کد خبر: ۷۴۵۵۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:
شاغلین حرفه دامپزشکی با خطرات زیاد ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین آسیب‌دیدگی‌های فیزیکی مانند حیوان‌گزیدگی، ضربه دام‌ها و... مواجه هستند ...
عکس: ابتلای همکار واکسیناتور دامپزشکی گچساران به بیماری تب مالت

حکیم مهر: معاون وزیر کار از بازنگری آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد و گفت: پیشنهاد حذف خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان آور را رد کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انسان در محیط کار با عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، مکانیکی و ارگونومیکی مواجه است و اگر مقدار این عوامل بیشتر یا کمتر از حدود تحمل بدن باشد، فشار‌ها و تنش‌های بیش از ظرفیت‌های طبیعی چه در بعد جسمانی چه در بعد روانی به بدن انسان وارد می‌شود. نتیجه تحمیل شرایط کار بالاتر از ظرفیت طبیعی بدن موجب بروز انواع بیماری‌های شغلی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، کار‌های سخت و زیان‌آور مشاغلی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و فرد با انجام آن کار، فشار جسمی و روانی بیش از ظرفیت طبیعی بر او وارد شود که در اثر آن به بیماری و عوارض آن مبتلا شود.

ماده ۱ آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور این مشاغل را که به آن‌ها سختی کار تعلق گرفته به دو دسته تقسیم کرده است:

الف – مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد، اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن‌ها را حذف کرد.

ب- مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری آن‌ها کاهش یافته، ولی کماکان سخت و زیان آوری آن‌ها حفظ می‌شود.

در واقع برخلاف مشاغل گروه الف که با بکارگیری تمهیدات ایمنی و تلاش کارفرمایان سختی کار کاهش می‌یابد، مشاغل گروه "ب" ماهیتا سخت و زیان آور هستند و صفت سخت و زیان آوری در ذات آن‌ها وجود دارد.

درباره دسته اول می‌توان عمده مشاغل صنعتی را مثال زد که کارفرما تجهیزات ایمنی را برای کارگران فراهم نکرده باشد. مثلا کارگر یک کارگاه جوشکاری، نیازمند تجهیزات ایمنی از قبیل عینک مخصوص است و کارفرما وظیفه دارد آن را برای کارگر فراهم کند. دسته دوم مشاغلی که سخت و زیان‌آور بودن جزو جدا نشدنی آن شغل‌هاست و رعایت مسائل ایمنی از سخت و زیان آوری آن‌ها کم نمی‌کند. به عنوان مثال کارگرانی که در معادن یا روی دکل‌ها یا پست‌های انتقال برق کار می‌کنند.

در حال حاضر کار‌های مرتبط با حفر قنات و چاه، مشاغل مرتبط با کوره‌های مذاب، عملیات مربوط به جمع آوری و دفن زباله‌ها، کار در فضا‌هایی که ارتعاشات صوتی حاکم بر محیط بر سیستم شنوایی آسیب‌رسان است، کار‌های مرتبط با سمپاشی و ضدعفونی کردن، کار غواصی که تحت فشار غیرطبیعی محیط باشد و کار‌هایی که در معرض تشعشات رادیواکتیو هستند از جمله مشاغل سخت و زیان آور به شمار می‌روند.

بازنگری آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور

در همین راستا «علی حسین رعیتی فرد» معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بازنگری آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور خبر داد و درباره احتمال حذف برخی شغل‌ها گفت: آیین نامه در شورای عالی حفاظت فنی به پایان رسیده و رأی گیری شده است. رشته یا شغلی را حذف نکردیم فقط در نحوه اجرایش تفاوت‌هایی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه آیین نامه هنوز به تصویب نهایی نرسیده است، توضیح داد: بازنگری در آیین‌نامه انجام شده، ولی چون باید به کمیسیون دولت برود تا روی آن بحث شود و مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، هنوز چیزی نهایی نشده است، زیرا برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها مثل سازمان تامین اجتماعی ممکن است پیشنهاداتی داشته باشند؛ بنابر این هنوز نهایی نشده است.

