کد خبر: ۷۱۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات با قاطعیت گفت : اگر پایه تشخیص پرمویی توسط همکاران شما در بخش پزشکی به دلیل هورمونی بودن مرغ‎ها است باید با قطعیت گفت که این تشخیص اشتباه است و اینطور نیست اما اگر سایر متابولیت‎ها مبنای این تشخیص بوده نیاز به بررسی دارد...

حکیم مهر -  رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات، صبح چهارشنبه یازدهم آبان ماه سالجاری با حضور در برنامه صدای مشاور به سؤالات مردم درباره بسته‎بندی مرغ تازه پاسخ داد.

دکتر سید علی امامی در ابتدای این برنامه با اشاره به شعار رادیو سلامت یعنی "شبکه دانش و آرامش" تحسین مجری پزشک برنامه را برانگیخت.

دکتر هومن خلیقی که اجرای برنامه را بعهده داشت از مهمان خود که وی را دامپزشک و رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات معرفی کرد خواست درباره عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی شده توضیحاتی ارائه دهد.

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در این زمینه گفت : آنچه امروزه بعنوان طرح عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی شده مطرح است برخلاف باور عمومی به مرغ تازه مربوط است و بعبارتی مقصود از این طرح مرغ یخی یا منجمد نیست.

دکتر سید علی امامی درباره مصرف هورمون و پرورش مرغ هم گفت : علاوه بر ممنوعیت‎های قانونی در این زمینه که از سوی سازمان دامپزشکی اعمال می‎شود به دلیل عدم صرفه اقتصادی برای پرورش‎دهنده امکان مصرف هورمون وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به باور اشتباه عمومی و تمایل به خرید مرغ‎هایی با وزن بالاتر از 5/2 کیلوگرم گفت : با توجه به آنکه در هفته آخر پرورش، جیره غذایی و نوع تغذیه پرنده تغییر می‏کند افزایش وزن در این زمان بیشتر به دلیل چربی و نه پروتئین است و به همین دلیل بخشی از هزینه خریدار صرف خرید چربی بجای پروتئین خواهد شد.

امامی با اشاره به وزن 700/1 تا 100/2 کیلوگرم بعنوان وزن مناسب خرید مرغ افزود : در این وزن نسبت پروتئین به سایر قسمت‎ها نظیر چربی، استخوان و غیره بیشتر است.

مجری برنامه در ادامه پرسید آیا مرغ منجمد بهتر است یا تازه که رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در پاسخ گفت: تعریف منجمد از نظر ما ایجاد تغییرات بافتی در سلولهای گوشت مرغ است و در این بین صرفنظر از اهمیت دما سرعت انجماد مهم است.

دکتر امامی افزود : اگر سرعت انجماد کم باشد کریستالهای یخ حجم بزرگتری از سلول خواهند داشت و به سلول آسیب می‎رسانند و همین امر باعث جاری شدن خونابه در فرآیند یخ‎زدایی می‎شود.

وی گفت : در انجماد سریع که کارخانجات صنعتی از این روش استفاده می‎کنند در دمای 40 درجه زیر صفر کریستالهای یخ تشکیل شده از آب میان بافتی کوچک هستند و به سلولهای پروتئینی آسیب نمی‎رسانند.

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات دمای القای انجماد را 40 درجه زیر صفر و پایداری انجماد (نگهداری در فریزر منازل) را 18 درجه زیر صفر عنوان کرد.

در این بخش از برنامه دکتر خلیقی مجری و پزشک سؤال یکی از بانوان شنونده را درباره رابطه مصرف مرغ و پرمویی مطرح کرد که رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در پاسخ به این سؤال با قاطعیت گفت : اگر پایه تشخیص پرمویی توسط همکاران شما در بخش پزشکی به دلیل هورمونی بودن مرغ‎ها است باید با قطعیت گفت که این تشخیص اشتباه است و اینطور نیست اما اگر سایر متابولیت‎ها مبنای این تشخیص بوده نیاز به بررسی دارد.

دکتر سید علی امامی در بخش دیگری از برنامه به مراحل اجرای طرح عرضه مرغ بصورت بسته بندی شده پرداخت و گفت : این طرح از سی‎امین روز مهرماه سالجاری در استان تهران اجرا شده و در هفته اول اجرای این طرح شمیرانات، فیروزکوه و دماوند، در هفته دوم شهرستانهای غرب تهران نظیر شهریار، شهرقدس، اسلامشهر و بهارستان، در هفته سوم ورامین و پیشوا و در هفته چهارم شهر تهران هدف اجرای طرح بسته بندی بوده است.

