانگی و مزرعه‌ای که به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهبود در سرعت‌ها و ابزارهای ارتباطی، و بلوغ واقعیت مجازی برای متخصصان دامپزشکی امکان برقراری ارتباط از راه دور با مشتریان و بیماران را به گونه‌ای فراهم می‌کند که خدمات بالینی را ممکن می‌سازد. بدون در نظر گرفتن مکان واقعی دامپزشک و بیمار به طور شایسته ارائه شود. این به دامپزشکان و کارکنان کمک می کند تا کارایی را بهبود بخشند، هزینه ها را کاهش دهند و فرسودگی شغلی را به حداقل برسانند، در حالی که به طور همزمان الگوی درآمدحرفه را بازسازی و بهبود بخشند. کیفیت و دامنه مراقبت های بهداشتی دامپزشکی نیز با استفاده از واقعیت مجازی، افزوده و توسعه یافته[26] گسترش خواهد یافت.

از آنجایی که صاحبان حیوانات خانگی دسترسی بی‌سابقه‌ای به اطلاعات پیدا می‌کنند و مسئولیت بیشتری را برای مراقبت‌های بهداشتی حیوانات خانگی خود بر عهده می‌گیرند، این احتمال وجود دارد که نقش دامپزشک در تصمیم‌گیری در مورد مراقبت‌های بهداشتی برای بیماران از حالت معتبر به مشاوره دانش فنی تغییر کند. هزاره های دانش فن[27]در حال حاضر یک گروه بزرگ صاحب حیوانات را تشکیل می دهند و نسل هایی از صاحبان حیوانات خانگی که از آنها پیروی می کنند مطمئناً راه حل های با تکنولوژی بالا را برای بسیاری از مراقبت های حیوان خانگی که به دنبال آن هستند، می طلبند. این روند به نفع شیوه هایی است که از نظر فنی و زمانی بیشتر به صاحبان حیوانات مرتبط هستند.

نظام مراقبت های بهداشتی دامپزشکی آینده[28] از جمع آوری داده ها به اتصال، درک و ترجمه داده ها حرکت خواهد کرد. این امر مستلزم ارتقای دیجیتال و قابلیت‌های اشتراک امن نظام‌های مدیریت اطلاعات حرفه دامپزشکی (PIMS )[29] است. شواهد نشان می دهد که نظام‌های فعلی مدیریت اطلاعات حرفه دامپزشکی هنوز به سطح امنیتی مورد نیاز برای حفاظت داخلی و خارجی از داده های بیمار و مشتری نرسیده است. قابلیت‌های تکنولوژیکی فعلی و آینده باید امکان حفاظت، امنیت و دسترسی مستقیم‌تر را فراهم کند.

این احتمال وجود دارد که ادغام بین تحقیقات و پزشکی بالینی به طور چشمگیری تغییر کند. داده‌های میلیون‌ها مورد بالینی برای تحقیقات علمی در دسترس خواهد بود و جدول زمانی برای ارائه داده‌های عملی و اطلاعات جدید به پزشک کوتاه‌تر خواهد شد. داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار پنهان در نظام‌هایمدارک پزشکی[30] تکه‌تکه شده در زمان واقعی استخراج می‌شوند و به‌عنوان پیشران تحقیقات جدید، نوآورانه و به موقع برای بهره‌مندی از مراقبت‌های بهداشتی دامپزشکی استفاده می‌شوند.

این انتظارات فنی و اجتماعی بدون چالش نیست. هزینه آموزش دامپزشکی در رابطه با غرامت سطح ورودی بالا است. خواسته های کاری و عاطفی که بر روی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دامپزشکی گذاشته می شود می تواند چالش های مالی و روانی را برای کسانی که در این حرفه کار می کنند ایجاد کند. هزینه مالکیت حیوانات و مراقبت های دامپزشکی برای بسیاری از مشتریان چالشی است و حرفه دامپزشکی را به تطبیق هزینه مراقبت بهینه با محدودیت های مالی مشتریان خود بر اساس مورد به مورد سوق می دهد. برای حرفه دامپزشکی در همه سطوح بسیار مهم است که تلاش‌ها را برای کمک به مردم و مشتریان در درک ارزش دامپزشک و مراقبت‌های بهداشتی دامپزشکی گسترش دهند.

حرفه دامپزشکی از کل تیم مراقبت های بهداشتی برای مزایای بی شماری که از مراقبت های تیمی ناشی می شود، بهتر استفاده می کند. دامپزشکانی که به بهترین نحو از اعضای تیم استفاده می کنند، کارآمدتر، مؤثرتر و سودآورتر خواهند بود، در حالی که به حیوانات بیشتری دسترسی پیدا می کنند و فرسودگی کمتری را تجربه می کنند.

روندهای تأثیرگذار بر آینده ارائه مراقبت های بهداشتی دامپزشکی

- پیشرفت های نمایی در فناوری اساساً ارائه مراقبت های بهداشتی را تغییر می دهد و بر رابطه «دامپزشک – مشتری – بیمار»[31] تأثیر می گذارد.

 - ارائه مراقبت های بهداشتی دامپزشکی در آینده کنترل مدیریت مراقبت های بهداشتی بیشتری را به صاحب حیوان خانگی،دامپروران و تولید کننده می دهد.

- برخوردهای بالینی حضوری[32] در محیط های مراقبت های بهداشتی سنتی به عنوان یک عنصر مهم از مراقبت از بیمار ادامه خواهد داشت و با طیف متنوع تری از فناوری ها و تعاملات دیجیتال تکمیل می شود.