به گفته معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بازنگری آیین‌نامه، شغلی حذف نشده، ولی قرار شده است که گروه "الف و ب" دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند.

رعیتی فرد همچنین درباره حذف شغل خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان آور گفت: این پیشنهاد مطرح بود، ولی قبول نکردیم و رد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا "خبرنگاری" از گروه "ب" به گروه "الف" تغییر یافته است یا خیر؟ گفت: شما خبرنگاران مشکلی ندارید.

پیشتر در صد و هشتاد و دومین جلسه شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار و در راستای سیاستگذاری کار‌های سخت و زیان آور موضوع ماده ۷ آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور، مشاغل "ملوانی و صیادی" مشمولین قانون کار با موافقت اکثریت آرا در گروه "ب" مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفت.

همچنین در یکصد و چهل و نهمین نشست شورای عالی حفاظت فنی با تصمیم اعضا، شغل عملیاتی "آتش‌نشانی" در ردیف گروه "ب" مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفت.

سوابق کار در کار‌های سخت و زیان آور یک و نیم برابر محاسبه می‌شود و افرادی که در مشاغل سخت و زیان آور و طاقت فرسا ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا ۲۵ سال سابقه کار متناوب را داشته و حق بیمه سابقه مزبور را به سازمان تامین اجتماعی واریز کرده باشند می‌توانند تقاضای بازنشستگی خود را ارائه کنند.

کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی مکلفند قبل از آن که کار‌های سخت و زیان آور را به کارگران خود محول کنند، معاینات پزشکی لازم را انجام داده و کارگران را از لحاظ قابلیت و استعداد جسمانی متناسب برای نوع کار بسنجند و به صورت دوره‌ای معاینات پزشکی را تکرار کنند. کارگران مشاغل سخت از مرخصی سالانه بیشتر برخوردار بوده و در بحث بازنشستگی شرایط خاص بازنشستگی پیش از موعد را دارند. ساعات کار مشاغل سخت و زیان آور نباید از شش ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تجاوز کند.

ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی به بازنشستگی پیش از موعد توجه داشته و هدف آن حمایت از سلامت افراد پس از بازنشستگی است. مشاغل سخت و زیان آور به دلیل شرایط حساس زیر ذره‌بین قانون قرار دارند و از آنجا که کارگران این مشاغل همواره در معرض خطرات جدی هستند، قانون رویکرد حمایتی از این دسته کارگران را در پیش گرفته است.

پی‌نوشت حکیم مهر:

با توجه سختی کار شاغلین حرفه دامپزشکی و خطرات زیاد ابتلای آنها به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین آسیب‌دیدگی‌های فیزیکی مانند حیوان‌گزیدگی، ضربه دام‌ها و...، از مسئولین سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی و همچنین نمایندگان دامپزشک مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود از فرصت پیش آمده برای بازنگری آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده نموده و تمام تلاش خود را برای گنجاندن شاغلین حرفه دامپزشکی (حداقل مشاغلی که مستقیماً با دام‌ها در ارتباطند) در زمره افراد دارای مشاغل سخت و زیان‌آور انجام دهند.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Estonia
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
8
سلام
الان پنج ساله تب مالت گرفتم هنوز کل استخوانها و رباط های بدنم درد می کنه به زور سرکار میرم کارم واکسیناسیونه که با بدن سالم هم به زور می شه هر روز کار کرد ...
هیچکسی هم درک نمی کنه کار بخش خصوصی غیر فعالمون هم افتاده رو دوشمون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
فقط درمانگاه و مرکز واکسیناسیون حقشونه که مشاغل سخت باشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
5
5
باوجود مدیرانی که علاقه خاصی برای حفظ سمت و پشت میزنشینی دارند،دامپزشکی جزمشاغل سخت نمیشه وقتی حقوق رئیس اداره بالای ۲۵م هست بفکر زیردستاش نیس
میرجلال سیدرسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
7
سالهاست از مشکلات می‌نویسیم. دریغ از گوش شنوا. مسئولین محترم مداقه فرمایید. دیسک کمر و گردن و آرتروز و تب مالت امان همکاران را بریده:

