کد خبر: ۷۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - یادداشت دکتر آراسب دباغ مقدم / دامپزشک و متخصص صنایع غذایی درباره چای سبز

 

هر آدمی عادت‌های غذایی خود را دارد که برخی خوب هستند و برخی دیگر نه. پزشکان هم از این امر مستثنی نیستند و عادت‌های خاص خود را دارند.

من هم مانند بسیاری از ایرانی‌ها چند نوبت در هر روز عادت به خوردن چای و قند داشتم؛ عادتی که آزارم نمی‌داد هرچند می‌دانستم جایگزین‌های دیگری هم برایش وجود دارد. ترک این عادت میسر نشد تا پارسال. سال گذشته برای بازدید از یک نمایشگاه صنایع غذایی به کشور چین سفر کردم. ضمن بررسی محصولات غذایی شرکت‌های مختلف، آداب و رسوم چای نوشیدن چینی‌ها توجه مرا به شدت جلب کرد. شاید شنیده باشید که مردم این کشور به‌هیچ‌وجه از چای تخمیر شده یا همان چای سیاه رایج در ایران استفاده نمی‌کنند و به جای آن عادت دارند چای سبز بنوشند. نکته جالب توجه دیگری که در فرهنگ تغذیه‌ای این کشور به چشم می‌خورد، روش آماده کردن چای بود.

آنها چای را دم نمی‌کنند بلکه برگ‌های چای سبز را در ظرفی صافی مانند می‌ریزند و آب جوش را از روی آن عبور می‌دهند. مایعی که از زیر صافی بیرون می‌آید، حاوی عصاره برگ‌های سبز یا همان چای سبز است. این مردمان معتقدند ریختن آب داغ‌تر از 80 درجه سانتی‌گراد بر برگ چای سبز بسیاری از خواص موثر آن را از بین می‌برد. دقت کنید که برای خوردن این چای چه زحمت‌هایی می‌کشند.

سفر چند روزه من به این کشور باعث شد تا ضمن انجام کارهای حرفه‌ای‌ام، یک قدم به سبک زندگی سالم نزدیک‌تر شوم زیرا بعد از آن سفر دیگر فقط چای سبز می‌نوشم! ضمن اینکه مصرف قند را هنگام نوشیدن چای کنار گذاشته‌ام. ترک عادت سخت است اما گاهی مواردی پیش می‌آید و جایگزین‌هایی پیدا می‌شود که ترک عادات را راحت‌تر می‌کند. جالب است بدانید چینی‌ها معتقدند مصرف چای همراه هر ماده غذایی دیگری از اثربخشی مواد سودمند آن می‌کاهد. اگرچه بیشتر محصولات تولید شده در چین کیفیت مطلوبی ندارند اما به دلیل قدمت مصرف چای سبز در این کشور می‌توان این اطمینان را داد که چای سبز چینی‌ها در دنیا حرف اول را می‌زند. چینی‌ها بیشتر از اینکه نوشیدن چای را تفنن بدانند از آن به عنوان نوشیدنی شفا‌بخش کمک می‌گیرند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند فقط نوشیدن چای قرمز احساس نشاط و برطرف شدن خستگی را به آنها می‌دهد اما مصرف یک سال چای سبز به طور مداوم به من ثابت کرده ذائقه تطابق‌پذیر است. حتی این حس را هم می‌توان با نوشیدن چای سبز هم پیدا کرد. استفاده از این چای را به دلیل فوایدی که دارد به همه دوستان توصیه می‌کنم. شما هم یکبار امتحان کنید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
0
0
البته چای سبز موجود در بازار ما اکثراً تقلبی است و ضررش بیشتر است مگر اینکه چای گیاهی را خودمان تهیه کنیم مانند دم کردن زیره سبز یا بادرنجبوی خشک را دم کنیم و یا سایر گیاهان.
نظر شما
ادامه