کد خبر: ۷۱۱۲۹
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
نگاه شما:
در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور فاقد برنامه ملی مدیریت فجایع و رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی در سطوح مختلف می‌باشد و نبود این دستورالعمل موجب هدررفت نیرو و منابع از طریق آزمون و خطا و یا روش عملکرد فردی و سلیقه‌ای می‌شود ...

آسیبشناسی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در رخداد سیل اخیر

دکتر صمد بختیاری

مدیریت بلایای طبیعی عبارت است از «سازماندهی و مدیریت منابع و مسئولیت ها برای مقابله با تمام جنبه های انسانی حوادث اضطراری». به طور اختصاصی آمادگی برای مقابله، واکنش به رخداد و بازیابی از مخاطرات رخداد به منظور کاهش تاثیرات بلایای طبیعی از اهم فاکتورهای مقابله با هر رخداد طبیعی و اضطراری می باشد. جمع آوری اطلاعات رخدادهای اضطراری و مدیریت دسترسی به آن در خصوص تمامی رخدادهای طبیعی و اضطراری به اندازه مدیریت عواقب آن رخداد مهم و حیاتی می باشد و این نکته در رخداد سیل اخیر مهمترین جنبه مغفول مانده در سازمان دامپزشکی کشور در رخداد سیل اخیر بود و با توجه به در اختیار داشتن سیستمی به نام سیستم اطلاعات جغرافیایی در تمام دپارتمانهای سازمان دامپزشکی کشور و ادارات تابعه استانی، هیچ نوع خروجی مشخصی از این رخداد طبیعی منتشر نشده و در اختیار کارشناسان به منظور مقابله برنامه ریزی شده با سیل قرار نگرفت. در این نوشتار عملکرد سازمان دامپزشکی کشور را از این منظر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

در تعاریف فاجعه یا رخداد اضطراری به عنوان وقفه جدی در عملکرد یک قشر از اقشار جامعه و یا افرادی در یک محدوده جغرافیایی خاص تعریف می شود که شامل خسارات و تاثیرات انسانی، مادی، اقتصادی و یا زیست محیطی گسترده ای می باشد که از توانایی جامعه آسیب دیده برای مقابله با آن با استفاده از منابع خود فراتر می رود (ISDR 2009). انسانها پیشرفته ترین موجودات دنیا بر روی کره زمین می باشند و بصورت مداوم و پیوسته در حال رشد می باشند، به طوریکه توانایی خود را برای زنده ماندن در شرایط مختلف افزایش می دهند ولی موضوع در خصوص حیوانات هیچگاه به این شکل نبوده و آنها در مقابله با بلایای طبیعی خود را همیشه تنها یافته اند و شاهد زنده آن انقراض نسل بسیاری از حیوانات در قرون و اعصار مختلف بوده است، به دلیل آنکه نتوانسته اند با کمک منابع و توانایی های خود به تغییرات اقلیمی طبیعی و غیر طبیعی فائق آیند و ادامه حیات بدهند. در واقع، هنوز شرایط با گذشته تغییر چندانی نکرده و هنوز در رخدادهای طبیعی و اضطراری، برنامه ریزی برای حفظ حیوانات وجود ندارد.

در کشور، سازمانهای بسیاری برای اهداف رفاه حیوانات، بهداشت حیوانات و حقوق حیوانات چه در ساختارهای دولتی و چه در ساختارهای غیردولتی وجود دارند. فجایع اصولاً از نظر علت پدیدآورنده آنها به دسته اپیزئوتیک و ژئوفیزیکی تقسیم می شوند.

انواع مخاطره (فاجعه):

فجایع عمدتا به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند: یک دسته فجایع طبیعی هستند و دسته دیگر فجایع تکنولوژیک.

فجایع طبیعی خود به پنج دسته تقسیم بندی می شوند که در برگیرنده 12 نوع فاجعه با ماهیت متفاوت می شوند که خود آنها بیش از 30 نوع فاجعه را در بر می گیرند:

مخاطرات طبیعی:

1- فجایع ژئوفیزیکی: این فجایع بر روی پوسته جامد زمین رخ میدهد همچون زلزله، آتشفشان، لغزش زمین، بهمن، ریزش کوه، ترک خوردن های سطح وسیع و ...

2- فجایع مترولوژیکی: این فجایع به علت واکنش های اتمسفریک کوتاه مدت در مقیاس کوچک تا متوسط رخ میدهند همچون طوفانهای سایکلون حاره ای، طوفانهای محلی و ...

3- فجایع هیدرولوژیکی: این فجایع به علت انحراف از سیکل معمول آب و یا بارشهای غیر طبیعی و یا جریانهای باد رخ میدهند همچون سیل معمولی، سیل ناشی از طوفانهای ساحلی، لغزش زمین ناشی از سیل و یا بارش بیش از حد و ...

