کد خبر: ۷۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معاون آموزشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی زارعی» افزود: امروز دانشجویان بسیار قوی از دانشگاه شهیدچمران فارغ‌التحصیل می‌شوند که بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش و در یکی از سلسله‌ گزارش‌های حکیم مهر از وضعیت دانشکده‌های دامپزشکی سراسر کشور، دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به برخی کمبودها در این دانشکده، انتقاداتی را مطرح کرده بودند. یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های آنها جایگزینی واحدهای عملی با دروس غیرکاربردی و همچنین کم بودن تعداد کیس‌ها بود.

معاون آموزشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که ما براساس آیین‌نامه ابلاغی وزارتی، بیشتر از این نمی‌توانیم واحد کارورزی به دانشجو بدهیم و سقف واحدی را که می‌توانستیم برای کارورزی‌ها در نظر بگیریم، به دانشجو ارائه کرده‌ایم و این اتفاق مطلوب ما نبود: «از نظر ما اگر از دانشکده‌های دیگر هم نظرخواهی می‌شد، شاید آیین‌نامه بهتری به دست می‌آمد، ولی به هر حال چیزی بود که وزارتخانه اعمال کرده و با محوریت دانشگاه تهران بوده است.»

«دکتر مهدی زارعی» تصریح می‌کند: «گاهی اوقات دانشجویان توقعات و دیدگاه‌هایی دارند که با واقعیت فاصله دارد. البته که خیلی خوب است که تعداد کیس فلان اندازه باشد، اما به هر حال باید امکانات را هم ببینیم و اینکه شرایط سایرین چگونه است. طبیعی است که ما نمی‌توانیم مشابه امکاناتی را که بچه‌ها در فضای مجازی از دانشکده‌های دامپزشکی کشورهای پیشرفته می‌بینند، داشته باشیم، چون خیلی از لحاظ مادی در مضیقه هستیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از گلایه‌های دانشجویان این بود که واحدهای عملی دانشکده دامپزشکی شهید چمران با دروس غیرکاربردی جایگزین شده‌اند. آیا این مساله را می‌پذیرید؟

اختیار این مساله اصلا دست ما نیست. وزارت علوم در سال ۹۵ یک بازنگری در دروس با محوریت دانشگاه تهران انجام داد و دوره دامپزشکی را ترک‌بندی کرد که یک ترک آن هم عمومی و برخی هم تخصصی بود. نظر آنها این بود که دانشجو از سال چهارم به بعد روی فیلد تخصصی کار کند. اما بررسی‌های بعد‌ی روی آن مشخص کرد که هیچ دانشکده‌ای این امکان را ندارد. لذا هم دانشگاه تهران و هم دانشگاه اهواز مشابه هم، ترک عمومی را انتخاب کردند که در آن مثل قدیم و شرایطی که از سال ۱۳۵۰ به بعد بوده است، دانشجو همه چیز را می‌خواند. در تقسیم‌بندی مذکور، دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، سقف واحد دروس کارورزی یعنی همان انترنی‌ را قرار داده است. یعنی ما بر اساس آیین‌نامه ابلاغی وزارتی، بیشتر از این نمی‌توانیم واحد کارورزی به دانشجو بدهیم و سقف واحدی را که می‌توانستیم برای کارورزی‌ها در نظر بگیریم، به دانشجو ارائه کرده‌ایم و این اتفاق مطلوب ما نبود. از نظر ما اگر از دانشکده‌های دیگر هم نظرخواهی می‌شد، شاید آیین‌نامه بهتری به دست می‌آمد، ولی به هر حال چیزی بود که وزارتخانه اعمال کرده و با محوریت دانشگاه تهران بوده است. به همین دلیل ما نقشی در این قضیه نداشتیم و الان هم سقف واحدهای کارورزی را به دانشجویان داده‌ایم.

مطالبی که این دانشجو در گزارش ذکر کرده بود، خلاف واقعیت بود. خود من در دانشگاه شیراز درس خواندم. در حال حاضر تعداد کیس‌هایی که به بیمارستان دامپزشکی اهواز مراجعه می‌شود، قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست، چون بیمارستان اینجا از قدیم بین مردم منطقه باکیفیت و قابل قبول تلقی می‌شده است و تعداد کیس‌های ما در منطقه بسیار زیاد است. در واقع شاید بعد از کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران، فعال‌ترین کلینیک از لحاظ تعداد کیس‌ها باشد.

