کد خبر: ۷۳۳۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی استان قزوین گفت: بیماری مشترک انسان و حیوانات یا زئونوزها به بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که بین حیوانات و انسان قابل انتقال هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح قزوین، امروزه نگهداری از حیوانات در منازل که گاه از گونه‌های خاصی هم انتخاب می‌شوند نیز به یک اپیدمی در جامعه بشری تبدیل شده این در حالی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور؛ نگهداری از این حیوانات می‌تواند برای انسان و حیات‌ وحش پیامدهای منفیداشته باشد.

نگهداری از حیوانات خانگی نیازمند شرایط و اصول خاصی است چه بسا که گاها برخی از آن‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان باشند.

«دکتر امیر جوادی» سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در این خصوص اظهار کرد: نگهداری از حیوانات مانند سگ، گربه و اسب از گذشته نیز رواج داشته اما امروز خزندگان، دوزیستان و پرندگان نیز به لیست حیوانات خانگی یا "پت‌انیمال‌ها" اضافه شده‌اند.

وی افزود: بیماری مشترک انسان و حیوانات یا زئونوزها به بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که بین حیوانات و انسان قابل انتقال هستند و رایج‌ترین آن‌ها هاری، بیماری ویروس ابولا و آنفلوآنزا است.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: زئونوزها ممکن است به سه شکل باکتریایی، ویروسی یا انگلی باشند که نقش بسزایی در انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات دارند.

دکتر جوادی اذعان کرد: یکی از رایج‌ترین انواع بیماری‌های مشترک ویروسی بین انسان و پرندگان آنفولانزای فوق حاد به ویژه سویهH1N1 است؛ گرچه بیماری‌های نادر دیگری نیز وجود دارد که رخدادهای آن در پرندگان قابل مشاهده خواهد بود.

وی ادامه داد: در مورد حیوانات اهلی مانند سگ و گربه نیز خطرناک‌ترین نوع بیماری، هاری است که معمولا از طریق گازگرفتگی و بزاق به بدن انسان منتقل می‌شود.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین  تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده بیماری‌های دیگری هم وجود دارد که عموما منجر به گاستروآنتریت (اسهال و استفراغ) یا ویروسی عفونتی در انسان می‌شود و می‌توان به انگل‌های گوارشی اشاره کرد.

دکتر جوادی عنوان کرد: از بیماری‌های انگلی نیز می‌توان کرم‌های لوله‌ای یا بیماری‌های تک‌یاخته‌ای مانند توکسوپلاسما را نام برد.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار دارند

وی ضمن توصیه به افراد با سیستم ایمنی ضعیف اذعان کرد: گروه سنی حساس نظیر کودکان، سالمندان و زنان باردار، که مشکلات سیستم ایمنی دارند، بیشتر در معرض مواجهه با بیماری‌ها قرار خواهند داشت بنابراین توصیه می‌شود که این افراد تا حد امکان از تماس مستقیم با حیوانات خودداری کنند.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: بیماران مبتلا به ایدز و افرادی که با مشکلات شیمی درمانی دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند نیز به دلیل نقص در سیستم ایمنی در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند و توصیه می‌شود که در طی دوره‌ درمان خود مراقبت بیشتری داشته باشند.

جوادی ابراز کرد: توصیه می‌شود افرادی که تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی دارند ضمن آگاهی کامل در رابطه با ارتباط‌گیری با حیوانات؛ حتما تحت نظر دامپزشک معاینات مرتب را انجام دهند تا خطرات احتمالی ناشی از بیماری کاهش یابد گرچه هیچگاه این خطرات به صفر نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: بیشترین عامل انتقال ویروس از حیوان به انسان از طریق مدفوع حیوانات و یا روش گوارشی و خوراکی است، بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر رعایت روش‌های انگل‌تراپی، حتما موارد بهداشتی در خصوص محل خواب و مواد غذایی را رعایت کنند تا خطر انتقال بیماری را در حد قابل توجهی کاهش دهند.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین اذعان کرد: برخی بیماری‌های مشترک حیوان و انسان ممکن است به دلیل عدم شستشوی میوه و سبزیجات به انسان منتقل شوند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که قطعا نگهداری یا عدم نگهداری از حیوانات خانگی منجر به انتقال بیماری‌های مشترک می‌شود.

جوادی در پایان گفت: توصیه می‌شود کسانی که از سگ به عنوان نگهبان باغ یا همراه استفاده می‌کنند در زمان گل‌کاری و تماس با خاک حتما از دستکش استفاده کنند و اجازه ندهند که حیوان آن‌ها با سایر حیوانات ولگرد ارتباط برقرار کند چون ممکن است سایر حیوانات ناقل باشند و عامل انتقال به حیوان خانگی آن‌ها باشند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
2
1
کلی ........ گفته
نظر شما
ادامه