کد خبر: ۷۲۷۲۶

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان درگز از مشخص شدن عامل سقط و تولد بره های ضعیف در گله دامدار درگزی در آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان درگز، «دکتر حامد شمس» گفت: پس از مراجعه دامدار  به شبکه دامپزشکی و اعلام سقط جنین شدید در گله گوسفندانش و همچنین تولد بره های بسیار ضعیف، نسبت به نمونه گیری های لازمه توسط کارشناسان شبکه اقدام شد و به منظور بررسی عوامل ایجاد سقط به آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ارسال گردید.

شمس در ادامه گفت: پس از انجام آزمایشات مورد نیاز بر روی نمونه ارسالی نهایتا علت ایجاد این معضل در دامداری باکتری مشترک بین انسان و دام به نام «کلامیدیا» و نوع «کلامیدوفیلا آبورتوس» آن توسط آزمایشگاه مشخص گردید که باعث ایجاد سقط در گله مد نظر شده است.

وی ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی مدیریتی و قرنطینه ای به راحتی از ورود این بیماری در گله جلوگیری کرده و در صورت ورود عامل بیماری به گله بسته به اینکه عامل بیماری در چه زمانی و کدام مرحله از آبستنی و یا حتی قبل از آن وارد دامداری شده باشد باعث ایجاد سقط با درصد های مختلف خواهد شد.

شمس در پایان گفت: از آنجایی که عامل بیماری از دسته باکتری ها هست با استفاده از آنتی بیوتیکی که بر روی عامل آن موثر خواهد بود بیماری و سقط  کنترل خواهد شد.


نظر شما
ادامه