کد خبر: ۷۳۶۹۳

حکیم مهر: مطابق هر سال با شروع فصل پرورش کرم ابریشم، پیش از توزیع تخم نوغان توسط شرکت سهامی کرم ابریشم ایران، کارشناسان دامپزشکی بمنظور جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری پبرین از مرکز توسعه نوغانداری کشور بازدید و با انجام نمونه برداری و آزمایش PCR، بیماری را پایش می کنند که خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری پبرین مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان گیلان، «دکتر هادی بابایی» مدیر کل دامپزشکی گیلان از پایش بیماری پبرین در کرم ابریشم خبر داد.

دکتر بابایی با اشاره به اینکه پبرین یک بیماری تک یاخته ای و از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های کرم ابریشم است گفت: خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری پبرین در پایش های صورت گرفته مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان افزود: بروز این بیماری موجب خسارت اقتصادی جبران‌ناپذیری به تولید کننده می‌شود و مهم‌ترین راه، پیشگیری از ورود آلودگی در نوغانداری ها، ضدعفونی مناسب محل پرورش کرم ابریشم است، همچنین باید دقت کرد کرم ابریشم در معرض حالت‌های استرس‌زا مانند حرارت نامطلوب و رطوبت نامناسب، تهویه بد، تغذیه ناکافی و نامناسب که می‌تواند به‌راحتی باعث بیماری شود، قرار نگیرد.

بابایی گفت: از آنجا که بیماری‌ پبرین، ضرر مالی قابل‌توجهی به واحدهای پرورش کرم ابریشم وارد می‌کند، همه ساله قبل از توزیع تخم نوغان توسط شرکت سهامی کرم ابریشم، بوسیله کارشناسان اداره کل دامپزشکی گیلان با انجام آزمایش PCR در آزمایشگاه مرکزی استان انجام می شود.

 

نظر شما
ادامه