کد خبر: ۷۱۲۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بسیار زیادی بین انسان و دام وجود دارد، اظهار می‌کند: در این بین بیماری‌هایی نیز بین انسان و سگ مانند هاری به صورت مشترک وجود دارد که لازم است پروتکل‌های واکسیناسیون آن رعایت شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «دکتر علیرضا ادیبان» تصریح می‌کند: اگر شهروندان در نگهداری سگ یا حیوان خانگی خود دقت لازم را نداشته باشند ممکن است خود و جامعه را به خطر بیندازند. بیماری هاری از معدود بیماری‌هایی است که درمانی برای آن وجود ندارد و ظرف چند روز باعث تلف شدن انسان یا حیوان می‌شود.

این دامپزشک ادامه می‌دهد: بیماری «کیست هیداتید» از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ است. این یک بیماری انگلی است که در در روده سگ تخم‌ریزی می‌کند و از طریق مدفوعش این تخم‌ها در طبیعت منتشر می‌شود. این انگل از طریق دام یا انسان آلوده ممکن است وارد کشتارگاه شده و به طور مجدد وارد بدن سگ شود.

وی می‌گوید: اکنون کیست هیداتید در جامعه افزایش یافته است که نشان می‌دهد حیوانی مانند سگ به عنوان میزبان نهایی، این بیماری را در مدفوع خود نشر می‌دهد و این چرخه انگلی همواره در جامعه وجود دارد.

سقط جنین از عوامل خطرزای نگهداری گربه در منزل

ادیبان می‌افزاید: شناخت بیماری‌های انسان و حیوان برای کسانی که سگ، دام یا حیوان نگهداری می‌کنند بسیار مهم است. این افراد باید بسیار مراقب انتقال این بیماری‌ها باشند؛ به طور مثال در گربه نیز یک بیماری انگلی به نام «توکسوپلاسماگوندی» وجود دارد که انسان‌هایی که با گربه زندگی می‌کنند به ویژه زنان باردار را ممکن است درگیر کند. زنان باردار در صورت مصرف تخم این انگل مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آید که حتی ممکن است باعث سقط یا کوری جنین شود.

وی با بیان اینکه کسانی که سگ یا گربه در خانه نگهداری می‌کنند باید در نحوه تغذیه حیوان خود بسیار مراقب باشند تا حیوانشان درگیر این انگل‌ها نشود، تاکید می‌کند: اگر حیوان خانگی مانند سگ یا گربه دچار این بیماری‌ها شود برای صاحب آن حیوان نیز مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

ایجاد آلرژی از مشکلات نگهداری حیوانات در منزل

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح می‌کند: در نگهداری پرندگان نیز باید این مراقبت‌ها صورت بگیرد؛ به طور مثال طوطی یک نوع بیماری قارچی و انگلی را می‌تواند به انسان منتقل کند؛ بنابراین نباید زیاد به پرندگان دست زد و آن‌ها را باید در قفس نگهداری کرد.

ادیبان خاطرنشان می‌کند: برخی پرندگان نیز در محیط بالکن نگهداری می‌شوند که ممکن است در ارتباط با سایر پرندگان قرار بگیرند؛ این پرندگان می‌توانند باعث گرفتن انگل از محیط بیرون و انتقال آن به محیط خانه شوند. برخی افراد همچنین نسبت به پرندگان آلرژی دارند که این موضوع باعث می‌شود هوای استنشاقی خانه به هم بریزد، در مورد موی سگ و گربه نیز به همین شکل است.

قوانین سختگیرانه‌ای برای نگهداری سگ در بسیاری از کشورها وجود دارد

وی سلامت حیوان و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و مراقبت جامعه از این بیماری‌ها را مورد تاکید جامعه دامپزشکان می‌داند و می‌افزاید: بسیاری از کشورهایی که اجازه نگهداری حیوان در خانه یا آپارتمان را می‌دهند قوانین سختگیرانه‌ای وضع می‌کنند و همه باید در چارچوب آن قوانین را رعایت کنند.