- پزشکی از راه دور[33] دامنه و قابلیت های دامپزشک را برای ارائه مراقبت در هر کجا که بیمار و مراجعه کننده باشند گسترش می دهد.

 - سامانه‌های پایش و نظارت پوشیدنی سطوح بالایی از مراقبت را در محیط‌های از راه دور ممکن می‌سازد و کیفیت مراقبت را افزایش می‌دهد و در عین حال اقامت‌های غیرضروری در بیمارستان را کاهش می‌دهدیا حذف می‌کند.

 - فنآوری جدیدشناسایی، تشخیص، درمان و پایش و نظارت مستمر در زمان واقعی را زودتر و قابل اطمینان تر می کند.

 - سوابق پزشکی بیمار به نحو مؤثرتری ایجاد، نگهداری، دسترسی، نظارت، و با احتیاط بیشتر برای منافع جمعی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

 - مجوزهای ایالتی و فدرال در نهایت تغییرات لازم را به نفع عموم مردم، حیوانات، صاحبان حیوانات و دامپزشکان تطبیق خواهد داد.

 - هوش مصنوعی (AI)[34]به طور گسترده ای برای کمک به سازمان های مراقبت های بهداشتی دامپزشکی به کار گرفته می شود تا به طور مؤثرتری به اهداف بیمار، مشتری و حرفه کمک کنند.

 - داده ها از راه هایی که در حال حاضر تصور نمی شود، بسیار مهم، ارزشمند و قابل کسب درآمد خواهند بود.

 - پیشرفت های فناورانه آینده بهره وری فردی را افزایش می دهد و به طور بالقوه "فرسودگی" ارائه دهنده را کاهش می دهد.

 - از آنجایی که بدهی وام دانشجویی بالا است و درآمد فعلی برای دامپزشکانی که صاحب مطب خود نیستند نسبتاً کم است (و در برخی موارد پایدار نیست)، راه‌حل‌های خلاقانه برای نسبت بدهی دانشجویان به درآمد همچنان جستجو می‌شود.

 - آموزش حرفه ای، ادامه تحصیل، پیشرفت شغلی و اعتبار با پیشرفت های نوآورانه تغییر خواهد کرد.

 - مدل های مالی جدید برای کاهش اصطکاک مالی و بار مرتبط با ارائه مراقبت های بهداشتی حیوانات خانگی با کیفیت بالا ایجاد خواهد شد.

نقش دامپزشکی در تولید مواد غذایی

نیاز به تولید غذای حیوانی ایمن و کارآمد (ASF)[35] هرگز بیشتر از این نبوده است. متوسط ​​مقدار شیر، گوشت گاو، گوشت خوک و مرغ قابل برداشت در ایالات متحده در بالاترین حد خود قرار دارد که هم تقاضاهای ملی و هم جهانی را تامین می کند. ارزش روزافزون و گسترش عرضه مواد غذایی حیوانات مولد به این معنی است که نقش دامپزشکان حیوانات مواد غذا[36] تقریباً به طور حتم برای صنایع دامپروری و تامین غذای کشور اهمیت بیشتری خواهد داشت. ضروری است که دامپزشکان حیوانات مواد غذا به همکاری با صنایع دام ادامه دهند تا راه حل هایی را شناسایی و اجرا کنند که نظارت عمومی از تولید دام را ، نه تنها برای اطمینان از سلامت و رفاه حیوانات بلکه برای تأثیر مطلوب بر تقاضای مصرف کننده برآورده کند. کمبود منابع طبیعی، تغییرات اقلیمی، و افزایش مقررات راه حل های قابل اجرا را طلب می کند.

ممکن است دامپزشکان کمتر شاهد کار در مزرعه باشند و بر مشاوره و نظارت و مراقبت از راه دور تاکید کنند. تغییر در تمرکز بر روی بهینه سازی سلامت حیوانات برای تغذیه انسان، بهبود شیوه های رفاهی برای انطباق با نگرش های مصرف کننده، ادغام با شیوه های جدید دامپروری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دانش گسترده تر از مناطق غیرسنتی مانند آبزی پروری و حشرات به عنوان منبع غذای پروتئینی با کیفیت بالا ادامه خواهد یافت. دامپزشکان تامین غذا[37] باید در مورد شیوه های دامپروری پایدار، مدیریت بهداشت گله و کنترل بیماری های عفونی و زئونوز آگاهی داشته باشند. با ادغام فناوری‌های حسگر، اینترنت اشیا (IOT ) و سامانه های یکپارچه تولید پروتئین، فرصت‌های فزاینده‌ای در طراحی، نظارت و تفسیر داده‌های مرتبط با تولید غذا و سلامت حیوانات بوجود خواهد آورد.

فراوانی و شدت فزایندهفوریت‌های بشردوستانه[38] که شامل حیوانات مولد غذا می‌شود نیز نیاز به سازگاری در مهارت‌ها دارد. کاربردهای جدید مجموعه مهارت های دامپزشکی از طریق آموزش در پاسخ های بشردوستانه به شرایط اضطراری و بلایای مانند طغیان بیماری، خشکسالی، آتش سوزی و سیل مورد نیاز است. ایجاد ظرفیت تحقیقاتی در بهبود ژنومی که تحمل گرما و مقاومت در برابر بیماری را افزایش می دهد نیز اهمیت فزاینده ای پیدا خواهد کرد.

