کد خبر: ۷۳۶۹۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر افشین عراقی» افزود: هر چه تعرفه‌ها زودتر ابلاغ شوند، به نفع بخش خصوصی دامپزشکی است؛ البته شاید نتواند خسارت قبلی را جبران کند، اما هر زمان جلوی ضرر را بگیریم، سود است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان زنجان معتقد است که تکلیف ماده ۱۹ باید یک بار برای همیشه مشخص شود، کمااینکه سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی یا اداره کل نمیتوانند به دنبال کارفرما یا مسئول فنی راه بیفتند که آیا قرارداد را بسته یا پشت پرده کمتر میگیرد یا بیشتر؟

«دکتر افشین عراقی» در گفتوگو با حکیم مهر میگوید: «این امور در حیطه وظایف هیچ یک از این ارگانها نیست، بلکه باید شکلی از قرارداد وجود داشته باشد که این موارد در آن حل شده باشد.»

از نظر وی هر چه تعرفهها زودتر ابلاغ شوند، به نفع بخش خصوصی دامپزشکی است: «البته که شاید نتواند آن خسارت قبلی را جبران کند، اما هر زمان جلوی ضرر را بگیریم، سود است. با توجه به تورم بالایی که در کشور اتفاق افتاده، تعرفهها هم باید متناسب با آن تغییر کند، در غیر این صورت همکاران ما توان انجام کار را نخواهند داشت.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان در سالی که گذشت، چه بود؟

مهمترین مشکلات ما مثل همیشه مربوط به ماده ۱۸ و ماده ۱۹ و شکل قراردادها بوده که باید در سال جدید به دنبال بهبود شرایط و حل آن باشیم. ویرایش چهارم که اواخر سال ابلاغ شد، اقدام بسیار مناسبی بود. تا قبل از آن، در مورد چگونگی صدور پروانهها بلاتکلیف بودیم که خوشبختانه این مشکل در اواخر سال گذشته حل شد.

حکیم مهر: به ماده ۱۹ اشاره کردید. وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان شما چگونه است؟ آیا اجرا میشود و اگر میشود، چه تضمینی است که منجربه قراردادهای پشت پرده نشود؟

یک بار برای همیشه میبایست تکلیف ماده ۱۹ مشخص شود، کمااینکه سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی یا اداره کل نمیتوانند به دنبال کارفرما یا مسئول فنی راه بیفتند که آیا قرارداد را بسته یا پشت پرده کمتر میگیرد یا بیشتر؟ این امور در حیطه وظایف هیچیک از این ارگانها نیست. باید شکلی از قرارداد تعریف شود که این موارد در آن حل شده باشد. این گونه قراردادها نباید دارای نواقصی باشند که بتوان از آن فرار کرد. نباید نیاز به مراقبت یک شخص ثالث باشد که فلان مسئول فنی پشت پرده قرارداد کمتری نبندد. این موضوعات در حیطه وظایف دامپزشکی یا نظام نیست. به هر حال ماده ۱۹ باید به شکلی اجرا شود که حقوق هر دو طرف رعایت شده و هر دو طرف خود را ملزم به اجرای آن بدانند.

حکیم مهر: اینکه در سال ۱۴۰۱ تعرفههای خدمات دامپزشکی ابلاغ نشد، چه آسیبهایی را به بخش خصوصی دامپزشکی وارد میکند؟

تعرفهها در قراردادهای جاری سازمان دامپزشکی با بخش خصوصی خیلی مهم بوده است، کمااینکه مثلا قراردادهای مایهکوبی که انجام میشود، بر اساس تعرفههاست. این تعرفهها باید تغییر میکرد که نکرد، چون مبالغ آن بسیار پایین بوده و امیدوارم که خیلی زود این مساله حل شود.

حکیم مهر: حتی اگر همین امروز تعرفهها ابلاغ شوند، آیا میتوان ضرر و زیان سال گذشته را جبران کرد؟

نمیتوان گفت که همه قراردادهایی را که در طول سال بسته شد، جبران میکند اما هر چه تعرفهها زودتر ابلاغ شوند، به نفع بخش خصوصی دامپزشکی است. البته که شاید نتواند آن خسارت قبلی را جبران کند، اما هر زمان جلوی ضرر را بگیریم، سود است.