تلخندهای یک دامپزشک (۱۴)
- دردِ نداشتن سختیِ کار، علیرغم داشتن سخت‌ترین کار!

مشاغل سخت و زیان‌آور، شغلهایی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره، صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.
به موجب ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی بند (۵) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون اصلاح مواد (۷۲) و (۷۷) و تبصره ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده (۷۶) مصوب ۱۳۷۱ ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۳۶۵/ت۳۶۰۰۵هـ مورخ ۱۳۸۶/۲/۵، مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم‌بندی می‌شوند.

گروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما، سختی و زیان‌آوری آنها را حذف نمود.

گروه ب: مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان‌آوری آن‌ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌گردد.

مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره ۲ قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور که در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استانها جهت طرح در کمیته‌های استانی ارائه نمایند.

و حال یک سوال:
آیا می‌دانید علیرغم اینکه دامپزشکی شغلی پرمخاطره بوده و دامپزشکان علاوه بر کار در شرایط پرخطر فیزیکی، در معرض انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام نیز هستند، دامپزشکی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور طبقه‌بندی نمی‌شود؟!

یکی از خواسته‌های به حق شاغلین رده‌های مختلف شغلی دامپزشکی، قرار گرفتن این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است.
نگاهی به شرح وظایف و عملکرد برخی رده‌های شغلی دامپزشکی نیز موید آن است که این درخواست، خواسته‌ایست به حق و حتی گاهی آسیبهای وارده به برخی همکاران دامپزشک در پاره‌ای موارد، جانکاه و غیرقابل بازگشت بوده است.
علاوه بر احتمال آسیبهای مستقیم فیزیکی و شیمیایی، ساعت کاری نامناسب نیز مساله‌ساز است و بعنوان مثال کلینیسینی که جهت انجام یک سزارین اضطراری باید نیمه‌شب از خواب برخیزد و حتی بدتر از آن، یک بازرس کشتارگاه که بصورت دائمی ناگزیر از بیداری و کار در ساعات بامدادی‌ست، در حال جدالی با هورمون ملاتونین و ساعت بیولوژیک بدن است بخاطر کسب لقمه‌ای نان حلال! پیرو این قضیه، خوابیدن در طی روز بمنظور جبران کمبود خواب شبانه هم آثار منفی خاص خود را در پی خواهد داشت و ضعف دائمی، کوفتگی عضلات، خواب‌آلودگی و ترمیم دیرهنگام آسیبها و امراض از عواقب آن خواهد بود.
خطر همیشه در کمین دامپزشکان است و موارد خطر‌ و مشکلات به‌سان دریاییست که ذکر تک‌تک آنها مثنوی هفتاد من می‌طلبد و بعنوان قطره‌ای از این دریا، ابتلاء تعداد زیادی از همکاران کلینیسین و تکنسین به تب مالت و یا بازرسان گوشت کشتارگاهها به انواع مشکلات حرکتی و استخوانی نظیر دیسک کمر و آرتروز، تنها قطراتی‌ست از این دریای پرخطر آسیبهای فیزیکی و شیمیایی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام.
امید که با تلاشهای مستمر مسئولین ذی‌ربط و تعامل با ادارات کار، این مهم نیز محقق گردد...

همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
2
یکسری شرکت هستند که کارها را بر اساس سختی کار مستند سازی میکنند و بر اساس ارگونومی کار دفترچه شغلی تهیه میکنند و برای معرفی شغلشان بصورت فنی اقدام میکنند. سازمان دامپزشکی باید از این طریق اقدام به معرفی این شغل بعنوان شغل سخت و زیان‌آور نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شاید سازمان دامپزشکی چنین کاری نکند و پیگیری سختی کار کارکنان خود را در خلاف جهت منافع مدیریتی خود بداند و حتی می توان گفت باید دندان طمع بر پیگیری این امر را باید از سازامن دامپزشکی کند. اما نظام دامپزشکی همان جایی است که باید پیگیر منافع دامپزشکان باشد چرا که تشکیلات صنفی آنها هم عموما هست و باید حافظ منافع شاغلین حرفه های دامپزشکی باشد.
اگر پیگیری نکند جفاکاری است و اهمال است.
بلاخره دامپزشکان بخش خصوصی که نباید چشم به دست دامپزشکی دولتی مانده و حق مسلم خودشان را در تعارف بازی بین سازمان دامپزشکی با سایر بخش ها قربانی کنند.
مطالبه عمومی کل جامعه دامپزشکی می تواند مسئولین نظام دامپزشکی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن موضوع تحریک و حتی مجاب کند.
اگر هم نکردند خود ما جمع شویم و تشکل صنف های مختلف دامپزشکی یا با هر سازماندهی ممکنی همین خواسته را با تامین جمعی هزینه مختصری و تحویل به شرکت های پیگیری کننده این امر محقق نماییم.
سختی کار درجه ب حق همه ما صنف دامپزشکی است.
مشاغلی خیلی از ما ساده تر محکم سختی کارشان را گرفته اند و ما در خواب خرگوشی به سر می بریم.
عموما بازنشست نشده فرسوده می شویم ولی صدایمان در نمی آید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
2
کار در کشتارگاه و سروکار داشتن با خون و بخار آب گرم و آلودگی صوتی بالا و بیماری های زئونوز خطرناکی چون تب کریمه کنگو، هاری، بروسلوز و ... سپس 50متر آنطرفترش ورود به سردخانه های 20 درجه زیر صفر نگهداری فراورده ها با 300 متر مربع مساحت و پالت های یک تنی چیده شده روی هم تا ارتفاع 3-4 متری روی سر، در کوران باد اواپوراتور، رجوع مکرر به تونل انجماد 35 درجه زیر صفر و... اینها با تمهیداتی قابل پیشگیری است.
دامپزشکی جراحی که روی میز نمی تواند گاو 400 کیلویی را قرار دهد و 3 ساعت باید در موقعیت آسیب زا به ستون مهره ها عمل انجام بدهد آنهم در شرایطی که با عفونت های خطرناک زئونوز، با انواع چرک و عفونت و حتی بافتهای متعفن با بوی تهوع آور از دام بیمار، در کنار خطر لگد و عدم مهار شدگی مناسب حتی حمله دام غیر قابل بیهوش نمودن و حساس شده حین جراحی کار ساده ای است که کمی سختی آن هم با مختصر تمهیداتی در وسط طویله در سرمای زمستان و گرمای تابستان در کنار یک لشکر مگس، قابل رفع است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
درست است.
این ها نمونه ای است از خروارها مصادیق سختی کار دامپزشکی.
من خودم به دلیل ورود مکرر به سردخانه های زیر صفر طی یک مدتی، الان برای تمام عمر دچار سردرد های میگرنی هستم که فعالیتم و کیفیت زندگیم را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. در حالیکه مدتها نمی دانستم از کجا ضربه خورده امن تا پزشک متوجه موضوع شده و به من گفت از ورود به مکانهای خیلی سرد خودداری کنم.