4- فجایع اقلیمی: این فجایع اغلب به موازات واکنش های کوچک و بزرگ با تداوم های طولانی رخ می دهند، مواردی همچون موجهای گرمایی بیش از حد انتظار، شرایط زمستانی بسیار سخت، سرمای بیش از حد و طاقت فرسا، خشکسالی، آتش سوزی جنگل ها و یا آتش سوزی زمین و ...

5- فجایع بیولوژیک: این فجایع به دلیل حمله ارگانیسم های زنده و یا میکروبها و یا عوامل سمی رخ می دهند، مواردی همچون اپیدمی های بیماریهای ویروسی، بیماریهای باکتریایی، بیماریهای انگلی، عفونت های قارچی، عفونتهای پریونی، تزاید حشرات، ازدحام حیوانات (همانند آنچه در خصوص سگهای بدون صاحب در تهران با آن مواجهیم).

مخاطرات تکنولوژیک:

مخاطرات و فجایع شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و یا هسته ای که از مخاطرات مهم ایجاد شده توسط انسان می باشد که در این خصوص میتوان به استفاده از هر یک از عوامل مخاطره آمیز فوق و یا اثرات ثانویه ناشی از به کارگیری آنها توسط دول متخاصم به عنوان عامل تروریستی در خصوص کشورمان اشاره نمود.

کنترل و مدیریت فاجعه:

کنترل فاجعه فرایند ساده ای نیست بلکه زنجیره ای سیستماتیک از اعمال تلاشهای موثرتر توسط دولت، سازمان ها و افراد دخیل در آن می باشد. کاهش اثرات به واسطه اقدامات پیشگیرانه یا کنترل قبل از رخداد فاجعه، در زمان رخداد فاجعه و بعد از رخداد آن یک فرایند مستمر است و نه مقطعی و هر مرحله از آن مهم و تعیین کننده می باشد.

ثابت شده است که دامپزشکان جریان اصلی مدیریت بهداشت دام در سرتاسر جهان را بر عهده داشته اند و حرفه دامپزشکی مسئولیت کنترل، درمان و مدیریت بسیاری از بیماریها و همچنین ریشه کنی تعدادی دیگر از بیماریها در کشورهای مختلف را با توسعه واکسن ها، نظارت بر بیماریها و برنامه های مداخله بهداشتی بر عهده داشته است.

نقش دامپزشکان در مدیریت فجایع اضطراری باید کاملا واضح و شفاف باشد و اصولا با توجه به گسترده تر بودن خرده دامداریها و روستائیان که زندگی آنها کاملا متکی به اقتصاد دامداری روستایی است، نقش دامپزشکان و سازمان دامپزشکی بسیار مهمتر از کشورهای پیشرفته است که نظام حمایت اجتماعی قوق تری در آنها وجود دارد و اصولا دامداری و دامپروری بر اصول مستحکم تری بنیان گردیده است.

سازمانهای بین المللی همچون FAO و OIE با ارائه دستورالعمل ها، اقدامات موثر، بودجه، آموزش و همچنین یادگیری از طریق انجام وظایف، نقش مهمی در مدیریت بلایا در سرتاسر جهان ایفا می نمایند. این سازمان های بین المللی فراهم کننده بسترهایی برای عملکرد بهتر وظایف آن در ابعاد محلی، ملی و بین المللی می باشند تا بدین طریق کمک های مهمی بر ساختار بهداشتی دامداران و بهداشت عمومی جامعه فراهم آید.

در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور فاقد برنامه ملی مدیریت فجایع و رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی در سطوح مختلف می باشد و نبود این دستورالعمل به خودی خود موجبات هدررفت نیرو و منابع از طریق آزمون و خطا و یا روش عملکرد فردی و سلیقه ای می شود. برنامه ملی مدیریت خشکسالی در دامپزشکی، برنامه ملی مدیریت سیل در حوزه دامپزشکی، برنامه های مدیریت رخدادهای طبیعی بصورت استانی در حوزه دامپزشکی، برنامه مدیریت ملی رخداد گرمایش زمین در حوزه دامپزشکی، برنامه کلی مدیریت بهداشتی دامپزشکی در زمان زلزله، برنامه ملی مدیریت بهداشتی دامپزشکی در زمان رخدادهای هسته ای و یا پرتوزا و ... از جمله دستورالعمل ها و یا روشهایی اجرایی می باشند که فقدان آنها در سازمان دامپزشکی هر روز بیشتر از روز پیش احساس میگردد.