حکیم مهر: یکی از مشکلات برخی استانها، الزام کلینیکها به خروج از شهر و فعالیت در حاشیه شهرهاست. آیا این مشکل در استان شما هم وجود داشت؟

در استان ما هم هست اما با توجه به اینکه تعداد کلینیکهای دام کوچک شهر ما زیاد نیست، خیلی باعث ایجاد سر و صدا نشده است. این معضل وجود دارد و موضوعی است که باید یک فکر اساسی برای آن بشود. یا باید شهرداریها محلی را تعیین و جایگاهی را برای چنین کاری تعریف کنند یا اینکه از نظر قانونی نظام به همراه سازمان دامپزشکی پیگیر این موضوع شوند که بر اساس قوانین موجود، جایگاه یک درمانگاه دام کوچک در سطح شهر، کجا میتواند باشد؟

حکیم مهر: ارتباط شما با بخش دولتی دامپزشکی چگونه است؟ چقدر با هم تعامل دارید؟

با بخش دولتی در همه زمینهها تعامل بسیار خوبی داریم. بخش دولتی همیشه همراه ماست و ما هم همیشه همراه آنها هستیم. مشکلی در این زمینه وجود نداشته است و خود شخص مدیرکل هم همیشه همراه بوده است. بخش خصوصی را همیشه همراهی کرده و همیشه هوادار آن بوده است.

حکیم مهر: مهمترین برنامههای شما برای سال جاری چیست؟

باید منتظر ماند و دید که در سال جاری چه برنامههایی از طرف خود سازمان مرکزی در اولویت قرار میگیرد اما برای خود ما، رونق بیشتر بخش خصوصی اولویت اول را دارد. امنیت شغلی همکاران بیشترین اهمیت را دارد و ما سعی میکنیم که این کار را در اولویت قرار دهیم. یکی دیگر از اولویتهای نظام دامپزشکی استان زنجان، محل جدید خود نظام است که قرار است ساختمان آن را بسازیم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