پس از این توضیحات نوبت به پخش سؤالات ضبط شده شنوندگان از طریق تلفن رسید.

سؤالات شنوندگان به این شرح بود :

1 -  از زمان پرورش جوجه تا رسیدن به وزن حدود 2 کیلوگرم و ورود به بازار چند روز طول می‎کشد؟

2 -  چرا گاهی مرغ‎های بسته‎بندی شده دچار کبودی هستند؟

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در پاسخ به سؤال اول گفت : در شکل صنعتی فرآیند تولید 48 روزه است و پس از طی این مدت با اخذ مجوزهای قانونی، مرغ به کشتارگاه ارسال می‎شود.

دکتر امامی علت سرعت رشد زیاد جوجه در شکل پرورش صنعتی نسبت به سنتی را اصلاح نژاد و سیستم متراکم پرورش، در دسترس بودن دائمی آب و دان و روشن بودن چراغ سالن‎های پرورش به منظور وادار کردن جوجه به تغذیه دانست.

وی ضمن اصلاح توضیحات مجری برنامه در پاسخ به سؤال دوم گفت : در بسته‎بندی فعلی پوست روی مرغ وجود دارد و مرغ کامل بسته بندی می‎شود مگر آنکه در مواردی مرغ بشقابی بدون پوست و قطعه‎بندی شده بنا به نیاز بازار عرضه شود.

دکتر امامی افزود : یکی از علل کبودی را می‎توان روند و الزامات کشتار دانست.

وی همچنین گفت : انتظار این است که اگر مردم کبودی روی مرغ دیدند آن را ثانویه و به شرایط حمل و نقل تحت فشار یا عدم رعایت دمای سردخانه خودروی حمل و نقل بدانند.

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات با تشکر از نهادهایی نظیر سازمان میادین میوه و تره‎بار شهرداری تهران، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و بازرسی اصناف گفت : این موراد لازم است به تولیدکننده که مشخصات آن روی بسته بندی درج شده یا واحدهای بازرسی اصناف و غیره و از جمله دامپزشکی منعکس شود و ما هم روزانه اشکالات را به تولیدکنندگان منعکس می‎کنیم تا روز بعد این مشکل دوباره مشاهده نشود.

یکی از شنوندگان هم درباره تفاوت مرغ‎های بسته بندی شده درجه 2 و 3 پرسید که دکتر امامی در پاسخ گفت : من چنین چیزی نشنیده‎ام.

وی با اعلام نشانی سایت اداره کل دامپزشکی استان تهران (tehranvet.ir) از مردم خواست شکایات خود را هنگام مواجهه با مشکلات عرضه مرغ بسته بندی شده از این طریق منعکس نمایند.

دکتر امامی در پایان با اشاره به اینکه سلامت و عرضه محصولات با کیفیت بالا باید مطالبه مردم باشد گفت: باید تلاش کرد تا ضعف اطلاع‎رسانی و عدم آگاهی از مزایای عرضه مرغ بصورت بسته‎بندی شده برطرف شود.

وی همچنین از مردم خواست در ایام عید سعید قربان برای خرید و قربانی دام به مراکز مجاز زیر نظر سازمان دامپزشکی مراجعه نمایند.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل
|
-
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
0
0
http://ardabil.ivo.org.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=c087eb0e-5f64-421c-abac-70e3b499f794&WebPartID=ff9b9312-6148-4c33-87fa-47cc24f08b87&CategoryID=65904131-8dd4-4926-9aca-66232e2c8820
حکیم مهر
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
0
0
با سلام و احترام
بیننده ارجمند / ضمن تشکر از بازدید و اطلاع رسانی شما / لطفاً لینک اخبار مربوط به اداره کل متبوع خود را از بخش ارتباط با ما (بالای صفحه سمت راست) ارسال فرمایید و در قسمت ارسال نظر شما درباره این مطلب صرفاً اظهار نظر فرمایید. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
0
0
از تسلط دکتر امامی لذت بردم ، یه هفت هشت تا از اینها تو سازمان باشه مشکل حله، حکیم جان بهتره تیتر خبر قبلی در مورد دکتر امامی رو اصلاح کنی اگر متقاعد شدی - همون دکتره
نظر شما
ادامه