 

اقدامات کاهشی یا مقابله ای:

این مرحله از مقابله با رخداد طبیعی یا فاجعه با تقویت ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی و گسترش دسترسی عمومی به امکان دریافت این خدمات و در دسترس بودن آن و همچنین تقویت قوانین و عملکرد حرفه دامپزشکی یکی از موثرترین ابزارها در هر نوع فاجعه ای در کشور می باشد. وقتی می توانیم ادعا کنیم که بستر خدمات بهداشتی دامپزشکی قابل قبول است که دسترسی به دامپزشک، دارو، مواد بیولوژیک و ابزارهای تشخیصی بیماریها در زمان مناسبی در هر نقطه از کشور قابل دسترس باشد.

در حال حاضر میتوان ادعا نمود که به دلیل تحریم های غیر انسانی و همچنین شرایط اقتصادی ناشی از آن که گریبانگیر کشورمان است، دچار فرسایش در ارتقای خدمات بهداشتی دامپزشکی در حوزه های عمومی و تخصصی شده ایم. تخلفات و تقلبات و رعایت نکردن قوانین بهداشتی دامپزشکی و رسیدگی به آنها زمان و نیروی زیادی از سازمان دامپزشکی کشور میگیرد و برنامه های توسعه و ارتقاء بهداشتی آن را با چالش بسیاری مواجه می سازد؛ از سوی دیگر تولیدکنندگان مقوله بهداشت و التزام به قوانین بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را به عنوان سربار هزینه ای قلمداد کرده و به این موضوعات به عنوان حقوق دولت، مصرف کنندگان و جامعه نمی نگرند تا خود را مقید به فراهم ساختن آن نمایند (به عنوالن مثال، جلسات اتاق بازرگانی در خصوص مسئولین فنی و بهداشتی). در حال حاضر عدم وجود برنامه مدون برای حفظ نیروی ناظر بر بهداشت مراکز تولید، استحصال و توزیع که یک قسمت از آن نحوه بکارگیری آنان بوده و قسمت دیگر آن معیشت همین نیروی تحصیلکرده که شامل حقوق و دستمزد آنان و نحوه پرداخت آن می باشد، از چالشهای مهم سازمان دامپزشکی کشور در مقابله با فرسایش ناشی از اقتصاد محور شدن تولید در کشور می باشد.

آموزش و بازآموزی دامپزشکان در حوزه دولتی و خصوصی و سازمانهای مردم نهاد نقش بسیار کلیدی در آماده سازی آنان برای مواقع بحران ایفا می کند و تمرکز آنها را برای مقابله و کاهش بیماریهای دامی و مشترک تقویت می نماید. ارائه آخرین تکنیک ها و روشهای علمی و عملیاتی در حرفه دامپزشکی در حوزه های دارو، درمان و پاراکلینیک و همچنین بازدیدهای ادواری و ممیزی گونه استانهای مختلف از سایر استانها و دپارتمانها می تواند در ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با بحرانهای طبیعی کارساز باشد (ارائه گزارش عملکرد از سوی مدیریت استانها در خصوص خودشان ممکن است مبالغه آمیز بوده و خود میتواند در زمان وقوع بحرانهای طبیعی دردسر بزرگی برای مدیران ایجاد نماید).

اعزام دامپزشکان به سایر کشورها برای مشاهده و آموزش یا طی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت در این خصوص نیز نقش بسیار مهمی در فراهم ساختن، حفظ و ارتقاء دانش لازم برای برخورد با رخدادهای مخاطره آمیز خواهد داشت، چیزی که در حال حاضر در سازمان دامپزشکی کاملاً متوقف شده و تمامی ماموریتهایی که برای دامپزشکان دولتی و خصوصی حکم یک دوره آموزشی را ایفا می نمود نیز حذف و ملغی گردیده است. بر این اساس گنجاندن دوره مدیریت فجایع و رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی برای دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی و استفاده از آنها به جای افرادی که دانش و تحصیلات لازم در حوزه دامپزشکی را ندارند (حتی اگر تحصیلات لازم در خصوص مدیرین عمومی بحرانها را داشته باشند)، در مدیریت مواقع بحران امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

برنامه ریزی و آمادگی:

این قسمت بخشی ضروری برای هر سطحی از اقدام قبل از وقوع فاجعه یا بحران است. موضوع برنامه ریزی و آمادگی در واقع یک کار تیمی است نه مسئولیت فردی. سازمان دامپزشکی کشور دارای سیستم اطلاعات بهداشتی مکان محور است و یکی از وظایف دپارتمان یا فردی که آن را در سطح ملی و استانی مدیریت می نماید، ثبت و ضبط اطلاعات رخدادها و فجایع طبیعی و غیر طبیعی در این سیستم است تا بتواند بر مبنای آن پیش بینی های آینده نگر و یا گزارشات مخاطرات احتمالی را برای مدیران به منظور برنامه ریزی و تصمیم سازی فراهم نماید و یا پیش بینی اصولی از مکان، محتویات و تجهیزات سوله های مدیریت بحران بهداشتی دامپزشکی به منظور مقابله با بحرانها و فجایع در اختیار مدیران سازمان دامپزشکی کشور و یا مدیران کل دامپزشکی استانها قرار دهد. در این خصوص میتوان از دستورالعملهایی که توسط سازمان جهاتی بهداشت دام و یا سازمان خوار و بار جهانی منتشر شده است، استفاده نمود.

