کد خبر: ۷۱۷۴۰
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
گفت‌وگو با «پروفسور محمد نوری» استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز:
وی اظهار داشت: قانون دامپزشکی انگلستان یک تبصره‌ هم برای دامپزشکان داشت که اگر روزی یک دامپزشک به این سرمایه ملی آسیب برساند، دامدار بتواند از او شکایت کند و خسارت خود را بگیرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد تمام بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با «پایگاه خبری حکیم مهر» ضمن گلایه از اینکه دامپزشکی پیشرفته‌ای در کشور نداریم و همچنان بیماری‌ها سر جای خود هستند، گفت: «در طول ۴۰ سال گذشته هیچ نوعی از بیماری را نتوانستیم ریشه‌کن کنیم و تمام بیماری‌ها در گاوداری‌ها وجود دارند. دامداری‌ها و گاوداری‌های فرسوده‌ای داریم و هیچ اقدامی هم برای برای بهبود وضعیت اینها نکردیم.»

«پروفسور محمد نوری» با بیان اینکه آموزش دامپزشکی و عدم پیشرفت در این رشته، دو مشکل بزرگ دامپزشکی کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: «ما در بخش آموزش دامپزشکی مشکلات وحشتناک داریم. بنده در سال‌های حضور در کشورهای انگلیس و آمریکا، بیشتر به این مساله توجه می‌کردم. آموزش دامپزشکی متفاوت از سایر رشته‌ها است و در سطح دامپزشکی باید فارم‌های آموزشی داشته باشیم تا دانشجویی که درس‌ خود را تمام می‌کند، به فارم برود. این در حالی است که همه دانشکده‌های دامپزشکی ما فاقد فارم آموزشی هستند و زمانی که دانشکده‌ای فاقد فارم آموزشی باشد، فعالیت آن بی‌معنی است.»

وی با اظهار تاسف از اینکه آنچه در دانشکده‌های دامپزشکی ایران تدریس می‌شود، صرفا یک سری مسائل تئوری است، خاطرنشان کرد: «دانشجوی پزشکی بعد از اتمام سال چهارم تحصیل، وارد بیمارستان می‌شود اما این مهم، برای دانشجوی دامپزشکی اتفاق نمی‌افتد و او به دور خود می‌چرخد. فقط به برخی کلینیک‌ها می‌رود و یک سری دام بومی به آنجا می‌آورند و یک سری درمان‌ روی آنها انجام می‌دهد، اما رسالت اصلی دامپزشکی که طبق آن دانشجو باید با چگونگی پرورش دام آشنا شود، در دانشکده‌های ما تدریس نمی‌شود و کلیه فارغ‌التحصیلان، وقتی وارد دامپروری‌های بزرگ و ایستگاه‌های بزرگ می‌شوند، می‌بینند که هیچ گونه آموزشی در اینجا ندیدند، سرخورده می‌شوند و به سراغ مشاغل دیگر می‌روند و مثلا نماینده‌های دارویی در کارخانه‌های مواد غذایی می‌شوند. اگر نه کسی که ۶ سال عمر خود را می‌گذارد و دامپزشک می‌شود، به آنجاها نمی‌رود، بلکه در جایگاه اصلی خود کار می‌کند.»

پروفسور نوری عدم وجود اراده برای بسط رشته دامپزشکی را یکی دیگر از معضلات این رشته برشمرد و خاطرنشان کرد: «شاید علت این مساله، وجود اراده برای واردات است که باعث شده این رشته بسط پیدا نکند. وقتی هم رشته بسط پیدا نکند، متاسفانه در افراد سرخوردگی ایجاد می‌شود.»