گاهی اوقات دانشجویان توقعات و دیدگاه‌هایی دارند که با واقعیت فاصله دارد. البته که خیلی خوب است که تعداد کیس فلان اندازه باشد، اما به هر حال باید امکانات را هم ببینیم و اینکه شرایط سایرین چگونه است. طبیعی است که ما نمی‌توانیم مشابه امکاناتی را که بچه‌ها در فضای مجازی از دانشکده‌های دامپزشکی کشورهای پیشرفته می‌بینند، داشته باشیم، چون خیلی از لحاظ مادی در مضیقه هستیم. از نظر من در آن گزارش واقعیت بازتاب داده نشده بود. البته ما نقص‌ها را می‌پذیریم. به هر حال یک سری نقص‌ها و کمبود امکانات هست و هیچ دانشکده‌ای نیست که بگوید ما کمبود امکانات نداریم، اما گزارش با واقعیت فاصله داشت.

حکیم مهر: یکی از گلایه‌ها این بود که دانشجویان در دوره کارورزی نمی‌توانند مهارت کسب کنند.

این نظر همه دانشجویان نیست. ما بر اساس سرفصل‌های مصوب وزارتخانه عمل می‌کنیم و خود دانشجو باید علاقه‌مند باشد. واحدهای کارورزی همان‌هایی است که وزارتخانه معرفی کرده است و ما سقف واحدهای کارورزی را می‌دهیم. امروز دانشجویان بسیار قوی از دانشگاه شهیدچمران فارغ‌التحصیل می‌شوند که بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند. اینکه گاهی دانشجو کنار می‌ایستد و نمی‌خواهد خود را داخل کارها کند، از خصوصیات فردی اوست. به نظر من ما نمی‌توانیم شاخصی را تعریف کنیم که تا چه حد صحبت ایشان درست است.

دانشجویان زحمت خود را می‌کشند و تعداد کیس‌های ما از خیلی از دانشکده‌های دامپزشکی بیشتر است. بخش جراحی ما روزانه به تعداد چهار و پنج جراحی دارند. یک دانشجو علاقه‌مند است و درگیر می‌شود و یک دانشجو انتها می‌ایستد و خود را درگیر نمی‌کند و می‌گوید می‌خواهم وارد فیلد طیور شوم و دوست ندارم که جراحی دام بزرگ انجام دهم. یا می‌گوید که علاقه‌مندی من به علوم پایه و پاتوبیولوژی است. خیلی از دانشجویان خودشان علاقه‌ای به کارهای کلینیکی ندارند یا اصلا هدفشان این است که در زمینه بهداشت مواد غذایی فعالیت کنند یا در علوم پایه ادامه تحصیل دهند و کار کنند. ما در این خصوص نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این مربوط به علاقه‌مندی خودشان است.

حکیم مهر:‌ یکی دیگر از گلایه‌ها مربوط به کم بودن بودجه پژوهشی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

به هر حال شرایط امروز دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز چیزی جدای از شرایط کل کشور نیست. فکر می‌کنم کمبود بودجه پژوهشی در همه دانشکده‌ها احساس می‌شود اما خوشبختانه دانشکده دامپزپشکی اهواز در حوزه ارائه پایان‌نامه‌های دکترای عمومی هیچ مشکلی ندارد. ممکن است برای پایان‌نامه‌های بچه‌های دوره تخصصی یک سری کمبودها داشته باشیم و برخی دستگاه‌ها از رده خارج باشد و نیاز به جایگزینی آنها با دستگاه‌های بهتر باشد. اما با توجه به گرانی‌ها و قیمت دلار، تامین همه نیازمندی‌های پژوهشی برای دانشگاه‌ خیلی ساده نیست و نیازمند این است که آن عضو هیات علمی و دانشجو بتوانند ارتباطاتی را با جاهای دیگر برقرار کنند.

در حال حاضر شبکه‌ای تحت عنوان شاها هست که در آن امکانات آزمایشگاهی در کل کشور را به اشتراک گذاشتند و دیگر الزامی نیست که دانشکده‌ها همه دستگاه‌ها را داشته باشند. در دانشگاه تهران، مشهد و... لیست همه این دستگاه‌ها موجود است. درخصوص بعضی آنالیزها که ما خودمان فاقد دستگاه مربوطه هستیم، از آنها کمک می‌گیریم، نمونه را می‌فرستیم و آنالیز می‌آید. ما در حد پایان‌نامه‌های دانشجوهای عمومی امکانات بسیار خوبی داریم و به هر حال اگر کمبودی هم هست، کمبود خارج از نرم نیست و چیزی است که در همه کشور وجود دارد.