در ایران که جزء کشورهای در حال توسعه محسوب می شود، تلاش زیادی برای تبعیت از قوانین سازمان جهانی بهداشت دام می شود ولی موانع بسیاری نیز در این خصوص پیش پای مدیریت یکپارچه بهداشتی کشور قرار دارد. تعریف از فاجعه نیاز به وحدت رویه و مستند شدن آن دارد، چرا که با وجودی که سیل اخیر را در کشور همه بدون شک بحران می دانند و عواقب شوم آن برای همگان ملموس بود ولی هنوز کسی خشکسالی، موج گرما، تحریم های بین المللی اقتصادی، ریز گردها، و بسیاری از عوامل دیگر را بحران یا فاجعه در حوزه دامپزشکی نمی بیند و تصور نمی کنند که سازمان دامپزشکی کشور و یا ادارات کل استانی به منظور مقابله با عواقب ناشی از این فجایعی که در حال حاضر وجود دارند، نیازمند بودجه و پشتیبانی است.

پاسخ به بحران:

اولین پاسخ در زمان وقوع بحران و یا فجایع طبیعی و غیر طبیعی، نجات خود و مجموعه تحت مدیریت همچون دامداری، مرغداری، بیمارستان دامپزشکی و... از خطر حتمی و پایدار نمودن شرایط بقای جسمی و روحی برای انسانها و معادل همان برای حیوانات بوده و پس از آن احیای سرویس های ضروری همچون آب شرب سالم، برق، گرمایش، ارتباطات همچون تلفن و اینترنت و... می باشد. مدیریت فاجعه در این مرحله می تواند شامل کاهش صدمات و لطمات آتی و بیشتر، سرعت دهی به فعالیتهای احیاء و بازگردانی شرایط به وضع مطلوب و همکاری با سازمانهای مدیریت بحران کشور به منظور بازگردانی مراکز متاثر از بحران یا فاجعه باشد.

احیاء:

احیاء در اصل فاز چهارم مقابله با بحران یا فاجعه است و به عنوان برنامه ریزی فراتر از اراده خدمات فوری و ضروری مورد نیاز تلقی می گردد که شامل برنامه ریزی برای فعالیت هایی همچون ساخت و ساز مجدد دامداری ها، مرغداری ها، خانه های روستائیان و مراکز خدمات رسانی بهداشتی دامپزشکی می شود تا بتواند آنها را به مدار ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی و یا تولید بهداشتی بازگرداند. به عبارتی پس از بروز فاجعه، ابتدا مدیریت نجات جان انسانها و حیوانات و دامهای مردم از اولویت شماره یک برخوردار است و تحویل سریع غذا، آب، سرپناه و مراقبت های بهداشتی پزشکی و دامپزشکی برای جلوگیری از تلفات بیشتر مورد نیاز است. برنامه های پس از آن دو فاز کوتاه مدت (زمان شش ماه تا یک سال) برای بازیابی خدمات ضروری و فاز بلند مدت (بیش از یک سال) را در بر می گیرد  که شامل برنامه ریزی استراتژیک و اقدام متفکرانه بر مبنای داده های موجود برای رسیدگی اساسی و جدی برای حذف دائمی اثرات آن رخداد مورد نیاز است؛ این موضوع می تواند شامل جابجایی زیرساختهای تولیدی از در معرض بودن مجدد با آن رخداد یا رخداد مشابه و یا تغییر ساختار به منظور جلوگیری از تکرار مجدد فاجعه باشد که همه آنها با کمک سیستم اطلاعات دامپزشکی مکان محور سازمان دامپزشکی کشور امکانپذیر است.

دامپزشکان دو نقش عمده در مدیریت فجایع و بحرانها ایفا می نمایند: اول اینکه آنها می توانند خدمات سنتی امداد و نجات اورژانس را پس از بلایا ارائه دهند و ثانیا آنها می توانند در مراحل کاهش اثرات فاجعه و ایجاد آمادگی برای مقابله نقش مهم و موثری را ایفا کنند. دامپزشکان با دانش خود در خصوص اپیدمیولوژی بیماریهای آندمیک و عفونی مشترک و پس از بلایا در زمینه بهداشت و دامپروری، تغذیه و رفتار و... میتوانند بیش از هر حرفهی دیگری در بهبود کیفیت زندگی حیوانات و صاحبان آنها نقش داشته باشند. ارائه خدمات سنتی و قابل انتظار قسمت اول یک فرایند واکنشی است که در مواقع بحران خود را نشان می دهد ولی قسمت دوم خدمات افزودنی ارزشمند و انسانی برای تلاشهای امدادی قابل ارائه از سوی دامپزشکان است.

عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در بحران سیل:

نقاط قوت سازمان دامپزشکی کشور:

1- برقراری سریع ارتباطات بین دستگاهی

2- وجود کارشناسان سامانه های IS، مدیریت پدافند غیرعامل دوره دیده در هر استان

3- برخورداری از تجهیزات و مواد مصرفی لازم

نقاط ضعف سازمان دامپزشکی کشور:

1- عدم وجود دستورالعمل ملی و استانی برای رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی و تیم های از قبل تعیین شده و برنامه ریزی شده برای عمل به دستورات مدیران کنترل بحران

2- عدم انتشار آمار عملکرد در سطح ملی و استانی در رخداد سیل اخیر از سوی سازمان دامپزشکی کشور حتی در کارگروههای داخلی به منظور ارزیابی عملکرد در مواقع بحران

3- عدم استفاده از سامانه های IS موجود در سازمان دامپزشکی کشور

4- عدم بررسی مکان جغرافیایی و اکوسیستم مکان دفن لاشه ها و بررسی اثرات سوء ضدعفونی کننده های استفاده شده بر روی طبیعت در جایگاههای ضدعفونی شده و لاشه های دفن شده و همچنین بازنگری در روشهای اجرایی ضدعفونی و دفن بهداشتی لاشه ها

5- عدم بررسی اثرات همزمانی رخداد فجایع طبیعی همچون سیل و بیماریهای دامی

6- عدم وجود مدیریت متمرکز و واحد  مدیریت بحران و عملکرد جزیره ای در استانهای مختلف و عدم انتقال تجربیات به سایر استانها در موارد مشابه (به عنوان مثال جنوب کرمان بهترین گزینه برای انتقال تجربیات به سایر استانهای جدیدا درگیر شده در خصوص سیل می باشد). برای مشارکت در مدیریت بحران متخصصین دامپزشکی از هر جای کشور میتوانند در آن نقش فعال ایفا نمایند و نیاز به حضور فیزیکی نیست.

7- به دلیل نقص واحدهای آموزشی دانشگاهی برای دامپزشکان و سایر رده ها و همچنین وجود همان نقص در برنامه ریزی های آموزشی دوره های ضمن خدمت دامپزشکان دولتی و همچنین عدم وجود دوره های آموزشی نحوه مدیریت مخاطرات بهداشتی اضطراری طی مراحل زیر برای دامپزشکان شاغل در بخش دولتی و خصوصی ضروری به نظر می رسد:

الف- ارتباطات مخاطرات و مدیریت اطلاعات مبتنی بر IS و GIS و هماهنگی های بین بخشی

ب- کنترل و مدیریت حیوانات بدون صاحب و وحشی و رفتارشناسی کاربردی حیوانات در شرایط اضطراری

ج- مدیریت سلامت تعاملات بین حیوانات وحشی، حیوانات مزرعه و انسان

د- دامپزشکی و جراحی در زمان مخاطرات

و- کمک های اولیه در زمان بحران برای حیوانات خانگی، حیوانات مزرعه و حیوانات وحشی

ز- مدیریت آفات و برنامه های پشتیبانی برای حیوانات مزرعه

ح- پروتکل های مدیریت فجایع (رخدادهای) غیر اپیدمیک

ط- دفن لاشه ها به روش بهداشتی در زمان رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی

8- عدم شبیه سازی در خصوص رخدادهای طبیعی همچون سیل و زلزله در مدیریت پدافند غیرعامل و تمرین برای حصول هماهنگی های داخلی و بین دستگاهی

9- عدم هماهنگی برای پشتیبانی جابجایی حیوانات در معرض مخاطره همچون تامین مکانهای امن و وسایل نقلیه جابجایی (مسئولیت با جهاد کشاورزی)

10- عدم علت شناسی کاربردی رخداد، برآورد خسارت و برنامه ریزی برای عدم تکرار در آینده

11- عدم کنترل و مدیریت حیوانات وحشی و بدون صاحب با کمترین آسیب به آنها

12- عدم موظف نمودن امور بین الملل برای جمع آوری، ترجمه و مدیریت دسترسی مدارک و مستندات بین المللی در این خصوص به مدیران و واحدهای عملیاتی و تلاش برای مشارکت حداکثری دامپزشکان در دوره های آموزشی بین المللی آتی

13- عدم مشارکت دادن دامپزشکان بخش خصوصی و استفاده از توان ، تجربیات و پتانسیل های آنان در مدیریت فجایع طبیعی و غیر طبیعی


انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
2
11
باتشکر فراوان از دوست عزیز جناب آقای دکتر بختیاری
........................
متأسفانه در هیچ دوره ای انتقاد پذیری مشاهده نمی گردد!!!!!!!
پاسخ ها
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
ایکاش از این چراغ راه ها استفاده بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
این خیلی بد است که شما به عنوان کارشناس سازمان خبر ندارید که سازمان دارای دستورالعمل در این موارد است
صمد بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام و احترام خدمت همکار عزیز که اذعان نمودند به عنوان کارشناس بی خبر از وجود دستورالعمل در این موارد هستم فی الواقع دستورالعمل های مصوب سطح ملی اصولاً درون سازمانی مصوب نمی‌شوند چرا که مدیریت بحران کار یک دستگاه تنها نیست
صمد بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
با سلام خدمت همه همکاران عزیز
به نظر می‌رسد برخی از همکاران دستورالعمل های مصوب سطح ملی را با دستورالعمل های درون دستگاهی سازمان دامپزشکی کشور اشتباه گرفته اند ، دستورالعمل های مدیریت بحران در حوزه بهداشت که در کشورهای مختلف بین دوازده تا هجده دستورالعمل است که توسط بالاترین دستگاه اجرایی کشور مصوب شده و وظایف و مسئولیت های دستگاههای تعامل کننده در آن همچون دامپزشکی جهاد محیط زیست استانداری و ... مشخص میگردد و اعتبارات و پشتیبانی های زمان بحران براساس آن توزیع میگردد وگرنه سازمان دامپزشکی در خصوص دستورالعمل های درون دستگاهی یکی از غنی ترین دستگاهها می‌باشد
دکتر سیم کش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
2
8
احسنت جناب دکتر بختیاری عزیز،به نکات ظریف و ارزنده ای اشاره نمودید که دامپزشکی در این اوقات به دنبال پوپولیسم و شواف نباشه و از سر واقعا کار جهادی و خدمت واقعی و فنی به دامداران و دامپزشکان و حوزه های مرتبط و ذی نفعان کمک بنماید.مطلوب خوبی انشالله موثر و مفید باشد برای ....!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
8
با سلام به نظر از احوالات مملکت بی خبرید جناب دکتر. سازمان دامپزشکی واقعا از همه نظر مهجور مانده و بهش واقعا کم لطفی میشه. هیچ جایگاهی در هیچ جای این مملکت پهناور نداره. بیخود زحمت به خودتون ندید اینقدر مقاله ترجمه کنید. سازمان دامپزشکی در دریای مملکت قطره ای بیش نیست و واقعا توجهی بهش نمیشه
پاسخ ها
صمد بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام و ادب خدمت همکار عزیز
با وجود تمام کم لطفی هابی که شما نام بردید و همه به آن اذعان دارند هنوز سازمان دامپزشکی سنگ بنای عملکردی برای بسیاری از دستگاهها همچون جهاد گمرک بهداشت و محیط زیست می‌باشد در همین سیل اخیر دامپزشکی اولین دستگاه حاضر در میدان بود و اعتقاد داریم عدم استفاده از پتانسیل های ذاتی این دستگاه چیزی از شأن آن نمی کاهد
دکتر
|
United States of America
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
3
5
دامپزشکی، اتش نشانی نیست که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
3
3
سلام وقت شما به خیر
اقای دکتر مسایلی که در بالا ذکر شد تعریفهای عمومی از بحران و .. بود و در هیچ جای مقاله به صورت اختصاصی به وظیفه دامپزشکی در زمان بحران اشاره نشده ، در برخی موارد وظایف سایر ارگانها را به دامپزشکی محول نموده اید که این هم خارج از حیطه دامپزشکی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
الان تو دامپزشکی چند تا بحران داریم به نظر شما ؟
مدیریت بحران تو دامپزشکی به عهده کدوم بخش سازمانه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
همکار عزیز طرح همه این راهکارها در جهت ارتقا صنف می باشد ،اگر وظایف خاصی مدنظر شما هست لطفا اضافه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
10
برادر عزیز، وقتی جهادی عمل شد فواصل را بارودخانه وموارد پرخطردیگرکاهش دادند ویا اصلا حذف کردن وطرف رفته تو بستررودخانه ماهی پرورش میدهد ویادرمسیر سیل پرواربندی وتاسیسات برپا میکند باید منتظر فاجعه بود، توضیحات دانشگاهی وبازی با کلمات مشکل را حل نمیکند باید فواصل برگردد به دوران قبل تا جلوی فاجعه های بعدی گرفته شود. درمازندران دربستر هراز این رودخانه سرکش پرشده از پرورش ماهی سردآبی چه خسارت ها که درسیل اخیر به بار نیومد ای کاهش عکس های این فاجعه را می گذاشتند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
راست میگه پرورش ماهی های هراز و فیروزکوه واقعا فاجعه است خوب کار سازمان همینه که بررسی کنه موقع بحران که هیچ وقت خبر نمیکنه کدام واحدهای تحت نظرش به مشکل میخوره که یا جابجاشون کنن یا ساخت و سازشون رو تغییر بدن که این مشکل دوباره پیش نیاد پس کار کارشناسایی که تو سازمان کار مطالعات اپیدمیولوژیک انجام میدن چیه همینه دیکه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
1
3
احسن بر شما
نکته ظریفی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
4
نظرات کارشناسی دکتر بختیاری بزرگوار را باید قدردان بود ای کاش مدیران از پیله ترس خارج می شدند و به این افراد توانمند و آگاه فرصت دهند تا از دانششان بصورت ملی استفاده شود. متاسفانه سوء مدیریت حاکم بر سازمان دامپزشکی و نگرانی از دست دادن میز و مزایای عرف و غیر عرف سبب شده تا افراد توانمند در حاشیه قرار گرفته و امور فنی به دست افراد بی تجربه و ناتوان افتاده که نتیجه اش همینی هست که شاهدش هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
4
با تشکر از آقای دکتر بختیاری. پیشنهاد تدوین «بسته‌ی جامع مقابله با بلایای طبیعی در دامپزشکی کشور» قبلا بارها در حکیم مهر منتشر شده است ولی در اولویت برنامه ها قرار نگرفته است. نمونه ای از این مطالب را در لینک زیر می توان دید.
