کد خبر: ۷۲۴۱۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با اولین بانوی موسس کلینیک دامپزشکی در شهرستان دماوند:
«دکتر فروغ فهیمی» که ۲۷ سال سابقه کار کلینیکی دارد، افزود: من در این مدت خیلی از حیوانات مخصوصا از اسب لگد خوردم و این دشواری‌ها وجود دارد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر فروغ فهیمی» اولین بانوی دامپزشک موسس کلینیک دامپزشکی در شهرستان دماوند، از حدود ۲۷ سال پیش در این عرصه فعالیت داشته و در حوزه‌های گوناگون دام بزرگ، دام کوچک و طیور کار کرده است.

خودش می‌گوید: «اوایل که مشغول به کار شده بودم، اکثر مراجعهکنندگان می‌گفتند که صاحب این کلینیک خانم است و بلد نیست و می‌رفتند. اما به مرور که کار من را دیدند، برای آنها جا افتاد و به تدریج مراجعه می‌کردند. از آنجا که محیط تقریبا روستایی بود، به جای خانم دکتر، من را "حاج خانم" صدا می‌زدند و من به مرور برای آنها جا انداختم که از لفظ "دکتر" استفاده کنند. گاهی هم می‌گفتند که شما زورتان به انجام این کار نمی‌رسد و نمی‌توانید آن را انجام دهید.»

از نظر دکتر فهیمی در حال حاضر خیلی از خانم‌های دامپزشک به دنبال کار سخت نمی‌روند و اکثرا به دنبال فعالیت‌ در حوزه دام کوچک یا کارهای دفتری هستند، در صورتی که اگر همت داشته باشند، هیچ مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید.

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۶۸ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم و در سال ۷۴ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر:‌ بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

بنده در ماه آبان سال ۷۴ فارغ‌التحصیل شدم و از دی ماه همان سال به شهرستان دماوند آمدم. در واقع اولین نفری بودم که در دماوند، کلینیک راه‌اندازی کردم و از آنجا که تقریبا تنها بودم،‌ مجبور شدم در همه رشته‌ها از دام کوچک گرفته تا دام بزرگ و طیور کار کنم.

حکیم مهر: همه این کارها را به تنهایی انجام می‌دادید؟

در واقع من خودم کلینیک راه‌اندازی و شروع به کار کردم. البته تعدادی از دوستان و استادان نیز همکاری می‌کردند. آن زمان بخش خصوصی به تازگی راه افتاده بود و به همین خاطر من مجبور بودم که در همه زمینه‌ها کار کنم.

زمانی که من در دماوند کلینیک خود را راه‌اندازی کردم، یک خانم دیگر هم بودند که داروخانه داشتند و ما با هم شروع به کار کردیم. از آنجا که با منطقه آشنایی نداشتیم، فیلدهای دورافتاده را با هم می‌رفتیم و کار انجام می‌دادیم. بعد که با محیط آشنا شدیم، شرایط بهتر شد.

حکیم مهر: در حال حاضر چقدر سابقه فعالیت دارید؟

حدود ۲۷ سال است که در شهرستان دماوند فعالیت می‌کنم.

حکیم مهر: در این مدت مهمترین مشکلاتی که با آن مواجه بودید، چه مواردی بود؟ آیا کاری بود که به دلیل زن بودن، انجام آن برای شما سخت باشد؟

اوایل که مشغول به کار شده بودم، اکثر مراجعهکنندگان می‌گفتند که صاحب این کلینیک خانم است و بلد نیست و می‌رفتند. اما به مرور که کار من را دیدند، برای آنها جا افتاد و به تدریج مراجعه می‌کردند. از آنجا که محیط تقریبا روستایی بود، به جای خانم دکتر، من را «حاج خانم» صدا می‌زدند و من به مرور برای آنها جا انداختم که از لفظ «دکتر» استفاده کنند. گاهی هم می‌گفتند که شما زورتان به انجام این کار نمی‌رسد و نمی‌توانید آن را انجام دهید. من هم در جواب می‌گفتم که شما کاری به این مسائل نداشته باشید و کار را به من بسپارید. بالاخره هر طور که بود، تا الان دوام آوردم.

من در این مدت در حوزه‌های مختلف کار کردم. ابتدا در حوزه دام بزرگ بودم اما کمکم شرایط به گونه‌ای پیش رفت که جمعیت دامی کم و باعث شد که به حوزه طیور روی بیاورم. در این حوزه هم زد و بندهایی انجام شد که من را مجبور کرد که آن را کنار بگذارم و در حال حاضر بیشتر مراجعهکنندگان من دام کوچک است و البته گاهی هم دام بزرگ به تعداد کم می‌آورند.

حکیم مهر: فعالیت در حوزه دام بزرگ برای شما سخت نبود؟

در بخش دام بزرگ اگر قلق کار را بلد باشید، مشکلی پیش نمی‌آید و می‌توانید از عهده آن برآیید. من در این مدت خیلی از حیوانات مخصوصا از اسب لگد خوردم و این دشواری‌ها وجود دارد.

