کد خبر: ۷۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئيس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی اسحاقی» افزود: هدف از تشکیل شورای تحقیقات راهبردی دامپزشکی این است که هزینه‌های انجام شده در حوزه تحقیقات دامپزشکی در موسسه رازی و چند موسسه دیگر، هدفمند شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن اشاره به اهمیت تولید واکسن کووید در کشور، گفت: «تولید واکسن کووید در کشور از این جهت برای موسسه رازی مهم است که واکسن‌های پزشکی به‌نوعی پیشران تحقیقات واکسن دام و طیور به شمار می‌روند. خوشبختانه با واکسن کووید، یک تکنولوژی، فرایند و فراورده جدید وارد موسسه شده و قطعا در آینده واکسن‌های دام و طیور تاثیرگذار خواهد بود.»

«دکتر علی اسحاقی» با بیان اینکه جدیدترین واکسن موجود در حوزه طیور، واکسن ORT (Ornithobacterium Rhinotracheale) است، تصریح کرد: «در حال حاضر پیش‌نیازهای مربوط به این واکسن انجام شده، دو بچ نیمه صنعتی و یک بچ صنعتی هم از آن تولید شده و بازرسی توسط تیم سازمان دامپزشکی نیز صورت گرفته است. به یاری خدا بعد از اینکه فرایند کارآزمایی بالینی آن نیز تا حدی انجام شد، می‌توانیم پروانه تولید برای آن بگیریم تا وارد بازار شود.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به وقوع یک اتفاق مهم در موسسه رازی، خاطرنشان کرد: «با هماهنگی صورت گرفته با دکتر ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و همچنین دکتر خیام نکویی ریاست سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، یک شورای تحقیقات راهبردی دامپزشکی در وزارتخانه به ریاست دکتر آقامیری تشکیل شده که هدف آن این است که هزینه‌های انجام شده در حوزه تحقیقات دامپزشکی در موسسه رازی و چند موسسه دیگر، هدفمند شده و مردم بتوانند از آن بهره ببرند و مشکلات بخش اجرا را حل کند.»

دکتر اسحاقی ادامه داد: «از این جهت دکتر آقامیری به‌عنوان رئیس شورا، مشکلات موجود در فیلد و صنعت را به‌عنوان موضوعات تحقیقاتی به موسسه رازی، موسسه تحقیقات علوم دامی و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ارجاع و با تحقیقاتی که دوستان انجام می‌دهند، این مشکلات مرتفع خواهند شد. این اتفاق مهم رخ داده و در سال جاری تا این لحظه، حدود ۶ جلسه در این رابطه تشکیل شده است. بنده نیز به‌عنوان دبیر این شورا تلاش می‌کنم تا تحول خوبی برای صنعت ایجاد شود.»

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی درخصوص نقش و اهمیت دامپزشکان در فعالیت‌های موسسه، با اشاره به اینکه موسسه رازی در تحقیقات دامپزشکی، بیشتر مباحث مربوط به بیماری‌های حوزه دام و طیور را پیگیری می‌کند، اضافه کرد: «این مساله در اساسنامه موسسه نیز قید شده است. به‌عنوان مثال بحث اصلاح نژاد دام و طیور به عهده موسسه تحقیقات علوم دامی و بحث تحقیقات علوم شیلاتی به عهده موسسه تحقیقات شیلات است. اما چیزی که در داخل موسسه انجام می‌شود، مربوط به بیماری‌های حوزه دام، طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل است که در این حوزه قاعدتا تاثیر تخصص همکاران محترم دامپزشک با توجه به فیلد کاری آنها بسیار بیشتر از رشته‌های دیگر است.»