http://hakimemehr.ir/fa/news/55971
پاسخ ها
صمد بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
با سلام و احترام خدمت آقای دکتر حسن زاده ، آقای دکتر وظیفه ما همین است : ارتقاء سازمان متبوع و انتشار نوشته هایمان به جهت تضارب آراء است ، سپاسگزارم
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
4
3
با سلام با چه استناد و مستنداتی عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در وقایع سیل اخیر را زیر سوال بردید! ........ شما که از بدنه سازمان هستید از کارهایی که سازمان به ریاست مدیر جهادی آقای دکتر سید محمد آقامیری میری انجام داده اطلاع کافی دارید!
پاسخ ها
صمد بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
با سلام و احترام خدمت همکار عزیز
در سازمان دامپزشکی کشور تاکنون رسم زیر سوال بردن نداشته ایم و هر آنچه که رنگ پیشرفت و به روز بودن در سازمان متبوع من ملاحظه می‌فرمایید جز با مشارکت و تضارب آراء به سمت تعالی نبوده است ، همینقدر که مدیریت جهادی دکتر آقامیری در کشور آمریکا توجه شما را جلب نموده خود بهترین گواه برای زحمات ایشان در کنار کلیه همکاران می‌باشد بزرگواری بفرمایید بار دیگر مطلب را بخوانید اگر هم فرصت ندارید پاراگراف اول عرض نموده ام که هدف پیشنهاد بکارگیری سیستم های مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بحران و ایجاد نگرش جدید بر بکارگیری آن در مدیریت بلایا است پیشنهاد میکنم بجای چنین کامنتی چند ساعت وقت بگذارید و بنویسید دامپزشکی کشور آمریکا در زمان بحران چگونه عمل میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
ناشناس جان چرا شمشیر از رو می بندی و به قولی چرا ماست ها رو میریزی رو قیمه ها، قشنگ معلومه دنبال چی میگردی......
متن هایی از این دست همه در جهت ارتقاء صنف مظلوم واقع شده دامپزشکی هست،البته نقش حکیم مهر را نادیده نمیگیریم
دکتر خالقیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
7
با سلام و تشکر فراوان ازدوست و همکارعزیز دکترصمد بختیاری
1-مدیریت بحران با سرفصل بهداشت عمومی و خسارات بهداشتی دام نیاز به دستوالعمل مشابه دستورالعمل کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد با دبیری سازمان جهاد کشاورزی استان دارد که ادارات بهداشت محیط .دامپزشکی.نظام دامپزشکی.محیط زیست.راه و ترابری. فرمانداری. شهر داری و بیمه خسارات کشاورزی میبایست عضوآن کمیته باشند.
2-تخصیص اعتبارات مدریریت بحران با سرفصل خسارات بخش کشاورزی به این کمیته راهگشای ارایه خدمات مطلوب به دامداران و پرورش دهندگان خواهد بود.
3-تعریف و طراحی برنامه کنترل اختصاصی و منطقه ای مقابله با بیماریها در زمان طغیان آنها بعد از وقوع حادثه سیل از جمله در نظر گرفتن برنامه های مبارزه با ناقلین بیماریها( کنه.پشه. جرب و سایر حشرات) و سم پاشی و گند زدایی عوامل بیماریزا توسط سازمان دامپزشکی الزامیست.
4-اختصاص اعتبار جداگانه سرفصل سلامت وزارت بهداشت جهت کنترل و تیمار موارد حیوان گزیدگی،نمونه برداری موارد رخداد بیماری شاربن،تب کریمه کنگو، طعمه گذاری جهت بیماری سالک و برخورد با حیوانات ولگرد و بدون صاحب میبایست در دستور کار قرار گیرد.
5- ارایه خدمات بیمه دامهای تلف شده و یا آسیب دیده میبایست در شرح وظایف بانک کشاورزی در دستورالعمل دیده شود.
6-رفع آلام و جلوگیری از حجوم حیوانات وحشی به منازل مسکونی و مراکز دامپروری میبایست در دستور کار محیط زیست قرار گیرد.
8- تسهیل در کشتار اضطراری دامهای تحت خطر و یا آسیب دیده و جایگزینی دامهای جدیدجهت پرورش میبایست در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد.
9-تعریف استانهای معین پدافند غیر عامل و گسیل نیرو و امکانات کنترل بیماریها و مخاطرات زیست محیطی میبایست در دستورالعمل دیده شود.
10-استفاده از تجربیات سایر کشورها در نحوه برخورد با این حوادث بمنظور حفظ بهداشت دام و بهداشت عمومی راهگشا خواهد بود.
پاسخ ها
صمد بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
سلام و ادب دکتر خالقیان عزیز سپاسگزارم که بر غنای مطلب می افزایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
1
6
حیف از این همه اطلاعات مفید که داده میشه اما متاسفانه بهره برداری نمیشه چرا که اصولاً طی دو دهه گذشته مدیران بجای استقبال و پر و بال دادن به افراد نخبه و توانمند ، همواره .............ها که قطعاً افراد ناتوان علمی و مهارتی هم هستند در مسند کار قرار گرفته و نتیجه اش هم که بر همگان معلوم شده
الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
5
یکی باید بیاد دامپزشکی رو از سیل دائمی که دچاره نجات بده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
4
0
حکیم مهر اگر واقعا اندک انصاف رسانه ای دارید محبت بفرمایید موارد ذیل رو انعکاس بدید در پاسخ به مطالب جنابشان
اول .......................؟
دوم مگر در کشورهای اروپایی بحران را مدل سازی میکنتد یا هر روز بحران دارند که مدینه فاضله جنابشان شده بابت آموزش
سوم ......................؟
چهارم ...........................؟
پنجم آنکه چطور با یک تلفن و یا تحقیق در اداره مطبوع خویش متوجه نظام سازمانی مدیریت بحران در سازمان نشدید ؟
ششم آنکه در هفته دولت خستگی را بر تن همه زحمت کشان دامپزشکی چه من دامپزشک و چه غیر دامپزشک در سیل های اخیر خالصانه وقف خدمت بودیم گذاشتید مطالب بسیار اما....متشکر حکیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
سلام و صبح بخیر خدمت همکار گرامی
نقطه چین ها را نمیتوانم پاسخ بگویم ولی بنده در دسترس س برای پاسخ به سوالات شما بصورت حضوری هستم شاید مباحثه خوبی صورت بگیرد و بر دانش من افزوده شود ولی بقیه موارد که نقطه چین نشده