آن چیزی که برای ما خیلی مهم است، مساله تعرفههاست. با توجه به تورم بالایی که در کشور اتفاق افتاده، تعرفهها هم باید متناسب با آن تغییر کند، در غیر این صورت همکاران ما توان انجام کار را نخواهند داشت و باید آنها را یاری کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
1
9
خوب لازم نیست دنبال‌شون راه بیفته!
می‌تونه در تمدید پروانه‌ها یکی از مدارک مورد نیاز رو پرینت سال قبل لیست‌بیمه به همراه فیش پرداخت بیمه‌ی سال قبل بذاره که البته این پرداختی باید بر اساس حقوقی که قرار بوده به مسوول‌فنی بر پایه‌ی تعرفه‌های مصوب داده بشه ثبت و پرداخت شده باشه.
چون در این صورت کارفرما موظفه علاوه بر حق‌بیمه‌ی نسبتا بالای مسوول‌فنی، مالیات‌حقوقش رو هم پرداخت کنه و برای کارفرما ریسک قرارداد صوری خیلی بالا میره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
بیمه و مالیات رو هم صوری میده و علاوه بر حقوق اضافه که صوری داده پس میگیره ، این توافق پنهانی بین کارفرما و متقاضی است و در غیر اینصورت اخراج سریع به هزار بهانه امکانپذیر است ، لااقل عدم تمدید قرارداد پس از انقضای آن ، که برابر است با از دست رفتن فرصت استخدام مجدد برای متقاضی در محل دیگر( لااقل برای مدتی)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
اینکه کاری نداره بیمه را کامل میده ، طبق حقوق صوری ، ولی اضافیش را از حقوق واقعی و دریافتی کم میزاره
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
اگر این کار رو بکنه ریسکش برای کارفرما به شدت بالا میره.
چون مسوول فنی هر لحظه می‌تونه شکایت کنه و با توجه به بیمه‌ای که رد شده و احتمالا مستندات حقوق که دریافت نشده، کارفرما رو مجبور به پرداخت کنه و به علاوه سوابق بیمه‌ای مسوول فنی هم درست خواهد بود. چه برای بیمه‌ی بیکاری و حوادث و بازنشستگی و...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
۱۳:۵۴ آنچه دوست دارید فکر میکنید که آنطور میشود ، ولی نه ، گفتم حقوق را پرداخت می‌کند بطور کامل و مستندات را درست میکند ، ولی بعد مابه‌التفاوت حقوق توافقی که کمتر است را کارفرما نقدی پس میگیرد بدون هیچ سندی ، آنجا که گفتم بیمه اضافی را کم میگذارد نه اینکه از حساب بانکی کم میگذارد بلکه از حقوق صوری کم میگذارد و جزو آن مبلغ اضافی نقدی ، آنرا هم پس میگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
جواب بالا ۱۵:۵۰ به ناشناس ۱۰:۲۷ صحیح است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
1
9
کافیه از نظام مهندسی ساختمان الگو برداری کنند که همه چیز سیستمیه و مهندس و کارفرما قبل از شروع کار، همدیگه رو ملاقات نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
کارفرما ساختمان به مهندس ساختمان احتیاج داره حتی اگر مجبورش نکنند کارفرما نه میانه نقشه بکشه نه محاسبه کنه و نه هیچی دیگه , و بدون اون کارش لنگ‌میشه یا حداقل از اعتبار کار ساختمانی کم میشه ، ولی در مورد مسئول فنی شرکتهای مثل کشتارگاه و بسته بندی چی؟ همش مسئول فنی رو مزاحم می‌دونه و در اصل کاری هم از مسئول فنی نمیخواد و هم برنمی‌آید و نمی‌بینیم ، مسئول فنی اغلب برخورد درست با موضوعات را بلد نیستند و یا سوادش رو هم ندارند و پس از مدتی از کار فراری میشوند کارفرما هم یه حقوقی کمی که میتونه میده و میگه بشین خونه هم من راحت ترم هم تو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
15
دکتر آقا میری حدود 6 ماه پیش قول داده بود یک ماهه مشکل ماده 19 را حل کند . حکیم مهر عزیز لطفا پیگیری فرمایید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
با سلام : مطالبه به حقی است پیگیری کنید
مشاغل سخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
سلام
ما خواستار پیگیری هستیم
واقعا وضعیت حقوقی دامپزشکان اسف باره
دکتر اب. یداللهی حی.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
3
سلام علیکم و رحمةالله. ضمن عرض تبریک سال نو و بهارایی که درش هستیم. اگه ستاد بحرانی عجالتا راه اندازی شه و پیگیر احوال نابسامان و آسیب دیده ی همکارا و خونواده های ارجمندشون شه، بد نیس. شاید بشه تاحدودی به عبور عزتمند این عزیزان از مشکلات و آسیبهای پس از بحران، خوشبین بود و وجدانهای ناظر بینای مجروح ، کمی آسوده شن. همکارا و خونواده های ارجمند و نجیبی که دچار عوارض هولناک شدن طی بی توجه ایهای مغرضانه و غیرمسئولانه ی پیشین و متأسفانه در جریان که حتی حلول بهار هم نتونسته زخمای خشم خزونی رو که ناخواسته باهاش مواجه شدن ، مرحم شه. باسپاس و صلوات واسه گشابش. پاینده حق و مهربانی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
1
1
اگر نظام دامپزشکی دنبال کارفرما و مسئول فنی راه هم بیافتد که بقول ایشان راه هم نمی‌افتد ......... باز هم فایده ندارد چون توافق پشت پرده و ضمنی و نانوشته انجام می‌شود و اضافه حقوق واریز شده پس گرفته میشود ، همانطور که گفته شد پشت پرده ، و هیچ چاره‌ای دیگر هم برای آن نیست ، چون چیزی که زیاده متقاضی تازه کاره با درخواست حقوق کمتر
پ ف
|
Germany
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
3
3
ممنون که همیشه به فکر دامپزشک ها هستید
خیلی ممنون اقای دکتر
نظر شما
ادامه