وی با بیان اینکه یک بخش این معضل به خود صاحبان دامپزشکی برمی‌گردد، افزود: «عدم آموزش دامپرورها یکی از مشکلات ماست. کمااینکه در انگلستان درسی به نام قانون دامپزشکی داشتیم که استاد آن، هم دامپزشک و هم حقوقدان بود. آنها برای هر حیوانی یک سری قوانین داشتند. وقتی به گاو رسید، گفت که گاو یک سرمایه ملی است که در دست دامدار به امانت گذاشته شده تا جهت منافع ملت از آن بهره‌برداری کند. اگر زمانی دیدیم که این فرد نمی‌تواند از این سرمایه ملی استفاده کند، آن را باید از او گرفت و به دست کسی داد که بتواند از گاو استفاده کند.»

استاد تمام بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: «در ایران به یک دامپروری ۲۰ هزار راسی می‌رویم و مشکل عمیقی را مشاهده می‌کنیم، اما دامدار حاضر به اصلاح آن نیست و به شدت به سرمایه ملی ضرر می‌زند، اما هیچ جایی نیست که من به حمایت از آن بتوانم این دامدار را سر جای خود بنشانم. قانون دامپزشکی انگلستان یک تبصره‌ هم برای دامپزشکان داشت که اگر روزی یک دامپزشک به این سرمایه ملی آسیب برساند، دامدار بتواند از او شکایت کند و خسارت خود را بگیرد. متاسفانه این قانون در کشور ما وجود ندارد. به هر حال هم دامدار می‌تواند به گاو آسیب برساند و هم من دامپزشک که در دانشکده آموزش ندیدم و وارد آنجا شدم. به این دلیل است که ما در ایران در این حوزه پیشرفتی را مشاهده نمی‌کنیم.»

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
3
7
این مشکلات باید پشت میزهای روسای دانشگاه ها ، مدیران گروه ها و اساتید دانشکده های دامپزشکی و مدیر گروه دامپزشکی وزارت علوم و دانشگاه ازاد اسلامی حل شود علت اصلی آن وجود مجموعه ای از مشکلات مدیریتی و اموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها است که سال ها است برای حل آنها اقدامی انجام نشده است کسی دیگر نمی تواند از خارج از دامپزشکی این موارد را سازماندهی نماید. دانشکده های دامپزشکی فرتوت و فرسوده هستند نیاز به خانه تکانی و گردگیری دارند. برای حل این مشکل اولین اقدام تشکیل شورای عالی تعالی و تحول آموزش و پژوهش دامپزشکی برای تدوین نقشه جامع علمی و پژوهشی دامپزشکی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
به قول دکتر امامیان (دیشب تو تلویزیون ملی داشتن فرمایش میکردن)، تو ایران هر کاری رو میخایم انجام نشه شورای میکنیم جناب میرزمانی.
نظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
شمادارین برای یک پروفسور غلط میگیرین؟آیا اونمیداند کدام اقدام به کجا مربوط است.کارشده فقط مشکل رابه گردن غیر انداختن.با این روش پیچیدگی زیادمیشود نه گشایش....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
پاسخ خیلی واضح است؛
بهداشت تابعی از اقتصاد است.
در مورد بهداشت غذا که دیگر ارتباط کاملا وابسته و مستقیم می باشد.
پس تا اقتصاد درمان نشود، حذف و ریشه کنی بیماری که سهل است، پاس مباحثی همچون پیشگیری و کنترل بیماری های. دامی هم در کشور می لنگید.
مدبر کرم الهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
1
13
سلام بر استاد عزیز و بزرگوار دکتر نوری

باعث تاسف فراوان است که سالهاست افراد توانمندی مانند دکتر نوری در کشور حضور دارند و علی رغم تسلط کاملشان بر علم دامپزشکی و بیماریهای دامی ،نظراتشان و پیشنهاداتشان برای بهبود وضعیت این صنعت مهم بکار برده نشده و به فراموشی سپرده می شود.