تأثیر تقاضای مصرف کننده و دیدگاه های اجتماعی

تقریباًیک سوم مزارع جهان از شیوه های تولید سازگار با محیط زیست دفاع می کنند. امروزه کشاورزی و دامپروری تمرکز شدیدی بر تشدید پایدار ، یعنی افزایش تولید محصولات کشاورزی در عین حال حفاظت از محیط زیست دارد. این روندها نتیجه عوامل متعددی از جمله تمایل به کاهش اثرات بالقوه منفی زیست محیطی تولید مواد غذایی، مسائل مربوط به سلامت انسان مانند چاقی و فشار خون بالا و نگرانی های اجتماعی برای رفاه حیوانات است.

تولید غذای غیرحیوانی ایمن و کارآمد[39] به عنوان جایگزینی برای منابع پروتئینی سنتی می تواند نظام های سنتی دام را مختل کند. جایگزین های پروتئین گیاهی همچنان از نظر کیفیت بهبود مییابند و به طور گسترده در دسترس هستند. محصولات گوشتی آزمایشگاهی از روش های کشت سلولی برای تولید پروتئین بدون نیاز به پرورش دام یا کشتار استفاده می کنند. همانطور که این منابع جایگزین پروتئین در دسترس تر می شوند و می توانند در مقادیر کافی تولید شوند، و اگر مصرف کنندگان آنها را انتخاب های سالم و سازگار با محیط زیست بدانند، احتمالاً استفاده از آنها افزایش خواهد یافت. این یک فناوری نوپدید[40] است که در آن دامپزشکان فرصتی برای نشان دادن ارزش خود به عنوان متخصص در نظام های تولید غذا و تغذیه دارند. در صورت عدم انجام این کار، خطر حذف از صنعت نوپدید تولید منابع غذایی غیر حیوانی ایمن و کارآمد و واگذاری رهبری به گروه های دیگر، مانند دانشمندان علوم غذایی، متخصصان تغذیه، و منافع تجاری وجود دارد.

دامپزشکان نقش مهمی در ارائه داده های مبتنی بر شواهد[41] به مشتریان خود در مورد تغذیه حیوانات خانگی دارند. دامپزشکان و متخصصان تغذیه دامپزشکی نقش مهمی در آموزش مالکان درباره تغذیه و همچنین نظارت بر نیازهای بهداشتی حیوانات خانگی و مسائل بهداشتی که ممکن است با غذاهای حیوانات خانگی مرتبط باشد، ایفا خواهند کرد. همانطور که مصرف کنندگان به دنبال منابع غذایی جایگزین برای حیوانات خانگی خود هستند، اهمیت تخصص تغذیه دامپزشکی همچنان رو به رشد خواهد بود.

از میان تمام سناریوها (فرنامه ها)ی مختلف آینده که در این گزارش مورد بحث قرار گرفت، آینده غذا یکی از پیچیده‌ترین، مهم‌ترین و نامشخص‌ترین سناریوها از نظر تأثیر آن بر حرفه دامپزشکی است. نیاز جهانی و داخلی به عرضه رو به رشد محصولات پروتئینی سالم، در دسترس و مقرون به صرفه مشهود است، اما نحوه برخورد حرفه دامپزشکی با این چالش کمتر مشخص است و احتمالاً از مجموعه‌ای از رویکردها ناشی می‌شود. دامپزشکان حیوانات مولد غذا منبع بسیار ارزشمندی برای مدیریت نظام های پیچیده مرتبط با تولید حیوانات هستند. دانشکده های دامپزشکی باید تعداد کافی از فارغ التحصیلان آموزش دیده را برای حمایت از تقاضای مصرف پروتئین و آماده سازی آنها برای انطباق با تقاضاهای در حال تغییر مصرف کننده فراهم کنند.

 

روندهای موثر بر آینده تولیدغذای حیوانی ایمن و کارآمد و دامپزشکی تامین غذا[42]

 - دامپزشکان حیوانات مولد غذا به طور فزاینده ای باید در مسائلی مانند رفاه و بهزیستی حیوانات، مقررات زیست محیطی، آب پاک، تشدید پایدار کشاورزی، مقررات استفاده از زمین، دسترسی تجاری، دستورالعمل های غذایی، و جایگزین های پروتئین تولید غذای حیوانی ایمن و کارآمد مهارت داشته باشند.

 - کیفیت و کمیت جایگزین های پروتئین تولید غذای حیوانی ایمن و کارآمد به رشد خود ادامه خواهد داد و احتمالاً این محصولات به تدریج سهم بیشتری از بازار را در جهان در حال توسعه و توسعه یافته به دست خواهند آورد.

 - به همراه دانشمندان خاک، متخصصان ژنتیک محصولات کشاورزی، اقتصاددانان کشاورزی و دانشمندان دامپزشکی، از دامپزشکان حیواناتمولد غذا خواسته می شود تا نیاز جهانی به تغذیه جمعیت در حال گسترش جهان را برطرف کنند.

 - مراقبت فردی از حیوانات مهم باقی خواهد ماند، زیرا افراد سالم جمعیت های سالم را تشکیل می دهند. با این حال، مراقبت فردی از حیوانات مولد غذا با تکیه بر فناوری‌های نوآورانه، حجم زیادی از داده‌ها و قابلیت‌های نظارت و پایش از راه دور احتمالاً افزایش می‌یابد.