این دامپزشک ادامه می‌دهد: به طور مثال در برخی کشورها سگ‌های درون ماشین حتماً باید در جعبه یا قفس قرار بگیرند اما در ایران بسیاری از سگ‌ها در فضای آزاد خودرو قرار گرفته و سرشان از پنجره ماشین بیرون است که خلاف موازین بهداشتی و ایمنی است.

وی با بیان اینکه برای مدفوع کردن سگ‌ها در پارک‌ها نیز در بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد، اضافه می‌کند: سگ هر فرد باید دارای شناسنامه بهداشتی باشد و اگر نداشته باشد جرم سنگینی مرتکب شده و اگر سگ در پارک یا فضای عمومی مدفوع کرد صاحب آن سگ موظف است مدفوع حیوان خود را در پلاستیکی جمع‌آوری کند اما این مسائل و تمام قواعد مربوط به نگهداری حیوان در جامعه ما اجرا نمی‌شود.

اهمیت واکسیناسیون به هنگام حیوان خانگی

ادیبان می‌گوید: لازم است در کشور تصمیمات و شرایطی را برای صاحب سگ تعیین کنند تا هر فردی که آگاهانه یا ناآگاهانه اقدام به نگهداری سگ می‌کند بداند ممکن است خودش و جامعه را دچار تهدید بهداشتی کند. یکی از حربه‌های دفاعی سگ گاز گرفتن و در گربه پنجه زدن است؛ این موارد حتی در سگ‌های تربیت شده و اهلی نیز وجود دارد و نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم.

این دامپزشک خاطرنشان می‌کند: برخی تنها به نگهداری سگ می‌پردازند اما اهمیتی به چکاپ و واکسیناسیون به هنگام حیوان خانگی خود نمی‌دهند؛ برخی نیز توانایی مالی نگهداری سگ‌های خود را از نظر بهداشتی ندارند که خطری جدی برای جامعه به وجود می‌آورند.

غذا دادن به سگ‌های ولگرد تعادل بین اکوسیستم منطقه را از بین می‌برد

وی می‌افزاید: سگ‌ها به دو بخش تقسیم شدند، یکی سگ‌های نگهبان و یا سگ‌های گله صاحب‌دار که مورد نیاز هستند و دامپزشکی خدماتی را به صورت رایگان برای این سگ‌ها انجام می‌دهد. یکسری سگ‌های دیگر سگ‌های ولگرد بدون صاحب هستند که جامعه شهری و روستایی را تهدید می‌کند.