وی گفت: «اما مساله‌ مهم این است که صنعت واکسن یک صنعت مالتی دیسیپلین است. به این معنا که رشته‌های مختلفی در آن دخالت دارند و همکاران دامپزشک نیز در بخشی از آن کار می‌کنند. همکاران دامپزشکی که در حوزه دام و طیور، بیماری‌های ویروسی دام و طیور، بیماری‌های باکتریایی دام و طیور و همچنین انگلی و قارچی تخصص دارند، بسیار کمک ‌کننده بوده و تاثیر آنها خیلی زیاد است. اما به هر حال هر کسی به نسبت رشته‌اش باید تعصب داشته باشد و همه ما باید فکر کنیم که تمام رشته‌ها مهم هستند و هرکسی در رشته و کار خودش، اهمیت خاص خود را دارد.»

دکتر اسحاقی افزود: «در حوزه تحقیقات دامپزشکی حتما فعالیت‌های دامپزشکان متخصص، تاثیر دارد. اما مساله‌ای که فکر می‌کنم در ایران کمتر به آن توجه شده و ما سعی می‌کنیم که بیشتر آن را مدنظر قرار دهیم، این است که باید به این نکته توجه کنیم که در تحقیقات مختلف، رشته‌های مختلفی تاثیر می‌گذارند. مثلا در همین فیلد تحقیقات دام و طیور، میکروبیولوژیست‌هایی که در حوزه مولکولی کار می‌کنند، خیلی تاثیرگذار هستند و رشته‌هایی مثل بیوانفورماتیک خیلی کمک می‌کنند. در واقع در دنیا اکثر رشته‌ها در دل هم رفته‌اند و دیگر مثل قبل قابل مرزبندی نیستند. مانند یک میکروبیولوژیست که می‌تواند دامپزشکی یا شیمی بخواند یا برعکس. این در حالی است که متاسفانه در داخل ایران همچنان فاصله‌گذاری‌ها را داریم. در رشته دامپزشکی نیز نباید این مرزبندی را قرار دهیم.»

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
0
6
کاشکی این موضوعات رو مدیر کل تحقیق و توسعه موسسه رازی هم قبول داشت که نگه دامپزشک فقط باید کار بالین بکنه و کار ها واکسن سازی و بیوتکنولوژی کار شون نیست
پاسخ ها
سید شهرام میرزمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
در هر صورت امروز با توجه به گسترش علوم و ایجاد رشته های تخصصی و فوق تخصصی و جذب بالای دانشجو در رشته های علوم پایه در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکترا دامپزشکان باید ضمن اخذ ارشد علوم پایه در تخصص های مرتبط با علوم پایه از جمله ویروس شناسی، میکروبیولوژی، باکتری شناسی، قارچ شناسی، بیوتکنولوژی پزشکی و کشاورزی و صنعتی ، انگل شناسی، واکسن و غیره تحصیل نمایند تا بتوانند با دانش آموختگان این تخصص ها رقابت نمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
.......بزرگترین متخصصین علوم پایه دامپزشک بودند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
0
4
چیه حکیم مهر نوشتم یک کشور عقب افتاده‌ایم کامنت من را بلاک کردید؟ خوب حقیقته و حقیقت تلخه که دیگر جرء جهان سوم هم نیستیم و به لیگ جهان چهارم پیوستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
تا زمان روحانی هنوز جهان سومی بودیم.
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
1
0
در ادبیات علمی جهان اول، دوم و سوم دیگر وجود خارجی ندارد
کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین باید استفاده شود تا کشورها را با واقعیت براساس شاخص ها و عملکردها تقسیم بندی نماید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
0
2
با سلام خدمت همه همکاران گرامی
بنده به عنوان دامپزشک رسمی شاغل در موسسه عرض میکنم که در موسسه رازی بهایی که به رشته های علوم پایه می دهند به هیچ وجه به دامپزشک داده نمی شود.................. که از بین 4 معاونت موسسه فقط یک نفر دامپزشک هست. در صورتی که در دوره قبل موضوع به این صورت نبود. ...................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
حکیم مهر مطالبی را که سانسور کرذیذ اصل مطلب بود.کاشکی همه مطلب را پاک می کردید.
نظر شما
ادامه