ایمنی و امنیت جهانی با ارتباط دامپزشکی

روندهای کنونی نشان می دهد که شیوع فزاینده ای بیماری های عفونی و زئونوز وجود دارد که انسان ها و حیوانات را به دلیل تهدیدات طغیان بیماری ها و پاندمی های جهانی در معرض خطر قرار می دهد. این واقعیت ناشی از افزایش جهانی شدن و ارتباط جمعیت است که بیماری ها را قادر می سازد با سرعت بی سابقه ای به جمعیت های پراکنده دسترسی پیدا کنند. این حوزه از تاکید حرفه‌ای شامل آمادگی و پاسخ اضطراری، پرس و جوهای روزانه مصرف‌کننده در مورد ایمنی مواد غذایی، خطرات زئونوزی حیوانات همراه، و بیماری‌های حیوانی فرامرزی[43] خواهد بود.

پتانسیل ساختارشکنانه ای برای دامپزشکان وجود دارد که نقش خود را در شناسایی، پیشگیری، تشخیص، پاسخ و آگاهی از بیماری‌های عفونی که قبلاً مورد استفاده قرار نگرفته بودند، گسترش دهند یا از دست بدهند. سایر متخصصان بهداشت بهتر است خود را برای ایفای نقش‌های آینده در کاهش خطر بیماری‌های عفونی به عهده بگیرند.

علیرغم تخصص منحصر به فرد دامپزشکان در طب تطبیقی، بدون رهبری عمدی، حرفه دامپزشکی می تواند جای خود را با بهداشت عمومی و سایر متخصصان توانمند در گفتگو در مورد پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی بگیرد. با رهبری دانسته یا خودخواسته[44]، دامپزشکان می‌توانند و باید از مشارکت فزاینده در کاهش طغیان بیماری‌های عفونی و جلوگیری از پاندمی های جهانی لذت ببرند.

دامپزشکان نقش پیشرو و به طور بالقوه در حال گسترش در تولیت پایش و نظارت بر ضد میکروبی خواهند داشت. مرکز دامپزشکی (CVM) سازمان غذا و دارو به تازگی طرحی را برای کاهش شیوع پاتوژن های مقاوم به ضد میکروبی[45] ارائه کرده است. طرح مرکز دامپزشکیدارای سه هدف است که هر یک برای اجرای آن به شدت به دامپزشکان وابسته است:

 - استفاده از داروی ضد میکروبی را با اصول تولید پایش و نظارت بر ضد میکروبی هماهنگ کنید.

 - حمایت از تولیت داروهای ضد میکروبی در محیط های دامپزشکی.

 - افزایش پایش و نظارت بر مقاومت ضد میکروبی و استفاده از داروهای ضد میکروبی در حیوانات.

آموزش آینده احتمالی ایمنی و امنیت

بررسی مجدد برنامه درسی آموزش پایه دامپزشکی برای گنجاندن دستورالعمل هایی در مورد نحوه تلاقی مدیریت داده ها با نظارت و گزارش بیماری های عفونی ضروری است. باید در نظر گرفته شود که پیش نیازهای پذیرش در دانشکده های دامپزشکی بازنگری شود تا شامل درس های سنتی کمتر و تاکید بیشتر بر مدیریت داده شود. برنامه درسی دانشکده دامپزشکی باید شامل کار درسی در زمینه صلاحیت دیجیتال، تجزیه و تحلیل داده ها و اهمیت همکاری با مهندسان داده و دانشمندان کامپیوتر باشد.

یاددهی و یادگیری[46]

آموزش در همه سطوح در آستانه تحول بنیادین است.یک نیاز مبرم برای حرفه دامپزشکی برای اختراع، نوآوری، اعمال و تطبیق نظام‌های آموزشی ما برای استفاده از آخرین فناوری‌ها و روش‌هاییاددهی و یادگیری موجود است.یادگیرندگان امروز و فردا انتظار دارند محیط های یادگیری غنی از فناوری، بر حسب تقاضا، همتا به همتا، کوتاه مدت و محیط های یادگیری فعال باشند. آموزش عملی به عنوان مؤلفه اصلی فرهنگ یادگیری مادام العمر[47] در حال تبدیل شدن به یک هنجار است.

دانشجویان انتظار دارند و سزاوار یک تجربه آموزشی مرتبط با بازار هستند، مسیری که به طور خاص بر انتخاب های شغلی به خوبی تعریف شده تمرکز دارد.یکی از ویژگی‌های کلیدی این محیط‌های یادگیری، سازگاری سریع برای تطبیق با مجموعه‌های مهارت‌های حرفه‌ای جدیدیا ترکیبی است. بر این اساس، اعتبارنامه‌ها بر گواهی‌هایی که برای کسب مهارت‌های کاملاً تعریف‌شده و عملی داده می‌شوند، چه در هماهنگی یا مستقل از نقاط پایانی مدرک، تمرکز خواهند کرد. به بیان دیگر،یادگیرنده فردا کار، مهارت دوباره، مهارت دوباره، کار، مهارت دوباره خواهد داشت. حرفه دامپزشکی و موسسات دانشگاهی دامپزشکی مطابق با آن سازگار و تکامل خواهند یافت.