حکیم مهر: آیا دچار آسیب‌دیدگی جدی هم شدید؟

بله، مثلا یکبار به یک اسب بی‌حسی زدم تا برایش بخیه کنم، اما ناگهان وزنش روی من افتاد و باعث شد یک طرف بدنم به طور کامل کبود شود. یا مثلا یک بار پای یک گاو روی پایم رفت و انگشتم شکست و باعث مکافات زیادی شد. به طوری که تا حدود ۳۰ روز با پای شکسته در محل کار حاضر می‌شدم. به هر حال این مسائل پیش می‌آیند.

حکیم مهر: خانواده و اطرافیان با شغل شما مخالفتی نداشتند؟

خیر، چون علاقه‌مندی من را به این حوزه دیده بودند. البته زمان‌هایی که دچار آسیب‌دیدگی می‌شدم، گلایه می‌کردند که این چه شغلی است اما به هر حال این مسائل اجتناب‌ناپذیر است. البته که دامپزشک باید نهایت تلاش خود را به کار گیرد که آسیب نبیند اما گاهی هم امکان‌پذیر نیست.

حکیم مهر: آیا در زمان آسیب‌دیدگی، از جایی مثلا اداره کل دامپزشکی حمایت می‌شدید؟

من خیلی پیگیر این مسائل نبودم. کمااینکه از سال ۸۰ خودم را بیمه مشاغل آزاد کردم و الان هم چند سال است که از طریق نظام دامپزشکی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرم. اما اینکه کسی بخواهد وضعیت من را پیگیری کند یا خودم پیگیر حمایت باشم، خیر.

حکیم مهر: هیچ‌وقت به ادامه تحصیل فکر نکردید؟

آن اوایل که تازه فارغ‌التحصیل شده بودم، بیشتر علاقه داشتم که بیرون از محیط دانشگاه کار کنم و شاید هم اشتباه کردم. اما به هرحال محیط بالین را به محیط دانشگاه ترجیح دادم و به همین دلیل خیلی به فکر ادامه تحصیل نبودم.

حکیم مهر: در این مدت با شهرداری به مشکل خاصی نخوردید؟

خدا را شکر خیر. البته حدود ۳ سال با شهرداری در راستای جمع کردن سگ‌های بلاصاحب و عقیم کردن آنها همکاری کردم و خدا را شکر تا این لحظه من را اذیت نکرده‌اند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

من فکر می‌کنم که در حال حاضر خیلی از خانم‌های دامپزشک به دنبال کار سخت نمی‌روند و اکثرا به دنبال فعالیت‌ در حوزه دام کوچک یا کارهای دفتری هستند. در صورتی که اگر همت داشته باشند، به نظر من هیچ مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید. در کار دامپزشکی هیچ تفاوتی بین آقا و خانم وجود ندارد. اگرچه گاهی اوقات سختی‌هایی هست و شاید خانم‌ها از لحاظ توانایی بدنی از آقایان پایین‌تر باشند، اما اگر قلق کار را بلد باشند، حتما می‌توانند از عهده آن برآیند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
17
درود بر شما همکار گرامی
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
13
دستمریزاد
رازقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
2
12
خدا قوت خانم دکتر. موفقیت شما باعث مباهات است. تا کور شود هر آنکه نتواند دید. باید خاک پای امثال شما را طوطیای چشم کسانی کرد که خانمها را جنس ضعیف می بینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
حقیقتا ضعیفیم، من درمانگاه عمومی دارم. الان باردارم. دوقلو، یک حالت تهوع های دارم خدا بگه بس، از وقتی فهمیدم دو قلو هستند مجبور شدم کیس تو روستا رو نرم. دائما هم حالت تهوع و سرگیجه دارم. این اگه ضعف بانو بودن نیست پس چیه؟
درسته کار دامپزشکی ام حرف نداره اما بخاطر زن بودن فیزیکی ضعیف ام
رازقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
نه. نشانه ضعف شما نیست خواهر من. این نشانه قدرت شما هست که با وجود بارداری در حال کار با اون همه مشقت هستین. خدا قوت. شما خیلی توانمند هستید. اگه توجه کنید با اون حالت کار کردن خیلی مردانگی و توان میخواد چیزی که خیلیها از داشتنش بی نصیبن. پس به وجود و اراده پولادین خودت افتخار کن و در آینده از حال امروزت به فرزندانت بگو تا به وجود چنین مادری افتخار کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
6
عجب دوران پر فراز و نشیبی داشتید، ...! موفق باشید
ناشناس
|
Poland
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
1
3
ضمن تبريك خدمت خانم دكتر عزيز
افتخار هست براي جامعه دامپزشكي
من فقط با بخشي از صحبت هاي ايشون مخالفم خانم هاي ديگه چون فقط صرفا اين كار و محيط رو بعنوان شغل خودشون انتخاب نكردند نميشه گفت دنبال كار سخت نمي رن و راحت طلب هستن . شما هم دنبال علاقتون رفتيد ضمن اينكه كار دام كوچك و كار دفتري هم مسائل خاص خودش رو داره و مقايسه بي ربطي بود بنظرم
با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
2
2
آقا و خانم بودن هیچ کدام، وقتی داروخانه ها بدون نسخه دارو میدن مهم نیست
نظر شما
ادامه