ادیبان می‌گوید: برخی افراد جامعه فکر می‌کنند غذا دادن به سگ‌های ولگرد کار مثبتی است اما این گروه از جامعه نمی‌دانند که این غذا دادن تعادل بین اکوسیستم منطقه را از بین می‌برد. بنابراین باید با فرهنگ‌سازی مناسب از کار این افراد جلوگیری شود.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
3
4
افزایش و کاهش باید بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک باشد نه حرف
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
5
1
کیست هیداتیک از سبزیجات آلوده هم منتقل میشه.گاهی با خوردن یک سالاد در یک فست فودی یا رستوران یا حتی سبزی خوردن در مهمانی که پروتوکل ضدعفونی رعایت نشده دچار بیماری میشیم.یا حتی در منزل خودمان. خب نگاهی هم داشته باشیم بر نظارتهای ادارات بهداشت بر این اماکن چون دیگه دامپزشکان در این موارد بازرسی ندارند.چرا مدام اسم سگ و گربه میارین.اسم گاو و گوسفند در این چرخه گفته نمیشود.در ضمن یادآوری کنید که توکسوپلاسما فقط و فقط در صورتی که مادر باردار تک یاخته ها را بلغ کند از مدفوع گربه باعث مشکلات مشود.در غیر این صورت خیر. پس چرا به مادر باردار استرس می دهید.خیلی ها چندین گربه هم دارند ولی با رعایت همین نکته بهداشتی هیچ مشکلی براشون پیش نمیاد. این جماعت برای معروف شدن از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان انگار فقط اسم هاری رو بلدند .کاش آموزش از مدارس شروع بشه که به بچه ها نحوه ی برخورد با حیوانات یاد داده بشه.نه نوازش دلسوزانه با حیوانات بی صاحب و نه خشم و ترس.جناب دکتر ادیبان نگهداری سگ و گربه در منازل هیچ تهدیدی به حساب نمیاد. پیشنهاد می شود یکم بیشتر درباره بیماریهای زئونوز مطالعه کنید تا فوکوس شما بره حداقل رو بیماریهای خطرناکتر با وقوع بیشتر..کاری کردید طرف سگ میبینه جیغ میزنه با سنگ میزنه یا اسید پاشی می کنند بعد توقع دارید حیوان از خودش دفاع هم نکنه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
جناب یک همکار!!! شما این پشتکاری که در دفاع از سگ ولگرد داری رو روی درس گذاشته بودی تا الان چندتا نوبل برده بودی
بیماری کیست هیداتید خطرناک نیست؟
حکیم مهر عزیز وقتی میگم لطفا برای کامنت دادن شرط بذارید که طرف مدرک مرتبط با دامپزشکی ارائه بده و اکانت رسمی داشته باشه واسه این جور کامنتاس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
آقای ادعای سواد که کتب زئونوز هم می خونی (منظورم با شماست همکار خیالی)، انگل توکسوپلاسما گوندی تا دو سال توی خاک می تونه با تولید اسپور زنده بمونه و عفونت زاییش رو حفظ می کنه و هر کسی که دو واحد بیماری مشترک پاس کرده باشه میدونه که مطالعات نشون میده که ایجاد مشکل فقط به انتقال از مادر آلوده به جنین ختم نمیشه.
جناب همکار خیالی، راه های انتقال از مصرف سبزیجات و میوه نشسته تا خوردن انواع گوشت آلوده نیم پز (برای مثال کبابی و گریل شده) تا رابطه جنسی و انتقال از طریق پیوند اعضا و غیره هستش و انتقال از مادر به جنین فقط قسمتی از علل آلودگی رو تشکیل میده.
جناب همکار خیالی، مشکل فقط به آسیب زایی در جنین محدود نمیشه، مطالعاتی بسیار در دو دهه اخیر نشون دادن که ارتباط معناداری میان ابتلا به توکسوپلاسموز نهفته (که بر عکس ادعای جنابعالی ربطی به انتقال از طریق بارداری نداره و اتفاقا قسمت اعظم مبتلایان رو تشکیل میده) و اختلالات روانپزشکی در افراد آلوده خصوصا در طیف اسکیزوفرنی وجود داره. از تحقیقات یاروسلاو فلگر (Jaroslav Flegr) و جوآنا وبستر (Joanne P. Webster) بگیر تا برسه به باقی محققین.
همکار خیالی، وقتی سواد دامپزشکی نداری چرا مردم رو گمراه می کنی، ................
دامپزشک حیوانات خانگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
1
2
متاسفم که همکار ما .......... مجبوره بحث ناقص و غیر علمی و عوام پسندانه و حکومت پسندانه باید بزنه ! این خیانت است و بس!
ناشناس
|
Sweden
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
0
1
آقای دکتر فرمودند این انگل ( کیست هیداتید ) از طریق دام یا انسان آلوده وارد کشتارگاه میشود.
اولاً کشتارگاه ساخته شده تا با نظارت دامپزشکی سیکل این انگل قطع شود.
دوماً انگل چطور از طریق انسان آلوده وارد کشتارگاه میشود.
چرا نظرات غیر علمی مطرح می‌فرمایید باید به حال دامپزشکی کشور تأسف خورد.
دامپزشک
|
France
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
0
0
................ برای مقابله با منشا کیست هیداتید باید نظارت‌های کشتارگاهی و بهداشتی تو صنعت غذا و پرورش دام رو افزایش بدین. نه سگ‌سانان که خودشون متضرر میشن از این انگل. چرا آخه بعنوان یک دکتر دامپزشک مطالب ضدعلمی رو عنوان میکنین. همینجوریش بدون همین مصاحبه‌های بی‌اساستون وجهه دامپزشکی آسیب دیده. دیگه شماها بدترش نکنین
نظر شما
ادامه