یادم هست از زبان برخی دوستان می شنیدم که حین بازدید بهداشتی مورد انواع توهین و خشونت و حتی ضرب و شتم و تهدید به مرگ قرار می گرفتند.
خیلی دوستانم را در جاده های منتهی به دامداری و جاده های بین مزارع و مسیرهای سخت، در حین مراجعه به محل درمان دامها یا برگشت از آن از دست داده ام.
بارها پیش آمده مواردی برای درمان رجوع کرده و همکار پس از معاینه دام و آغشته شدن دست با مایعات بدن دام، مثلا پس از معاینه حلق و زبان گاو متوجه مشکوک بودن دام به هاری شده و تاریخچه را هدفدار و در جهت بررسی احتمال هاری که پرسیده دامدار به گزش دامش اشاره نموده،
بارها دیده اینم که همکارمان تب مالت گرفته و این قصه برای همه مان عادی شده است.
بارها همکار حین واکسیناسیون و یا تزریق دارو آسیب به پا یا کمرش وارد شده، بارها در طویله های نمور بین دیوار و دام فشرده شده و مدتی از کار افتاده شده یا حتی برای همیشه ناقص شده. حالا فکر کنید خبرنگار ورزشی و اجتماعی سختی کار دارد، بهورز مرکز بهداشت شهری دارد اما شاغل حرفه دامپزشکی ندارد.
ساعتها در معرض آفتاب سوزان در دمای غیر قابل تحمل در محیط عفن طویله ها واکسن می زند، در مراتع صعب العبور و ... اما سختی کار ندارد.
ساعتها در داخل طویله ای که برای لحظه ای هیچکس تحمل آلودگی اش را ندارد کار درمانی یا جراحی می کند، در حالیکه مگس، زنبور و حتی پشه ناقل انواع بیماری مثل سالک یا مالاریا را هم نمی تواند بدلیل مشغول بودن دو دستش از خود دور کند. با انواع ترشحات ناشی از بیماری دام سر و کار دارد. اصلا عمده دلیل ورودش به دامداری وجود بیماری و آلودگی و عفونت است اما سختی کار شامل حالش نمی شود.
من خودم بارها به دلایلی از جمله در مواقعی که دامدار جایگاه مناسبی ایجاد نکرده، یا بناچار برای رویت یک به یک دامها، برای انجام عملیات واکسیناسیون و ... به خاطر مجبور بودن به حضور در گرد و غبار ناشی از حرکت و جابجایی دامها تا چندین هفته دچار پنومونی و عوارض آن بوده ام. عمریست در گاوداری هم متاسفانه همیشه دچار آلرژی شدید می شوم و چاره ای هم از ورود به دامداری ندارم. کارمند آزمایشگاه انسانی سختی کار دارد ولی همان کارمند اگر آمد به آزمایشگاه دامپزشکی دیگر شامل سختی کار نمی شود.
به خدا گریه دارد که چقدر مظلوم و بی پناه هستیم ما صنف دامپزشکی. هیچکس هم به فکر ما نیست متاسفانه. در حالیکه خبرنگاری سختی کار می گیرد و کارشناس بهداشت محیط و بخش واکسن در بهداشت زیر کولر نشسته و سختی کار می گیرد. اما دامپزشک در سرشماری ها جزئی از مشاغل انسانی محسوب نمی شود انگار.
برسانید به گوش مسئولین محترم و دلسوز دامپزشکی. چون شاید خود ایشان هم سختی کار در حرفه شان را پذیرفته باشند و سختی حرفه شان برای خودشان عادی شده و این مهم را فراموش کرده باشند و در واقع همه ما وقتی وارد این حرفه شدیم ناخودآگاه این سختی کار را پذیرفته باشیم ولی دلیل نمی شود که وقتی ما پذیرفتیم دیگران از جمله بخش های مرتبط با کار و رفاه اجتماعی هم براحتی فراموشمان کنند.