اگر می خواهیم دامپزشکی را گسترش دهیم،اگر قصد ریشه کنی بیماریها را داریم واگر می خواهیم بطور اصولی خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم و صنعت دامپروری رو به ورشکستگی را نجات دهیم باید دکتر نوری ها را بر صدر بنشانیم و بگوئیم

بفرمائید ،دستور بدهید تا ما اجرا کنیم و واقعا اجرا کنیم نه به بصورت شعاری و سمبولیک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
0
1
با عرض سلام و احترام برای اساتید محترم
باید بعنوان یک دامپزشک متخصص و حقوقدان عرض کنم ................. در قانون ایران نیز شکایت دامدار از دامپزشک فارم تحت عنوان مسوولیت مدنی قابل اقامه است. بنده در زمینه حقوق دامپزشکی تلاش نمودم که از طریق ارگانهای دولتی، آن را به ثمر برسانیم که دامپزشکان نیز از حقوق خود بیشتر مطلع و حتی حمایت های لازم نیز از آنها شود اما ظاهرا قبول افراد متخصص در زمینه دامپزشکی و حقوق برایشان کمی سخت است. امید است که در جای دیگری بتوانیم این خدمات را به همکاران ارائه دهیم.
شاد باشید جناب استاد
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
سلام.
یکی از همکاران واکسیناتور ما در حین انجام عملیات واکسیناسیون،با اصرار دامدار یک راس بز مریض را هم واکسن نی زند،همکار ما کلی برای دامدار توضیح می ده ،که این دام مریضه و بایستی بجای واکسن،درمان بشه و خلاصه به اصرار دامدار،بز را واکسن می زنه،دو روز بعد بز تلف می شود و صاحب آن از همکار ما شکایت می کنه،خلاصه ،روز دادگاه ،همکارمان کل دادستان را برای قاضی پرونده تعریف می کنه و دامدار هم بدون کوچکترین اعتراضی تایید می کند و بعد از پایان صحبت‌های همکارمان ،دامدار به قاضی میگه،اقای قاضی من که دکتر نیستم ،اگر هم خیلی اصرار کردم،این آقا دکتر است و بایستی قبول نمی کرد و بز منو واکسن نمی زد که بمیره،در پایان همکارمان خسارت تلف شدن بز را پرداخت کرد

