کد خبر: ۷۵۰۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تقدیر از دامپزشکی استان در پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، گفت: چالش‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام در ایلام متعدد است و همین قضیه باعث بالا رفتن آمارهای بیماری های مشترک انسان و دام در استان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ایلام، «دکتر راضی ناصری‌فر» در دیدار با مدیرکل و مسئولان دامپزشکی استان ایلام گفت: هرساله ۱۳ تا ۲۱ تیرماه به عنوان روز و هفته اطلاع رسانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نام گذاری شده است

وی بیان کرد: حدود ۶۴ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک هستند، سه چهارم بیمارهای نوپدید و بازپدید منشاء حیوانی دارند، این آمارها اهمیت دوچندان در کشور و به خصوص استان ما را بحث پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام دوچندان کرده است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه بیماری‌های مشترک در استان غفلت شده و به آمارها توجه نمی‌کنیم، افزود: چالش‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام در ایلام متعدد است و همین قضیه باعث بالا رفتن آمارهای بیماری های مشترک انسان و دام در استان شده است

وی گفت: در استان ایلام بیش از ۲.۵ میلیون راس دام سبک و سنگین وجود دارد و بخش قابل توجهی از جمعیت استان در بخش دامداری و دامپروری مشغول به کار هست که اهمیت توجه به بیماری‌های مشترک انسان و دام را در استان دوچندان کرده است

دکتر ناصری فر عنوان کرد: نگهداری حیوانان اهلی امروزه یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه بیماری‌های مشترک در استان است، در حاشیه شهرهای استان شاهد نگهداری دام هستیم که این قضیه خود در افزایش بیماری‌های مشترک انسان و دام موثر استرئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: برنامه مشخصی در استان ایلام برای سگ‌های ولگرد وجود ندارد، لبنیات سنتی و محلی و به خصوص بستنی فروشی‌های محلی از دیگر چالش‌های حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان است

وی گفت: متاسفانه چالش اصلی استان خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز است و بدتر اینکه مردم دوست دارند گوشت را گرم مصرف کنند، این مسئله منجر به افزایش مبتلایان به بیماری مشترک انسان و دام می‌شود

دکتر ناصری فر عنوان کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام باید در جلسات شورای سلامت استان حتماً به این موضوع توجه و پرداخته شود

وی گفت: بسته‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی و مدارس برای پیشگیری از بیماری مشترک انسان و دام تعریف شود، همچنین باید در زمینه اطلاع رسانی و تولید محتوا، از رسانه‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها در استان کمک کرد

وی گفت: کلاس‌های آموزشی برای افراد مختلف درگیر با دام، گوشت، لبنیات برگزار کرد، باید آحاد جامعه را خطرات بیماری های مشترک انسان و دام آگاه کنیم.

 ایلام جایگاه خوبی در بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام جایگاه خوبی در بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور ندارد، گفت: بهداشت دام باید اولویت اول استان ایلام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر یونس احمدی» در نشست با رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اظهار کرد: دامپزشکی استان ایلام آماده هرگونه همکاری و تعامل با مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام برای پیشگیری از بیماری مشترک در استان است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام جایگاه خوبی در کشور از نظر بیماری‌های مشترک دام و انسان دارد، افزود: برای پیشگیری از بیماری مشترک بین انسان و دام باید بهداشت دام به مسئله اول استان تبدیل شود.

احمدی تصریح کرد: نیاز است تمامی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان ارشد برای ریشه کن کردن مسئله کشتار غیرمجاز پای کار باشند، امروز مسئله کشتار غیرمجاز علاوه بر اینکه به یک معضل فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است، باعث بالا رفتن بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان شده است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام بیان کرد: امروز بیماری‌های مشترک انسان و دام از روستاها به شهرها منتقل شده، امروز خواص و نخبگان جامعه هم درگیر این بیماری‌های مشترک شده‌اند، نیاز است هم مردم و مسئولان به مسئله بهداشت دام و کشتار مجاز توجه ویژه داشته باشند.

احمدی از تشکیل یک مرکز و کمیته مشترک بین دامپزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام خبر داد و گفت: از داده‌های علمی و آماری این مرکز برای پیشبرد اهداف دامپزشکی استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: باید فرهنگ و ذائقه خرید گوشت مردم از کشتارغیرمجاز به سمت کشتار مجاز تغییر کند، امروز همه در مقابل بیماری‌هایی مشترک بین انسان و دام مسئول هستیم.

احمدی اضافه کرد: از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان بیماری‌های هاری، تب مالت، تب کریمه کنگو، سالک و…اشاره کرد، متاسفانه در تعدادی از این بیماری‌ها، استان ایلام وضعیت خوبی ندارد، باید مسئولان استانی نسبت به این قضیه حساسیت داشته باشند.

وی گفت: باید سمت و سوی توجه مسئولان به سمت این بیماری‌های مشترک باشد، این بیماری‌ها سلامت مردم و جامعه را تهدید می‌کنند و نیاز است همگی آستین همت برای پیشگیری از بیماری‌ها بالا بزنیم.

مدیرکل دامپزشکی ایلام افزودتعدادی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مثل تب مالت تا آخر عمر با فرد همراه است، تعدادی از این بیماری خود عامل پیدایش دیگر بیماری‌ها در انسان می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
3
ایلام فاجعست. از شهر که خارج میشی یه جاده ای هست از ۲ طرف فقط قصابیه و کنار هر قصابی کبابی. از تولید به مصرف. این مغازه ها همیشه هم شلوغ اند. دیگه ببین چه اوضاعی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
بخوام اصلاحش کنم قصابی که چه عرض کنم کنار جاده ذبح میکنند و همون جا کبابش میکنند.
به عنوان یک دامپزشک اولین چیزی که با دیدن این منظره به ذهن خطور میکنه اینه که این استان آیا اداره دامپزشکی نداره؟!
مگه میشه وضع انقدر خراب باشه؟؟!
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
2
در متن چند بار ذکر شده که ایلام جایگاه خوبی در بیماری های مشترک در کشور دارد/ندارد، جای اعداد و ارقام شیوع و بروز خالیست.
شهر شباب رو دریابید تا حد زیادی بیماری های مشترک تحت کنترل در خواهد آمد.
نظر شما
ادامه