آموزش حرفه ای پزشکی در حال تغییر از یک برنامه درسی مبتنی بر دانش به یک برنامه درسی مبتنی بر شایستگی است. روزهای ارائه حقایق در سالن های سخنرانی بزرگ به طور گسترده با رویکردهای جایگزین آموزش جایگزین خواهد شد. این رویکردها بر مهارت در دسترسی و کاربرد داده ها، حل مسئله، نوآوری و خلاقیت تأکید دارند. اساتید فردا دعوت‌کننده‌ها، سازمان‌دهندگان و تسهیل‌گرانی خواهند بود که کاملاً از نظر دیجیتالی کاملا توانمند و سیار هستند و به طور مداوم داده‌های فعال به‌دست‌آمده از دانشجویان خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

نرم افزارهای موجود در حال حاضر بسترهایی را برای فراگیران فراهم می کند تا مسیرهای یادگیری غنی و سازگار و یادگیری مبتنی بر رابطه را تجربه کنند. برنامه های واقعیت مجازی، افزوده و توسعه یافته به یادگیرنده این امکان را می دهد که بدون توجه به مکان و نزدیکی آنها به منبع آموزشی، تجربیات آموزشی با کیفیتی داشته باشد. آموزش یک فارغ التحصیل آماده برای محل کار به راحتی قابل دستیابی است، زیرا دانشجویان به مکان خاصی وابسته نیستند. این به آنها اجازه می دهد تا با یک مربی یا مدرس تعامل داشته باشند یا به صورت مجازی در یک محل کار ادغام شوند. این رویکرد همچنین از اتصال دانشجویان و به اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی، مربیان و نوآوری‌ها در میان موسسات دانشگاهی دامپزشکی در سطح محلی و جهانی پشتیبانی می‌کند.

روندهای تأثیرگذار بر آینده آموزش دامپزشکی

 - دانشکده های دامپزشکی به طور فزاینده ای بر یادگیری برای یک عمر برای همگام شدن با دنیای تغییرات نمائی و استفاده از مسیرهای شغلی در حال گسترش و جایگزین تمرکز خواهند کرد.

- مدارس به روش‌های مختلفی همکاری خواهند کرد، مانند به اشتراک گذاشتن «کلان داده‌ها» با مؤسسات خواهر و استفاده از هوش افزوده[48] برای بهبود نتایج یادگیری و کمک به توسعه فارغ‌التحصیلان مرتبط با بازار، اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی، و اتصال پیشنهادات آموزشی.

- آموزش مبتنی بر شایستگی[49] باعث توسعه برنامه درسی می شود و امکان ارزیابی و گواهینامه متمرکزتر را فراهم می کند.

 - فراگیران با دسترسی بیشتر به محیط های آموزشی متعدد و افزایش مسئولیت در قبال توسعه شغلی و اعتبار خود، بیشتر درگیر توسعه حرفه ای مادام العمر خود خواهند شد.

- حوزه های که قبلاً "مسیرهای جایگزین" در نظر گرفته می شدند، به طور فزاینده ای به جریان اصلی تبدیل خواهند شد، از جمله سلامت واحد جهانی[50]، بهداشت عمومی، کارآفرینی و مهندسی، و مدارس مسیرهای مرتبط جدیدی را در خود جای خواهند داد، برخی هنوز تصور نمی شود.

کشف

تحقیقات دامپزشکی همچنان تحت تأثیر دانشگاه ها و سایر سازمان های تحقیقاتی خواهد بود.تربیت و آموزش دامپزشکی با (1) گرایش به سمت تحقیقات تقاضا محور[51] هماهنگ خواهد شد. (2) تشخیص، درمان، مدیریت و پیشگیری از بیماری؛ (3) حفظ سلامت در همه گونه ها. (4) سلامت سیاره ای[52]؛ (5) حضور حیوانات در زندگی مردم؛ (6) آموزش و پرورش[53]، و (7) تکامل خود حرفه دامپزشکی.

سلامت واحد[54]که نشان دهنده تلاقی سلامت حیوانات، انسان و محیط زیست است، حوزه ای با تمرکز و اهمیت بیشتر خواهد بود. حیوانات در زندگی مردم نیز کانون اصلی تحقیقات افزایش یافته خواهند بود. فشارهای فزاینده جمعیت باعث افزایش تقاضا برای تحقیقات پیچیده تر در زمینه اقتصاد تولید حیوانات مواد غذا[55] می شود.

تحقیقات در دامپزشکی از کشف اولیه تا تجاری سازی را در بر می گیرد. نوآوری و کاربرد همچنان پایه ای خواهد بود که پیامدهای تحقیقات موفق بر آن مبتنی است. استفاده از پیامدهای تحقیقات پایه، کلینیسین های دامپزشکی، دانشمندان بهداشت حیوانات و دانشگاهیان را درگیر خواهد کرد. آنچه انتظار می‌رود تغییر کند، نحوه ورود این برنامه‌ها به آگاهی گسترده‌تر جامعه، میزانی که تحقیقات کاربردی مبتنی بر تلاش‌های تیم‌های تحقیقاتی چند ملیتی است، و میزان تقاضای چنین رویکردهای جهانی توسط جامعه جهانی است.

تعدادی از عواملی که در حال حاضر نقش کم یا هیچ نقشی در تحقیقات امروزی ایفا نمی کنند ظاهر می شوند و تأثیر فزاینده ای بر نحوه انجام تحقیقات خواهند داشت. مهمترین آنها در دسترس بودن مجموعه کلان داده های و کاربردهای مرتبط هوش مصنوعی است. آزمایش سریع‌تر ایده‌ها و فرضیه‌ها توسط هوش مصنوعی و مدل‌سازی مبتنی بر فناوری[56] انجام می‌شود. این رویکردها محصولات و برنامه های کاربردی را سریعتر به بازار عرضه می کند.

