کد خبر: ۷۱۱۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: اولین مرکز جامع تشخیص بیماری‌های اسب کشور که عملیات ساخت آن از یک دهه قبل آغاز شده بود با تزریق اعتبارات سفر استانی اسفند پارسال دولت سیزدهم به گلستان امروز دوشنبه همزمان با ششمین روز هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دولت در سفر اسفندماه ۱۴۰۰ به استان گلستان برای تکمیل و تجهیز ساختمان مرکز تشخیص بیماری های اسب در آق قلا ۸۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده بود که تاکنون ۴۵ میلیارد ریال آن اختصاص داده شد.

راه‌اندازی مرکز تشخیص بیماری های اسب کشور در آق قلا از مصوبات دولت دهم به شمار می‌رود و عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شد که به کمبود اعتبار بهره‌برداری از آن به درازا کشید.

تاثیرگذاری مرکز تشخیص بیماری اسب کشور در صادرات

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: بهره برداری از ساختمان مرکز تشخیص بیماری اسب کشور یک طرح ملی و تاثیرگذار در رونق حوزه صادرات و واردات اسب به شمار می رود.

«دکتر علی کاووسی» به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با افتتاح ساختمان مرکز تشخیص بیماری های اسب کشور در آق قلا، بخش های اداری و مطالعات آن آغاز به کار می کند و با تجهیز بخش های تشخیص بیماری ها و اصلاح نژاد و ژنتیک توسط سازمان مرکزی تا ۱۴ مهر امسال مصادف با روز دامپزشکی، به بهره برداری کامل می رسد.

وی برخورداری از آزمایشگاه مرجع حاکمیتی و صدور گواهی بهداشتی، انجام آزمایش دوپینیگ اسب و ممانعت از خروج ارز و رونق صادرات و واردات اسب را از جمله مهم ترین مزایای برخورداری از این طرح ملی در استان گلستان برشمرد.

پرورش اسب از گذشته دور در بین قوم ترکمن ساکن گلستان از رونق خاصی برخوردار بوده و از مشاغل اصلی آنان است و طبق آمارهای غیررسمی در این منطقه حدود ۱۷ هزار راس اسب نگهداری می شود.

اسب ترکمن بیشتر در استان گلستان وجود دارد، پرورش این حیوان نجیب  نزد مردم گلستان قوم اهل سنت ترکمن و بیشتر در شمال این خطه، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هر ساله کورس های بهاره، تابستانه و پاییزه در شهرهای گنبدکاووس، آق قلا و بندرترکمن با استقبال علاقمندان به این ورزش مهیج برگزار می شود.

به گفته دست اندارکاران صنعت اسب ترکمن در گلستان، بهره برداری از ساختمان مرکز تشخیص بیماری های اسب کشور زمینه رونق فعالیت پرورش دهندگان اسب را در منطقه و نیز توسعه صادرات اسب به کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه را تقویت خواهد کرد.

براساس گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، جمعیت اسب اصیل ترکمن شناسایی شده در استان طی سال های اخیر به هفت هزار و ۵۰۰ سر رسیده در حالی که این جمعیت در ۱۵ سال قبل ۵۰ سر بود.

با بهره برداری از این طرح زیرساختی در صنعت پرورش اسب در گلستان، توسعه سرمایه گذاری در این حوزه  بیش از گذشته دستگاه های مرتبط به موضوع ایجاد درآمدزایی برای پرورش دهندگان و صادرات می طلبد تا اسب اصیل ترکمن یکی ظرفیت های مهم این خطه است، مورد توجه قرار گیرد.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف دارد که قوم اهل سنت ترکمن یکی از اقوام بومی منطقه را تشکیل می دهد و عمده فعالیت آن ها به حرفه کشاورزی اشتغال دارند.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
3
فکر کنم تازه ستون هاش را افتتاح کردند احتمالا هر چند سال قسمتی از آن افتتاح می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
دقیقا. مرکز نصف بودجه تخصیصی را هم دریافت نکرده . چطور افتتاح شده؟ ................ انشالله با افتتاح این مرکز در اینده بیماری انگلی در اسبداران ممنطقه شاهد نباشیم ......!!
دامپزشك متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
0
0
كاش در اين گزارش بيماري ها و روش هاي آزمايشگاهي تشخيص بيماري هاي اسب اعلام ميشد.
پوری
|
Finland
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
مرکز تشخیص باتوجه به تابلویی که در سردرب آن نصب شده است حداقل 2 نفر دامپزشک علاقهمند و وارد به بیماریهای اسب و چند کاردان را لازم دارد.جهت این مهم بهتر است دامپزشکان مورد نظر حتما آموزشهای لازم را ببینند و بهتر است چهت آموزش به تهران و یا استانهای دیگر اعزام شوند. در غیر این صورت هیچ اسب داری به آنجا مراجعه نخواهند کرد. در پایان از تمامی عزیزانی که در راه اندازی این مرکز زحمت کشیدند تشکر میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
متوجه نشدم شما اسب داری یا متخصص در زمینه متدهای آزمایشگاهی تخصصی اسب؟
نظر شما
ادامه