حکیم مهر: گلایه دیگر درخصوص کم بودن تعداد کیس‌ها بود. آیا این ادعا را می‌پذیرید؟

اتفاقا تعداد کیس‌های دانشکده دامپزشکی اهواز خیلی زیاد است ومن تعجب می‌کنم از این موردی که مطرح کردند. ما کیس‌های دام کوچک، دام بزرگ و جراحی و مامایی خیلی زیاد داریم و به هیچ‌عنوان تعداد کیس‌های دانشکده کم نیست. اتفاقا در حال حاضر یکی از مشکلات ما تعطیلات اجباری یک ماهه دانشگاه در تابستان به خاطر مسائل آب و هوا و گرمای هواست که دامداران را ناراحت می‌‌کند. آنها لحظه‌شماری می‌کنند که زودتر یکم شهریور شود و کلینیک شروع به کار کند و از همان روز اول که کلینیک شروع به کار می‌کند، به سمت دانشکده سرازیر می‌شوند. دانشکده دامپزشکی اهواز از قدیم در استان خوزستان یک حالت مرجعیت دارد و همه دامداران عشایری که در اهواز هستند، دانشکده را می‌شناسند. شاید در خیلی از استان‌ها بخش خصوصی دامپزشکی از قدیم خیلی فعال بوده اما در اینجا نبوده است. چون خود من خوزستانی نیستم و وقتی آمدم، متوجه شدم که دانشکده دامپزشکی این مرجعیت را بین دامداران و عشایر اطراف پیدا کرده و خیلی‌ها به اینجا مراجعه می‌کنند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ممنون از پایگاه خبری حکیم مهر به خاطر پیگیری و تماس با بنده.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
|
Singapore
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
2
12
جناب دکتر اساتید حال حاضر بیمارستان دنبال درآمد زایی خودشان در بیرون از دانشگاه هستند،بخصوص در رابطه با کیس های ........، منتظر همین فرصت ۱ ماهه بودند که دانشگاه نیایند
لحظه شماری میکنند!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
1
5
جناب آقای دکتر متاسفانه در یک ماه هم اون کلینیک ۵ تا مریض نداره ،اونم دام بزرگ شاید باشه که بخاطر عقبه جناب آقای دکتر نوری می آیند. ما خودمان اهوازی هستیم دیدیم .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
4
1
بارک الله احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
1
4
اینطور که ایشان میفرمایند نیست
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
0
2
ای کاش .......... بپذیرید مشکلات موجود رو تا راهی برای حلشون پیدا کنید. تا زمانی که انکار کنید هیچ چیزی درست نمیشه چون همه ما میدونیم واقعیت ماجرا چیه ........... شاید بتونید دیدگاه کسانی که خارج از این استان و دانشکده هستند رو تغییر بدین ولی برای ما که دانشجوییم این چیزا قدیمی شده اقای دکتر. ضمنا کیس های دام بزرگ بسیار اندک و انگشت شماری هم که میان فقط به خاطر فعالیت درخشان و طولانی دکتر نوری در سالیان گذشته هست که میان وگرنه بقیه چیزا هیچ تعریفی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
من که از ایران رفتم البته اینجا هم آش دهن سوزی نیست همون مشکلات هست ولی به شکل دیگری
...............................
حکیم مهر هم دوست داشت یه بازخوانی از پرونده گذشته نیروهای جذبی اون دانشکده بکنه داستان تلخ تر هم خواهد شد... این چیزا رو میدیدم عزیزان کسی حرف گوش نداد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
3
1
من دانشگاه شهید چمران درس خوندم
تعداد کیس بسیار بالا بود و شرایط برای آموزش کامل براساس فیلد و این دانشکده وجود داشت. کافیه کمی دانشجویان بخودشون زحمت بدن. ممنونم از تمام اساتید دانشگاه شهید چمران. هر جا هستن سالم و تندرست باشند.
یلدا ن
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
1
0
چه خوشحال شدم دکتر زارعی را دیدم
پیروز باشید دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
0
2
حالا ديگه "بیمارستان" شما از "کلینیک" دانشگاه تهران بیمارستان‌تر شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
0
0
تعداد بیماران ارجاعی بخصوص به کلینیک دام بزرگ در دانشگاه اهواز چندین برابر دانشگاه شیراز است.دوستم داخلی بزرگ شیراز شده و از اونجا بشدت گلایه مند است.هفته ای یک یا دو کیس بیشتر نیست.ناشکری نکنید.وضع شیراز از ما خیلی بدتره
نظر شما
ادامه