کد خبر: ۷۴۲۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، کرمان، گلستان و خراسان شمالی

 

فرماندار خواف در دیدار با مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خواستار ایجاد ایستگاه تحقیقاتی شتر در این شهرستان شد

فرماندار  شهرستان خواف در ملاقات با مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی که در محل دفتر کار وی انجام شد اظهار داشت: بحث دام حوزه قابل توجهی از فعالیت روزمره مردم در شهرستان است که به دلیل خشکسالی های متوالی و شرایط مراتع ناشی از آن دام های شهرستان از 800 هزار رأس در گذشته به نصف تقلیل پیدا کرده است.
جغتایی صنعتی کردن حوزه دام را نیازمند فرهنگ سازی عنوان نمود و افزود : خروج دام از شهرها باید مورد توجه قرار گیرد و برای اجرای آن بستر لازم برای مشارکت مردم را باید فراهم نمود.

فرماندار خواف، کشتار غیر مجاز دام را یکی از معضلات حوزه سلامت بیان نمود واز شهرداران خواست نسبت به تجهیز کشتارگاهها اقدام نمایند.

وی در ادامه خواستار ایجاد ایستگاه تحقیقاتی شتر در شهرستان شد و از مسئولان مرتبط خواست که در این خصوص اقدام نمایند.

جغتایی نبود دامپزشک در پست دامپزشکی مرکز بخش جلگه زوزن و عدم وجود داروخانه دامی در این بخش را از برخی مشکلات عنوان نمود و خواستار ایجاد پست قرنطینه دام در کیبر کوه بخش جلگه زوزن ، روستای نیاز آباد بخش سنگان و پست دامپزشکی در شهر سلامی شد.

در ادامه دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، شهرستان خواف را به دلیل هم مرز بودن با کشور افغانستان در معرض خطرات دامی بسیاری از جمله تب کنگو و تب کیو دانست و افزود، وضعیت شهرستان در این خصوص مطلوب است و باید پدافند غیر عامل بیش از گذشته فعال باشد.

وی سپس با حضور در بخش جلگه زوزن از پست قرنطینه کالشور بازدید نموده و با حضور در مرتع از نزدیک در جریان واکسیناسیون شترها قرار گرفت.

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد:
احداث پست قرنطینه‌ دامی در ریگان و فهرج


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از احداث پست قرنطینه‌ دامی در شهرستان‌های ریگان و فهرج خبر داد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی امروز در حاشیه حضور در شهرستان ریگان اظهار داشت: خشکسالی‌های پیاپی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان موجب کاهش دام این مناطق شده است.
وی بیان داشت: دام‌های مناطقی که دچار خشکسالی می‌شود به دلیل کاهش علوفه و آب با مشکل خوراک مواجه و مبتلا به بیماری‌هایی می‌شوند.
زیدآبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه چهار شهرستان شرقی استان کرمان از جمله مناطق دامپروری به شمار می‌روند به حمایت‌هایی در زمینه کاهش دام نیاز دارند.
وی ابراز داشت: با توجه به خشکسالی‌ها و کمبود علوفه شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کنگو و کنه‌های ناقل صورت می‌گیرد که باید عملیات‌های سمپاشی اماکن دامی انجام شود.
زیدآبادی عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان‌های شرقی کرمان مکان ورود دام قاچاق هستند، احداث پست قرنطینه‌ای در این مناطق ضروری است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اذعان داشت: با تامین اعتبار و تجهیزات کامل و شرایط ریگان و فهرج پست قرنطینه‌ای دام در این دو شهرستان احداث می‌شود.
زیدآبادی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود دام قاچاق به استان کرمان کاهش یافته و این روند ادامه می‌یابد.
گفتنی است در شهرستان ریگان بیش از 250 هزار راس دام نگهداری می‌شود.

 

------------------------------

 

دامپزشکی گلستان در طرح معنوی حرم تا حرم شرکت می کند


33 اسب سوار بسیجی ترکمن ششم آذرماه سالجاری در قالب طرح حرم تا حرم توسط بسیج ناحیه مقاومت استان و شهرستان گنبد از محل حرم امامزاده یحیی بن زید گنبد به مقصد حرم امام رضا (ع) بمدت 4 روز به مشهد مقدس اعزام شدند.

شبکه دامپزشکی گنبدکاووس به این مناسبت اعلام کرد : با صدور مجوز  بهداشتی حمل و اعزام یک خودرو به همراه یک نفر دکتر دامپزشک (دکتر آنه محمدزاده دامپزشک میدان سوارکاری گنبد) در این طرح معنوی  همکاری می‎کند.

 

-------------------------------

 

گرامیداشت روز ملی خانواده و تجلیل و تکریم از بازنشستگان در خراسان شمالی


روز یکشنبه ششم آذرماه سالجاری بازنشستگان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در نشستی صمیمی با حضور دکتر شریفی مدیر کل دامپزشکی استان و معاونت های فنی و مالی اداری در محل سالن اجتماعات اداره کل گرد هم آمدند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا و نیز عرض خیر مقدم به همکاران بازنشسته اداره کل دامپزشکی گفت : تجلیل و تکریم از بازنشستگان محترم یک شعار نیست بلکه یک عمل است و اختصاص به فصل،‌ ماه و روز خاصی ندارد و یک وظیفه اساسی برای مجموعه مسئولین و کارکنان دامپزشکی می باشد تا هر زمانی از این گنجینه های بس ارزشمند در جهت ارتقاء‌ سیستم به عنوان چشم بینا و نیز مشاوران محترم مورد همکاری قرار گیرند.


دکتر شریفی افزود: اگر امروز سازمان دامپزشکی کشور در سطح ملی و منطقه ای اعتبار کسب نموده این فقط از برکت وجود شما عزیزان می باشد که در دهه های قبل با سختی و مشقت کار، نبود امکانات،‌در صعب العبورترین مناطق کشور و استان در جهت حفظ سرمایه دامی و نیز تأمین بهداشت عمومی از جان خویش مایه گذاشته اید.
در ادامه هر یک از کارکنان بازنشسته با ایراد نقطه نظرات خود نیز میان خاطره ای از دوران مقدس خدمت به جلسه شور و نشاط خاصی بخشیدند. در این جلسه خانواده همکار مرحوم بازنشسته سید موسی هاشمی حضور داشتند و برای شادی روح آن مرحوم مغفور حمد و سوره ای نثار گردید.
در خاتمه با تقدیم لوح سپاس و هدایایی به پاس یاد بود از مجموعه کارکنان بازنشسته دامپزشکی استان تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

 

نظر شما
ادامه