وقتی کارمان دامنه گسترده ای از قبل شروع روز دارد، تا پاسی گذشته از نیمه شب، خطرات جاده ای دارد، سرما و گرما، آفتاب و برف دارد، انواع آسیب فیزیکی (دامدار، متخلفین بهداشتی، حتی خود دام بیمار، ریزش دیوار دامداری در اثر برخورد دام، حوادث جاده ای)، آسیب شیمیایی (گرد و غبار ناشی از رم کردن دام، بوی تعفن چرک، محتویات گوارش، مدفوع و ...)، خطرات بیولوژیک(تشخیص بیماری و یا در مواردی مواجهه و مشکوک شدن حین درمان با دام مبتلا به بیماریهای واگیر خطرناکی چون هاری، سل، تب مالت، آنفلوانزای فوق حاد، شاربن، انواع بیماری های انگلی، تب کریمه کنگو، قارچهای پوستی، کیستهای انگلی محوطه شکمی و صدری و ...)، خطرات جانی و امنیت جانی مثل حوادث جاده ای، خرابی خودرو در جاده های کم تردد و کوهستانی، سرما و گرمازدگی در محل کار، تهدید جانی) و نیز خطرات ترکیبی (همچون گزش حشرات، حیوان گزیدگی، حمله حیوانات وحشی، فرو رفتن سرسوزن یا نیدل استیک و ...) نادیده گرفته شدن اینهمه سختی کار که شاید کمتر شغلی با اینهمه مسائل گسترده (حتی دامپزشکی با خطرات نادری چون تشعشع هم بعنوان مثل در بخش رادیولوژی دامپزشکی مواجه منی شود) مواجه است (حتی سقوط از ارتفاع (در مناطق کوهستانی) این دیگر واقعا کم لطفی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
1
1
سلام و درود
کلاً همکاران شاغل دامپزشکی در بخش دولتی و خصوصی بشرط حمایت و پیگیری مسئولین ، معاون وزیز ، مدیران کل و سایر مسئولین می تواند جزو کارهای سخت و زیان آور باشد .
بخش دولتی : پرسنل اداره طیور ( خطر بیماری مشترک از جمله آنفلوانزای فوق حاد طیور و ... ) ، مبارزه ( بیمارهای مشترک و حوادث فیزیکی ) ، نظارت ( خطرات بازدید از واحدهای عرضه کشتارگاه ، قصابی و ... واحتمال خوردن چاقو و ... ، دارو و درمان و آزمایشگاه ( خطرات بیماریها ، خطرات شمیایی و بیماری ها و ....
بخش خصوصی نیز احتمال حوادث فیزیک از حملات حیوانات ، درگیر با انواع بیماری ها ، سختی کار با دام و ....
ان شاا... با مدیریت صحیح و پیگیری روسای نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور ، حق به حقدار برسد و سربازان گمنام به حداقل حق و حقوق خودشان برسند . یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
بنده هیچ دلیلی بجز برای نیروهای کاردان که سرکشی ها رو انجام میدند و کارهای صحرایی به عهده اشون هست. برای اینکه بقیه تو بخش دولتی جز مشاغل سخت باشند نمیبینم. نیروهای ......ی که یکیش هم برای یک شهرستان کفایت میده. اما ده نفری تو حیات با هم قدم میزنن و هیچ کسی کار ما همکاران بخش خصوصی دکتر رو تو شبکه پیش نمی‌بره به بهانه های واهی دارم میرم بچه ام رو بزارم مهد. زنم رو برسونم آرایشگاه. برم نون بخرم. ...........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
با استدلال شما اگر تو هر اداره ای بری سختی کار شاغلینش رو (حتی آتش نشانی و کارگر معدن) می شه تخطئه کرد و زیر سوال برد.
اما واقعیات میدانی چیز دیگری است و احتمالا شما غرض نامربوطی داری. جالبه که اگر شخصی در ذهن شما به رساندن فرزند به مهد یا همسر به آرایشگاه پرداخت دیگر سختی کار ندارد!
یا اگر در مجموعه ای 2 نفر زیر کار در رویی کردند کل مجموعه در حال زیر کار در رویی هستند.
نظر شما
ادامه