بله در کشورهای اروپایی و غیر اروپایی مدلسازی بحران ها در کشورهای خودشان و حتی در خصوص بحرانهای طبیعی موجود در کشور ما به دلیل تاثیر گذاشتن بر روی زندگی آنها بصورت realtime صورت میگیرد و گاهی نتایج آن در دسترس است برای مطالعه
مدینه فاضله برای آموزش را میتوانیم اینبار بگذاریم مثلا کشور همسایه پاکستان که شما ناراحت نشوید ولی قاعده بر آنست که آموزش از آنکه بیشتر میداند به سمت آنکه کمتر میداند است البته اگر قائل به این موضوع باشید

در خصوص بند پنجم بزرگواری فرموده و همین نظام سازمانی مدیریت بحران را تشریح کنید شاید شما چیزی می دانید که دیگران نمی‌دانند
هفته دولت هفته مبارکی است و جا داره سخن زیبایی از شهید رجایی رو به شما یادآوری کنم: در جهنم خدا یک جایی دارد که فشار عذابش مساوی است با گناه 36 میلیون انسان. آنجا جای من است که حرکت و سخن و برخوردم روی زندگی 36 میلیون انسان اثر می گذارد. یک بله و یک نه، سرنوشت 36 میلیون انسان را تحت الشعاع قرار می دهد!
حالا شما محاسبه کنید حرکت و سخن و برخوردتان چگونه روی زندگی خودتان و مردم تاثیر میگذارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
1
2
دفن بهداشتی لاشه در قانون سازمان محیط زیست آمده و از وظایف آنهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
بله با نظارت دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
1
5
جوان‌گرایی باعث باز شدن حلقه فرسوده مدیران می‌شود

رهبر انقلاب:
نظر شما
ادامه