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی سنتی نادرتر می‌شوند و با آزمایشگاه‌های باز و مشارکتی جایگزین می‌شوند. حرفه ما به طور فزاینده ای بر علوم کامپیوتر و مهندسی دیجیتال تکیه خواهد کرد. به طور خاص، پیشرفت‌هایی در جمع‌آوری، مدیریت و کاربرد داده‌ها برای بررسی و ارزیابی اطلاعات جدید از دیدگاه دامپزشکی پدیدار خواهد شد. برای اینکه همچنان به عنوان منبع اصلی تخصص تحقیقاتی در نظر گرفته شود، ادراکات سنتی از آنچه دامپزشکان انجام می دهند باید گسترش یابد و دانشکده های دامپزشکی باید بر اهمیت مشاغل تحقیقاتی دامپزشکی تأکید کنند.

این احتمال وجود دارد که منابع مالی نیز تغییر کند. حمایت از نهادهای سنتی، مانند آژانس های مالی دولتی و شرکت های دارویی، به تدریج به عنوان درصدی از سبدهای تحقیقاتی کاهش می یابد، در حالی که تاکید بر سرمایه گذاری خطرپذیر و آزمایش ایده ها بدون سرمایه گذاری اولیه در زیرساخت افزایش مییابد.

حرفه ما نیاز به پیکربندی مجدد تصویر خود، درک جامعه از دامپزشکی، و نقش‌های این حرفه در زمینهسلامت واحد و حضور متنوع‌تر ملی و جهانی دارد. تنوع فرصت‌های حرفه‌ای در دسترس دامپزشکان باید به طور فعال با هدف جذب دانشجویان دامپزشکی با زمینه‌های گسترده‌تر از معمول در ۵۰ سال گذشته به بازار عرضه شود. برنامه های درسی دانشکده دامپزشکی باید تکامل یابد تا فرصت های بیشتری برای مواجهه با زمینه های مختلف تحقیقاتی فراهم شود.

روندهای موثر بر آینده اکتشاف

- واقعیت های اقتصادی و روندهای تحقیقاتی دانشگاه ها را برای انتقال از مدل "محقق مستقل"[57] به کنسرسیوم های بزرگ تیم تحقیقاتی[58] تحت فشار قرار خواهد داد.

- افراد با پیشینه علوم کامپیوتر، مهندسی و تحلیل داده ها برای تلاش های تحقیقاتی آینده ضروری هستند و باید فعالانه در این حرفه استخدام شوند.

- کارآزمایی های بالینی[59] همانطور که ما می شناسیم افزایش یافته و شاید حتی با روش های مبتنی بر فناوری جدیدتر که منجر به شناسایی سریع تر و آزمایش بالینی موثر محصولات جدید می شود، جایگزین شوند.

- برای استخراج، تفسیر و به کارگیری داده های مرتبط بهتر، باید اصطلاحات منسجمی در سراسر این حرفه اتخاذ شود.

- هوش مصنوعی پیشران تحقیقات بازار ارزشمند برای افزایش ارائه مراقبت های بهداشتی دامپزشکی خواهد بود.

خلاصه و نتیجه گیری

ما به عنوان یک حرفه دامپزشکی و به عنوان دامپزشکان فردی در این حرفه باید از اختلالات اجتماعی، فناوری و زیست محیطی که در دنیای اطراف ما رخ می دهد استقبال کنیم. دامپزشکی تقاضاها و انتظارات جدیدی را تجربه خواهد کرد زیرا نقش اعضای ما از مراقبت های اولیه و ارجاع سنتی به تخصص های مبتنی بر فناوری، به ویژه در مواردی که به مهارت های فشرده داده نیاز است، گسترش می یابد. به عنوان مثال می توان به اپیدمیولوژی، تحقیقات پایه و کاربردی، مدیریت اطلاعات، مهندسی زیست پزشکی، دسترسی به منابع، مدیریت انتشارات، و ارتباطات و هماهنگی در سراسر مرزهای جغرافیایی و تخصصی اشاره کرد.

برای رویارویی با این چالش ها، ما باید تنوع را در تمام ابعاد آن در سراسر حرفه افزایش دهیم تا از رویکردهای جدید در تحقیق، آموزش، توسعه محصول و عملکرد بالینی بهره مند شویم.یکی از عناصر اصلی برآورده کردن خواسته‌های آینده، تمرکز مداوم بر اتصال حیوانات، همنوعان ما و محیط‌زیست خواهد بود. نمونه هایی از این رابطه متقابل عبارتند از پیوند انسان و حیوان، امنیت غذایی مبتنی بر پروتئین، محافظت در برابر بیماری های زئونوز (قابل انتقال بین حیوانات و انسان)، توسعه محصولات نوآورانه و راه حل های بهداشت حیوانات، و نیاز روزافزون به استفاده از راه حل ها و منابع جهانی برای رویارویی با چالش های جهانی.

هر دامپزشک باید اجتناب ناپذیر بودن تغییرات سریع در حرفه خود را تشخیص دهد، نیاز به انطباق با چشم انداز در حال تحولی که در آن فعالیت می کنیم را بپذیرد و به حرفه ای کمک کند که می تواند و در آینده پیشرفت کند. رهبری این حرفه باید همگام با تغییراتی که دامپزشکی را تحت تأثیر قرار می دهد، چه نیروهای خارجی و چه از درون تغییر کند. تک تک اعضای حرفه ما می‌توانند و باید با درگیر شدن، اطلاع‌رسانی، شرکت منظم در انجمن‌های حرفه‌ای، بیان انتظارات خود به رهبران حرفه‌ای ما و حفظ تعهد به رشد حرفه‌ای و یادگیری مادام‌العمر به این فرآیند پویا کمک کنند. تا زمانی که به روشی مثبت و معنادار پاسخ ندهیم، مرتبط بودن حرفه ما در خطر خواهد بود.