استاد زیاد نگران دامداران نباشید،این کلینسینها هستند که نیازمند حمایت قانون هستند.
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
1
10
سلام.استاد گرامی جناب آقای دکتر نوری،در صورت امکان نظرتون را در مورد ریشه کنی پنج بیماری،شاربن،ابله،تب برفکی،هاری و طاعون نشخوارکنندگان کوچک،در عرض دو سال ،بفرمایید،سپاسگزارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
اگر بشه خدا را شکر
و اما اگر امکان ندارد از بی تخصصی و بی تعهدی کارشناسان شهرستان و اداره کل استانهاست که بلد نیستند کار مبارزه را سامان دهند
و مرتب دنبال تسری و بالا بردن ضریب برای خودشان اند
مونا شایگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
باسلام ، تا زمانی که تجارت واکسن ها دست چندشرکت واردکننده و معدود شرکت تولیدکننده داخلی هستش، شمافاتحه ریشه کنی رو بخونید .
تا حالا که سازنده های داخلی بلد نبودن ، حالا که یادگرفتن ، تازه زمان فروش و بهره برداری هست .
نه کنترلی بر صادرات و واردات دام هست که بشه کنترل کرد ، نه دامدار تحصیل کرده داریم که بیوسکوریتی رو متوجه بشه و در نظر بگیرید شرایط حداقل ۲۸ میلیون راس دام عشایر و عیرصنعتی در کشور اینطور هستش .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
علی برکت اله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
2
6
با سلام و ارزوی سلامتی برای بهترین استاد دوران تحصیل دامپزشکی
استاد با معلومات و دلسوز
استادی که با تمام توان به فکر آموزش و ارتقای علمی و فنی دانشجویان هست
ارومیه. دامپزشکی ۶۸ آزاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
1
5
اساس برنامه درسی که در حال حاضر دامپزشکی بر مبنای ان تدریس میشود متعلق به حدود چهل سال پیش است.
زمانی که مثلا داخلی چندان توسعه نیافته بود و جمعا برای داخلی دام بزرگ و کوچک ۶ واحد کفایت میکرد اما انگل شناسی حدود ۱۰ واحد نیاز داشت.
اما امروز با گسترش علوم نیاز جدی به بازنگری دلسوزانه و غیرغرض ورزانه وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
بفرمایید اساس کار سازمان دامپزشکی مال چندسال پیشه؟
فرق دامپزشکی الان با قبل اینه که قبل تکنسین ها واکسن میزدند الان فوق لیسانس ها!!!!
مشتی دکتر هم‌ در اداره کل مستقرند تا آمار های شهرستانها را جمع نمایند و تحیل سازمان بنمایند!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
1
2
وقتی که عمل سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی در مقام بکار گیری این علم در خدمت رسانی سلبی هست نه ایجابی بطور طبیعی نه دانش و دانشجو و رشته دامپزشکی ارتقا میابد نه سازمان دامپزشکی کشور . ریشه در بکار گیری هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
0
2
متاسفانه هر فردی بره اداره جهادکشاورزی و بگه دام مدیر جهاد بهش میگه بیا وام؛ و دیگه کاری به سطح معلومات اون فرد نداره و سریع مجوز صادر میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
2
6
با سلام و عرض ارادت به محضر استاد مسلم، دلسوز دامپزشکی، فرهیخته و علامه دامپزشکی، جناب پروفسور نوری عزیز، ایشان حق بزرگی بر گردن دانشجویان خود دارند و جزو اساتید برجسته و کلینیسین واقعی (نه فقط آکادمیک) هستند و تسلط ایشان به بیماری‌ها، پاتوژنز، میکروبیولوژی و سلولی-مولکولی بی نظیر می باشد. یادم هست سال 75 که اینترنت در ایران نبود، ایشان آخرین مقالات چاپ شده در مورد داخلی دامهای بزرگ را از طرق پست از دوستان خود در رویال کالج لندن دریافت می نمود و پس از ترجمه بدون توقع در اختیار ما دانشجویان قرار می داد، در بخش عملی کلینیک دامپزشکی میاندوآب (آذربایجان‌غربی) در طول سال حتی تابستانها پذیرای ایشان و دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه و تبریز بود. استاد بدون مضایقه هرچه آموخته بود به شاگردانش یاد می داد و از درس نمی دزدید. جسارت ایشان و تسلط بی بدیل ایشان در عمل و فارم مانعی بر سر راه اساتید بنام دانشگاه‌های مطرح بود. استاد هیچ وقت دنبال پست، امتیاز و صندلی های کاذب دانشگاهی نبود. دانشجویان ایشان برخلاف دانشجویان پایتخت و شهر های اطراف (که مجذوب دام کوچک شده اند) دست برتری بر داخلی دامهای بزرگ (سرمایه ملی) دارند و همواره به داد دامداران بویژه روستاییان رسیده اند که تمامی دارایی شان فقط یک گاو می باشد. افسوس که گوش شنوا برای حرفه‌ای ایشان نبوده و نخواهد نه در دانشگاه، نه در سازمان دامپزشکی و نه در نظام دامپزشکی. چه بسیار اساتید برجسته ای سالها فریاد زدند و خون دل خوردن،حتی مثل پرفسور کردوانی مرحوم از 20 سال قبل که در تلویزیون گریه می کرد که آب نیست و باید فکر اساسی نمود ، و بقیه فقط نگاه می کردند و به فکر ارتقاء صندلی خود بودند و هستند. افسوس و صد افسوس.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
