کد خبر: ۷۱۶۳۰

حکیم مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس از پیدا شدن لاشه سه راس کل و بز وحشی در ضلع غربی ارتفاعات البرز مرکزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سیدمرتضی مطهری» روز یکشنبه افزود: این لاشه ها طی روزهای گذشته در این منطقه پیدا شد و از علائم و آثار برجای مانده از این لاشه ها احتمال آنکه مبتلا به بیماری طاعون شده باشند دور از انتظار نیست اما با این وجود برای اطمینان کامل دامپزشکی منطقه نمونه برداری کرده و برای آزمایش به مرکز استان و حتی تهران ارسال کرده است.

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهرماه سال گذشته با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است، رسانه ای شد و در آن زمان مسوولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی «دلیر» شهرستان چالوس پیدا کردند.

برابر آمار ، طی سال گذشته و امسال دست کم ۱۷۰ راس کل و بز در شهرستان چالوس به علت ابتلا به بیماری طاعون تلف شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس گفت: برای کنترل و ریشه کنی این بیماری در ابتدای سال جاری پیش از کوچ دام ها از قشلاق به ییلاق نشست های استانی مسوولان حفاظت محیط زیست و شبکه دامپزشکی مازندران با استان البرز برگزار و حتی نسبت به واکسینه کردن دام ها و کنترل گردشگران و طبیعت گردان در مناطق و کانون های آلوده به این بیماری تاکید و توصیه شد.

مطهری افزود: در شهرستان چالوس هم نشست هایی در این خصوص مبنی بر آنکه شوراهای اسلامی ، دهیاران و  حتی مسوولان مرتبط پای کار بیایند و اجازه ندهند طبیعت گردان و گردشگران  و حتی دام ها در این شرایط بحرانی در نقاط آلوده به ویژه مراتع انگوران مرزن آباد چالوس آمد و شد، داشته باشند منتهی این توصیه ها به نحو مطلوب عملی نشد.

وی ادامه داد: هم اینک تمام نقاط حفاظت شده البرز مرکزی از سوی محیط بانان رصد می شود و امیدوارم تعداد لاشه های شناسایی شده از این سه مورد بیشتر نشود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان «طاعون بزی» نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می گردد.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.

 

نظر شما
ادامه