منبع:

Executive Summary: The Future of Veterinary Medicine, AVMA – AAVMC Veterinary Futures Commission, October 10, 2019, https://www.aavmc.org/assets/Site_18/files/Newsletter_Files/Feb%20VME%20Future%20of%20Vet%20Med.pdf

Report looks to future of veterinary profession, Published on March 11, 2020, https://www.avma.org/javma-news/2020-04-01/report-looks-future-veterinary-profession.

 


[1]animal, human, and planetary health

[2]rapidly advancing, disruptive technologies

[3]The American Veterinary Medical Association (AVMA)

[4]the Association of American Veterinary Medical Colleges (AAVMC)

[5]Veterinary Futures Commission (VFC)

[6]semi-autonomous visioning body

[7]emerging trends

[8]animal healthcare and wellbeing

[9]Primary care veterinary practice

[10]values-based culture

[11]culture of veterinary medicine

[12]The future culture of the veterinary profession

[13]The global One Health movement

[14]culture of individual well-being

[15]holistic health

[16]Emotional intelligence (EQ)

[17]adaptability quotient (AQ)

[18]lifelong learning

[19]team-based care

[20]data literacy

[21]environmental stewardship

[22]Veterinary Healthcare Delivery

[23]pet ownership

[24]companion animal clinics

[25]personalized medicine

[26]virtual, augmented, and extended reality

[27]Tech-savvy millennials

[28]The future veterinary healthcare system

[29]veterinary practice information management systems (PIMS)

[30]medical record systems

[31]veterinarian-client-patient relationship

[32]In-person clinical encounters

[33]Telemedicine

[34]Artificial intelligence (AI)

[35]safe and efficient animal source food (ASF)