0
4
"اما هیچ جایی نیست که من به حمایت از آن بتوانم این دامدار را سر جای خود بنشانم"
مسئله دردناک این است. بسیاری از از تخلفات در حوزه دامپزشکی و ایمنی غذایی( کشتار غیر مجاز، باقیمانده دارویی، نقل و انتقال دام و فرآورده های دامی در سطح کشور با کمترین نظارت، واکسن و دارو های غیر مجاز و تقلبی و ...) علی رغم شعار های مسئولین به راحتی اتفاق میوفته و اراده و حمایت لازم برای برخورد وجود نداره
مجید
|
Germany
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
1
3
درود بر پروفسور نوری عزیز ایشان یکی از دلسوزترین باسوادترین اساتیدی است که تا به حال دیده ام افتخاری شاگردی ایشان را تا آخر عمر دارم . کاش کشور در دست افراد با کفایتی همانند دکتر عزیز بود و وضعیت صنعت دامداری و دامپزشکی این گونه به هم ریخته نبود ایشان از سالها قبل هشدار میداد که جلوی رشد قارچ گونه دانشکده ها گرفته شود ولی گوش شنوائی نبود . الان دامپزشکی به روزی افتاده که از رشته های دست دومی همانند فیزیوتراپی هم عقب است.
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
1
1
سلام بر استاد عزیز و بزرگوار دکتر نوری ضمن تشکر از شما اساتید گرامی مشکلات دامپزشکی بشرح ذیل است.
1- ضعف آموزش در طول تحصیل از نظر علمی و عملی 2- ضعف سیستم ادامه آموزش ضمن خدمت بعد فراغت تحصیل3- رشد بی ضابطه دانشکده ها و فارغ التحصیلان4-عدم همکاری بین سازمان و نظام دامپزشکی5- عدم بسط و گسترش رشته دامپزشکی 6- عدم تخصصی کردن آموزش افراد تحصیل مانند گرایش مبارزه با بیماریها دامی/طیور/آبزیان و بهداشت عمومی در سالهای آخر تحصیل7-انزوای سازمان در وزارت غیر مرتبط جهاد کشاورزی و لزوم استقلال آن بعنوان معاونت ریاست جمهوری 8- عدم اعزام دانشجویان بورسیه به خارج در مورد به روز کردن علم در ایران وعدم کفایت علمی دانشکده ها وبعضا اساتید9-ضرورت ادغام دامپروری و دامپزشکی و لزوم تسلط دامپزشکان بر نحوه پرورش دام و طیور و آبزیان 10- لزوم تغییر نام سازمان به سازمان دامپزشکی و آموزش بهداشت عمومی بصورت مستقل از وزات خانه و دریافت اعتبارات سرفصل آموزش از آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و اعتبارات مبارزه با بیماریهای مشترک از وزارت بهداشت و ایمنی غذایی از سازمان غذا و دارو10-تعریف چارت سازمانی خانه دامپزشک روستا
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
1
2
هر وقت بر کیفیت و کارایی واکسنهای داخلی و خارجی نظارت شد ریشه کنی دام هم قابل دسترسی خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
اون بنجل هاب که ۶دماه از تاریخشان مونده میدن به شما نه، نا بخش خصوصی تاریخ داره حداقل یک سال و نیم میخریم، هیچ کدوممون تو یخچالمون ۶ ماه میدا نمیشه، شما بگرد ببین کی چه رانتی خورده
شهرستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
0
درود بر استاد نوری وآرزوی سلامتی برایشان.....که با شخصیت مناسب وساده وبی ریا هم در تدریس وهم در قضاوت تحصیلی وآزمونهای دانشگاهی ...که کاش نوع شخصیت او الگوی رفتاری برای تمام اشخاص مربوط تحصیلی واداری جهت کسب نتایج ایده ال مورد تصور در عرصه مربوطه باشد...کاش از امثال ایشان زیادبود.....
دامپزشك دولتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
0
درود بر استاد عزيز دكتر نوري و همه همكاران
دوستان خانه از پاي بست ويران است ، امثال دكتر نوري در سيستم ناكارآمد بخش آموزش و بخش اجراي دامپزشكي كشور هيچكاه در جايگاه تصميم گيري قرار نگرفته و نميگيرند و اگر هم بطور استثنا قرار گيرند در فساد اداري حاكم يا غرق ميشوند يا كنار گذاشته ميشوند
پس هيچ بيماري ريشه كن نخواهد شد و انتظاري هم نبايد داشت تا مسند تصميم گيري در دست چاپلوسان و منفعت طلبان و كم سوادان و مدارك تحصيلي كوپني و پست هاي كوپني هست
نظر شما
ادامه