[36]food animal veterinarians

[37]Food supply veterinarians

[38]humanitarian emergencies

[39]non-ASF

[40]emerging technology

[41]evidence-based data

[42]food supply veterinary medicine

[43]transboundary animal diseases

[44]intentional leadership

[45]antimicrobial-resistant pathogens

[46]Teaching and Learning

[47]lifelong learning

[48]Augmented Intelligence

[49]Competency based education

[50]global One Health

[51]demand-driven research

[52]planetary health

[53]pedagogy

[54]One Health

[55]economics of food animal production

[56]technology-based modeling

[57]"Independent investigator” model

[58]large research-team consortiums

[59]Clinical trials
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
4
یا علی!
خداقوت برادر!
چقدر زحمت کشیدید ماشاءالله
ولی از سیستم دامپزشکی ما تا سیستم دامپزشکی اونا اینجوری که از متن پیداست تفاوت از زمین تا آسمان است
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
3
تفاوت فاحش است دامپزشکی هر کشور را دانشکده های دامپزشکی و دامپزشکان محصول آن می سازد باید سازمان های مسئول در این حوزه تحول ایجاد کنند در غیر این صورت جایگاه های بیشتری را از دست خواهیم داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
با سلام
ارتباط دانشکده دامپزشکی و سازمان دامپزشکی در ایران!
استاد دانشکده دامپزشکی ما میگه سگ دانشکده بر اثر هاری تلف شد
رئیس سازمان‌ما میگه تو دنیا تو پیشگیری و مبارزه با بیماریها احدی به گرد ما نمیرسه
شدیم مثل اون سه گروه همکاری که یکی خاکبرداری میکرد یکی لوله میگذاشت یکی لوله را می پوشاند
یه روز گروه لوله گذاری نیومد اون دو گروه یکی چاله حفر میکرد یکی چاله را پر میکرد!
عاقلی رسید و گفت این چه کار عبثی است؟
هر دو گروه گفتند:
ما کار خودمون را انجام میدیم نیومدن اون گروه لوله گذار به ما ربطی نداره!!!!!!!
ما در خیلی از عرصه ها همین هستیم
در صنعت شما ببینید دانشجوی مکانیک و برق و.... هزاران بدبختی تا قبولی و فارغ التحصیلی دانشگاه را تقبل می کنه ولی وقتی اومد بیرون باید پراید را به عنوان پدیده خودروسازی در سطح خیابانها ببیند و لذت ببرد
تو دانشگاه بهش گفتند بوگاتی و مازراتی چجور ساخته شده اند و چجور قدرت و ظرافت و ایمنی را در خودرو طراحی کرده اند
در حوزه علمیه ما مکاسب تدریس میشه کسب حلال و حرام و.... ولی تو بازار قانون خودش هست طلبه ما هم باید از همین بازار خرید کنه
خلاصه آخرالزمانه کاریش نمیشه کرد
حسن زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
با سلام. ای میل آقای دکتر میرزمانی را چطور میتوانم داشته باشم؟
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
با سلام و احترام،
ss.mirzamani@gmail.com
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
3
ما کجاییم اینا کجا ؟
ما هنوز برای برادر و خواهر بخش خصوصی گرفتار ماده ۱۹ و برای بخش دولتی گرفتار تسری . برای دانشگاه گرفتار پذیرش بیش از اندازه و خروجی بی کیفیت . مشکل از شعار زدگی بیش از حد و آرمانگرایی آبکی و پارتی و سهمیه سالاری به جای شایسته سالاری و البته فرهنگ زیر صفر اجتماعی
با افتخار فارغ التحصیل دانشگاه دولتی....
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
1
دامپزشکی آیندش کوجا بود .....؟ (خبر رو برای صاحب مغازه ای که بعد از ظهر ها پیشش موبایل میفروشم خوندم اونهم اینو جواب داد ) .
م ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
1
مثل همیشه عالی بود جناب دکتر.
خدا قوت.
مطلب پر محتوایی است.
ایده های خوبی در آن نهفته است.
به نظرم ارزش دارد که چندبار خوانده شود.
البته گاهی فاصله ها را که احساس می کنیم غصه‌ می خوریم و غبطه.
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
1
3
مسئولین و مدیران نهادها ، سازمان ها، انجمن ها ، جوامع، شرکت ها و موسسات دامپزشکی و مدیران گروه دامپزشکی وزارت علوم و دانشگاه ه آزاد و دانشگاه های دامپزشکی سراسر کشور
چند پیشنهاد
۱- همه نهادهای دامپزشکی کشور یک کمیته برنامه ریزی راهبردی و مطالعات آینده پژوهی تشکیل دهند و افراد نخبه، متعهد و دلسوز را به عنوان رئیس این کمیته ها که سابقه مطالعه در حوزه های مدیریت راهبردی را دارند منصوب کنند
۲- کنسرسیوم ملی یا گروه اقدام مشترک ملی از این کمیته ها در داخل یک شبکه مطالعات راهبردی و آینده پژوهی تشکیل داده شود
۳- همه نهادهای دامپزشکی یک سند راهبردی در حوزه خود با تحلیل وضعیت موجود و به روش سوات یا SWOT برای تحول نهاد خود در یک بازه زمانی ۷ تا ۱۰ ساله تدوین نمایند
۴- کنسرسیوم ملی یا گروه اقدام مشترک ملی با تشکیل کمیسیون تدوین آینده دامپزشکی " آینده نگاری دامپزشکی ایران " برای تدوین آینده مطلوب دامپزشکی در جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۴۴ با جذب حداکثری نخبگان دامپزشکی تدوین نمایند
۵- کنسرسیوم ملی نسبت به تدوین سیاست های کلی دامپزشکی در ذیل شورای انقلاب فرهنگی برای ابلاغ توسط مقام معظم رهبری حفظه الله تهیه نمایند.
۶-نظام آموزشی و پژوهشی دامپزشکی در کل نهادهای دامپزشکی براساس مطالعات راهبردی و آینده پژوهی بازنگری و ابلاغ شود
۷- نظام شایستگی دامپزشکی در سطوح مختلف برای انتخاب و گزینش، آموزش و تربیت، جذب و استخدام ، رشد و تعالی سازمانی و تکریم دامپزشکان تدوین و ابلاغ شود
۸- نقش ها، وظائف ، مسئولیت ها، شایستگی ها ، جایگاه ها ، سمت ها و مشاغل قابل احراز و ماهیت و حدود آنها مشخص و تعریف و ابلاغ شود
۹- گروه های علمی و دانشگاه ها دوره های عمومی و تخصصی و رشته های تخصصی و فوق تخصصی و فلوشیپ و غیره را بازنگری و توسعه و گسترش دهند
۱۰- ارتباطات جهانی و بین المللی دامپزشکی در هریک از نهادهای دامپزشکی کشور توسعه و گسترش داده شود تا ظرفیت های علمی و دانشی و مهارتی دامپزشکی و دامپزشکان توسعه یابد.
۱۱- همه نهادها بر اهمیت علم و فناوری های نوظهور، بدیع و شالوده شکن در حوزه دامپزشکی و تأثیر آنها در توسعه و گسترش ظرفیت های دامپزشکی و پیشگیری از غافلگیری در آینده از جمله هوش مصنوعی ، یادگیری ماشینی، ، واقعیت افزوده، اینترنت اشیاء ، بلکچین و غیره و ترکیب آنها توجه نمایند و کارگروه های علمی برای شناسایی، انتخاب، اکتساب، توسعه و پیشرفت، انتقال، تجاری سازی و غیره این فناوری ها در دامپزشکی تشکیل دهنده
و پیشنهاداتی از این دست
پاسخ ها
هم رزم
| Switzerland |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
جناب دکتر
بسیار عالی بود در موردی که فرمودید هوش مصنوعی بایست در مدلینگ ریاضی توزیع شود این را هم اشاره کنم خدمتتون که برای مدل اس دبلیو او تی به دلیل اینکه موارد داخلی تنها بررسی می شود می بایست پی اس تی ال ای را نیز در نظر بگیریم
pestle
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
1
آینده دامپزشکی اینهمه سبک و سنگین کردن نمی‌خواهد معلومه خبر را مگر نخواندید 162000 دامپزشکی قبول شده بعد رفته پزشکی
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
2
سپاس از توجه شما، بله، روش های مختلفی برای مطالعات راهبردی وجود دارد ولی ساده ترین و کاربردی ترین آن روش SOWT و برای تعیین وضعیت موجود سازمان استفاده می شود و معمولا روش های مختلفی برای تحلیل روندها مانند STEEP-V و یا PESTLE وجود دارد که بیشتر در مطالعات آینده پژوهی برای تعیین روندهای تأثیر گذار بر سازمان به عنوان عوامل بیرونی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، محیط زیست، فناوری، اقتصادی، بین المللی، امنیتی، سلامتی، ارزش ها، قوانین و مقررات و غیره استفاده می شود که به شکل های مختلف به مطالعات راهبردی راه پیدا کرده اند با این حال بهتر است یک ماتریس چند وجهی برای تدوین راهبردها و سیاست های دامپزشکی در حوزه های مختلف طراحی شود
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
1
2
همکاران عزیز برای تماس می توانید از مسیرهای زیر استفاده نمایید
09124361052
SS.mirzamani@gmail.com
@mirzamani_
نظر شما
ادامه